opettajan työnkuva

opeksiko

mikä se on? pitäisi piirtää siitä koulutyönä mind map.

15

268

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Mm. Näitä hommia...

      - opetusta
      - vanhempainvartteja
      - vanhempainiltoja
      - kokeitten pitämistä ja korjaamista
      - tuntisuunnittelua
      - lukujärjestysten laatimista
      - luokanvalvojan tehtäviä
      - välituntivalvontaa
      - materiaalitilauksien tekemistä
      - tuntien valmistelua ennen oppitunteja
      - opettajan kokouksia
      - koulun juhlien suunnittelua ja toteutusta
      - esitysten valmistelua
      - dokumenttien kirjoittamista
      - s-postien lukemista ja niihin vastaamista
      - jälki-istuntojen valvomista
      - oppilaspalaverien pitämistä
      - yhteistyöt monialaisen ammattiryhmän kanssa (mm. sosiaalityöntekijä, psykologi, terveydenhoitaja)
      - luokkaretkien järjestämistä
      - koulukyytien järjestämistä
      - papereitten monistamista
      - siivousta ja järjestelyä

      jne. jne. Lisäksi pitäisi olla pappi, poliisi ja psykologi aina tarpeen mukaan... Työt seuraavat myös hyvin usein kotiin niin paperimuodossa kuin myös siten, että oppilaiden vanhemmat soittelevat milloin minäkin asian tiimoilta.

    • noppe

      Huh. No eipä minusta ainakaan opettajaan tule. Nyt en enää ihmettele, miksi opettajat valittavat kiirettään tai huonoa palkkaansa. Tai sitä, että joutuu tuomaan töitään kotiin... Mulle sopii tämä 8-16 työ ja se, että työt jää työpaikalle :)

      • Kieltenopettajatar 1

        Hyvin suurelle osalle meistä opettajista se ei ole pelkästään työ, se on elämäntapa. Työn pitämisessä elämäntapana on hyvät ja huonot puolensa. Hyvät puolet koituvat oppilaiden ja kotien hyväksi, huonot puolet aiheuttavat opettajalle työuupumusta ja loppuunpalamista.


    • opex

      - wilmamerkintöjen tekemistä
      - opetussuunnitelmatyöhön osallistumista
      - tilojen varaamista
      - myyjäisten järjestämistä
      - tapahtumapäivien suunnittelua
      - aineryhmätyöskentelyä
      - päivänavausten ja juhlapuheiden pitämistä
      - ostoksilla käymistä
      - kirjaesittelyissä käymistä
      - koulutukseen osallistumista
      - uusien välineiden käytön opettelua

      • tärkeäkin????

        Kylläpä varmaan tunnet itsesi kovin tärkeäksi. Kuka tahansa saisi työstään eriteltyä moisen luettelon. Jos menisit siivojaksi tai kassaksi ( en väheksy ko ammatteja), saisit yhtä pitkän luettelon. Vaihda ihmeessä alaa. Ei sinunlaisia purnaajia ja tärkeilijöitä koulutyössä kaivata. Työtähän vain rikastuttaa sen monipuolisuus. Minäkin käyn ostoksilla, shoppailen mutta en ole tiennyt että opettajat tekevät senkin työajallaan. Hävetkää!!!!!


      • Ope kans
        tärkeäkin???? kirjoitti:

        Kylläpä varmaan tunnet itsesi kovin tärkeäksi. Kuka tahansa saisi työstään eriteltyä moisen luettelon. Jos menisit siivojaksi tai kassaksi ( en väheksy ko ammatteja), saisit yhtä pitkän luettelon. Vaihda ihmeessä alaa. Ei sinunlaisia purnaajia ja tärkeilijöitä koulutyössä kaivata. Työtähän vain rikastuttaa sen monipuolisuus. Minäkin käyn ostoksilla, shoppailen mutta en ole tiennyt että opettajat tekevät senkin työajallaan. Hävetkää!!!!!

        Aloittaja kysyi, mitä opettajan työnkuvaan kuuluu ja Opex vastasi. Missä näet tärkeilyä? Missä näet purnaamista? Miksi hänen pitäisi vaihtaa alaa?

        Tietysti minkä tahansa ammatin harjoittaja voi kysyjälle kertoa, mitä työ käytännössä pitää sisällään, mutta nyt ollaan opetuspalstalla ja juuri open työn sisällöstä kysyttiin.

