Voiko piikkisilmät olla raidattomia ja muut värisiä kuten mustia ja keltaraidallisia? Mun yhdellä kalalla näyttää tällaiselta, väriltään kermanruskea ja mustia pilkkuja, koko 13,5 cm viisi viiksipareja ja miesten peukalon paksuinen...
Epäilen että se ois piikkisilmää, ku se yritti kaivautua soran alle ja pyrkii samantie sisäsuodattimen puhallusaukon sisään, mut ei pääse sisään...
Piikkisilmät
8
520
Vastaukset
- Akvaarion omistaja
Kalasi on luultavasti piikkisilmä mutta jos se on miehen peukalon paksuinen niin se on luultavasti sairas,sillä minulla oli vähän aikaa piikkisilmä ja sitten siitä tuli paksu ja se kuoli ja tartutti muutkin kalat esim.keltabarbit.
Kannattaa lopettaa kala napsaisemalla siltä saksilla niska poikki jos se on tullut vasta `paksuksi`.- Kalat -81
lopettaa sitä piikkisilmää, kun se ei ole sairas!! Sehän liikkuu vikkelästi akvaariossa ja tulee mielellään syömään ruokaa pinnalta ja pohjatablettia se syö kanssa...
Varmaan paksuudesta johtuu että entinen omistaja on syöttänyt sille liikaa ruokaa ja se on laihtunut nyt naiseen/nuoren pojan peukalon paksuiseen...
KIITOS PALJON AVUSTANNE SIITÄ TIEDON ANTAMISTA JA OLEN NYT NIIN ILOINEN SAMOIN "ALBIINOMATIKKAA"!! Se oli sen lempinimen ja nyt se on piikkisilmä... - Satutyttö
Kalat -81 kirjoitti:
lopettaa sitä piikkisilmää, kun se ei ole sairas!! Sehän liikkuu vikkelästi akvaariossa ja tulee mielellään syömään ruokaa pinnalta ja pohjatablettia se syö kanssa...
Varmaan paksuudesta johtuu että entinen omistaja on syöttänyt sille liikaa ruokaa ja se on laihtunut nyt naiseen/nuoren pojan peukalon paksuiseen...
KIITOS PALJON AVUSTANNE SIITÄ TIEDON ANTAMISTA JA OLEN NYT NIIN ILOINEN SAMOIN "ALBIINOMATIKKAA"!! Se oli sen lempinimen ja nyt se on piikkisilmä...Piikkisilmä-niminen aasianmutakala :)
- mä
Piikkisilmät voivat olla raidattomia on olemassa yksi piikksilmä lahko jossa on vain raidattomia edustajia....
- millia
kyseessä vois olla marmoripiikkisilmä. Sen kuvio on kuin suoraan dunlopin renkaista. Kyseisen lajin edustajia olen nähnyt Suomessa tasan yhden kappaleen, eikä se ollut myytävänä joten vähän epäilen että olisit sellaisen saanut käsiisi.
Toisaalta se voi olla tavallinenkin piikkisilmä. Olen huomannut omissa siaminpiikkisilmissäni ajoittain värien häipymistä. Tämä tapahtui silloin kun ne siirrttiin uuteen akvaarioon. Väri näytti aivan kuin ne olisi kivipesty. Sellainen 80-luvun farkkujen läikkikkyys niiden omalla väripohjalla. Ongelma häipyi kun kotiutuivat.
Käys kattoon täällä, jos löytäisit saman näköisiä kavereita kuvista
http://www.loaches.com/
niin joo, piikkisilmät ovat sitten sukua Acanthophthalmus tai Pangio, ensimmäinen nimi on se vanhempi versio. - Satutyttö
On olemassa erinäköisiä piikkisilmiä, mutta tuo kalasi kuulostaa kyllä aasianmutakalalta. Aasianmutakala("kiinanmonni") on piikkisilmiä paljon isompi, käyttäytyy samalla tavalla.
Tieteellinen nimi on Misgurnus anguillicaudatus, englanniksi Weather Fish/Loach
Täältä löytyy lisätietoa ja kuvia englanniksi: http://www.loaches.com/wloach.shtml- sarkku00
mäkin aattelin et se vois olla aasianmutakala.. ja piikkisilmät voi olla muun värisiä.. mulla on 3 raidallista ( ostan kohta 3 lisää) ja 4 tummaa ( eli sellasta tummanharmaata)..
- Tarja78
Meillä oli joskus parikymmentä vuotta sitten sininen tummin juovin oleva piikkisilmä. Oli tosi upea. Sen jälkeen en ole samanvarisiä nähnyt, harmikseni... Jos soku on nähnyt niin voisiko joku kertoa missä? Haluaisin itselleni samanmoisen tai pari, jäi sen verran hyvin mieleen näinkin pitkän ajan jälkeen...
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Eläkeläiset siirrettävä muuttotappioalueille
Joutoväki pois ruuhkauttamasta elättäjien arkea. Samalla putoaa jokaisen asumiskulut ja rahaa jää enemmän kuluttamiseen.4173107SDP pelastaa uppoavan Suomen
2027 kun SDP voittaa ylivoimaisesti vaalit alkaa Suomen uusi raju syöksy kohti täystyöllisyyttä ja turvallisempaa yhteis732411Kauppalehti - Törkeä skandaali paljastui: Espanja käytti EU-rahoja ihan muuhun kuin piti
Espanja on käyttänyt miljardeja euroja EU:n elpymisavustuksia eläkkeisiin ja sosiaalimenoihin – ja pyytää lisää. Espanj792036Jopa Espanjassa talous kasvaa, Purra vain irvistelee
Huomaa kuinka Purra on Suomen historian huonoin miniseteri, joka ei ole saanut aikaiseksi kuin tuhoa, Siis jopa vasemmis1241763- 1431657
- 721278
Jääkiekon MM:t pitää siirtää MTV:ltä Ylelle
Persuille ikäviä uutisia taas. . Valtioneuvoston asetuksen mukaan MM-kisat kuuluvat kansallisesti merkittäviin tapahtumi51126Raiskaukset loppumaan?
Onko kenelläkään tiedossaan tuloksellisia keinoja saada väkisinmakaaminen loppumaan tai edes vähenemään? Lainsäädännön2941101Tsemii Pete ja Linda! Tässä tärkeät kellonajat Euroviisut-viikon ohjelmista tv:ssä!
Euroviisut järjestetään Wienissä Itävallassa 12.-16. toukokuuta. Tsemii Pete ja Linda kisaan! Vetäkää Suomelle voitto Li151073Uuden upotuskasteen vaiettu ongelma
Alkuseurakunnan kaste oli useamman vuosisadan upotuskaste, joka toimitettiin joko ulkona luonnon vesistöissä tai kasteki1021049