DSG:n kytkin kesti reilut 2 vuotta

MJK.

Käytin autoni huollossa (61500 km). Huoltoon jättäessäni mainitsin, että kytkin on muutaman kerran luistanut liikkeelle lähdön jälkeen.
Autoa hakiessa korjaamon kommentti oli, että kytkin on vaihtokunnossa, sitä oli yritetty päivittää, mutta mielestäni se meni vain huonommaksi, nyt siihen tuli myös täristystä. Lupasivat ilmoittaa, kun saavat maahantuojalta tiedon mitä korjaus maksaa. auto on 2 v 8 kk vanha TDI.

Se DSG.n kestävyys taitaakin olla kytkin ongelma, eikä vaihdelaatikko-ongelma, kuten keskustelu palstoilla haukutaan.
Käsivalintaisessa tiedän, miten kytkimen saa kulumaan alle kolmenvuoden, mutta miten se tehdään ilman kytkinpoljinta?

36

9391

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • NeverVag

      Kaksoiskytkinvaihteisto, kyllä se kytkin on ihan oleellinen osa sitä vaihteistoa. Hyvä tietysti että kytkinlevyt voi vaihtaa erikseen.

      Onhan nuo kytkinlevyt kestotesteissäkin todettu kuluneiksi. Eiköhän se kuluminen ole saatu aikaan siellä suunnitteluvaiheessa.

      Suomessa tuotteen myyjä vastaa tuotteesta, joten myyjää velvoittaa virhevastuu. Noita kytkinlevyjä on vaihdettu paljon. joten hinta on tiedossa. Näin joulun lähellä pyydä joulupukilta että saat korjauksen ilmaiseksi. Joulupukki toteuttaa toiveesi todennäköisemmin kuin VW:n maahantuoja.

      http://www.talouselama.fi/uutiset/nain ovelasti autojen valmistajat kiemurtelevat eroon virhevastuustaan/a2232542

      Tuossa virhevastuussa on se ongelma että vaikka maksat vain osan korjauksesta. niin marmoripalatsien hinnoittelulla maksat korjauksen käytännössä kokonaan itse.

      • eikestäkäyttöäVWskoda

        asialinja


    • MJK.

      Niinhän siinä käy.
      Nyt kun vika paheni huollossa, tiedän tarkemmin millaiset ne oireet ovat, niitä on esiintynyt jo ainakin vuoden.
      Onkohan kytkikopassa jotakin reikää, josta pääsisi öljyä kytkimeen, nimittäin ensimmäisessä huollossa öljysuodatin saatiin pitämään vasta viidennellä yrittämällä.
      Minun seuraavassa autossa ei ole kaksoiskytkin vaihteistoa ja takuu on vähintään 5 vuotta ja vaihteisto automaattinen momentin muuntimella.

      • NeverVag

    • CVT nyt ja aina

      "Minun seuraavassa autossa ei ole kaksoiskytkin vaihteistoa ja takuu on vähintään 5 vuotta ja vaihteisto automaattinen momentin muuntimella"
      Missä uudessa automerkissä on vielä tuo momentinmuuntimella varustettu automaattilaatikko? Jenkeissäkö?

      Omassani on CVT lineartronic, joka EI ole momentinmuunnin laatikko, mutta ei ole ollut kyllä huolen häivääkään.

    • MJK.

      Momentinmuunnin on ainakin Peugeot 308:ssa ja Kia/Huyndai malleissa.
      Osassa CVT-vaihteistoja on samanlainen monilevykytkin öljyssä kuin DSG:ssä, jopa kaksin kappalein, Nissanilla jopa kaikki momentinmuunnin monilevykytkin CVT.
      Opelin laatikosta en löytänyt mitään tietoja
      VAG:n, Fordin (ei USA) ja Volvon autoissa kaikissa on DSG

      • nappulaa

        Ei ole kaikki Vollen laatikot DSG:ta. Osa on, osa ei.


    • MJK.

