Potterien kehittävyys(?)

chapeau

Koska elämme parhaillaan maailmassa, jossa Potter-buumi velloo kuin kunnioitettavan koululaitoksemme kalakeitto opiskelijan vatsassa, on tarpeellista palata ilmiön juurille eli alkuperäisiin kirjoihin ja tarkastella niitä suurennuslasin alla.
Nyt haluaisin kuulla kommenttejanne Potterien kirjallisista arvoista ja kehittävyydestä.

Pesevätkö Potterit Iliaan ja Odysseiankin mennen tullen, vai liikkuvatko ne enemmän Sweet Valley High-kioskikirjallisuus-akselilla sen suhteen, mitä tulee kirjallisiin ansioihin? (Tässä vaiheessa minun on myönnettävä, etten henkilökohtaisesti ole lukenut ainoatakaan Sweet Valley High-"teosta", mutta lukeneempien henkilöiden arviot ovat vakuuttaneet minutkin.)

Itse pidän Pottereita oivana lastenkirjallisuutena, josta nauttivat kaikenikäiset, mutta joka on kirjoitettu taatusti ensisijaisesti lapsille ja varhaisnuorille. Tietysti löytyy klisettä ja heikkoa kohtaa, mutta paljon hyvää. Jännitystä, kommelluksia ja yksinkertaisesti nautinnollista luettavaa.

Potterit ovat mielestäni varsin hyvää ja kehittävää luettavaa etenkin lapsille ja esiteineille pyöreästi 8-13 vuoden iässä, ja ennen kaikkea portti muuhun kirjallisuuteen.

J. Kaparin suomennos vaikuttaa taitavalta ja osaavalta, herkullisen mielikuvituksekkaalta työltä. Potterien kaupallistaminen ärsyttää, mutta sellaista on maailman meno näinä päivinä. Älkää unohtako mainiota kirjallista tuotosta kaiken krääsän keskellä.

Ovatko Potterit kehittäviä vaiko kenties vahingollisia (jos joku on sitä mieltä)?
Onko kysymyksessä pelkkä megabisnestä varten rakennettu massailmiö, vuosituhannen joukkohysteria, jonka kulisseina ovat itsessään tyhjät kirjat, vai onko Pottereissa ainesta klassikoiksi seuraavien sukupolvien lukea ja nauttia? Lastenkirjallisuuden helmi vai silkkaa roskaa?

Päättäkää itse, perustelkaa ja vastatkaa, olisi hyvin kiinnostavaa kuulla kannanottojanne.

6

343

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • aaeooo!!!

      Ei ne kirjat alunperin olleet niin kaupallisia mutta kun niiden suosio huomattiin niistä päätettiin ottaa kaikki raha irti (kuten pokemonista).

    • emmi

      Olen miettinyt paljon syytä Pottereiden suosioon. Kyseessä on pitkälti kliseiset kirjat, jotka eivät tarjoa mitään järisyttäviä elämyksiä. Ei mitään ihmeellistä. Kuitenkin itse monien muiden tavoin olen jäänyt pahasti koukkuun niihin. Kirjallisuuden opiskelijana olen tullut siihen tulokseen, että sattuman lisäksi Pottereiden suosioon vaikuttaa pääasiassa seuraavat seikat:

      Varhaisnuorten fantasialle on jo pitkään ollut sopiva markkinarako, ja Potterit onnistui sen pitkälti täyttämään. Mikäli vastaavaa suhteellisen laadukasta fantasiaa olisi ollut aiemminkin tarjolla, mitään varsinaista Potter-ilmiötä tuskin olisi tullut.

      Potterit ovat oivaa lasten ja varhaisnuorten kirjallisuutta. Ei mitään tyypillistä poikien, meikkien ja turhanpäiväsen hihittelemisen ympärillä pörräävää roskakirjallisuutta, vaan ihan aikuisillekin sopivaa tavaraa. Kohdeyleisön nuoruuden takia kirjat on kevyitä ja helppolukuisia, toisin kuin useimmat aikuisten kirjat. Kaikki neljä Potteria yhteensä on helpompi lukea kuin tyypillinen 300-sivuinen aikuisten "laaturomaani". Siinä on varmasti selitys sille, miksi aikuisetkin Pottereista pitävät: Nykypäivänä useimmilla ei ole aikaa eikä viitseliäisyyttä tarttua vaativaan kirjallisuuteen, joten kevyt Potter-välipala on joillekin kuin taivaan lahja.

    • Kirjaholisti

      Potteriin ja sen maailmaan on niin helppo ja ihana samastua, mennä siihen mukaan. Meitä kiinnostaa kuvasti ahmia lisää siihen tavaraa. Kuten on jo esille tullut, Potteria on tosi helppo lukea. Kirjat kypsentyvät joka kerta parempaan suuntaan. Minusta on oikein, jos Harry Potter nostetaan lastenkirjallisuuden helmeksi. Ihan turhaan eivät kymmenet miljoonat ihmiset niitä lue. Ärsyttää ihan hirveesti, että antipotterit nousevat kapinaan; hankkisivat elämän ja lukisivat itse jotain hyvää kirjaa TAI sitten tehkööt jotain järjetöntä, kuten Salattujen elämien kahtomista. Tässä maailmassa on niin paljon kaikkea mukavaa/ei mukavaa, että on tyhmää nostaa mitään yksittäistä asiaa seinälle! Itse olen 17 ja luen mielelläni Pottereita. Olisi minusta kiva kuulla antipottereiden mielipiteet siihen, miksi Potterit haisee? Ja KUNNON VASTAUKSIA! En ole kuullut vielä YHTÄÄN kunnolla perusteltua vastausta, joten kiitän niistä. Antipotterit; I'm waiting!!

