No niin, nyt kun sain huomion tällä provosoivalla ja yleistävällä otsikolla, niin tulee vähän perusteluja.
Työskentelen nuorten parissa mm nuorisotalolla, enkä voi kuin ihmetellä sitä piittamattomuutta, mitä työssäni näen. Jokainen tuntuu tuijottavan vain omaa napaansa, kaikki pitäisi saada nyt ja heti. Jos jotain kielletään, kuten esim. tupakointi tai pingispallojen rikkominen, niin olen "vittumainen kusipää". Lisäksi nuorisotilamme lähellä on päiväkoti, jonka pihalle nuoret menevät ryyppäämään ja särkemään pulloja hiekkalaatikoille.
Esimerkkejä olisi tuhansia, mutta pääajatus on, että nykyään nuoret eivät välitä mistään. "Paskaks vaan kaikki, mikä ei oo omaa", niinhän sanoo kännykän logotkin. Ja tämä näkyy! Haluaisin vain tietää, mistä moinen ajatus on tullut.
Lopuksi, en hyväksy vastauksia, joissa väitetään minun yleistävän. Tiedän etteivät kaikki nuoret tee tällaista, mutta sitä myös tehdään kaikkialla Suomessa, Helsingistä Utsjoelle.
Nykynuoret ovat vastuuttomia!!!
30
3241
Vastaukset
Kerran oon ollu nuorisotalolla. Ihan ihmeellistä porukkaa. Luulen et ne nuoret mitä oot joutunu kestämään, on jotain narkkareita.
En juo, polta, käytä huumeita tai mitään enkä käy kovistelemassa nuorisotaloilla ja elämä on kunnossa.- chicarron
Ihan "tavallisia" nuoria ne on. Koulua käyvät, kotona menee miten menee, mutta eivät ole narkkareita.
Elämäs kuulostaa hyvältä. Keep up the good work.
- ....
Ei kaikki nykyajan nuoret tollasii ole. Yleistäminen perseestä.
- jani
meinaat sä et vaan nykyajan nuoriso on tollast mä voin kyl sanoo et ihan samanlaist oli ku ite olin viäl 15 vuotias....
sul on just tommonen vitun asenne et kaikki oli ennnen paremmin- chicarron
Minkäs ikäinen nyt oot? 17? No kuitenkin, tarkoitan tällä suunnilleen viimeistä 10 vuotta, joka koskee siis myös omaa aikaani nuorena. Särettiinhän sitä silloinkin paikkoja, mutta asiassa oli sentään jotain häpyä. Nykyään tätä ei edes pahemmin salailla. Nuokkarilla nuoret puhuu känniseikkailuistaan, menneistä ja tulevista, ihan avoimesti aikuisten läsnäollessakin. Ja täysin ilman katumusta! Tämä muutos on tapahtunut ihan parin vuoden sisällä.
Tiedän että mulla on tällainen asenne. Vituttaa se itseänikin, ei sen pitänyt tulla vasta kuin vanhana äijänä, mutta kun se näyttää olevan totta!
- näin on
joskus 40-luvulla nuoriso ei rikkonut niin paljon paikkoja kuin nykyään. se johtuu siitä että silloin oli selvästi pahempi kuri. kukaan ei uskaltanut rikkoa koska tiesi että piiska heiluu jos isä saa kuulla. nykyään kaikkien vanhemmat eivät laita yhtään rajoja lapsilleen. jotkut jopa ostavat lapsilleen kaljat viikonlopulle. naurettavaa. olisikin ovelaa jos saisi tämän kielikello homman toimimaan niin että ne kielijät eivät joutuisi epäsuosioon sanoessaan jotain toisesta.
- tiedän toista
isä oli pentu 40-luvulla, ja mitä juttuja kuullut niin ihan samanlaista ollut ellei pahempaa.
junanraiteita rasvattiin ylämäessä että juna ei päässy ylös, ja tehtiin omia pommeja niin että läheisistä taloista hajos ikkunat.
- chff
paskaks vaa kaikki mikä ei oo omaa tai mikä ei oo valmiiks paskana
pitää se nyt olla vastuuton ku o nuori.
eikös seittemässä veljeksessäki sanota tyyliin "nuoruus ja hulluus, vanhuus ja viisaus"- chicarron
Eka kerta, kun joku antaa jotain vastausta. Kiitos siitä. Juuri näinhän nuori mieli toimii. Huvittavaa vaan siinä on se että samaan aikaan vaaditaan lisää oikeuksia itselle, vaikka vastuusta ei välitetä paskaakaan. Homma vaan saattaa toimia toisinpäin. Oikeuksia aletaan pian rajoittamaan...