      Auto menee maanantaina kytkimenvaihtoon.
      Olen nyt ajellut 500 km kaupunkiajoa, eikä loppuun kuluneesta kytkimesta ole ollut suuremmin ongelmia. Silloin tällöin vähän täristää ja ylämäkeen liikkeelle lähtö on hidasta. Näitä vikoja tuskin huomaa, jos ei tiedä seurata. S-asento auttaa ylämäessä, kun moottori kiertää paremmin, mutta myös kulutus kasvaa lähes 2 litraa/100 km

      • NeverVag

        Löytyikö VW:ltä "goodwilliä" vai meneekö artistin piikkiin.


      • varma asia
        NeverVag kirjoitti:

        Löytyikö VW:ltä "goodwilliä" vai meneekö artistin piikkiin.

        Aloittaja sanoo autonsa oleva 2v8kk vanha ja ajettu vähän yli 60000km. Jos huollot on tehty huolto-ohjelman mukaisesti (vaikka vaihteistossa ei mitään huollettavaa olekaan), korjaus ei mene asiakkaan maksettavaksi jos tämä vain älyää vaatia korjausta virhevastuuseen.


    • MJK.

      Ei siihen mitään "goodwilliä" tarvita, kyllä se virhevastuun piikkiin menee.

      Tämähän se on volkkarilla ongelma, että asiakas osaa käyttää oikeita nimityksiä, jos pyytää väärällä nimellä, niin ei onnistu.

    • MJK.

      7-vaihteisen Golfin kytkimen vaihto kustantaa meriikorjaamossa 1316,- , jos sen joutuu itse kokonaan maksamaan.
      Minulle se ei maksanut lähellekään tuota su7mmaa.
      Vaikutus auton käyttäytymiseen liikkeelle lähdössä ja pienillä nopeuksilla oli selvä.

      • NeverVag

        Siis "goodwilliä" ei löytynyt kuten arvelinkin. Jos olisi löytynyt, niin et olisi maksanut senttiäkään.

        Autolla lyhin mahdollinen takuu ja korvataan vain se mikä on lain mukaan on pakko. Asiakaspalvelua tuokin.


    • hondalla

      momentinmuunnin ??

    • Tiiiiijän

      Huono on Vokkelo

    • oikea_käyttökin

      Vanhahko avaus, mutta aihe aina ajnakohtainen. DSG7:ssa on ollut enempi ongelmia kuin DSG6:ssa. Olikos tuo 7 kuiva ja 6 se märkälevyllinen?

      Nissanilla on CVT-huollot ohjeistettu joko joka vuosi tai joka 30 tkm.

      Valmistajasta riippumattaa kaksoiksytkimellistä (-kin) automaatia tulee osata käyttää oiken ettei itse riko sitä.

      Jostakin syystä kuitenkin eniten on kuulunut ongelmia Audi-VW:n DSG:stä kuin muiden merkkien vastaavista.

      *

      "Ajatko kaksoiskytkin-periaatteella toimivalla automaatilla? Varo: Näitä ohjeita rikkomalla saat laatikkosi taatusti hajalle"

      - http://www.iltasanomat.fi/autot/art-2000001215599.html

      *

      Perinteinen:


      "5 Things You Should Never Do In An Automatic Transmission Vehicle"

      - https://www.youtube.com/watch?v=6zzEtxJkC7Y

      .

    • kaikenKokenutt

      Kuka hullu noita nyt ostaa, juuri oli uutisissa, ettei ne kelpaa liikkeisiin vaihtoautoiksi, koska kauppias ei halua korjaamatonta volkkaria ja jos ostaa nyt, ei välttämättä saa korvauksia, kun vika ei tule yllätyksenä enään.

    • eiosaaajaaVW

      miten saa kytkimen kulumaan noin äkkiä?

      • DSG-laatikko

        on suunniteltu Volkswaagenilla niin ettei sillä ole tarkoitustakaan tai edes mahdollisuuksia kestää.


