Puinen purjevene hintaluokassa alle 5000 euroa?

10+1

Ei folkkari.

32

1374

Äänestä

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Erkki W. Puuvene

      Korot alhaalla, nyt on väärä hetki nuukailla.

      Iso vivutus ja voi unohtaa noi ruuhet.

    • 10+1

      Of the record, tarkistin juuri pankkitilitiedoistani:
      Vakuudettoman luoton korko olisi 6,25% ja sitäkin on vain 10 000 euroon asti.
      Vastaavasti säästötilin jolla on pankin paras mahdollinen korko on 0.2%

      Onneksi on pörssi josta saa sentään vähintään 10% tuoton vuositasolla.

    • Jos puinen

      Purjevene ni se on Hai, enemmän rahoi ni vaikka mR6...

      • 10+1

        Just joo suoraan liiton myyntipalstalta mr6. Ei ihan taviksien hinnoissa?

        "Marianne was built in 1934 for Swedish attorney Dan Sunden-Cullberg by Holms Yachtvarv in Gamleby and carried sail number S13. Her hull was built of Honduras mahogany with a varnished Oregon pine deck.

        She was one of the most successful 6mR yachts in 30´s. In the year she was built, she represented Sweden in the Gold Cup.

        In 2010 Marianne had thorough refit including replacing of 50 oak frames, deadwood, keelson, stem and stern post and new planking in bilge. In addition completely new deck and interior accommodation have been built. Total cost for the refit including new rig, Harken fittings and Sail inventory was in excess of 100.000€. Now offered for sale for 80.000€. Also negotiable offers are welcome.

        Contact: Tom Lindström: 358 50 5505511 or Mikko Saarela: 358 50 4876394"


      • Göteborgin Eka
        10+1 kirjoitti:

        Just joo suoraan liiton myyntipalstalta mr6. Ei ihan taviksien hinnoissa?

        "Marianne was built in 1934 for Swedish attorney Dan Sunden-Cullberg by Holms Yachtvarv in Gamleby and carried sail number S13. Her hull was built of Honduras mahogany with a varnished Oregon pine deck.

        She was one of the most successful 6mR yachts in 30´s. In the year she was built, she represented Sweden in the Gold Cup.

        In 2010 Marianne had thorough refit including replacing of 50 oak frames, deadwood, keelson, stem and stern post and new planking in bilge. In addition completely new deck and interior accommodation have been built. Total cost for the refit including new rig, Harken fittings and Sail inventory was in excess of 100.000€. Now offered for sale for 80.000€. Also negotiable offers are welcome.

        Contact: Tom Lindström: 358 50 5505511 or Mikko Saarela: 358 50 4876394"

        Lienet katsonut tarjontaa nettipalstoilla, joten perustieto on jo käsissäsi.

        Mitä siis tavoittelet jos sieltä ei löydy speksiisi sopivaa ?


    • Sailor 5

      FOLKKARI on PARAS tuossa hintaluokassa.

      • varma, luja, helppo

        Entisenä folkkaripurjehtijana on ollut mielessä, että lopulliseksi eläkeläisveneekseni folkkari tai IF voisi olla sopiva vaihtoehto (toistaiseksi seilaan isommalla matkaveneellä, joka on kahdeksas veneeni).
        Olisi kiva kuulla aloittajan perustelu, miksi juuri folkkari on hänelle poissuljettu.


    • karlgustavf

      Ruotsista joku kosteri tms hyväkuntoinen ja tukeva vene.

    • selailija1
      • puusta

        Miten tuo on valmistettu?


      • 16+20
        puusta kirjoitti:

        Miten tuo on valmistettu?

        puuvene netissä on tullut vastaan vindö30 ja viitonen, jotka ovat kysyjän hintaluokassa.


      • käy katsomassa
        puusta kirjoitti:

        Miten tuo on valmistettu?

