Ehdoissa on tämä maininta tästä korkeasta omavastuusta jos törmää kiinteään esteeseen.
Rantautuessa huonossa kelissä voi vaurioita syntyä myös laituriin osumisesta ja tämän ehdon mukaan nekin kuuluu tähän 50% omavastuupuoleen kuten myös merikorttiin merkityt vedenalaiset kivet jos on sellaisella korkeudella että osuu niihin=vettä alle oman syväyksen.
En ole löytänyt vastaavaa ehtoa muilta. Seurassamme on useilla Y-P:n vakuutus ja olen kysellyt heiltä miten tuon uuden, tämän syksyn ehdon tulkitsevat.
Miten te tulkitsette sen?
Yacht-Poolin uusi 50% omavastuu törmäyksestä kiinteään esteeseen
45
616
Vastaukset
- Tämä muuallekin
Ihan oikeudenmukaista. Yleensä syynä on tuolloin kipparin osaamattomuus tai reikäpäisyys ja näin maksumieheksi eivät joudu vuosimaksujen muodossa huolellisemmat ja tunnollisemmat veneilijät.
- Ei viisasta
Ei ole oikeudenmukaista tai epäoikeudenmukaista, vaan sopimusvapautta.
Vakuutusehdot ovat vakuutuksen antajan ja ottajan välinen sopimus.
Minä en tekisi Suomessa veneillessäni vakuutussopimusta, joka ei korvaa, jos ajan merkitylle kivelle. Jossain muualla saattaisin tehdä, jos hinta on hyvin halpa.
Joku voi luopua noista korvauksista Suomessakin, mutta ei se oikein viisaalta kuulosta. - -Mika-
Ei viisasta kirjoitti:
Minä en tekisi Suomessa veneillessäni vakuutussopimusta, joka ei korvaa, jos ajan merkitylle kivelle. Jossain muualla saattaisin tehdä, jos hinta on hyvin halpa.
Joku voi luopua noista korvauksista Suomessakin, mutta ei se oikein viisaalta kuulosta.Niin no, kaikki on suhteellista.
Mulla ei ole koskaan ollut veneessä vakuutusta, joka korvaisi törmäämisen yhtään mihinkään. Suurimman osan ajasta, jolloin mulla on ollut purjevene, ei mulla ole ollut minkäänlaista vakuutusta ollenkaan. Nyt on joku sellainen, joka korvaa laiturissa tulleet vauriot ja muiden törttöilyt. Ei muuta. Ja maksut on alle neljännes siitä n.s. täyskaskosta.
Ja sama politiikka mulla on myös autojen ja kaiken muun suhteen. Autoissa on vain pakolliset liikennevakuutukset ja kotivakuutusta mulla ei ole ollenkaan. Kiinteistö on palovakuutettu, ei muuta.
Jos nyt joku vaurio tulee, niin olen taatusti tienannut sen jo etukäteen vakuutusmaksut minimoimalla.
Tai no, tulihan menneellä kaudella mastovaurio. Ja se meni omaan piikkiin. Mutta silti oli taatusti nopeammin taas kulussa, kuin mitä olisi ollut vakuutusyhtiön hoitamana. Ja jopa täyskaskon kanssa minimi omavastuulla olisi kulutkin olleet likipitäen samat. - Ei viisasta
-Mika- kirjoitti:
Niin no, kaikki on suhteellista.
Mulla ei ole koskaan ollut veneessä vakuutusta, joka korvaisi törmäämisen yhtään mihinkään. Suurimman osan ajasta, jolloin mulla on ollut purjevene, ei mulla ole ollut minkäänlaista vakuutusta ollenkaan. Nyt on joku sellainen, joka korvaa laiturissa tulleet vauriot ja muiden törttöilyt. Ei muuta. Ja maksut on alle neljännes siitä n.s. täyskaskosta.
Ja sama politiikka mulla on myös autojen ja kaiken muun suhteen. Autoissa on vain pakolliset liikennevakuutukset ja kotivakuutusta mulla ei ole ollenkaan. Kiinteistö on palovakuutettu, ei muuta.
Jos nyt joku vaurio tulee, niin olen taatusti tienannut sen jo etukäteen vakuutusmaksut minimoimalla.
Tai no, tulihan menneellä kaudella mastovaurio. Ja se meni omaan piikkiin. Mutta silti oli taatusti nopeammin taas kulussa, kuin mitä olisi ollut vakuutusyhtiön hoitamana. Ja jopa täyskaskon kanssa minimi omavastuulla olisi kulutkin olleet likipitäen samat.Hyviä pointteja.
Ylipäätään kannattaa vakuuttaa vain sellaista omaisuutta ja vahinkoja, joita ei ole varaa korvata itse.
Vakuutuksen hintahan on riski vakuuusyhtiön voitto.
Jos toteutuvan riskin pystyy itse kattamaan, ei kannata vakuuttaa.
Minä vakuutan veneeni, koska ei ole varaa korvata sitä. Autoani en ole vakuuttanut, koska on varaa tarvittaessa ostaa uusi samanlainen. - ei alandia
Ei viisasta kirjoitti:
Joku voi luopua noista korvauksista Suomessakin, mutta ei se oikein viisaalta kuulosta.otin copypastella Alandian ehtoja jotka tuli tutuksi kun kesällä kävin karilla, korvausta alennettiin reilusti kun olin huolimaton...
Alandian ehdoista
Näitä Alandia vakuutus ei korvaa
Vakuutukseen liittyvät rajoitukset voidaan jakaa seuraaviin
pääryhmiin:
- valmistusvirheet ja vastaavat
- normaali kuluminen ja puutteellinen kunnossapito
- huolimattomuus
- poikkeukselliset tapahtumat.
sivu.5 Sinun velvollisuutesi
Jos vahinko aiheutuu sinun huolimattomuudestasi tai
turvallisuusmääräysten noudattamatta jättämisestä,
tietoisesti ottamastasi riskistä tai vahinko on tahallisesti
aiheuttamasi voidaan korvausta alentaa tai vahinko
voidaan jättää kokonaan korvaamatta.
kaikilla vakuutusyhtiöillä on huolimattomuus ehdoissa.