        Ostoksilla käyminen tässä yhteydessä ei tarkoita sekaleivän, kinkun ja paprikan ostamista kotijääkaappiin tai sukkahousujen hankkimista. Se tarkoittaa opetusmateriaalin tms. hankkimista koululle mahdollisimman edulliseen hintaan.

        Sinulla taitaa olla jotakin hienoista häikkää käsityskyvyssä. Missä olet ollut silloin kun koulun äidinkielentunneilla on ollut luetun ymmärtämistä?


      • opex
        tärkeäkin???? kirjoitti:

        Kylläpä varmaan tunnet itsesi kovin tärkeäksi. Kuka tahansa saisi työstään eriteltyä moisen luettelon. Jos menisit siivojaksi tai kassaksi ( en väheksy ko ammatteja), saisit yhtä pitkän luettelon. Vaihda ihmeessä alaa. Ei sinunlaisia purnaajia ja tärkeilijöitä koulutyössä kaivata. Työtähän vain rikastuttaa sen monipuolisuus. Minäkin käyn ostoksilla, shoppailen mutta en ole tiennyt että opettajat tekevät senkin työajallaan. Hävetkää!!!!!

        - taksvärkin järjestäminen
        - nälkäpäiväkeräyksen järjestäminen
        - oppilaskunnan hallituksen ohjaaminen
        - tukioppilaiden koulutus ja ohjaus
        - nuorisovaltuustovaalien järjestäminen
        - erilaisten aikataulujen laadinta
        - tutkimuskyselyihin vastaaminen
        - erilaisten projektien vetäminen (KiVa-koulu, Verso jne.)
        - koulukirjaston hoito
        - yhteydenpito koulupoliisiin, kaupunginkirjastoon, palokuntaan, seurakuntaan jne.
        - puvuston hoito
        - kokoelmien (biologia, fyke) hoito
        - tukihenkilönä toimiminen
        - kutsujen ja tiedotteiden laadinta ja jakelu


      • opex
        tärkeäkin???? kirjoitti:

        Kylläpä varmaan tunnet itsesi kovin tärkeäksi. Kuka tahansa saisi työstään eriteltyä moisen luettelon. Jos menisit siivojaksi tai kassaksi ( en väheksy ko ammatteja), saisit yhtä pitkän luettelon. Vaihda ihmeessä alaa. Ei sinunlaisia purnaajia ja tärkeilijöitä koulutyössä kaivata. Työtähän vain rikastuttaa sen monipuolisuus. Minäkin käyn ostoksilla, shoppailen mutta en ole tiennyt että opettajat tekevät senkin työajallaan. Hävetkää!!!!!

        Olipa huvittava viesti. Nauroin ääneen, koska satuit mainitsemaan kaksi ammattia, joista minulla sattuu olemaan kokemusta - open ja muutaman muun homman lisäksi. Mietin tässä pääni puhki, että mitä tein opiskeluaikana siivojana ollessani. En pysty muistamaan kuin nämä:

        - siivous
        - siivousvälineiden huolto

        Siinä ne. Myöskään mitenkään näitä töitä tai varsinkaan niiden tekijöitä väheksymättä voin todeta, että epäilemättä itse varmaan kuolisin tylsyyteen, jos olisi pitänyt kassaksi tai siivoojaksi jäädä. Olet nimittäin aivan oikeassa sanoessasi, että työtä rikastuttaa sen monipuolisuus. Mielestäni en sanallakaan valittanut tai purnannut vaan ihan vain kommentoimatta luetteloin open tehtäviä. Mistä kohtaa oikein luit sitä valitusta?


      • terve järki
        Ope kans kirjoitti:

        Aloittaja kysyi, mitä opettajan työnkuvaan kuuluu ja Opex vastasi. Missä näet tärkeilyä? Missä näet purnaamista? Miksi hänen pitäisi vaihtaa alaa?

        Tietysti minkä tahansa ammatin harjoittaja voi kysyjälle kertoa, mitä työ käytännössä pitää sisällään, mutta nyt ollaan opetuspalstalla ja juuri open työn sisällöstä kysyttiin.

        Ostoksilla käyminen tässä yhteydessä ei tarkoita sekaleivän, kinkun ja paprikan ostamista kotijääkaappiin tai sukkahousujen hankkimista. Se tarkoittaa opetusmateriaalin tms. hankkimista koululle mahdollisimman edulliseen hintaan.

        Sinulla taitaa olla jotakin hienoista häikkää käsityskyvyssä. Missä olet ollut silloin kun koulun äidinkielentunneilla on ollut luetun ymmärtämistä?