        Se on valmistettu mahonkiviiluista, joita on neljä kerrosta syyt ristikkäin. Nimike onkin ristiinlaminoitu. Melko varmasti tunnenkin tuon myynnissä olevan yksilön, joka näyttää olevan samassa kunnossa kuin noin 15 v sitten, jolloin se oli samalla telakalla ja tunsin sen omistajankin, jopa sitä edellisen.

        Monen Laxmarin 30:n "päreet repsottavat", lähinnä laminointiin käytetystä liimasta johtuen. Tuo yksilö on niitä parempia, joissa sitä ongelmaa ei ole. Tuskin tulee olemaankaan lähivuosikymmeninä. Painavan puoleinen kyllä kokoisekseen ja märkäpintaa sekä kölipainoakin riittää. Ei siis mikään kevyiden tuulten ihme, mutta ottaa sitten sitä takaisin kovan kelin mukavana menona.

        Omistin itse tyypin myöhemmän kehitelmän, joka taas pärjäsi kevyessä kelissä oikeinkin hyvin. Olen oikein ihmetellyt, miten rakenne voikin sietää niin huonoa kohtelua. Näen sen aina silloin tällöin päiväkävelyllä telakalla. Ja vaikka runkoon on tullut melkoisia kolhuja ja naarmuja, se ei siitä pahene muuten kuin esteettisesti.


      • päreitä kainalossa
        käy katsomassa kirjoitti:

        Se on valmistettu mahonkiviiluista, joita on neljä kerrosta syyt ristikkäin. Nimike onkin ristiinlaminoitu. Melko varmasti tunnenkin tuon myynnissä olevan yksilön, joka näyttää olevan samassa kunnossa kuin noin 15 v sitten, jolloin se oli samalla telakalla ja tunsin sen omistajankin, jopa sitä edellisen.

        Monen Laxmarin 30:n "päreet repsottavat", lähinnä laminointiin käytetystä liimasta johtuen. Tuo yksilö on niitä parempia, joissa sitä ongelmaa ei ole. Tuskin tulee olemaankaan lähivuosikymmeninä. Painavan puoleinen kyllä kokoisekseen ja märkäpintaa sekä kölipainoakin riittää. Ei siis mikään kevyiden tuulten ihme, mutta ottaa sitten sitä takaisin kovan kelin mukavana menona.

        Omistin itse tyypin myöhemmän kehitelmän, joka taas pärjäsi kevyessä kelissä oikeinkin hyvin. Olen oikein ihmetellyt, miten rakenne voikin sietää niin huonoa kohtelua. Näen sen aina silloin tällöin päiväkävelyllä telakalla. Ja vaikka runkoon on tullut melkoisia kolhuja ja naarmuja, se ei siitä pahene muuten kuin esteettisesti.

        Kuinka sitä korjataan sitten jos päreet alkaa repsottaa? Entä törmäysvauriokorjaukset?


      • no problem
        päreitä kainalossa kirjoitti:

        Kuinka sitä korjataan sitten jos päreet alkaa repsottaa? Entä törmäysvauriokorjaukset?

        Repsottavat päreet on vähän samanlainen juttu kuin lasikuidun delaminaatio, eli ei välttämättä helppo korjata pysyvästi. Voi niitä kiinni liimata, mutta vuoden päästä voi vierestä repsottaa toinen. Mutta jos eivät kymmenessä vuodessa repsahda, eivät tee sitä myöhemminkään. Epoksilla laminoidut kestävät parhaiten.

        Törmöysvauriot korjataan samaan tapaan kuin lasikuituveneissäkin. Johtavat vain vesilinjan yläpuolella lakatun pinnan maalaukseen, ellei ole erityisen osaava korjaaja.