Muilla vakuutusyhtiöillä on vielä sitten ikävähennykset 70% esim.esim.2003vm laitteissa ja omavastuut päälle.
Herää kysymys mikä on järkevä vakuutus??? - siggemies
Ei viisasta kirjoitti:
Joku voi luopua noista korvauksista Suomessakin, mutta ei se oikein viisaalta kuulosta.tarkoittavat varmaankin että jos on ollut huolimaton ja täräyttänyt kiville..
tässä IF venevakuutusehdoista
Nämä vähentää helv.. kun vahinko sattuu ikävähennykset ekaksi sitten omavastuu ja sitten vielä mahdollinen oma huolimattomuus/tohelointi
6.4.4 vähennysten laskemisjärjestys
Omavastuut ja muut vähennykset vähennetään korvattavan
vahingon määrästä peräkkäisinä laskutoimituksina seuraavassa
järjestyksessä:
1. mahdollisen veron määrä
2. käyttöikään perustuva vähennys (ikävähennys)
3. omavastuu
4. prosenttimääräinen omavastuu/lisäomavastuu
5. mahdollinen henkilön menettelyyn perustuva korvauksen
vähentäminen
6.4.2 henkilön menettelyn vaikutus
Vakuutusyhtiö voi alentaa korvausta tai evätä korvauksen
kokonaan vakuutetulta tai häneen samastettavalta henkilöltä,
joka on
– aiheuttanut vakuutustapahtuman tahallisesti tai törkeällä
huolimattomuudella.
- Hyvä juttu mustakin
Komppaan edellistä.
Tieliikenteessäkin on kovemmat maksut uusille kuskeille. Tässä se on hoidettu niin, että kokemattoman ei kannata ottaa Yacht Pool vakuutusta.
Jos kyseessä oli ainoa vaihtoehto, se voisi tuntua kurjalta, toisaalta niin olisi asia ehdoista riippumatta. Ne sopivat aina jollekin paremmin kuin toiselle.
Valinnanvaraa on kuitenkin ja on hyvä ettei kaikki vakuutukset ola samanlaisia eikä saman hintaisia. Tätä kutsutaan kilpailuksi, samat ehdot ja hinnat ovat puolestaan kartellia.- keskonen
Taidat olla niitä erehtymättömiä kippareita. Ota ihmeessä Yacht Pool-vakuutus,
voi tulla vähän halvemmaksi tai tosi kalliiksi. - Valinnanvapaus
keskonen kirjoitti:
Taidat olla niitä erehtymättömiä kippareita. Ota ihmeessä Yacht Pool-vakuutus,
voi tulla vähän halvemmaksi tai tosi kalliiksi.En tietenkään ole erehtymätön, kukaan ei ole.
Kyse on vain siitä millä riskitasolla liikutaan.
Minä valitsen omani, sinä omasi.
- Vak uutus
Ovatko siis muuttaneet jo olemassa olevien vakuutusten ehtoja? Jos ovat, niin epäilen ettei enäämontaa vakuutusta sinne jää.
- 12+18
Eivät korvaa myöskään jos osut merkittyyn kiveen.
- Taivaan tosi!
12+18 kirjoitti:
Eivät korvaa myöskään jos osut merkittyyn kiveen.
Se varmaan johtui siitä, kun joku onneton ei tunnistanut Harmajaa ja ajoi väärältä puolelta :D
- Ei kaikilla
Mulla ei noita rajoituksia ole ja vakuutus kattaa koko Euroopan. Johtuukohan se pätevyyskirjoista?
- 11+13
Nämä kaikki lukee vakuutusehdoissa. Kannattaa tutustua aiheeseen. Itse vaihdoin juuri pois kyseisestä yhtiöstä.
- En löydä
11+13 kirjoitti:
Nämä kaikki lukee vakuutusehdoissa. Kannattaa tutustua aiheeseen. Itse vaihdoin juuri pois kyseisestä yhtiöstä.
Luin juuri vakuutuskirjat eikä niissä ole mitään noista ehdoista, mitä sulla on.
Oletko varma, että kyseessä on sama yhtiö?
- Santtu 31
Ainakaan elokuussa päivittyneisiin vakuutusehtoihin mulle ei tuollaista ehtoa ollut ilmestynyt. Onko myöhemmin syksyllä päivittyneillä tullut tällainen ehto?
Sellainen uusi ehto elokuussa tuli että uppoamisvahingon korvauksen ehtona on sähköisen automaattipilssipumpun asennus.
Itselleni pilssipumppu ei ole kynnyskysymys, mutta tuollainen karttaan merkittyyn esteeseen osuman 50% korvausalennus voi sellaiseksi jo muodostua.- Kusetusta
Tää taitaa olla taas niitä satuja, joita yksinäinen eksynyt keksii saadakseen huomiota.
- Pucht Yaal
Onkohan Yacht Poolin markkinaosuus päässyt kasvamaan liian suureksi, kun tällaisia trolleja viritellään. Ettei taustalla vain olisi katellisen kilpailijan masinoima viestiketjun aloittaja....
- Täyttä Palturia
Onko tämä täysin keksitty juttu?!? Ohessa Yacht Poolin vakuutusturvan rajoitukset, niissä ei ole mitään mainintaa korkeasta omavastuusta. Tämä teksti on syyskuulta 2014:
7. VAKUUTUSTURVAN RAJOITUKSET
Vakuutus ei kata:
7.1 Normaaleista sään tai luonnonilmiöiden vaikutuksista tai kulumisesta (pakkasesta, jäätymisestä, jäähdytysnesteen jäätymisestä, auringonsäteistä, helteestä, vesi- tai lumisateesta, ruostumisesta, hapettumisesta, kavitaatiosta, korroosiosta, osmoosista, vanhenemisesta, mätänemisestä jne.) johtuvia tai käytön tavanomaisesta kulumisesta johtuvia vaurioita, poikkeuksena äkillisestä ja yllättävästä sääilmiöstä johtuva uppoaminen.