- ...
chicarron kirjoitti:
Eka kerta, kun joku antaa jotain vastausta. Kiitos siitä. Juuri näinhän nuori mieli toimii. Huvittavaa vaan siinä on se että samaan aikaan vaaditaan lisää oikeuksia itselle, vaikka vastuusta ei välitetä paskaakaan. Homma vaan saattaa toimia toisinpäin. Oikeuksia aletaan pian rajoittamaan...
Kannattaa lukea tuosta sinun otsikkosi vähän alempaa tuo '16-vuotias on jo aikuinen'-otsikko. Olen kanssasi samaa mieltä ja sitten vielä toiset vaativat lisää oikeuksia itselleen. Mihinköhän maailma menisi jos 16-vuotiaat saisivat ajokortin, oikeuden ostaa mietoja, tupakkaa, oikeuden äänestää, asettua ehdokkaaksi ym. kuten tuon ketjun aloittaja vaatii.
- chicarron
... kirjoitti:
Kannattaa lukea tuosta sinun otsikkosi vähän alempaa tuo '16-vuotias on jo aikuinen'-otsikko. Olen kanssasi samaa mieltä ja sitten vielä toiset vaativat lisää oikeuksia itselleen. Mihinköhän maailma menisi jos 16-vuotiaat saisivat ajokortin, oikeuden ostaa mietoja, tupakkaa, oikeuden äänestää, asettua ehdokkaaksi ym. kuten tuon ketjun aloittaja vaatii.
juuri kyseinen teksti yhdistettynä rankkaan viikonloppuun sai minut kirjoittamaan tänne...
... kirjoitti:
Enemmän kuolonkolareita kun kännääminen tuntuu alkavan melko nuorena. Kun saadaan auto, kavereille kehumaan uudesta, hienosta bemarista. "Onhan se vanha ja ruosteessa mutta kyllä se kulkee"
Sitten ajetaan kännipäissä sillalta alas. Tai motarilla väärään suuntaan mut sillon täytyy olla tosi hörpsyissä.
Mellakkapoliisit jos tulis nuorisotalolle niin vois tulla hiljaista. Mut jos on vähänkin aineissa niin aletaan riehumaan.
Kun kerran olin nuorisotalossa niin olihan siellä vähän sitä järkevääkin porukkaa kavereiden kanssa. Biljardia pelaamassa ja tommosta. Muut juoksi edes takas ja haisi tupakalle.
- teenlove
no okei, ehkä jotkut meistä on! mut en mä! :)
- Airsoftaaja
Ite käyn suunnilleen joka perjantai ilta narniassa(=nuorten paikka), joka kestää n. 3 tuntia. Siellä hengaan kamujen kanssa ja vietän hauskaa aikaa. Parempi sekin olla kamujen kanssa siellä nuorisotalolla, kuin olla ryyppäämässä/kotona nörtteilemässä. Ja mikähän voisi olla parempaa: Kavereita ympärillä, hyvää musiikkia ja kodikas olo. Voiko parempaa perjantai-iltaa olla?
Ja tuosta lasipullojen särkemisestä: Ne on niitä wnb-gängstereitä, jotka luulevat olevansa koviksia kun rikkovat pulloja. Että meitä kaikkia nuorisotaloilla käyviä on turha syyttää... Airsoftaaja kirjoitti:
Ite käyn suunnilleen joka perjantai ilta narniassa(=nuorten paikka), joka kestää n. 3 tuntia. Siellä hengaan kamujen kanssa ja vietän hauskaa aikaa. Parempi sekin olla kamujen kanssa siellä nuorisotalolla, kuin olla ryyppäämässä/kotona nörtteilemässä. Ja mikähän voisi olla parempaa: Kavereita ympärillä, hyvää musiikkia ja kodikas olo. Voiko parempaa perjantai-iltaa olla?
Ja tuosta lasipullojen särkemisestä: Ne on niitä wnb-gängstereitä, jotka luulevat olevansa koviksia kun rikkovat pulloja. Että meitä kaikkia nuorisotaloilla käyviä on turha syyttää..."Ne on niitä wnb-gängstereitä, jotka luulevat olevansa koviksia"
Hyvin sanottu. Jos niillä olis joku harrastus, niin elämä olis paljon parempi.
- Mourner
Hmm, eivät kaikki ole tuollaisia...