    • utv

      ONpa nätti vene tuo Laxmar. Ottaisin kiljuen (jos tuonkokoista hakisin, ja jos tuo olisi siistässiä kunnossa). Ja ei, en ole myyjä enkä myyjän tuttu :)

    • 17+3

      Alkoi kiinnostaa tuo Laxmar (tai vastaava). Jonkin aikaa olen pohtinut viikkokisaveneen rinnalle matkapurren hankkimista. Mitä muita vaihtoehtoja puuveneissä olisi hintaluokassa 10 000 rajahinnalla.

      • ...tai vastaava

        Täällä on tietoa enemmän rakennustavasta yleensä, mutta ennen kaikkea ristiinlaminoituja eniten Suomessa suunnitelleesta Matti Pullista ja hänen piirtämistään veneistä.
        http://mpveneet.wordpress.com/

        Voisi siitä joukosta joku myytävä löytyä haluttuun budjettiin.

        Laxmarinit suunnitteli Pekka Laxell, joka on laivanrakennusinsinööri ja vaikuttaja telakkateollisuudessa. Veneet olivat enimmäkseen itse tehtyjä ja siten materiaaleiltaan ja laadultaan vaihtelevia. Laivanrakennusalalla näkyvästi toimi myös Pulli, mutta oli koulutukseltaan ekonomi. Suurimman osan MP-veneistä rakensi Länsivene Raumalla, käytännössä Tätilän veljekset.


      • 10+1
        ...tai vastaava kirjoitti:

        Täällä on tietoa enemmän rakennustavasta yleensä, mutta ennen kaikkea ristiinlaminoituja eniten Suomessa suunnitelleesta Matti Pullista ja hänen piirtämistään veneistä.
        http://mpveneet.wordpress.com/

        Voisi siitä joukosta joku myytävä löytyä haluttuun budjettiin.

        Laxmarinit suunnitteli Pekka Laxell, joka on laivanrakennusinsinööri ja vaikuttaja telakkateollisuudessa. Veneet olivat enimmäkseen itse tehtyjä ja siten materiaaleiltaan ja laadultaan vaihtelevia. Laivanrakennusalalla näkyvästi toimi myös Pulli, mutta oli koulutukseltaan ekonomi. Suurimman osan MP-veneistä rakensi Länsivene Raumalla, käytännössä Tätilän veljekset.

        Herra jestas: " Myytävänä Wella, MP 36 IOR yacht 1986" Hinta: 65 000,-
        no ei se ole hullu joka pyytää vaan se joka maksaa.


      • voisin maksaa
        10+1 kirjoitti:

        Herra jestas: " Myytävänä Wella, MP 36 IOR yacht 1986" Hinta: 65 000,-
        no ei se ole hullu joka pyytää vaan se joka maksaa.

        Tiedätkö mistä pyydetään mitä? Enemmän siitä on joitakin aikoja sitten maksettu ja nyt Wella on selkeästi paremmassa kunnossa ja paremmin varustettu kuin silloin. Käypä katsomassa ja vertaa johonkin, jonka saat samaan hintaa. Ja jestattele vasta sitten. Ei Wella mun vene ole, mutta tiedän millainen se on.


    • Jtyyska

      Halloo, ikivanha keskustelu mutta silti kiinnostava. Keskustelussa on ollut ilmeisesti tietoa Laxmarin veneistä. Itseäni kiinostaa kaikki tieto ko. vene tyypistä

      • mitä.pitäisi

        Tunnistin siitä muutaman oman kirjoitukseni. Olen parikymmentä vuotta sitten Laxmarinin omistanut. Ja vaikka vielä pari vuotta sitten ihmettelin, miten huonoa pitoa vene voikin sietää, näyttää nyt sille, että liika on ollut liikaa. Pariin muuhunkin Laxmariniin olen tutustunut, mitä niistä pitäisi saada tietää? Edelleen omistan ristiinlaminoidun veneen.


      • Laxmarinista

        No voisihan alkaa siitä vaikka missä ja kuka niitä on veistänyt. Jos olisi piirustuksia jollain tallessa. Ja tietysti oman veneen historia ennen 2000 lukua kiinostaa.