7.2 Hukkaamisesta tai laidan yli putoamisesta johtuvia esine- tai varustevahinkoja, eikä irralleen jätettyjen tai myöskään esille jätettyjen, epäasianmukaisesti säilytettyjen esineiden tai varusteiden varkaustapauksia lukitsemattomista veneenosista.
7.3 Aluksen moottorin laiteosineen (mukaan lukien mahdollinen vetolaite) tai moottorikäyttöisten apulaitteiden tai varusteiden rikkoutumisia, jotka eivät johdu äkillisestä ja ennalta-arvaamattomasta ulkopuolisesta syystä.
7.4 Perämoottorivarkauksia, kun omaisuutta ei ole lukittu, pultattu tai suojattu kohdan 11.1.4 mukaisesti.
7.5 Sodan tai sotaa vastaavien olosuhteiden, miinojen, torpedojen, pommien tai muiden aseiden, terrorismin tai poliittisten väkivaltaisuuksien aiheuttamia vahinkoja.
7.6 Aseina käytettyjen kemiallisten, biologisten tai biokemiallisten aineiden sekä sähkömagneettisten kenttien aiheuttamia vahinkoja riippumatta muista asiaan vaikuttavista syistä, kuten atomivoimasta tai muunlaisesta ionisoivasta säteilystä aiheutuneita vahinkoja.
7.7 Henkilövahinkoja tai eläinvahinkoja.
7.8 Välillisiä vahinkoja (arvon alenemista, kilpailukyvyn heikkenemistä jne.)
7.9 Vakuutetun veneen varkautta trailerilla, jota ei oltu lukittu hinauksen estävällä liitinlukolla, lukitusholkilla, pyörälukolla tai vastaavalla lukitusjärjestelmällä ehtokohdan 3.7 mukaisesti.
7.10 Sopimuksen enimmäiskorvausmäärää ylittäviä kustannuksia; rajoitus ei kohtien 3.4 ja 3.5 mukaisesti koske pelastus- sekä hylyn siirto-, romutus- ja kierrätyskustannuksia.
7.11 Moottorivenekilpailussa ja kilpailuihin liittyvissä harjoituksissa sattuneita vahinkoja.
7.12 Palon ja räjähdyksen aiheuttamia vahinkoja, jos ne ovat aiheutuneet asianmukaisten sammuttimien puutteesta.
7.13 Jos vahinko on sattunut, kun venettä on ohjannut kippari, jolla ei ole ollut vaadittavaa kelpoisuutta tai tarvittavaa kokemusta veneen kuljettamiseen. Vakuutuskirjassa voi olla maininta, jonka mukaan vakuutus on voimassa vain silloin, kun venettä kuljettaa nimetty henkilö. Tällöin muiden kuin nimetyn henkilön ohjauksessa tapahtunutta vahinkoa ei korvata.
7.14 Vakuutus ei ole voimassa, jos vene vuokrataan (chartertoiminta) eteenpäin päällikön kanssa tai ilman, ellei tästä ole nimenomaisesti vakuutuskirjassa sovittu.
7.15 Vakuutuksenantaja ei ole korvausvelvollinen, jos vakuutuksenottaja aiheuttaa vahingon tahallaan. Jos vahinko johtuu vakuutuksenottajan törkeästä huolimattomuudesta, on vakuutuksenantaja oikeutettu pienentämään korvaustaan laiminlyönnin vakavuuden suhteessa (vahingon aiheuttamisvastuu).
7.16 Uppoamista, jos veneessä ei ole ollut asianmukaista, veneen kokoon nähden sopivaa ja toimivaa automaattista pilssipumppua.
7.17 Vahinkoa, joka on sattunut veneelle, joka kuuluu huvivenedirektiivin (94/25/EY) soveltamisalaan, mutta joka ei täytä sanotussa direktiivissä asetettuja vaatimuksia.
7.18 Esteettisistä syistä johtuvia korjauksia (esim. uudelleenmaalausta), vaikka ne olisivat seurausta muutoin korvattavasta vakuutustapahtumasta tai vakuutustapahtuman johdosta tehtävistä korjauksista.
7.19 Korjaus- tai muun sellaisen palvelun suorittajan käsittelyssä tapahtunut vahinko.
7.20
7.21 Korjauksia, jotka on tehty ilman vakuutuksenantajan etukäteistä hyväksyntää.
7.22 Veneen alkuperäiseen rakenteeseen tai suunnitteluun tehdyistä muutoksista ja valmistajan asettamat rajat ylittävästä moottorista aiheutuneet vahingot.
7.23 Veneen turvalaitteiden toimimattomuudesta tai virheellisestä toiminnasta aiheutuneet vahingot.
7.24 Vahingot, jotka ovat sattuneet kipparin tai miehistön jäsenen ollessa alkoholin vaikutuksen alaisena yli laissa sallitun rajan. Alle 18 –vuotiaan kipparin tai miehistön jäsenen suhteen sallittuna rajana pidetään nolla promillea.
7.25 Puutteellisesta huollosta, ylikuormituksesta tai liiallisesta rasituksesta aiheutunut vahinko.
7.26 Veneen lainaajan tekemästä vahingonteosta, kavalluksesta tai petoksesta. Muutakaan sellaista
anastusrikosta ei korvata, jonka on tehnyt vakuutetun kanssa samassa taloudessa asuva henkilö.
7.27 Viranomaisten toimeenpanemasta veneen haltuunotosta tai sen aikana sattuneista vahingoista.- 16+6
Olisit vaan ottanut sen viimeisenkin pykälän ehtoihin etkä haukkunut muita... Taidat olla itse huijari!
