Piilarit, miten päin?

sheeta

Piilolaseista siis sen verran, että miten voi kokeilematta tietää että ne ovat oikein päin? Onko jotain yleispätevää konstia tai vaikka kahtakin? Vastikään piilarit hommanneena tämä meinaa aiheuttaa harmaita hiuksia... Kyllä se optikko selitti, mutta kerkesin jo unohtaa...

4

872

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • cync

      En tiedä millaset sulla on, mutta oman käyttökokemuksen perusteella oon oppinut, että sen kyllä huomaa kun piilari on väärin päin silmässä. Se tuntuu silmässä epämukavalta ja usein jo piilolinssin silmäänlaittovaiheessa linssi tahtoo kääntyä sormella toisin päin.
      Mutta tähän on kuulemma tosiaan olemassa joku yleispätevä sääntö, tahtoisin myös itse kuulla sen. :D

      • milli

        eiköhän tämä päde kaikkiin piilareihin...
        Eli kun linssi on sormen päässä juuri menossa silmään, katso miten linssin reuna menee. Jos se on sellainen 'kupin' muotoinen on se oikeinpäin. Väärinpäin ollessa, reunat kääntyy ulospäin.
        Ja ainakin mun piilareissa, on sitten vielä numerosarja painettuna josta se ainakin on helppo tarkistaa...numerot oikeinpäin, linssi myös.
        Toivottavasti sain selitettyä tarpeeksi selkeästi... =)


      • milli kirjoitti:

        eiköhän tämä päde kaikkiin piilareihin...
        Eli kun linssi on sormen päässä juuri menossa silmään, katso miten linssin reuna menee. Jos se on sellainen 'kupin' muotoinen on se oikeinpäin. Väärinpäin ollessa, reunat kääntyy ulospäin.
        Ja ainakin mun piilareissa, on sitten vielä numerosarja painettuna josta se ainakin on helppo tarkistaa...numerot oikeinpäin, linssi myös.
        Toivottavasti sain selitettyä tarpeeksi selkeästi... =)

        ... eiköhän tämä tästä, hieman olen yrittänytkin katsoa niitä reunoja mutta tämmöinen tumpelo mitään näe... ;) Pakko kuitenkin on opetella, kun harrastuksen takia tarvitsen niitä melkein joka päivä. Mutta hyviä neuvoja silti, kiitos ja lippu korkealla! =)


      • Tiitsk
        sheeta kirjoitti:

        ... eiköhän tämä tästä, hieman olen yrittänytkin katsoa niitä reunoja mutta tämmöinen tumpelo mitään näe... ;) Pakko kuitenkin on opetella, kun harrastuksen takia tarvitsen niitä melkein joka päivä. Mutta hyviä neuvoja silti, kiitos ja lippu korkealla! =)

        ..kun katsoo linssiä valoa vasten sivusta päin. Silloin oikeinpäin oleva linssi näyttää murokulholta ja väärinpäin oleva syvältä lautaselta (jossa on siis reunat.

        Toinen hyvä konsti on kevyesti "puristaa" (ei nyt suoranaisesti puristaa, en vain keksinyt parempaakaan sanaa) vastakkaisia reunoja yhteen, jolloin oikeinpäin oleva linssi muodostaa pyöreän "tunnelin" ja väärinpäin olevan reunat litistyvät toisiaan vasten.

        Kyllä sen oppii katsomaan ja viimeistään tosiaan silmässä huomaa, kun linssi tuntuu epämukavalta, liikkuu räpsytysten mukaan ja minulla ainakin yleensä samantien tipahtaa poskelle :)


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mikä on loppuelämäsi suunnitelma

      Kaivattuasi kohtaan? Olet päättänyt jotain?
      Ikävä
      109
      1185
    2. Sinkkumiehet hukkaavat tärkeän ässän hihastaan kun

      ...eivät suostu kavereiksi naisten kanssa. Mikä voi olla heillä syynä? Hyväksyvät vain naisen, joka suorastaan anelee sa
      Ikävä
      117
      1014
    3. Uskaltaisitko vielä

      Lähestyä vai et kaivattuasi?
      Ikävä
      125
      906
    4. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      94
      771
    5. "Kaikkien miesten asia" - kampanja on alkanut

      Miehillä on naisiin kohdistuvan väkivallan lopettamisessa merkittävä rooli. Ei riitä, ettei itse tee väkivaltaa. Miesten
      Maailman menoa
      287
      722
    6. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      74
      641
    7. Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla:

      Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla: "Aina valinta ei mene nap
      Iisalmi
      54
      606
    8. Lienee aika luopua siitä kaikesta

      mitä meillä ikinä olikaan. Hassua, koska juuri mitään ei ole edes ollutkaan. En vaan jaksa tätä mahdotonta juttua enää j
      Ikävä
      64
      582
    9. Kun kohtaatte rakkauden, tarttukaa siihen

      Toimisinko jälkiviisaana toisin? Varmasti. Vaikka silloin kuvittelin tekeväni, niin kuin on oikein. Mahdollisimman siist
      Ikävä
      48
      569
    10. Mitä toivot

      Kaivattusi suhteen?
      Ikävä
      75
      504
    Aihe