      • niukaksi.jäi
        Laxmarinista kirjoitti:

        No voisihan alkaa siitä vaikka missä ja kuka niitä on veistänyt. Jos olisi piirustuksia jollain tallessa. Ja tietysti oman veneen historia ennen 2000 lukua kiinostaa.

        Menee vähän hämärien muistikuvien puolelle. Laxellin puusepänliike (=suunnittelijan isä) teki muutaman, mm. sen, jonka aikoinani omistin. Useimmat olivat itserakenneltuja ja tulos aika vaihteleva, johtuen paljolti käytetyistä materiaaleista, varsinkin liimoista.

        Olin apuna mukana, kun yksi tutun tuttu noita katseli. Modernimman version ensimmäinen kappale Valkea Kuulas oli sen verran pahassa kunnossa, että suosittelin jättämään. Toinen katsottu oli vanhempaa versiota ja kunnoltaan ok. Nimeksi uudella omistajalla siitä tuli Nabla, mutta siitäkin on jo n. 25 v aikaa. Toinen yksilö, joka on luultavasti ollut yllä olevan keskustelun aikaan myytävänä, oli pitkään naapuriseurassa ja samalla telakka-alueella talvet kuin minä. Siksi tunsin sekä veneen että sen parikin omistajaa. Luultavasti ne huonommat yksilöt, joista päreet ovat alkaneet repsottamaan, on jo hyvän aikaa sitten poltettu juhannuskokoissa. Niitä modernimpia versioita tehtiin vain kaksi kappaletta.

        Ei siis lopulta kovin paljoa faktatietoa kuin korkeintaan muutamasta yksilöstä. Ja sekin pitkän ajan takaa muisteltua.


      • Laxista

        Hienoa muisteloa löytyy. Tässä linkissä muutama kuva meidän yksilöstä. Tämä on luultavasti mainitsemasi naapuriseuran vene. Mitä eroavaisuuksia noilla eri malleilla oli. Meidän yksilössä päreet on liimattu ilmeisesti fenolihartsilla onneksi ei ainakaan vielä repsota.

        http://www.flickriver.com/photos/tags/laxmarin/interesting/


      • muisteloa
        Laxista kirjoitti:

        Hienoa muisteloa löytyy. Tässä linkissä muutama kuva meidän yksilöstä. Tämä on luultavasti mainitsemasi naapuriseuran vene. Mitä eroavaisuuksia noilla eri malleilla oli. Meidän yksilössä päreet on liimattu ilmeisesti fenolihartsilla onneksi ei ainakaan vielä repsota.

        http://www.flickriver.com/photos/tags/laxmarin/interesting/

        Ei vaan sattuisi olemaan valokuvia noista mainitsemistasi Laxeista?


      • kuvia.tulossa
        muisteloa kirjoitti:

        Ei vaan sattuisi olemaan valokuvia noista mainitsemistasi Laxeista?

        Tuohan se naapuriseuran vene tosiaan on, nimikin entisellään. Omastani on tietysti kuvia enemmänkin, koitan katsoa muutaman niistä jaettavaksi. Yksi löytyy siitä sisarveneestäkin, Valkeasta Kuulaasta sen ensimmäiseltä kaudelta.

        Pohjamuoto oli melkoisen erilainen, silloiseen IOR-sääntöön suunniteltu. Lähes suora kölin ympärillä, poikkileikkaus muuotin melkein harpilla piirretty. Perä vedetty mittasäännön takia varsin kapeaksi. Märkäpinta-ala oli selvästi pienempi kuin vanhemmassa. Vesilinjakin oli melko kapea, minimoiden märkäpintaa pienillä kallistuksilla, mitä seurasi hyvät kevyen tuulen ominaisuudet.