- jos edes...
16+6 kirjoitti:
Olisit vaan ottanut sen viimeisenkin pykälän ehtoihin etkä haukkunut muita... Taidat olla itse huijari!
Jos edes korvaisivat ehtojen mukaiset vahingot, mutta kun ei niitäkään. Mun vakuutukset siirtyi muualle, enkä ole ainoa.
- Mikä kippari?
Kummallisen amatöörimäisen oloista tekstiä ollakseen vakuutusehtoja.
"Kun venettä on ohjannut kippari..."
Tuollainen ilmaisu herättää kysymyksen, onko firmalla mitään tekemistä veneilyn kanssa.
Mikä se sellainen venettä ohjaava kippari on?
Ainoa "kippari", jonka minä tiedän, taitaa olla sulatejuusto.
- 8+5
Tässä pykälä ehdoissa:
7.28 Karilleajoa tai törmäystä kiinteään esteeseen tai
rakennelmaan, kun kari, este tai rakennelma on sekä
merkitty yleisesti käytössä olevaan meri- tai
veneilykarttaan, että osoitettu kulkuväylällä tai sen
läheisyydessä erillisellä varoitus- tai merimerkillä.- 1+20
Vakuutus ei kata:
7.1 Normaaleista sään tai luonnonilmiöiden vaikutuksista
tai kulumisesta (pakkasesta, jäätymisestä,
jäähdytysnesteen jäätymisestä, auringonsäteistä,
helteestä, vesi- tai lumisateesta, ruostumisesta,
hapettumisesta, kavitaatiosta, korroosiosta, osmoosista,
vanhenemisesta, hankautumisesta, kolhiutumisesta,
mätänemisestä jne.) johtuvia tai käytön tavanomaisesta
kulumisesta johtuvia vaurioita.
7.17 Vahinkoa, joka on sattunut veneelle, joka kuuluu
huvivenedirektiivin (94/25/EY) soveltamisalaan, mutta joka
ei täytä sanotussa direktiivissä asetettuja vaatimuksia.
7.18 Esteettisistä syistä johtuvia korjauksia (esim.
uudelleenmaalausta), vaikka ne olisivat seurausta
muutoin korvattavasta vakuutustapahtumasta tai
vakuutustapahtuman johdosta tehtävistä korjauksista.
7.19 Korjaus- tai muun sellaisen palvelun suorittajan
käsittelyssä tapahtunutta vahinkoa.
7.20 Veneen tai sen varusteen rikkoutumisesta johtuvaa
vahinkoa, kun rikkoutuminen ei ole johtunut ulkoisesta,
ennakoimattomasta ja äkillisestä syystä.
7.21 Korjauksia, jotka on tehty ilman vakuutuksenantajan
etukäteistä hyväksyntää.
7.22 Veneen alkuperäiseen rakenteeseen tai
suunnitteluun tehdyistä muutoksista, tai valmistajan
asettamat rajat teholtaan tai painoltaan ylittävästä
moottorista aiheutuneita vahinkoja.
7.23 Veneen turvalaitteiden toimimattomuudesta tai
virheellisestä toiminnasta aiheutuneita vahinkoja.
7.24 Vahingot, jotka ovat sattuneet kipparin tai miehistön
jäsenen ollessa päihtyneinä tai huumeiden tai
toimintakykyyn vaikuttavien lääkkeiden vaikutuksen
alaisena. Alle 18 –vuotiaan kipparin tai miehistön jäsenen
alkoholin suhteen sallittuna rajana pidetään nollaa
promillea.
7.25 Valmistus, materiaali ja suunnitteluvirheistä
aiheutuneita vahinkoja. Puutteellisesta huollosta,
ylikuormituksesta, väärästä käytöstä tai liiallisesta
rasituksesta aiheutunut vahinko.
7.26 Veneen lainaajan tekemästä vahingonteosta,
kavalluksesta tai petoksesta. Muutakaan sellaista
anastusrikosta ei korvata, jonka on tehnyt vakuutetun
kanssa samassa taloudessa asuva henkilö.
7.27 Viranomaisten toimeenpanemasta veneen
haltuunotosta tai sen aikana sattuneista vahingoista.
läheisyydessä erillisellä varoitus- tai merimerkillä. - Sekäettä
1+20 kirjoitti:
Vakuutus ei kata:
7.1 Normaaleista sään tai luonnonilmiöiden vaikutuksista
tai kulumisesta (pakkasesta, jäätymisestä,
jäähdytysnesteen jäätymisestä, auringonsäteistä,
helteestä, vesi- tai lumisateesta, ruostumisesta,
hapettumisesta, kavitaatiosta, korroosiosta, osmoosista,
vanhenemisesta, hankautumisesta, kolhiutumisesta,
mätänemisestä jne.) johtuvia tai käytön tavanomaisesta
kulumisesta johtuvia vaurioita.
7.17 Vahinkoa, joka on sattunut veneelle, joka kuuluu
huvivenedirektiivin (94/25/EY) soveltamisalaan, mutta joka
ei täytä sanotussa direktiivissä asetettuja vaatimuksia.
7.18 Esteettisistä syistä johtuvia korjauksia (esim.
uudelleenmaalausta), vaikka ne olisivat seurausta
muutoin korvattavasta vakuutustapahtumasta tai
vakuutustapahtuman johdosta tehtävistä korjauksista.
7.19 Korjaus- tai muun sellaisen palvelun suorittajan
käsittelyssä tapahtunutta vahinkoa.
7.20 Veneen tai sen varusteen rikkoutumisesta johtuvaa
vahinkoa, kun rikkoutuminen ei ole johtunut ulkoisesta,
ennakoimattomasta ja äkillisestä syystä.
7.21 Korjauksia, jotka on tehty ilman vakuutuksenantajan
etukäteistä hyväksyntää.
