raskaus ja avitcid-voide

apua...

apua....olen käyttänyt avitcid-voidetta finneihin koko syksyn.olen neljännellä kuulla raskaana.tänään luin pharmacasta että sitä ei saisi raskauden aikana käyttää, koska voi aiheuttaa epämuodostumia!!onko jollain kokemuksia miten käynyt?????

6

4577

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • mörköliini

Mulle ihotautilekuri sanoi että voin käyttää sitä voidetta edelleen vaikka tulisin raskaaksi. Sanoin että olemme harkinneet toista lasta ja hän ainakin sanoi että sitä voisi käyttää. Kannattaa tarkastaa sinun omalta lääkäriltäsi.

• ClaraC

Hei,
        mä olen todella huolestunut, kun oon käyttänyt Avitcidia raskausviikoilla 1-4 yön ajaksi tietämättäni olevani raskaana. Onko kellään kokemuksia, että olisi syntynyt kuitenkin terve lapsi, jos on käyttänyt?

• paukku
        ClaraC kirjoitti:

Hei,
        mä olen todella huolestunut, kun oon käyttänyt Avitcidia raskausviikoilla 1-4 yön ajaksi tietämättäni olevani raskaana. Onko kellään kokemuksia, että olisi syntynyt kuitenkin terve lapsi, jos on käyttänyt?

Hei, Mina myos kaytin Avitcid voidetta rv1-4. Olen nyt seitsemannella. Kuinka sun vauvasi voi vai joko se on syntynyt? olisi kiva tietaa onko se terve ja onko vahaisella kaytolla ylipaansa merkistysta.

• ClaraC
        paukku kirjoitti:

Hei, Mina myos kaytin Avitcid voidetta rv1-4. Olen nyt seitsemannella. Kuinka sun vauvasi voi vai joko se on syntynyt? olisi kiva tietaa onko se terve ja onko vahaisella kaytolla ylipaansa merkistysta.

Hei,
        teratologisesta tietopalvelusta saamani tiedon mukaan Avitcidin paikallisella käytöllä ei olisi merkitystä, mutta Pharmaca Fennicaan kielto käytöstä raskauden aikana on painettu, jotta ihmiset eivät voitelisi laajoja alueita raskauden aikana tai mielellään ollenkaan "varmuuden vuoksi". Epidemiologisissa tutkimuksisa ei ole kuitenkaan voitu osoittaa tretinoiinin paikalliskäytön lisänneen epämuodostumia normaaliin taustariskiin verrattuna. Tretinoiinin paikkalliskäytön turvallisuutta ei kuitenkaan voida taata, koska suun kautta käytettynä yhteys epämuodostumiin on todettu, esim Roaccutan-valmisteella. En ole vielä saanut vauvaani, olen pian raskauden lopussa. Toivottavasti pienokaisesi on terve ja voi hyvin? En uskoisi vahinkoaltistuksena tapahtuneen voiteen käytön aiheuttaneen mitään.

• pallo

Lainaus Pharmaca Fennicasta:

Raskaus ja imetys

Tietoa koe-eläimillä tehdyistä lisääntymis- /fertiliteettitutkimuksista ei ole, mutta metaboliiteista isotretioniini on osoittautunut teratogeeniseksi. Tretinoiinin paikalliskäytön ei todettu lisäävän vaikeiden sikiövaurioiden riskiä ihmisille, mutta vähäisempien sikiövaurioiden mahdollisuutta ei ole suljettu pois. Siksi valmistetta ei suositella käytettäväksi raskauden aikana, jos on mahdollista käyttää muita hoitokeinoja. Käytöstä imetyksen aikana ei ole tietoa. Paikallisesti käytettynä tretinoiini imeytyy kuitenkin hyvin vähäisessä määrin. Lapseen kohdistuvat haittavaikutukset imetyksen aikana ovat siten varsin epätodennäköisiä.

• nimmy

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Arvaa miten paljon

Haluan sua?
      Ikävä
      86
      1600
    2. Mitä toiveita ja ajatuksia sulla

On kaivattusi suhteen?
      Ikävä
      76
      1241
    3. Kolme miestä joukkoraiskasi nuoren naisen metsässä Helsingissä.

https://www.hs.fi/helsinki/art-2000011193871.html?utm_medium=promobox&utm_campaign=hs_tf&utm_source=is.fi&utm_content=pr
      Maailman menoa
      175
      1147
    4. Sunnuntai terveiset kaivatulle

Maa on vielä valkoinen vaikka vappu lähestyy, otetaan pitkästä aikaa pyhä terveiset kaivatullesi tähän ketjuun !!
      Ikävä
      53
      919
    5. Aika usein mietin sitä

Että miksi juuri minä olen se jonka kanssa haluaisit vakavampaa? Mikä minusta voi tehdä sellaisen että koet niin syviä t
      Ikävä
      46
      891
    6. Rakastan sinua ja

Tiedät sen.
      Ikävä
      47
      888
    7. Miksei voitaisi vaan puhua asiat selväksi?

Minulla on ollut niin kova ikävä sinua, etten oikein edes löydä sanoja kuvaamaan sitä. Tuntuu kuin jokainen hetki ilman
      Ikävä
      38
      868
    8. On ikävä sua

Rakas ❤️.
      Ikävä
      46
      812
    9. Eräästä kalastuksenvalvojasta leviää video !

Ennemmin tai myöhemmin tänne palstalle tulee videonpätkä, jossa kerrotaan paikallisesta "kalastuksen valvojasta". Ei si
      Suomussalmi
      9
      803
    10. IS Viikonloppu 26.-27.4.2025

Koviksen ovat laatineet Eki Vuokila ja piirrospuolista vastaa Lavonius, jolloin 2,5 vaikeusasteen ristikko on saatu aika
      Sanaristikot
      35
      789
    Aihe