      • ei.ihme

        Hajoaa se , kun pitää yrittää joka liikennevalolähdössä näyttää.


      • MJK_

        Nyt autolla on ajettu 97000 km ja toinen kytkin alkanut oireilemaan samoin kuin ensimmäinenkin, vaikka olen varonut peruutusta , koska auto kulkee liian lujaa takaperin, eikä sillä ole otettu yhtään nopeaa lähtöä. Pieneen rakoon sillä ei enää uskalla edes yrittää, koska auto ei aina lähde heti liikkeelle, vaan kytkin luistaa. Vika on todennäköisesti laatikon ohjelmoinnissa ja siksi kytkin ei kestä. Olen ajanut 40 vuotta ja tämä on ensimmäinen auto, jonka kytkin on kulunut loppuun, Nissanilla ajoin 340000 km ja kytkin oli viedä myydessäkin kunnossa.


      • MJK_
        ei.ihme kirjoitti:

        Hajoaa se , kun pitää yrittää joka liikennevalolähdössä näyttää.

        "Hajoaa se , kun pitää yrittää joka liikennevalolähdössä näyttää. "
        Yritäpäs 1,6 l dieselillä näyttää, ei mitään mahdollisuuksia.


    • epävarma.DSG

      Toyotan CVT automaatista, en ole kuullut että olisi ollut mitään murheita. Iselläni 5vuotta vanha ja toimii kuin sveitsiläinen kello. Seuraavakin tulee olemaan CVT, jos ei nyt mitään mullistavampaa tule markkinoille. Mitään uutta Volkkarin lanseeramaa ei kannata ensimmäisenä olla ostamassa kun kaikki uusi tekniikka siltä suunnalta näyttää tulevan koekäyttöön asiakkaille ja vastuun kantajaa pitää etsiä kuluttajariitalautakunnasta asti. Takuukin on toivottoman lyhyt, vain vaivaiset kaksi vuotta.

    • Piiiiiipaaaaaa

      Ruotsissa ambulanssiyrittäjä on tuskaantunut Volkkareihin, jotka kestävät ammattikäytössä vain 80.000 km, sitten paaliin.

      En ambulans byts normalt efter tre år, då har den gått mellan 30 000 och 35 000 mil. På vissa modeller som används i Borås håller dock inte motorn mer än 8 000 mil. "Det är en svaghet", säger verksamhetschefen.
      Håkan Rosenqvist. Ambulanssjukvården på Säs har ett 30-tal fordon. Samtliga har både styrkor och svagheter. En modell, den fyrhjulsdrivna VW Transporter, har större problem än de andra med motorn.

      – VW har haft en tendens att motorn inte håller, säger Monica Hjelmgren, verksamhetschef för Säs ambulanssjukvård.

      Hon kan inte säga exakt hur många av VW:s fordon som man tvingats byta motor på, men det rör sig om ett flertal.
      – Vi har fått byta motor regelbundet efter omkring 8 000 mil, säger hon.

      Ansvariga på Volkswagen är medvetna om problemen och tar dem på största allvar.
      – Det stämmer att vi har haft en del driftstörningar gällande våra ambulanser.

      http://www.bt.se/boras/sarbarheten-pa-sas-ambulanser-en-svaghet/

    • Kdkdkdkdkdk

      Enpä olekaan ennen kuullut noin pitkään kestäneestä DSG:stä. Varmaan vahingossa sattunut laadukkaampi kappale aloittajan autoon.

      • seatVWskodaudisama

        maksimi kesto merkkiliikkeen korjaajan mukaan on reilut 100tkm.eli käytettyä VW automaattia ei kannata ostaa-DSG
        pitäs olla kuuluisa kia takuu


    • simppeliä

      Pitää muistaa vaihtaa N asentoon, kun on liikennevaloissa. Kun lähdet liikkeelle, niin sitten D.

      • Fjjccghjjk

        Ne on sellaisia melkein-automaatteja Vagineissa.