7.22 Veneen alkuperäiseen rakenteeseen tai
suunnitteluun tehdyistä muutoksista, tai valmistajan
asettamat rajat teholtaan tai painoltaan ylittävästä
moottorista aiheutuneita vahinkoja.
7.23 Veneen turvalaitteiden toimimattomuudesta tai
virheellisestä toiminnasta aiheutuneita vahinkoja.
7.24 Vahingot, jotka ovat sattuneet kipparin tai miehistön
jäsenen ollessa päihtyneinä tai huumeiden tai
toimintakykyyn vaikuttavien lääkkeiden vaikutuksen
alaisena. Alle 18 –vuotiaan kipparin tai miehistön jäsenen
alkoholin suhteen sallittuna rajana pidetään nollaa
promillea.
7.25 Valmistus, materiaali ja suunnitteluvirheistä
aiheutuneita vahinkoja. Puutteellisesta huollosta,
ylikuormituksesta, väärästä käytöstä tai liiallisesta
rasituksesta aiheutunut vahinko.
7.26 Veneen lainaajan tekemästä vahingonteosta,
kavalluksesta tai petoksesta. Muutakaan sellaista
anastusrikosta ei korvata, jonka on tehnyt vakuutetun
kanssa samassa taloudessa asuva henkilö.
7.27 Viranomaisten toimeenpanemasta veneen
haltuunotosta tai sen aikana sattuneista vahingoista.
läheisyydessä erillisellä varoitus- tai merimerkillä.Eli karin pitää SEKÄ olla merkitty karttaan, ETTÄ merkitty erillisellä varoitusmerkillä. Tarkoittaako tämäsitä, että vain karimerkillä merkittyyn kiveen ajoa ei korvata ?
- viitta riittää
Sekäettä kirjoitti:
Eli karin pitää SEKÄ olla merkitty karttaan, ETTÄ merkitty erillisellä varoitusmerkillä. Tarkoittaako tämäsitä, että vain karimerkillä merkittyyn kiveen ajoa ei korvata ?
Tavallinen lateraali- tai kardinaaliviitta riittää. Jos kartassa on kivi, sen vieressä viitta ja ajat viitan väärältä puolelta törmäten kiveen, niin ehdot täyttyy.
- Huono ehto Suomessa
Aika huono vakuutus Suomessa, jos tuollainen ehto on.
Onneksi on vakuutus Alandiassa, enpä taida vaihtaa.
Jos olisin Yacht Poolin asiakas, siirtäisin tuon ehdon vuoksi vakuutukseni heti muualle. Olen tosissani. Miettikääpä...
- 19+11
9. OMAVASTUU
Vakuutussopimukseen merkitty omavastuu on voimassa
kaikissa korvaustapauksissa lukuun ottamatta veneen
tuhoutumista kokonaan ja kuljetusvahinkoja.
Muiden vesikulkuneuvojen aiheuttamat törmäysvahingot
ja kolmannen osapuolen aiheuttamat palovahingot
vähentävät omavastuuosuuden kolmannekseen.
Karilleajotapauksissa tai törmättäessä kiinteään
esteeseen tai -rakennelmaan omavastuu on 50 %
vahingon määrästä, mikäli kari tai este oli joko
asianmukaisesti merkitty yleisesti käytössä olevaan meritai
veneilykarttaan, tai mikäli karista, esteestä tai
rakennelmasta oli kulkuväylällä tai sen läheisyydessä
erillinen varoitusmerkki.
Vakuutusehtojen kohta 3.3. sisältää erillisen määräyksen
omavastuusta liittyen purjehduskilpailutoiminnassa
sattuneisiin vahinkoihin.- 407
Tämä sama oli myös kohdassa 7. Jotain "Ei korvata" kohdan alla! Mihin omavastuu kohtaa edes tarvitaan tässä tapauksessa, kun on "ei korvata"kohdan alla? Vai miten tämä pitää ymmärtää? Nimimerkki "jurristikko", onko tulkintaa/ tietoa? Muutkin lakia ymmärtävät voivat selventää! Sitten oli jossain kohdassa, että ei tehdä korjausta jos "kosmeettinen"haitta! Eli paikkaus kyllä, mutta maalaus ei...
- 5 v jälk ei omavast!
407 kirjoitti:
Tämä sama oli myös kohdassa 7. Jotain "Ei korvata" kohdan alla! Mihin omavastuu kohtaa edes tarvitaan tässä tapauksessa, kun on "ei korvata"kohdan alla? Vai miten tämä pitää ymmärtää? Nimimerkki "jurristikko", onko tulkintaa/ tietoa? Muutkin lakia ymmärtävät voivat selventää! Sitten oli jossain kohdassa, että ei tehdä korjausta jos "kosmeettinen"haitta! Eli paikkaus kyllä, mutta maalaus ei...
Uteliasuuttani katsoin Yacht-Poolin suomenkielisiä sivuja. Yhtiöhän kuuluu itävaltalaiseen Vienna Insurance Group:iin, kotipaikka Wien.
http://www.yacht-pool.fi/venevakuutukset
Etusivulla todetaan:
"Arvostamme huolellisia asiakkaitamme: Viiden yhtenäisen ja vahingottoman asiakkuusvuoden jälkeen ei peritä omavastuuta"
Eikö tuo ole "selvää pässinlihaa"? Jos 5 vuotta on mennyt ilman korvausvaatimuksia, sen jälkeen ei ole omavastuuta niissä vahingoissa, jotka korvataan.
Miksi olisi 50% omavastuu meidän saaristossamme tavanomaisessa karilleajossa, jos asiakkuus on sitä ennen mennyt 5 v. ilman vahinkoja? Eikö korotettu omavastuu tarkoita ainoastaan uusia asiakkaita? Voiko etusivun teksti olla pelkkä bluffi? Tuskin. - meklari vain
5 v jälk ei omavast! kirjoitti:
Uteliasuuttani katsoin Yacht-Poolin suomenkielisiä sivuja. Yhtiöhän kuuluu itävaltalaiseen Vienna Insurance Group:iin, kotipaikka Wien.
