Moi, oon 9. luokkalainen poika ja kohta ois yhteishaku. Tiedän jo kaikki koulut mihin hakisin, tulevaisuuden ammatin (lähtöselvitysvirkalija tai stuertti), ja mulla on tosi paljon intoa ja tietoa. Tarkoitus on että työskentelisin Suomessa pari vuotta, ja sen jälkeen lähtisin ulkomaille (Britit, Saksa). Haen kaksoistutkintoon eli saisin ylioppilaslakin ja tutkinnon. Nyt oon kuitenkin alkanut epäröidä: ilmeisesti työllistyminen on niin vähäistä, että on melkeen turhaa edes mennä koko alalle. En kuitenkaan haluaisi olla työtön loppuikääni.
Luuletteko että mun kannattais hakea edes koko alalle? Onko siis hyötyä käyttää 3,5 v. koulutukseen josta en hyödy mitään? En edes osaa kuvitella että tekisin muuta kuin matkailupainotteista työtä.
Matkailuala?
2
78
Vastaukset
- Ukkoneuvoo
Moi,
täältä vastaa 38-vuotias ukko:
minusta suunnitelmasi kuulostaa hyvältä. Kaksoistutkinto antaa myöhemmin hyvät mahdollisuudet kouluttautua lisää, jos työpaikkaa ei meinaa aueta. Uskon kuitenkin, että esim. ilmailualalla työntekijätarve saattaa lähivuosina alkaa kehittyä positiiviseen suuntaan.
Ei kannata pelätä 3,5 vuoden uhrausta, koska sinulla on koko elämä aikaa oppia, opiskella, hankkia työkokemusta ja vahvistaa elämäsi suuntaa. Tärkeintä on, että hankit itsellesi koulutuksen nuorena, sillä se on pohja, jota kukaan ei voi koskaan ottaa sinulta pois. Se ei haittaa, vaikka se ei olisikaan lopullinen suunta tai kokisit tehneesi väärän valinnan myöhemmin - sitten kun olet valmistunut! Päin vastoin, vahvistat koulutuksella identiteettiäsi ja saat vankkaa elämänkokemusta jo siitä.
Myöhemmin on helppo suuntautua uudelleen (vaikka näin 38-vuotiaana jopa!!), jos siihen on tarvetta. Ei kannata pelätä nyt tehtävää valintaa liikaa. Pääasia on, että pysyy liikkeessä ja tekee asioita, jotka kiinnostavat. Siitä sinua ei kukaan voi syyttää.
Paljon pahempi on, jos lopettaa yrittämisen ja kieltäytyy olemasta utelias. Meidän kehitys- ja omistajaohjausministerimme on koulutukseltaan käsilaukuntekijä. Sinä pystyt helposti parempaan. Mene, äläkä yritä hallita koko tulevaisuutta kerrallaan - se pitää huolen itsestään! - alalla89
Moi! Matkailualalla työ pääasiassa matkatoimistoissa on vähentynyt paljon viime vuosina. Oma kokemukseni ja näkemykseni on, että ilmailualalla työtilanne on ihan hyvä. Maapalvelufirmat ja Finnair silloin tällöin hakevat henkilökuntaa juurikin mm. tuohon lähtöselvitykseen (työ tosin sisältää yleensä paljon muutakin kuin lähtöselvitystä). Lentoyhtiöt myös melko säännöllisin väliajoin hakevat matkustamohenkilökuntaa, jos ei vakituisiksi niin ainakin kausiluontoisesti. Olen sitä mieltä, että jos kiinnostaa, niin ei muuta kuin opiskelemaan alaa!
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Kiitos nainen
Kuitenkin. Olet sitten ajanmerkkinä. Tuskin enää sinua näen ja huomasitko, että olit siinä viimeisen kerran samassa paik124070MTV: Kirkossa saarnan pitänyt Jyrki 69 koki yllätyksen - Paljastaa: "Se mikä oli hyvin erikoista..."
Jyrki Linnankivi alias Jyrki 69 on rokkari ja kirkonmies. Teologiaa opiskeleva Linnankivi piti elämänsä ensimmäisen saar822091Hyväksytkö sinä sen että päättäjämme ei rakenna rauhaa Venäjän kanssa?
Vielä kun sota ehkäpä voitaisiin välttää rauhanponnisteluilla niin millä verukkeella voidaan sanoa että on hyvä asia kun5501658Kirjoita yhdellä sanalla
Joku meihin liittyvä asia, mitä muut ei tiedä. Sen jälkeen laitan sulle wappiviestin991395Olet hyvin erilainen
Herkempi, ajattelevaisempi. Toisaalta taas hyvin varma siitä mitä haluat. Et anna yhtään periksi. Osaat myös ilkeillä ja671117Yksi syy nainen miksi sinusta pidän
on se, että tykkään luomusta. Olet luonnollinen, ihana ja kaunis. Ja luonne, no, en ole tavannut vielä sellaista, joka s331048Hyödyt Suomelle???
Haluaisin asettaa teille palstalla kirjoittelevat Venäjää puolustelevat ja muut "asiantuntijat" yhden kysymyksen pohditt216943Hyvää Joulua mies!
Toivottavasti kaikki on hyvin siellä. Anteeksi että olen hieman lisännyt taakkaasi ymmärtämättä kunnolla tilannettasi, o60893- 171864
Paljastavat kuvat Selviytyjät Suomi kulisseista - 1 päivä vs 36 päivää viidakossa - Katso tästä!
Ohhoh! Yli kuukausi viidakossa voi muuttaa ulkonäköä perusarkeen aika rajusti. Kuka mielestäsi muuttui eniten: Mia Mill3838