Mercury 5hv Sail Power - kokemuksia

Kbmotor

Halvalla ei saa hyvää - sanovat.

Onko Suomessa purjehtijoilla millaisia kokemuksia otsikon moottorista?

Mainos- ja tekniikka teksteissä ainakin annetaan sellainen kuva, että kyseessä on unelma moottori pikkupurkkariin. Sisältää juuri ne asiat, joita 1700kg 24 jalkaiseen purkkariin haluankin.

Kertokaa veljet, miten käytännössä?

10

3682

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • prutprut

      H-veneluokkaan ihan toimiva tuuppari, itsellä ollut 4hv mallina kymmenisen vuotta. 2-t prutkuun verrattuna oiva peli, kulutus varsin maltillinen (0.25 l/merimaili), ei haise mopolle koko veneessä, vaikka kevyeen myötätuuleen ajaa. Hiljainen pienillä nopeuksilla, runkonopeudella huutaa kuten 2-t moottorikin. Käy ja vetää tasaisesti tyhjäkäynnilläkin. Latausteho pieni, mutta tyhjää parempi jos ajaa paljon. Itse en ole kytkenyt moneen vuoteen akkuun, ajan moottorilla niin vähän. Sail Powerin iso potkuri aivan ehdoton verrattuna pieneen vispilään, pysähtyy ja peruuttaa hyvin.

      Onhan se vähän painava, mutta ei taida oikein parempaakaan löytyä toistaiseksi. Torque sähkömoottori akkuineen tolkuttoman kallis.

      • Kbmotor

        Hyvältä kuulostaa!

        Tärkeimmäit kriteerit itsellä on:

        1. Vetovoima, eli että jaksaa vähän huonommallakin kelillä kun rätit on laskettu niin viedä kotiin.

        2. Veneessä 2 akkua, joten lataustehokaan ei ole se tärkein mutta arvostan, että edes jonkilainen jotta navigointilaitteille saa tiukan paikan tullen virran.

        3. Käsiteltävyys / käytettävyys, eli kuinka satamamanooverit laitteella onnistuu. Sanoitkin tossa, että jaksaa pakittaa matalilla kierroksilla.

        Nykyinen kone on 90 luvun alun nelitahtinen 9.9 Yamaha, joten tuohan näyttää pieneltä rimpulalta sen rinnalla eli painon kanssa ei ongelmaa. Se on ehkä yksi syy, miksi tuon vetokykyä pelkäänkin - tosin taitavat nykypäivänä kaikki ton kokoluokan veneet liikkua 4-6hp koneilla. Hinta- laatusuhde tossa tuntuu ainakin olevan paikallaan!

        Sanopa rehellisesti, mitä ongelmia olet koneessa havainnut?


      • 65 - 56 = 9
        Kbmotor kirjoitti:

        Hyvältä kuulostaa!

        Tärkeimmäit kriteerit itsellä on:

        1. Vetovoima, eli että jaksaa vähän huonommallakin kelillä kun rätit on laskettu niin viedä kotiin.

        2. Veneessä 2 akkua, joten lataustehokaan ei ole se tärkein mutta arvostan, että edes jonkilainen jotta navigointilaitteille saa tiukan paikan tullen virran.

        3. Käsiteltävyys / käytettävyys, eli kuinka satamamanooverit laitteella onnistuu. Sanoitkin tossa, että jaksaa pakittaa matalilla kierroksilla.

        Nykyinen kone on 90 luvun alun nelitahtinen 9.9 Yamaha, joten tuohan näyttää pieneltä rimpulalta sen rinnalla eli painon kanssa ei ongelmaa. Se on ehkä yksi syy, miksi tuon vetokykyä pelkäänkin - tosin taitavat nykypäivänä kaikki ton kokoluokan veneet liikkua 4-6hp koneilla. Hinta- laatusuhde tossa tuntuu ainakin olevan paikallaan!

        Sanopa rehellisesti, mitä ongelmia olet koneessa havainnut?

        9.9 T versiossa 12 tuuman potkurilla on ainakin kolminkertainen työntövoima paaluvedossa 5 heppaseen mercuryyn verrattuna.
        3 kpl 5 heppasta siis tarjoaa yhdessä saman työntövoiman mutta painaa jo selvästi enemmän.

        "Sanoitkin tossa, että jaksaa pakittaa matalilla kierroksilla. "
        Mistähän sä tän päättelit?