Etusivulla todetaan:
"Arvostamme huolellisia asiakkaitamme: Viiden yhtenäisen ja vahingottoman asiakkuusvuoden jälkeen ei peritä omavastuuta"
Eikö tuo ole "selvää pässinlihaa"? Jos 5 vuotta on mennyt ilman korvausvaatimuksia, sen jälkeen ei ole omavastuuta niissä vahingoissa, jotka korvataan.
Miksi olisi 50% omavastuu meidän saaristossamme tavanomaisessa karilleajossa, jos asiakkuus on sitä ennen mennyt 5 v. ilman vahinkoja? Eikö korotettu omavastuu tarkoita ainoastaan uusia asiakkaita? Voiko etusivun teksti olla pelkkä bluffi? Tuskin.Ei Yacht-Pool mitenkään kuulu Vienna Insurance Groupiin, se ainoastaan välittää heidän vakuutuksiaan. Ja ensi vuonna vakuutus saattaa siirtyä johonkin toiseen yhtiöön.
- 407
5 v jälk ei omavast! kirjoitti:
Etusivulla todetaan:
Miksi olisi 50% omavastuu meidän saaristossamme tavanomaisessa karilleajossa, jos asiakkuus on sitä ennen mennyt 5 v. ilman vahinkoja? Eikö korotettu omavastuu tarkoita ainoastaan uusia asiakkaita? Voiko etusivun teksti olla pelkkä bluffi? Tuskin....niin tästä "viidestä vuodesta" ei ehdoissa puhuta mitään! Eikö tämä pitäisi lukea myös ehdoissa, niitä kai kuitenkin sitten vahingon satuttua tulkitaan...?
- itse saa valita
407 kirjoitti:
...niin tästä "viidestä vuodesta" ei ehdoissa puhuta mitään! Eikö tämä pitäisi lukea myös ehdoissa, niitä kai kuitenkin sitten vahingon satuttua tulkitaan...?
Itse näen asian niin, että jonkun vakuutusyhtiön ristiriitaiset tai vaikeasti tulkittavat vakuutusehdot pudottavat ko yhtiön omista valinnoistani.
Venevakuutusta (yhtiötä) valitessa ei pidä vertailla pelkkää vuosimaksun suuruutta. Sen kai jokainen on oivaltanut. - Korvausten mukaan
itse saa valita kirjoitti:
Itse näen asian niin, että jonkun vakuutusyhtiön ristiriitaiset tai vaikeasti tulkittavat vakuutusehdot pudottavat ko yhtiön omista valinnoistani.
Venevakuutusta (yhtiötä) valitessa ei pidä vertailla pelkkää vuosimaksun suuruutta. Sen kai jokainen on oivaltanut.Juuri näin.
Oleellista on, korvaako vakuutus sellaiset vahingot, joita arvelee, että itselle voisi sattua.
Minä pidän mahdollisina vahinkoina itselleni kivelle ajamista (merkitty tai ei), laituriin tai muihin sataman veneisiin törmäämistä, tulipaloa sekä takilan tai purjeiden hajoamista myrskyssä. Näihin vahinkoihin Alandian ehdot ovat aika hyvät, siksi vakuutukseni on siellä.
Joku muu voi sitten tietenkin arvioida omat mahdolliset vahinkonsa aivan toisin. Voisi ajatella, että esimerkiksi nopeassa moottoriveneessä törmäys toiseen veneeseen vesillä on todennäköisempi kuin purjeveneellä. Samoin tulipalo lienee epätodennäköisempi, jos veneessä ei ole polttoaineita ja moottoria.
Kukin tilanteensa mukaan siis.
Silti väittäisin melkein yleisenä totuutena, että jos venevakuutus ei korvaa kivilleajoa, onhan se Suomen vesillä jokseenkin älytön vakuutus. - valinnasta vielä
Korvausten mukaan kirjoitti:
Juuri näin.
Oleellista on, korvaako vakuutus sellaiset vahingot, joita arvelee, että itselle voisi sattua.
Minä pidän mahdollisina vahinkoina itselleni kivelle ajamista (merkitty tai ei), laituriin tai muihin sataman veneisiin törmäämistä, tulipaloa sekä takilan tai purjeiden hajoamista myrskyssä. Näihin vahinkoihin Alandian ehdot ovat aika hyvät, siksi vakuutukseni on siellä.
Joku muu voi sitten tietenkin arvioida omat mahdolliset vahinkonsa aivan toisin. Voisi ajatella, että esimerkiksi nopeassa moottoriveneessä törmäys toiseen veneeseen vesillä on todennäköisempi kuin purjeveneellä. Samoin tulipalo lienee epätodennäköisempi, jos veneessä ei ole polttoaineita ja moottoria.
Kukin tilanteensa mukaan siis.
Silti väittäisin melkein yleisenä totuutena, että jos venevakuutus ei korvaa kivilleajoa, onhan se Suomen vesillä jokseenkin älytön vakuutus.Niinhän vakuutus valitaan, kuten totesit. Lisään todennäköisten vahinkotapahtumien luetteloosi vielä senkin, että eri yhtiöillä on eroja kulkualueessa, jossa vakuutus on voimassa ilman lisämaksua. Esim. maitsemasi Alandian vakuutuksessa lisämaksuton kulkualue on laajempi kuin monella muulla (se vaikutti omaan valintaani).
Erityisesti niiden, jotka tekevät usein reissuja Itämeren ulkopuolelle, ei kannata valita yhtiötä, jonka vakuutukseen tulee suuria lisämaksuja kulkualueen laajentamisesta.