        Minä taisin olla ulkona luokasta kun en kestänyt tämän tärkeilevän, pikkusieluisen narsistiopen itsehehkutusta. Hän muuten ennusti ettei minusta koskaan voi tulla kunnon kansalaista. Tänä päivänä olen menestyvässää kansainvälisessä firmassa töissä, sosiaalinen elämäni on kunnossa ja olen kasvattanut lapsenikin niin etteivät heitä teidänlaisenne pikkusieluiset opexit ym:t muka opettajat pysty nujertamaan.

        Käsityskykyni on kohdallaan enkä olisi tähänkään pikkunäpertelyyn puuttunut ellen tietäisi kuinka monen hyvän, kehityskelpoisen lapsen tulevaisuuden teidän ammattitaidottomuutenne on pilannut.

        Joten, parempi kun viivyt siellä edullisilla ostoksilla mahdollisimman kauan.


      • Ope kans
        terve järki kirjoitti:

        Minä taisin olla ulkona luokasta kun en kestänyt tämän tärkeilevän, pikkusieluisen narsistiopen itsehehkutusta. Hän muuten ennusti ettei minusta koskaan voi tulla kunnon kansalaista. Tänä päivänä olen menestyvässää kansainvälisessä firmassa töissä, sosiaalinen elämäni on kunnossa ja olen kasvattanut lapsenikin niin etteivät heitä teidänlaisenne pikkusieluiset opexit ym:t muka opettajat pysty nujertamaan.

        Käsityskykyni on kohdallaan enkä olisi tähänkään pikkunäpertelyyn puuttunut ellen tietäisi kuinka monen hyvän, kehityskelpoisen lapsen tulevaisuuden teidän ammattitaidottomuutenne on pilannut.

        Joten, parempi kun viivyt siellä edullisilla ostoksilla mahdollisimman kauan.

        Sinulla on ilmeisesti joku käsittelemätön trauma. Toivon kuitenkin, että et siirtäisi sitä lapsillesi - toivottavasti ei ole myöhäistä.

        Millähän meriiteillä sinä luokittelet aloittajan kysymykseen vastanneiden luonteenlaatua pikkusieluiseksi tai teet omasta ent. opettajastasi narsistidiagnoosin?

        Pidät ilmeisesti kansainvälisessä firmassa töissä olemista ja sitä, että "sosiaalinen elämä on kunnossa" hyvinkin suurina saavutuksina. No, miksei niinkin...

        Et sitten vastannut edellisessä puheenvuorossa esittämiini kysymyksiin.


      • Lukutaitoinen
        Ope kans kirjoitti:

        Sinulla on ilmeisesti joku käsittelemätön trauma. Toivon kuitenkin, että et siirtäisi sitä lapsillesi - toivottavasti ei ole myöhäistä.

        Millähän meriiteillä sinä luokittelet aloittajan kysymykseen vastanneiden luonteenlaatua pikkusieluiseksi tai teet omasta ent. opettajastasi narsistidiagnoosin?

        Pidät ilmeisesti kansainvälisessä firmassa töissä olemista ja sitä, että "sosiaalinen elämä on kunnossa" hyvinkin suurina saavutuksina. No, miksei niinkin...

        Et sitten vastannut edellisessä puheenvuorossa esittämiini kysymyksiin.

        Väittämiään ei perustella, kysymyksiin ei vastata, toisia haukutaan esim. narsisteiksi ja omat saavutukset tai "saavutukset" joko työ- tai perhe-elämän saralla nähdään erinomaisena menestyksenä. Tällaista käytöstä eri ihmiset epäilemättä tulkitsevat eri tavoin. Minä näen siinä omia turhaumiaan ja käsittelemättömiä aggressioitaan nimettömälle kohteelle purkavan elämän kerjäläisen, joka näkee vihollisia kaikkialla. Tulkintani voi olla virheellinen, mutta kyllähän se siltä näyttää - ja hänellä on varmasti kurjaa.


      • Kirkkaat ikkunat
        terve järki kirjoitti:

        Minä taisin olla ulkona luokasta kun en kestänyt tämän tärkeilevän, pikkusieluisen narsistiopen itsehehkutusta. Hän muuten ennusti ettei minusta koskaan voi tulla kunnon kansalaista. Tänä päivänä olen menestyvässää kansainvälisessä firmassa töissä, sosiaalinen elämäni on kunnossa ja olen kasvattanut lapsenikin niin etteivät heitä teidänlaisenne pikkusieluiset opexit ym:t muka opettajat pysty nujertamaan.