      • pitääosatakäyttää
        Fjjccghjjk kirjoitti:

        Ne on sellaisia melkein-automaatteja Vagineissa.

        Pitää muistaa että se on mekaaniselta rakenteeltaan lähempänä manuaalia, niinpä sitä pitää käyttää vähän kuin manuaalia. Eli N (kykin kiinni, ei pykälää valittuna) kun seisot paikallaan, ja sitten liikkeelle lähdössä pykälä päälle.


      • korjaamolla.on.vw
        pitääosatakäyttää kirjoitti:

        Pitää muistaa että se on mekaaniselta rakenteeltaan lähempänä manuaalia, niinpä sitä pitää käyttää vähän kuin manuaalia. Eli N (kykin kiinni, ei pykälää valittuna) kun seisot paikallaan, ja sitten liikkeelle lähdössä pykälä päälle.

        Automaattina se myydään, pystytkö näyttää jonkin manuaalin missä neuvotaan miten DSG:llä ajetaan oikeaoppisesti ettei mene vahingossa rikki. Melkoisia laitteita nämä Volkkarit kun pitää varovasti ajella ja ihan normaalissa työmatka ajossa menevät rikki tosi vähillä kilometreillä. Tai eihän niistä mikään oikeasti varsinaisesti rikki mene vaan heikkolaatuiset osat kuluu ja jos niitä ei uusi riittävän usein niin sitten tulee täystuho. Eli siis normaalit huollot ei riitä vaan täysin huoltovapaita jakoketjuja pitää uusia 5-6 kertaa auton oletetun eliniän aikana 250-300 tkm kun normaalisti riittää yksi ketju eli se alkuperäinen.

        VW on siis tehnyt heikosta laadusta itselleen bisneksen, pakko uusia kuluvia osia normaalia moninkertainen määrä jotta huollot pysyy leivässä. Jos korjaaminen olisi nopeaa, vaivatonta ja halpaa niin mikäs siinä, mutta kun pelkkiin uusiin osiin menee toisen auton hinta niin samalla rahalla saisi kunnon auton.


      • rotkoon.vw

        Ja kun kuuluu kolinaa niin kädet irti ratista ja anna mennä vapaasti rotkoon


    • Tätäpäiväävissiin

      Manuaalin kaksoismassa kesti 130tkm, nyt pitää kolinaa. Mielestäni pitäisi pidemmälle päästä, mutta ei kai sitten.

    • Kuomukärrivw

      Täällä on Golf variant melkein uutena ostettu, 14v aikana kaikki huolto / korjaus, vakuutysmaksut olleet yhteensä. 2680eur.

      1.6 105hp on pirteämpi ja kiihtyy nopeammin kuin nykyiset 85hv tsi moottorit jota kerran ajoin.

      Aika halpaa ollut auton pito. Auto aivan ruosteeton, kiiltävä maali kun pidetty puhtaana ja vahattu keväällä kerran syksyllä toisen kerran, autoglym käsin.


      Mielestäni tsi koneissa on kasvanut vikaherkkyys mikä ei ole oikeaa kehitystä. Jakopäistä tekivät onnettomat kaikkiin ketjullisiin vw konsernin autoihin. Olisivat ottaneet mallia vaikka 90 nissan ketjukoneista Ga de. Miten jakopää pitää tehdä että kestää 300-400tkm.

      Dsg laatikot tuo ylimääriä kustannuksia. Verrattuna manuaaliin.

    • Mysterio88

      Skoda Superb 2.0 TDI 170 heppanen kone ja valmistuspaikat ois loppuvuodesta 2008.

      Nyt ajettu 240 tkm ja huoltoliike sano että kytkimet kuluneet, uusiksi joutuisi laitetaan.