Mutta, mutta.. Itse olen 17 ja minun "nuoruudessani" (eli tossa 13-15v) kaikki oli normaalia. Otettiin vastuu teoistaan ym ym.
Nykyisin tilanne on muuttunu, jotkut nuorista ovat tosiaan välinpitämättömiä ja vastuuttomia.. Ehkä vanhempien syytä, kun eivät aseta mitään rajoja...?
Tästä tulee mieleen tuo kotikatsomon Nollatoleranssi..- Maternity
Minusta on aivan outoa, kuinka selkeä raja ilmaantui holtittoman käyttäytymisen esiintymiseen yhä nuoremmilla siinä, kuinka meidän vuosikerta ja sitten vastaavasti pari vuotta nuoremmat käyttäytyivät. Ja ihan oikeasti huomaan sen johtuvan koulusta.
Kun me olimme kuudennella luokalla, meillä oli ensimmäinen ihan oikea sukupuolivalistustunti. Aiemmin oltiin puhuttu lähinnä kuukautistista ja pojat terkkarin kanssa mistä sitten lienevätkin. Seksiin ei juuri oltu kajottu.
Yhtäkkiä siinä sitten huomasin, että samaan aikaan kuin meille 6-luokkalaisille pidettiin tämä valistustunti, oli huomattavasti nuoremmille, 2-3-luokkalaisille järjestetty joku ihmeen biologiaviikko, jossa keskityttiin nimenomaan ihmisten lisääntymiseen ja seksiin. Heille oli opettaja kirjastosta lainannut kirjoja, joissa oli hyvin selkeitä kuvia ja ronskiakin tekstiä. Olin aivan järkyttynyt. Sama opettaja oli ollut itsellänikin 3-luokalla ja kertaakaan ei näistä asioista puhuttu. Eikä se mielestäni 8-10-vuotiaille, ihan täysille lapsille edes kuulu!
Sama asennemuutos tuntui myös useissa muissa asioissa. Nämä meitä muutaman vuoden nuoremmat kakarat vetivät kessua koulun metsässä, tappelivat, tekivät ihan mitä mieleen tuli. Heitä kohdeltiin vanhempina kuin he olivat, muu ei tuota muutosta selittänyt. Sama näkyy tänäkin päivänä. Ei silloin tässä kaupungissa ala-asteikäiset vielä ryypänneet perjantai-iltaisin. Saatettiin olla kavereiden luona yötä, mutta vanhemmat eivät päästäneet kaupungille rellestämään. Keksittiin muutakin kivaa! Mutta kuinkas nykyään? Surullisena seuraan pikkusisaruksiani, jotka ovat nyt yläasteella. He ovat kovin kesyjä tapauksia, eivät juo, eivät polta eikä heillä ole vielä seurustelukokeiluja - Luojan kiitos! Mutta heidän ystäviensä elämä on jotain aivan käsittämätöntä.
En voi ymmärtää, kuinka tämä on tällaiseksi mennyt. Vastuu on aikuisilla. Ennen koko kylä vastasi kasvatuksesta, nyt se on siirretty vanhempien vastuulle. Kouluissa osallistutaan "kasvatuksen tukemiseen", mutta kukaan ei uskalla sanoa vanhemmille, että hei ei tuon ikäisen vielä kuulu maistella alkoholia edes kotona vanhempien kanssa. Ennen yhteisökuri pelasi ja ihmisistä tuli kunnon kansalaisia. Aikuistuttiin parikymppisinä. Nyt halutaan nuoruus ja siihen selkeästi kytkeytyvä vastuuttomuus venyttää kymmenen vuotta eteenpäin. Se näkyy mm. parisuhteiden "keveytenä", avioliiton (siis vahvemman sitoutumisen) pelkona, lasten saamisen lykkäämisenä ja rikkinäisinä ihmisinä. Ja oireet heijastuvat nuorisoon ja yhä vain varhaisempaan lapsuuteen. Surullista. Tuomitsematta ketään totean, että oman ikäpolveni nuoriso (eli n. 5-6 vuotta sitten) käyttäytyi eri tavalla kuin nyt teini-iässä olevat. Siltä ainakin tuntuu. Emme me mitään pyhimyksiä olleet, kaukana siitä, mutta jotenkin vaikuttaa että häiritsevä käytös on lisääntynyt ja tullut näkyvämmäksi. Ja vastaavasti me käyttäydyimme huonommin kuin meitä edeltäneet (vaikka pysyimmekin siedettävissä rajoissa), mihin tämä kehitys johtaa?