      • anti-potteristi

        Eikö kunnon perustelu mielestäsi ole se, että ne kirjat vaan on pirun huonoja? Ne on epäuskottavia, kliseisiä, Harry tekee aina kaiken oikein ja niissä esitetään asiat niin mustavalkosesti. Muita asioita en tässä käsittele, mutta epäuskottavuudesta otan esimerkin. Viisasten kivi -kirjassa ne Tylypahkan EKALUOKKALAISET selvittää OPETTAJIEN tekemät "ansat" tai mitä ne nyt onkaan, vaikka viisasten kiven sanottiin olevan varmassa paikassa. Siinä sulle perusteluja kerrakseen. Ellei kelpaa, kerro miksi Potterfanien perustelut kirjojen hyvyydestä on ton parempia.


      • Galadriel

        Minäkin, 17-vuotias tytön(tyllerö) luen Pottereita "hullunkiilto" silmissä. Niihin jää koukkuun, ne ovat ihania. Ja pikkuhiljaa niistä on kehittynyt (huom. minun mielipiteeni) ei-lastenkirjoja, vaan nuorten ja nuorten aikuisten kirjoja. Mitä sitten, vaikka Liekehtivässä Pikarissa HP on vasta 14 ikäinen? Ei mielestäni ole ihan lasten korville/silmille tarkoitettu kaikki hirviöt ja kohdat, joita kirjassa tulee vastaan. Sekin, että Piskuilan leikkasi itseltään käden irti, ei mielestäni ole soveliasta lapsille.

        Mutta Potterit ovat viihdettä, jotka joko ihastuttaa tai vihastuttaa. Itsekin ajattelin vielä marraskuun alussa, että kuinka joku voi lukea tuollaista roskaa.. mutta sitten kaverini sai suostuteltua minut lukemaan Viisasten Kiven. Sitten luin loput kolme suomennettua kirjaa. Sitten luin ne uudelleen, nyt odottelen, että saisin Salaisuuksien kammion enkunkielisenä.

        Ja en muista koska (hävettää tunnustaa tämä) olisin viimeksi elänyt niin kovissa tunnekuohuissa, kuin HP:itä lukiessani. Azkabanin vanki (joka on ilmestyneistä kirjoista lähinnä sydäntäni) itketti minua niin paljon, että olen vain TSH:ssa itkenyt enemmän!!


    • alissaa

      Mulle tapahtu kerran koulussa:
      Oli matikan koe ja mulla oli apupaperi. Mä alkoin kirjottaa siihen: 20x47on yhtäsuurikuin tiedät kai kuka. Meinasin kirjottaa voldemort

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Valkeakosken murhaaja

      Raiskausrikosten joukossa kanta suomalainen tekijä on niin harvinainen että kannattaa erikseen mainita. Raiskausuutisia
      Maailman menoa
      219
      13410
    2. Naiset pysyy sinkkuna ja ottavat mieluimmin koiran

      Nykynainen ei halua jakaa elämäänsä miehen kanssa, vaan elää yksin ja ottaa koiran tai koiria. Ja pikkuvähemmistö eli in
      Sinkut
      307
      2332
    3. Sille yhelle vaa

      Viime aikoina oon miettinyt sun juttuja aika paljon. Vaikka en oo saanu susta vielä kunnolla selvää kuvaa, jotenkin tunt
      Ikävä
      89
      1501
    4. Kiitos kun annoit värejä elämääni

      Edes pienen hetken. Sellasiakin mitä en muuten näe ;) ❤️
      Ikävä
      55
      1087
    5. Hiljaista on

      Ei kuulu viestiä 😘 pallo on sinulla Mies, odotan!
      Ikävä
      61
      982
    6. Farmasia valintakoe 2024

      Miten meni farmasia valintakoe teillä? Minun mielstä se oli ihan oko en voi sano, että se oli tosi vaikea.
      Pääsykokeet
      43
      918
    7. Onhan sulla

      Nainen nyt varmasti kaikki hyvin.
      Ikävä
      60
      917
    8. Olen ylpeä sinusta

      nainen. Vaikutat "vanhalta" tekijältä. Olet aarre tälle touhulle ja uskon että pääset vielä pitkälle jos haluat. Ehkä sa
      Tunteet
      35
      902
    9. Nainen, se kun olit joskus niin vakavana

      ja naama peruslukemilla, toisinaan silloinkin kun kuuntelit juttujani. Se ilme on jäänyt lähtemättömästi mieleeni. Mitäh
      Ikävä
      41
      864
    10. Kysymys iltaan

      Kuinka kuuma kaivattusi on celsius-asteikolla?
      Ikävä
      51
      862
    Aihe