      • Kbmotor
        65 - 56 = 9 kirjoitti:

        9.9 T versiossa 12 tuuman potkurilla on ainakin kolminkertainen työntövoima paaluvedossa 5 heppaseen mercuryyn verrattuna.
        3 kpl 5 heppasta siis tarjoaa yhdessä saman työntövoiman mutta painaa jo selvästi enemmän.

        "Sanoitkin tossa, että jaksaa pakittaa matalilla kierroksilla. "
        Mistähän sä tän päättelit?

        Niin ymmärtääkseni keskustelun aiheena tai otsikkona EI OLLUT Yamaha 9.9 vs. Mercury 5 vaan kokemuksia jälkimmäisestä moottorista.

        Joo pahoittelut tekstissä piti lukea "jaksaa matalilla kierroksilla ja oakittaa" hyvä kun korjasit :)))


      • prutprut
        Kbmotor kirjoitti:

        Niin ymmärtääkseni keskustelun aiheena tai otsikkona EI OLLUT Yamaha 9.9 vs. Mercury 5 vaan kokemuksia jälkimmäisestä moottorista.

        Joo pahoittelut tekstissä piti lukea "jaksaa matalilla kierroksilla ja oakittaa" hyvä kun korjasit :)))

        No, nyt kun kuulin vertailukohteena olevan 9.9 Yamahan, niin on vähän enemmän miettimistä miten 5hp yksipyttyistä prutkua kommentoi.

        Melkein suosittelisin, jos suinkin mahdollista, kokeilemaan moista veneesi perässä. Onhan tuo ihan rimpula 9.9 Yamahaan verrattuna. Melkoinen täristin yksipyttyisenä, ja tehot varmasti huomattavan hintelät. Riippuen veneen tuulipinta-alasta, alkaa tehot vastatuuleen mennessä kulua pelkkän tuulikuorman vastustamiseen, liikkuminen alkaa olla melko hidasta.

        Moottorin itsensä käsittely on näppärää, kääntely, vaihteet ja kaasu helposti hoidettu, ja käynnistyvyys kiitettävällä tasolla. Sail Powerin normaalia isompaa potkuria kiittelin, mutta ei sekään tee tuosta varmasti lähellekään Yammusi kaltaista puskijaa. Keveys ja hinta lienee ainoat asiat, jotka parempia kuin 9.9 Yamahassa.


      • 65 - 56 = 9
        Kbmotor kirjoitti:

        Niin ymmärtääkseni keskustelun aiheena tai otsikkona EI OLLUT Yamaha 9.9 vs. Mercury 5 vaan kokemuksia jälkimmäisestä moottorista.

        Joo pahoittelut tekstissä piti lukea "jaksaa matalilla kierroksilla ja oakittaa" hyvä kun korjasit :)))

        "Niin ymmärtääkseni keskustelun aiheena tai otsikkona EI OLLUT Yamaha 9.9 vs. Mercury 5 vaan kokemuksia jälkimmäisestä moottorista."
        Ei ollut ei, mutta kuitenkin kirjoitit sekä: "Nykyinen kone on 90 luvun alun nelitahtinen 9.9 Yamaha" että "miksi tuon vetokykyä pelkäänkin"

        Käsittääkseni otsikossa ei kielletty kommentoimasta muuta kuin aloituspostauksessa kertomaasi. Niinpä pidin aiheellisena kertoa miten suuri ero noiden työntövoimassa on siltä varalta että se 9.9 jammusi olisi ollut nimenomaan tuo T-versio suurella 12" potkurilla. Ei sitten ainakaan tule valtava ero työntövoimassa ihan täytenä yllätyksenä, eli tuossa tapauksessa on syytäkin pelätä vetokyvyn riittävyyttä entiseen koneeseen verrattuna.

        Missä mielestäsi joku toinen on sanonut : "jaksaa matalilla kierroksilla ja oakittaa"
        Enpä kyllä huomaa vieläkään että kukaan muu olisi tuollaista sanonut. Enkä korjannut mitään vaan tiedustelin mihin aiempaan tekstiin ilmaisulla viittasit.