Esimerkiksi alkoholin käytön aloittamisikä on laskenut, ei "minun aikanani" (tunnenpa oloni vanhaksi) nähnyt kaduilla 12 vuotiaita umpihumalassa, ei siinä määrin kuin nykyään. Empiirisen tutkimuksen perusteella sama käynyt myös seksin suhteen. Se 16 vuoden ikäraja on syystä lakiin määrätty, mutta tiedän että sitä on nuorena vaikea ymmärtää. Varsinkin jos kokee painostusta. Lapsuus on lyhentynyt, ikävä kyllä.
Todellista rohkeutta ei ole mennä hullun lailla muiden mukana, vaan uskallus sanoa ei! Minä sanoin ei omana aikanani seksille, alkoholille, tupakalle ja huumeille enkä ole tähän päivään mennessä katunut pätkääkään! (Päätökseni herätti ensin hieman vastustusta, mutta loppupeleissä kunnioitusta.) Moni muukin yhtyi tähän, kun vain joku näytti mallia. Oletko sinä esimerkki omassa kaveripiirissäsi?
Minusta sen verran, että joku varmaankin nyt ajattelee, että "toi on ollu/on ihan täys nynnerö" jne. Vastaan näin: Ehkä olenkin, mutta hemmetin onnellinen nynnerö! Oli minullakin omat vaikeat aikani, masennusta jne. mutta minä selviydyin. Mistään en tunne jääneeni paitsi. Itsetuntoni on vahva. Sen pönkittämiseen en tarvitse muiden hyväksyntää päihteiden avulla, (kuten todettua, en ole koskaan tarvinnutkaan) olen onnellinen tällaisenä.
Lopuksi totean, että tiedän Suomen nuorison olevan loppupeleissä hyvää ainesta. Joskus vain väsyttää, kun kohdalle osuu niitä "korin mätiä omppuja". Me aikuiset yritämme vain auttaa ja suojella teitä pahalta maailmalta, jonka me jo tunnemme. Antakaa se meille anteeksi.- Mourner
Kumma, kun nykyajan nuoret (LUE: lapset) aloittavat niin nuorena juomisen, polttamisen ja seksin harrastamisen. Ja huomatkaa pukeutuminen: 13-16wee teinit pukeutuvat nykyään niin seksikkäästi ja paljastavasti, jopa talvisin!
Itse en todellakaan ollut kiinnostunu juomisesta ja polttamisesta 11-13 vuotiaana, puhumattakaan sänkyyn hyppämisestä!
Mutta toisin on nykyaikana... Yhä nuoremmat tekevät niin (lapsuus tosiaan lyhenee!)
Kuka nuorille on tarjonut esimerkin..? Media? Vai meidän ikäluokkamme "pahikset"?
Ja miksi tämä käyttäytyminen on vasta nyt muuttunut/ilmennyt?
Meinaan juuri tuotaa ikäluokkaeroa. Esim. vm-87 ja vm-90. Kolme vuotta ikäeroa, mutta silti suurin osa meidänikäisistä oli 14 vuotiaana kiltimpiä ja vastuullisempia kuin nykyajan 14-vuotiaat.
Ehkä vasta yläasteella kiinnoistuin em. asioista. Ekat kännit taisin ottaa vasta siinä 15-16 vuotiaana. Ja en tupakoi (muutaman kerran oon vain koittanu) ja oon siis 17v poika. Ja aloitin varsinaisen seurustelun 16 vuotiaana, kiire mulla ei ollut mihinkään.
Ja kyllä se riippuu myös kaveriporukasta, että juhliiko, polttaako tai ryyppääkö joka viikonloppu! Myös asuinpaikka vaikuttaa. Itse asun tälläisessa pikkukunnassa.. Ja en minä kai ollu mikään esimerkin näyttäjä.
Mutta lopulta se on jokaisen oma päätös, mitä tekee..
Ehkä se on nuorten mielestä niin coolia käyttäytyä kuin aikuinen...
Nuo edelliset jutut oli kyllä yleistystä, mutta kuitenkin faktaa. Minä ja monet kavereistani ihmettelivät kuinka monet seiskaluokkalaiset (tai nuoremmat) seurustelevat. Niillä tuntuu olevan joku pakkomielle "seurustella" jonkun kanssa. Silloin kun mun ikäluokka oli 7lk:lla, niin oikeastaan kukaan ei seurustellut (nykyään oon lukion tokalla)
Me "ikäloput" kutsuttiin tuota ilmiötä mopojen seurustelubuumiksi...