        Käsityskykyni on kohdallaan enkä olisi tähänkään pikkunäpertelyyn puuttunut ellen tietäisi kuinka monen hyvän, kehityskelpoisen lapsen tulevaisuuden teidän ammattitaidottomuutenne on pilannut.

        Joten, parempi kun viivyt siellä edullisilla ostoksilla mahdollisimman kauan.

        Sanot opettajasi ennustaneen, ettei sinusta voi tulla kunnon kansalaista. On luonnollisesti jokaisen itsensä määriteltävissä, mitä kunnon kansalaisella tarkoitetaan. Minusta siihen ei kuulu se, että kasvatetaan lapsista kouluvastaisia ja kohdistetaan täysin järjetön ja perusteeton haukkumiskampanja kaikkiin Suomen (entä muun maailman?) opettajiin. Olet ilmeisesti ihan vastakkaista mieltä.

        Väität tietäväsi, että opettajat ovat pilanneet monien lasten tulevaisuuden, väität jopa tietäväsi, kuinka monen. :-) Voisit ehkä laskeskella, miten monen lapsen tulevaisuuden he ovat pelastaneet. Koteja on niin monenlaisia.

        Ihmettelen suuresti tarvettasi yrittää ilkeillä opettajille - siis kokonaiselle ammattikunnalle. Onko yhteiskunnassa muitakin ryhmiä, joihin käsittämätön vihasi kohdistuu? Ovatko he nimenomaan niitä, jotka ovat yrittäneet pitää sinunkin lapsistasi huolta ja kasvattaa heistä normaaleja onnellisia ja pystyviä ihmisiä? Sellaisia, joiden itsetunto on kohdallaan eikä sen nostamisyritykseksi tarvittaisi muiden mollaamista ja perusteetonta haukkumista. Ja sinä näet opettajat uhkaavina vihollisina, joita kohtaan pitää jatkuvasti hyökätä.

        Minäkin olen lyömässä ensi kuun palkan vetoa siitä, että perusteita ei löydy etkä pysty vastaamaan sinulle esitettyihin kysymyksiin.


      • opex
        terve järki kirjoitti:

        Minä taisin olla ulkona luokasta kun en kestänyt tämän tärkeilevän, pikkusieluisen narsistiopen itsehehkutusta. Hän muuten ennusti ettei minusta koskaan voi tulla kunnon kansalaista. Tänä päivänä olen menestyvässää kansainvälisessä firmassa töissä, sosiaalinen elämäni on kunnossa ja olen kasvattanut lapsenikin niin etteivät heitä teidänlaisenne pikkusieluiset opexit ym:t muka opettajat pysty nujertamaan.

        Käsityskykyni on kohdallaan enkä olisi tähänkään pikkunäpertelyyn puuttunut ellen tietäisi kuinka monen hyvän, kehityskelpoisen lapsen tulevaisuuden teidän ammattitaidottomuutenne on pilannut.

        Joten, parempi kun viivyt siellä edullisilla ostoksilla mahdollisimman kauan.

        Joo tosiaan kun silloin nuorena likkana päätin alkaa opeksi, niin ihan tärkein syy siihen oli se, että pääsisi nujertamaan lapsia ja kiusaamaan nuoria. Meillä on opehuoneen seinällä ihan lista, johon kootaan kaikkien laitokseen, vankilaan ja kortistoon joutuneiden ex-oppilaiden nimet. Aina tunnilla lähtiessä sen näkeminen antaa motivaatiota, jos tuntuu siltä, että ei nyt jaksaisi vittuilla ja tärkeillä. Kyllä aina tuntuu niin pahalta, jos kuulee, että jostakusta on tullut vaikkapa hyvä äiti tai isä tai että joku entinen oppilas on jossain ihan oikeissa töissä. Silloin sitä miettii, että missä meni pieleen. Mutta ainahan ei voi onnistua.


      • Kirjanpainajatar
        opex kirjoitti:

        Joo tosiaan kun silloin nuorena likkana päätin alkaa opeksi, niin ihan tärkein syy siihen oli se, että pääsisi nujertamaan lapsia ja kiusaamaan nuoria. Meillä on opehuoneen seinällä ihan lista, johon kootaan kaikkien laitokseen, vankilaan ja kortistoon joutuneiden ex-oppilaiden nimet. Aina tunnilla lähtiessä sen näkeminen antaa motivaatiota, jos tuntuu siltä, että ei nyt jaksaisi vittuilla ja tärkeillä. Kyllä aina tuntuu niin pahalta, jos kuulee, että jostakusta on tullut vaikkapa hyvä äiti tai isä tai että joku entinen oppilas on jossain ihan oikeissa töissä. Silloin sitä miettii, että missä meni pieleen. Mutta ainahan ei voi onnistua.