    • Kun 2 hepoa

      Riittää apukoneeksi 1800 kilon 32 jalkaiseen kanoottiin niin en epäilisi etteikö suunnilleen samanpainoisen pulleampirunkoisen 24:sen kanssa pärjäisi ja 22' Ohlson aikoinaan kurmelsi pitkärikisellä 5 hp 2tahti Yamahalla merta päin joka keliin mihin tohti lähteä. Tuskinpa nyky-Elohopea on noihin aikoihin verraten huonontunut ominaisuuksiltaan...

    • 6+4

      Ainut mitä näissä pienissä koneissa uupuu on sähkökäynnistys. sen takia kannattaa ostaa hieman suurempi. ja samalla saa myös sähköllä moottorin noston ja laskun.

      Itse vaihdoin sähkömoottoriin kun hermo alkoi palaa koneen käyntiin nykimiseen ja jatkuvaan käynnin tarkkailuun kylmänä. tosin 27,5 kg perässä vaihtui 50 kg akkuihin pilssissä kone painaa 17 kg

    • fågeli

      Meillä on lähes identtisen kokoinen vene. Viime kesäksi hommasimme juuri tuollaisen Mercuryn 5hv. Yhtenä syynä tähän oli hinta ja toisena, että Tohatsu Sail Pro olikin sama kone eri tarralla ja muitakaan vastaavia "pikkupurkkarimalleja" emme oikein löytäneet. Soittokierros pääkaupunkiseudun liikkeisiin kertoi, että varastoihin näitä tilataan harvoin eli kannattaa olla yhteydessä ajoissa.

      Moottori on toiminut hyvin, se jaksaa työntää ja peruuttaa sen minkä perämoottorin tarvitsee. Ei ole ollut mitään moittimista. Teho riittää varmasti, sopivan matkavauhdin saavuttamisen jälkeen jää vielä reilusti reserviä...Isommassa aallokossa ei taida mikään vispilä toimia sen kummemin. Painavempi se on kuitenkin entinen kaksitahtisemme ja käynnistämiseen saa kyllä käyttää reiluja nykäisyjä. Ryypyn käyttö on vähän herkkä ja vaihteen "käsituntuma" voisi olla jämäkempi.

    • Anonyymi

      Ostin omaan 6hv Tohatsuun sailpower eli elfanti korva ropelin 100€.
      Tuli halvaksi.
      Sähkö tulee sitten aurinko kennosta.
      Ihan varulta laitoin jos pitää joskus koneella tulla kotio.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Ei se mene ohi ajan kanssa

      Näin se vaan on.
      Ikävä
      130
      2235
    2. Ajattelen sinua nyt

      Ajattelen sinua hyvin todennäköisesti myös huomenna. Sitten voi mennä viikko, että ajattelen sinua vain iltaisin ja aamu
      Ikävä
      26
      1918
    3. Vaistoan ettei sulla kaikki hyvin

      Odotatko että se loppuu kokonaan ja avaat vasta linjan. Niin monen asian pitäisi muuttua että menisi loppu elämä kivasti
      Ikävä
      12
      1479
    4. Yritys Kannus

      Mää vaan ihmettelen, julkijuopottelua. Eikö tosiaan oo parempaa hommaa, koittas saada oikeasti jotain aikaiseksi. Hävett
      Kannus
      12
      1327
    5. Olen huolissani

      Että joku päivä ihastut/rakastut siskooni. Ja itseasiassa haluaisin, ettei hän olisi mitenkään sinun tyyppiäsi ja pitäis
      Ikävä
      70
      1231
    6. Oletko täällä mies?

      Mitä mietit? ❤️ varmistan vielä, että onhan kaikki ok meidän välillä?
      Ikävä
      93
      1048
    7. Mies kadonnut

      Kukas siellä kolarissa on kadonnut
      Kolari
      17
      957
    8. Eikö ole jo ihan sama luovuttaa

      Meidän suhde ei ikinä toimisi.
      Ikävä
      88
      913
    9. Kuin sonnilauma

      Taas on Virkatiellä kova meteli keskellä päivää. Ei siinä kyllä toisia asukkaita yhtään ajatella. Tullaan yhden asuntoon
      Kuhmo
      17
      800
    10. Syrjintäskandaali Lieksan kaupungin johdossa

      Ylen valpas toimittaja kirjoittaa: Lieksan kaupunki kieltäytyi hyväksymästä Vihreiden venäläistaustaista ehdokasta Lieks
      Lieksa
      115
      741
    Aihe