Jos hakee vakuutusta "Karibian kierrokselle", valinnan mahdollisuudet supistuvat ja yhtiöiden väliset erot korostuvat. Jos tarvitsee maailmanlaajuista venevakuutusta, kannattaa harkita pelkän vastuuvakuutuksen ottamista, koska se on edullinen verrattuna myös oman veneen vahingot kattavaan vakuutukseen. Monet ulkolaiset marinat edellyttävät vastuuvakuutusta (ja vakuutustodistusta). - seppomartti
valinnasta vielä kirjoitti:
Niinhän vakuutus valitaan, kuten totesit. Lisään todennäköisten vahinkotapahtumien luetteloosi vielä senkin, että eri yhtiöillä on eroja kulkualueessa, jossa vakuutus on voimassa ilman lisämaksua. Esim. maitsemasi Alandian vakuutuksessa lisämaksuton kulkualue on laajempi kuin monella muulla (se vaikutti omaan valintaani).
Erityisesti niiden, jotka tekevät usein reissuja Itämeren ulkopuolelle, ei kannata valita yhtiötä, jonka vakuutukseen tulee suuria lisämaksuja kulkualueen laajentamisesta.
Jos hakee vakuutusta "Karibian kierrokselle", valinnan mahdollisuudet supistuvat ja yhtiöiden väliset erot korostuvat. Jos tarvitsee maailmanlaajuista venevakuutusta, kannattaa harkita pelkän vastuuvakuutuksen ottamista, koska se on edullinen verrattuna myös oman veneen vahingot kattavaan vakuutukseen. Monet ulkolaiset marinat edellyttävät vastuuvakuutusta (ja vakuutustodistusta).Aikanaan oli surullinen tarina Karibialta palanneen ja Portugalin rannikolla hylätyn veneen Pohjolan vakuutuksen voimassaolon sekoilusta. Itselleni kävi samoin. Välimerelle vaaditaan laajennus ja lisämaksu. Samoin eri laajennus ulottumaan Panaman kanavan itäpuolelle. Annoin puhelimitse aikataulun laajennuksille ja maksoin n. 2800€/v. Paluumatkalla tarkistin ja jälleen varmistin, mihin laajennukseen Azorit kuuluu. Samalla selvisi, että tänä vuonna olivatkin lopettaneet Eurooppalaajennuksen vastoin ohjeitani lähtiessäni rapakon yli. Paluumatkalla ei ollut vakuutusta laisinkaan vaikka vakuutussopimusta oli voimassa vielä puoli vuotta. Uudelleen Eurooppalaajennus voimaan ja tarvittiin lisää euroja. Tähän päättyi 50v vakuutussuhde ja siirryn Pantaeniukseen.
- suo siellä, vetelä..
seppomartti kirjoitti:
Aikanaan oli surullinen tarina Karibialta palanneen ja Portugalin rannikolla hylätyn veneen Pohjolan vakuutuksen voimassaolon sekoilusta. Itselleni kävi samoin. Välimerelle vaaditaan laajennus ja lisämaksu. Samoin eri laajennus ulottumaan Panaman kanavan itäpuolelle. Annoin puhelimitse aikataulun laajennuksille ja maksoin n. 2800€/v. Paluumatkalla tarkistin ja jälleen varmistin, mihin laajennukseen Azorit kuuluu. Samalla selvisi, että tänä vuonna olivatkin lopettaneet Eurooppalaajennuksen vastoin ohjeitani lähtiessäni rapakon yli. Paluumatkalla ei ollut vakuutusta laisinkaan vaikka vakuutussopimusta oli voimassa vielä puoli vuotta. Uudelleen Eurooppalaajennus voimaan ja tarvittiin lisää euroja. Tähän päättyi 50v vakuutussuhde ja siirryn Pantaeniukseen.
Mulla kävi hiukan vastaavasti juuri Pantaeniuksen kanssa! Ilmoitin sähköpostilla ennenkuin olin siirtymässä Karibian merelä Panaman kanavaan jatkaakseni purjehdusta Tyynenmeren puolella. Tein ilmoituksen vakuutusmaksun korotuksen maksamisesta niinkuin etukäteen oli sovittu. Maksoin luottokortilla ja luulin asian olevan kunnossa.
Seuraavan kerran otin Pantaeniukseen yhteyttä Uudessa Seelannissa varmistaakseni vakuutukseni jatkumisen seuraavalle vuodelle.
Tuolloin yhtiö ilmoitti, että vakuutukseni oli irtisanottu jo Panamassa, koska "Tyyntä valtamerta ylittävät vanhat veneet oli todettu yhtiölle liian suureksi taloudelliseksi riskiksi". Päätöksestä oli lähetetty kirjallinen selvitys kotiosoitteeseeni Suomeen eikä lisämaksua oltu peritty!
Oikeastaan oli onni, että asiakassuhde oli yllättävästi katkaistu, sillä sain selvästi edullisemman world-wide -vakuutuksen toisesta saksalaisesta yhtiöstä (Hamburger Yachtversicherung).
Tämä tapahtui n 10 v sitten. Olen kuullut että Pantaenius on sittemmin kohentanut asiakaspalveluaan. Kannattaa silti olla tarkkana olipa yhtiö mikä tahansa! Eri vakuutusyhtiöiden palveluita on myös syytä verrata pikkutarkasti.
- että näin,
Jotenkin tuollaisen ehdon ymmärtää alueilla joissa 100m päässä rannasta on 1000m vettä. Ko. ehdoilla oleva vakuutus on täällä lähinnä varkaus-& palovakuutus.
- 0 + 0 + 0 = 3 * 0
7.7 Henkilövahinkoja tai eläinvahinkoja.
Eli kannattaa olla vastuuvakuutus erikseen, jos ei halua ottaa itse riskiä elinikäisestä velkavankeudesta mahdollisen töppäyksen seurauksena.