Siis, en minä tietenkään kiellä seurustelua, mutta sänkyyn hyppääminen ja juominen tms. on aivan turhaa 12-14 vuotiaana! Karseaa.. Ne ovat aivan liian nuoria sellaiseen...
Minä nyt tässä vain jaarittelen, vaikka en minä itsekään ole mikään pyhimys... :)
No maailma muuttuu. Sille ei voi mitään... - Maternity
Mourner kirjoitti:
Kumma, kun nykyajan nuoret (LUE: lapset) aloittavat niin nuorena juomisen, polttamisen ja seksin harrastamisen. Ja huomatkaa pukeutuminen: 13-16wee teinit pukeutuvat nykyään niin seksikkäästi ja paljastavasti, jopa talvisin!
Itse en todellakaan ollut kiinnostunu juomisesta ja polttamisesta 11-13 vuotiaana, puhumattakaan sänkyyn hyppämisestä!
Mutta toisin on nykyaikana... Yhä nuoremmat tekevät niin (lapsuus tosiaan lyhenee!)
Kuka nuorille on tarjonut esimerkin..? Media? Vai meidän ikäluokkamme "pahikset"?
Ja miksi tämä käyttäytyminen on vasta nyt muuttunut/ilmennyt?
Meinaan juuri tuotaa ikäluokkaeroa. Esim. vm-87 ja vm-90. Kolme vuotta ikäeroa, mutta silti suurin osa meidänikäisistä oli 14 vuotiaana kiltimpiä ja vastuullisempia kuin nykyajan 14-vuotiaat.
Ehkä vasta yläasteella kiinnoistuin em. asioista. Ekat kännit taisin ottaa vasta siinä 15-16 vuotiaana. Ja en tupakoi (muutaman kerran oon vain koittanu) ja oon siis 17v poika. Ja aloitin varsinaisen seurustelun 16 vuotiaana, kiire mulla ei ollut mihinkään.
Ja kyllä se riippuu myös kaveriporukasta, että juhliiko, polttaako tai ryyppääkö joka viikonloppu! Myös asuinpaikka vaikuttaa. Itse asun tälläisessa pikkukunnassa.. Ja en minä kai ollu mikään esimerkin näyttäjä.
Mutta lopulta se on jokaisen oma päätös, mitä tekee..
Ehkä se on nuorten mielestä niin coolia käyttäytyä kuin aikuinen...
Nuo edelliset jutut oli kyllä yleistystä, mutta kuitenkin faktaa. Minä ja monet kavereistani ihmettelivät kuinka monet seiskaluokkalaiset (tai nuoremmat) seurustelevat. Niillä tuntuu olevan joku pakkomielle "seurustella" jonkun kanssa. Silloin kun mun ikäluokka oli 7lk:lla, niin oikeastaan kukaan ei seurustellut (nykyään oon lukion tokalla)
Me "ikäloput" kutsuttiin tuota ilmiötä mopojen seurustelubuumiksi...
Siis, en minä tietenkään kiellä seurustelua, mutta sänkyyn hyppääminen ja juominen tms. on aivan turhaa 12-14 vuotiaana! Karseaa.. Ne ovat aivan liian nuoria sellaiseen...
Minä nyt tässä vain jaarittelen, vaikka en minä itsekään ole mikään pyhimys... :)
No maailma muuttuu. Sille ei voi mitään...Itse asiassa jo aivan lapset pukeutuvat (lue: puetaan vanhempien toimesta!) jo todella seksikkäästi. Itse olen huomannut, kuinka vaikea 4-vuotiaalle kummitytölleni on löytää "lapsellisia" lasten vaatteita. Kaupat pursuavat hyvin lyhyitä paitoja, matalavyötäröisiä housuja, minihameita ja -mekkoja, ja monissa vaatteissa leikkaus on erittäin tyköistuva ja niihin on painettu tai päälleommeltu kuvia mm. takapuolen päälle (tarkoituksena aikuisten kohdalla ainakin kiinnittää huomio takamukseen).
Vanhemmilla on vastuu tässäkin asiassa! Äideillä ja isillä on todellakin oikeus sanoa, mitä peruskouluikäinen (ja vielä vanhempikin!) saa päälleen pukea! Kauniita ja myös muodikkaita vaatteita on ehkä vaikea löytää lapsuutta ja lapsen heräävää seksuaalisuutta kunnioittaen, mutta se ei ole kuitenkaan mahdotonta!