        Meillä on sinikantainen 40-lehtinen 7 mm ruutuvihko, johon keräämme vanhempien edesottamuksia. On jo kuudes vihko menossa tämän kymmenen vuoden aikana, jotka olen tässä yläkoulussa opettanut. Niitä vihkoja käytetään usein opettajien illanvietoissa. Saa nauraa niin, että meikit leviää! Vanhemmista on meille paljon iloa.

        Uutuutena otimme viime syksystä käyttöön äänitteet vanhempien puheluista. Niitä ei vielä pikkujouluissa käytetty, mutta helmikuussa on "koulutustilaisuus", jolloin kuuntelemme niitä. Rehtori on miettinyt, pitäisikö sensuroida, mutta opettajainkokous oli sitä mieltä, että ei.


    • opex

      - kansainväliset projektit (esim. Comenius)
      - yhteydenpito ystävyyskouluihin
      - (ulkomaisten) vieraiden viihdyttäminen ja majoittaminen
      - koulun ja koulujärjestelmän esitteleminen vieraille
      - tavaroiden pakkaaminen, kantaminen, varastointi, purkaminen
      - oppilastyönäyttelyjen rakentaminen
      - oppimateriaalin valmistaminen
      - luokan somistaminen (omilla rahoilla)
      - oppilaiden iltaesityksissä käyminen (omalla ajalla ja rahalla)
      - vanhempainyhdistyksen yhteysopena toimiminen (iltaisin omalla ajalla palkatta)
      - uusien opettajien mentorointi
      - työnohjaukseen osallistuminen
      - (epävirallinen/virallinen) yhteydenpito kunnanpäättäjiin
      - erilaisiin kilpailuihin osallistuminen (esim. oppilaiden kirjoituskilpailut)
      - av-vastaavana ja atk-tukihenkilönä toimiminen
      - turvallisuusvastaavan tehtävät
      - turvallisuussuunnitelman laadinta
      - lukuvuosisuunnitelman tekoon osallistuminen
      - prosessikaavioiden laadinta
      - johtoryhmän jäsenyys
      - tiiminvetäjyys

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Sähköpotkulautaonnettomuus

      Nyt sitten sattui ja pahasti! Uutisen mukaan 3 alle 15-vuotiasta olisi ollut samalla sähköpotkulaudalla liikkeellä. T
      Vantaa
      278
      3530
    2. Nainen, viime yönä ajattelin sinua ja itkin

      On vain niin ikävä, enkä tunteilleni mitään voi. Olisit minun iloni, olisit minun päiväni ja aurinkoni, mutta nyt olet p
      Ikävä
      73
      2280
    3. No nainen...

      Mitkä on fiilikset nykyään?
      Ikävä
      114
      1590
    4. Ole rohkeampi kuin koskaan

      ja kerro tähän suoraan kaivattusi nimi
      Ikävä
      77
      1458
    5. Skuuttikakarat itse syypäitä onnettomuuteen - Yle syytti autolijaa

      Tulokulma uutisissa oli se että – vaikkakin peitellysti – autoilija olisi ollut jotenkin yksin syypää tapahtuneeseen onn
      Maailman menoa
      314
      1397
    6. ABC Kuinka monta samaa kirjainta yhteensä

      ..yhteensä teillä on etu ja sukunimissänne? Uskallatko laittaa ne kirjaimet? Hyvä aika tunnistaa ja tavata se oma kaiva
      Ikävä
      99
      1279
    7. Oulussa puukotettu lasta

      Onko perussuomalaiset huolissaan julkisten tilojen turvallisuudesta. Miten sisäministeri Rantanen suhtautuu lapsiin kohd
      Perussuomalaiset
      364
      1277
    8. Mitä asiaa tai ominaisuutta kaipaat eniten

      Ikäväsi kohteessa?
      Ikävä
      66
      1268
    9. Mitä et sietäisi kumppaniltasi

      Onko jokin asia tai asioita joista et haluaisi joustaa tai riita tulee eli haluat tehdä sen itse tai omia
      Sinkut
      77
      1204
    10. Mitä tekisit jos

      täällä ois viesti sulle, otsikossa sun etunimi ? Ja viestissä sanotaan "minä rakastan sua" ja allekirjoituksena kaiva
      Ikävä
      84
      1090
    Aihe