Suomalainen liikennevakuutus kulkuneuvolle on tässä asiassa selvästi kattavampi kuin kyseinen venevakuutus. - Flipperisti
Hitto että kuulostaa vaikealta. Onneksi on vakuutus Alandiassa :)
- 4+14
Lainatuissa ehtokohdissa näyttää olevan ristiriita. Toisen (kohta 9) mukaan korotettu omavastuu on voimassa, jos törmäyskohde on merkitty karttaan TAI merkitty viitalla. Toisen (kohta 7) mukaan pitäisi olla molempia ("JA"). Eli osuminen karttaan merkittyyn kiveen, jota ei ole merkitty karimerkillä tai lähellä olevalla lateraali/kardinaalimerkillä (ts. jonka ei voi merimerkkien perusteella päätellä olevan väylän ulkopuolella) olisi kohdan 9 mukaan korotetun omavastuun piirissä ja kohdan 7 mukaan taas ei. Vai ovatko lainaukset eri ajalta?
Joka tapauksessa tulkitsen ainakin itse molempia ehtokohtia niin, että aloittajan mainitsema laituriin kolhiminen ei kuulu tämän korotetun omavastuun piiriin. Näyttää perustellulta tulkita nuo viittaukset karttaan ja merimerkkeihin niin, että tarkoitetaan sellaisia esteitä, jotka eivät ilman merikarttamerkintää ja/tai merimerkkiä olisi havaittavissa. Eli toisin sanoen: navigointimokat aiheuttavat korotetun omavastuun mutta veneen käsittelyongelmat esim. rantautuessa eivät.- Logiikkaa...
Mitä järkeä ottaa vakuutus, jonka omavastuu nousee, jos mokailee?
Logiikkaa, pyydän.
Eikö mokailu ole juuri se suuri syy, jonka vuoksi vakuutuksia tarvitaan?
Eikös autokaskonkin idea ole juuri korvata vahingot, jotka ovat omaa syytä eivätkä muiden syytä?
Ratti/ruorijuoppous tai muu kriminaali toiminta on sitten asia erikseen. Sitä vastaan ei ole suurta järkeä vakuutuksia myöntää.
Mutta siis...
Jos yksi vakuutusyhtiö korvaa töppäilyjeni aiheuttamat vahingot ja toinen ei, kummankohan valitsisin... - Santtu 31
Itse tulkitsen tämän toisin:
- jos merkintä on kartassa JA merimerkillä -> ei korvausta ollenkaan
- jos merkintä on kartassa TAI kivi merkitty merkillä muttei kartassa -> 50% omavastuu.
Laiturit ja rannat on kimurantti juttu - mustavalkoisesti vakuutuslakimiesten aivoituksia mukaillen ne voisi ajatella olevan kartassa..
Kummin vaan - jos ensi kaudelle mulle YachtPoolista tuollaiset ehdot tulee, vaihtoon menee. Nyt vielä ensi kesän edot ilman noita lisäpykäliä. - 4+14
Santtu 31 kirjoitti:
Itse tulkitsen tämän toisin:
- jos merkintä on kartassa JA merimerkillä -> ei korvausta ollenkaan
- jos merkintä on kartassa TAI kivi merkitty merkillä muttei kartassa -> 50% omavastuu.
Laiturit ja rannat on kimurantti juttu - mustavalkoisesti vakuutuslakimiesten aivoituksia mukaillen ne voisi ajatella olevan kartassa..
Kummin vaan - jos ensi kaudelle mulle YachtPoolista tuollaiset ehdot tulee, vaihtoon menee. Nyt vielä ensi kesän edot ilman noita lisäpykäliä.Totta, minulle kävi tuossa pieni lapsus. Toisessa kohdassa tosiaan puhutaan siitä, korvataanko ja toisessa omavastuusta siinä tapauksessa, että korvataan.
Katsotaan, millaiset ehdot on keväällä tulevan uuden vakuutuskirjan kyljessä :)
- YP-asiakas
Tarkistinpa minäkin joutessani nuo Yacht-Poolin vakuutusehdot ja minulla on näköjään semmoinen versio, jossa tuota em. kohtaa 7.28 ei ole lainkaan. Lienee siis tullut mukaan melko vasta, koska minulla vakuutuskausi vaihtuu elokuun lopussa ja silloin tulleissa papereissa tuota ehtoa ei vielä ollut. Kaskovakuutukseni ehdot näkyvät olevan numeroitu 1/2014. Onko muilla jotain muita versioita ehdoista?
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Missä kokoomuksen naiset?
Hähmäistä ukkotarinaa kuultu koko viikonloppu. Kukaan ei ole kokoomuksessa edes yrittänyt pitää naisten puolta. Jopa603503Finland is now Petter place
Audin B-ryhmän ralliautolla saatiin kansa voimaan hyvin. Kiitos kokoomus huumoripläjäyksestä.232333Ilman Stadia Suomessa ei olisi kunnon lihajalosteita
HK, Helsingin makkaratehdas, Votkin, mitä näitä nyt onkaan. Böndellä ei ole kunnollisia jalostajia.1391985Huomasitko? Tidjan Ban tyttöystävä paljastui - Tuttu kohutusta rakkausrealitystä
Ban tyttöystävä on Kolmiodraama-realityn Heidi Kytö. Ba ja Kytö kertoivat maaliskuussa 2026 somessa, että he ovat seurus171576Alkuperäinen Jeesuksen antama kastekäsky on Matteuksen evankeliumissa
Matt.28:16-20 16 Ja ne yksitoista opetuslasta vaelsivat Galileaan sille vuorelle, jonne Jeesus oli käskenyt heidän menn1631217- 621217
Vilpitön totuudenetsiä löytää totuuden kasteesta.
Nykyaikana on niin paljon tietoa saatavilla että vilpitön totuudenetsiä löytää totuuden myös kristillisestä kasteesta. R4501062- 59893
Kirkon kastekaava on väärin - oikea kaava löytyy Apostolien tekojen kirjasta
Raamatussa on kaksi ristiriitaista kastekaavaa. Toinen ei voi olla oikea. Kumpi on alkuperäinen? "Menkää siis ja tehkää92887- 76852