      • kuvia.tulossa

      • valokuvia

        Nostalgisia kuvia tosiaan. Tuossa kehitysversiossa näyttää olevan korotettu ruffi. Ja tosiaan tuo perä on paljon kapeampi kuin meillä. Keveässä tuulessa meidän vene ei tosiaan vauhdilla hurraa. Mutta hieman enemmän tuulta niin aivan hyvin kulkee. Eihän hyvää nimeä veneessä kannata vaihtaa. Spinaakkeria ei olla vielä kokeiltu mutta sen avulla meidänkin vene varmasti liikkuu ainakin myötäiseen.


      • Kisassa

        Tiedätkö onko laxeilla kilpailtu koskaan?


      • kuvia.tulossa
        Kisassa kirjoitti:

        Tiedätkö onko laxeilla kilpailtu koskaan?

        Mun Lax rakennettiin Half Ton Cupia varten, mutta oli jo valmistuessaan liian vanhanaikainen päästäkseen joukkueeseen. Kyläkisoja minä sillä sitten ajelin Scandicap-mittakirjalla. Samoihin aikoihin Suvituuli oli myös niissä mukana. Kuva, jossa Valkea Kuulas näkyy, on yhdestä IOR-kisasta.


    • Folkkarikiinnostais

      Ainakin itse ottaisin folkkarin. Paras tarjonta, helppo ja halpa korjata, paljon asiantuntemusta, vilkasta seuratoimintaa...mutta pitkänmatkan venettä tai kivaa kesämökkiähän siitä ei saa. Järkevän kokoinen syksy- ja kevätfiksauksiakin ajatellen.

    • Ior

      Taisi olla jo 70-luvun lopulla Laxit vanhentuneita Half ton cuppiin. Muistatko minkälaista menestystä sait omalla veneelläsi tai miten Suvituuli pärjäsi. Tiedätkö onko Sivutuuli rakennettu myös Laxsellin verstaalla.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Laitetaas nyt kirjaimet tänne

      kuka kaipaa ja ketä ?
      Ikävä
      93
      7918
    2. Pieni häivähdys sinusta

      Olet niin totinen
      Ikävä
      40
      3792
    3. Lähetä terveisesi kaipaamallesi henkilölle

      Vauva-palstalta tuttua kaipaamista uudessa ympäristössä. Kaipuu jatkukoon 💘
      Ikävä
      102
      1896
    4. Missä olet ollut tänään kaivattuni?

      Ikävä sai yliotteen ❤️ En nähnyt sua tänään söpö mies
      Ikävä
      24
      1220
    5. Taas ryssittiin oikein kunnolla

      r….ä hyökkäsi Viroon sikaili taas ajattelematta yhtään mitään https://www.is.fi/ulkomaat/art-2000011347289.html
      NATO
      32
      1093
    6. Valtimon Haapajärvellä paatti mäni nurin

      Ikävä onnettomuus Haapajärvellä. Vene hörpppi vettä matkalla saaren. Veneessä ol 5 henkilöä, kolme uiskenteli rantaan,
      Nurmes
      28
      1023
    7. Rakastuminenhan on psykoosi

      Ei ihme että olen täysin vailla järkeä sen asian suhteen. Eipä olis aikoinaan arvannut, että tossa se tyyppi menee, jonk
      Ikävä
      53
      837
    8. Olisinko mä voinut käsittää sut väärin

      Nyt mä kelaan päässäni kaikkea meidän välillä tapahtunutta. Jos mä sit kuitenkin tulkitsin sut väärin? Se, miten sä käyt
      Ikävä
      31
      802
    9. Vanha Suola janottaa Iivarilla

      Vanha suola janottaa Siikalatvan kunnanjohtaja Pekka Iivaria. Mies kiertää Kemijärven kyläjuhlia ja kulttuuritapahtumia
      Kemijärvi
      10
      800
    10. Tähän vaivaan ei auta kuin kaksi asiaa

      1. Tapaaminen uudestaan tai 2. Dementia Anteeksi kun olen olemassa🙄
      Ikävä
      60
      749
    Aihe