      Se mikä outoa tässä että oire mihin tähän lopputulokseen päästiin oli se kun laatikko hävittää välillä vaihteet ja jättää kakkosen päälle, vika korjaantuu käynnistämällä pirssissä uusiksi. Mitään täristä mistä, ei mitään muistamista, kaikin puolen muuten toimii oikein nätisti mutta välillä vain ei löydä vaihteita

      No huolto aika varattu, mut taidan käydä kyselee toista mielipidettä ennen kun teetä 1350 euroa maksavan huollon

    • MJK__

      Sain tarpeekseni DSG:stä. Auto on nyt 2 kertaa jäänyt kylmänä paikalleen, vaikka vaihde pakilla ja jarru ylhäällä. Jarrun uusinta painaminen saa auton liikkeelle.
      Autoa myytäessä kehuttiin, että nokkahihna kestää 210000 km ja niin lukee myös huoltokirjassa. Kun kävin vaihtelemassa autoa kyseltiin, että onko nokkahihna vaihdettu, ajettu 116000 km. Varmistin huollosta, niin uusi ohje on 210 tkm tai 6 vuotta. Tätä aikarajaa ei ollut 2012 kun auton ostin. Vaihto ei mene myyjän piikkiin ilmoitti Laakkonen.
      Asia ei enää minulle kuulu, auto vaihtui toiseen merkkiin, jossa ei ole DSG:tä eikä liian pientä kytkintä kuten Toyotassa.
      Peräkärryn vetokyky on hyvä tieto auton mitoitukselle:
      Pieni jarruttoman paino = autossa huonot jarrut.
      Pieni jarrullisen paino = autossa huono kytkin
      Toyotan hybridissä on nämä molemmat.

    Ketjusta on poistettu 4 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mies pakko olla rehellinen

      Kiinnostuin koska olet tosi komea ja sulla on ihana puheääni. Olen aika pinnallinen sitten kai... 😓 kyllä olet tosi rau
      Ikävä
      37
      3921
    2. Vakava rikosepäily Seinäjoella

      Ilkka ei taaskaan tiedä mitään mutta hesalaiset kertoo: https://www.is.fi/kotimaa/art-2000010959325.html
      Seinäjoki
      43
      3130
    3. Olet saanut kyllä tunnisteita

      Itsestäsi ja meistä. Mutta mikä siinä on, ettet kirjoita etkä anna itsestäsi merkkejä. Ellei ole kysymys siitä, mikä ens
      Ikävä
      34
      3036
    4. Mitä on woketus?

      Täälläkin hoetaan usein sanaa "woketus". Mitä se tarkalleen ottaen tarkoittaa? Ilmeisesti sen käyttäjät ymmärtävät sen k
      Maailman menoa
      469
      2717
    5. Ikääntyvien tilanne Suomessa on järkyttävä - Hoivakotiin ei pääse, vaan joutuu selviytymään yksin

      Ikääntyvien tilanne Suomessa on järkyttävä… Hoivakoteihin sijoittamista vältellään, koska hoito on kallista ja hyvinvoin
      Maailman menoa
      187
      1986
    6. Oletko jo luovuttanut?

      Joko olet luovuttanut kaivatun suhteen ja hyväksynyt, että mitään ei tule?
      Ikävä
      143
      1876
    7. Kristo Salminen, 52, riisuutui - Paljasti Iso-Börjen tatuoinnit - Somekansan tuomio yksimielinen

      Iso-Börje, tuo iso, tatuoitu, yltiöromanttinen ja aika kuuma rikollispomo - vai mitä mieltä sinä olet? Lue lisää ja kat
      Tv-sarjat
      28
      1498
    8. Romillt veressä

      Miten pystyy ajamaan 4 romillen humalassa
      Suomussalmi
      38
      1385
    9. Hirvenmaitojuusto

      Olin Prisman juustohyllyllä kun vierestä alkoi kuulua kamala paapatus. Siinä oli vanha muori, joka räyhäsi raivokkaasti,
      Ruoka ja juoma
      5
      1271
    10. Vanhentunut runsaasti.

      Ei hyvä juttu. Mieheltä pötkylänaiselle.
      Ikävä
      78
      1212
    Aihe