Yhteiskunnalta peräänkuulutan myös vastuuta tässä asiassa. Seksi ei kuulu (tai sen ei pitäisi kuulua) mainoksiin, oli se kuinka tehokas ja myyvä kikka hyvänsä (sanoo markkinoinnin ammattilainen). Vaatevalmistajia pitäisi taas muistuttaa siitä, että lapsi on lapsi.
Ei lapsen tarvitse olla seksikäs eikä edes kaunis. Pedofileille on muutenkin riittävästi yllykettä tässä maailmassa. Lapsikin saa tietenkin miellyttää ihmisen silmää, mutta siihen tarkoitukseen riittää puhtaus ja ehjät, suloiset lastenvaatteet. - Maternity
Maternity kirjoitti:
Itse asiassa jo aivan lapset pukeutuvat (lue: puetaan vanhempien toimesta!) jo todella seksikkäästi. Itse olen huomannut, kuinka vaikea 4-vuotiaalle kummitytölleni on löytää "lapsellisia" lasten vaatteita. Kaupat pursuavat hyvin lyhyitä paitoja, matalavyötäröisiä housuja, minihameita ja -mekkoja, ja monissa vaatteissa leikkaus on erittäin tyköistuva ja niihin on painettu tai päälleommeltu kuvia mm. takapuolen päälle (tarkoituksena aikuisten kohdalla ainakin kiinnittää huomio takamukseen).
Vanhemmilla on vastuu tässäkin asiassa! Äideillä ja isillä on todellakin oikeus sanoa, mitä peruskouluikäinen (ja vielä vanhempikin!) saa päälleen pukea! Kauniita ja myös muodikkaita vaatteita on ehkä vaikea löytää lapsuutta ja lapsen heräävää seksuaalisuutta kunnioittaen, mutta se ei ole kuitenkaan mahdotonta!
Yhteiskunnalta peräänkuulutan myös vastuuta tässä asiassa. Seksi ei kuulu (tai sen ei pitäisi kuulua) mainoksiin, oli se kuinka tehokas ja myyvä kikka hyvänsä (sanoo markkinoinnin ammattilainen). Vaatevalmistajia pitäisi taas muistuttaa siitä, että lapsi on lapsi.
Ei lapsen tarvitse olla seksikäs eikä edes kaunis. Pedofileille on muutenkin riittävästi yllykettä tässä maailmassa. Lapsikin saa tietenkin miellyttää ihmisen silmää, mutta siihen tarkoitukseen riittää puhtaus ja ehjät, suloiset lastenvaatteet.Luojan kiitos minun lapseni on poika, ja hänelle löytyy kyllä ihan käyttökelpoisiakin vaatteita!
- sow68
Ei vika ole niissä nuorissa!
Vika on näissä nykyajan vanhemmissa. Näille nuorille ei kukaan ole lapsena asettanut rajoja, ja sen takia sinäkin olet v-mäinen k-pää.
Tätä kommentointia suuri osa vanhemmista kuuntelee nykyään päivittäin.
Vanhempien on tarkoitus edelleenkin olla vanhempia, ei kavereita. Se on vaan pakko pistää kampoihin.
"sitä kuusta kuuleminen, jonka juurella asunto" ja "jonka leipää syöt, sen lauluja laulat"
20 vuoden kuluttua tälläkin "paheellisella" nuorisolla on omat lapset, joista murehtia.Tunnen yhen 13v... semmosen. Ei sen vanhemmat niin välitä muttä isä on sanonu sille ettei alkoholia saa juoda. Silti sitä menee kotonakin.
"20 vuoden kuluttua tälläkin "paheellisella" nuorisolla on omat lapset, joista murehtia."
Jos elää niin pitkään ja kun sitä seksiä sitten harrastetaan kännissä ja ollaankin raskaana yhtäkkii niin tehdään abortti.
Aasian maissa ihmisten määrä vain kasvaa. Euroopassa vähenee, tai ainakin Suomessa tällä menolla.- ex-ongelmanuori -86
Itse en kyllä syyllistäisi pelkästään vanhempia, olen päätäni petäjään ihan riittävästi näiden nuoruusvuosieni aikana ehtinyt hakkaamaan.Poliisi on on tullut tutuksi ja sovitteluoikeus..Ja päihdetyöntekijät.. Mielestäni ainakin iso osa ongelmaa on se ,että yhteiskunta siirtää vastuuta yhä enemmän ja enemmän kotiin ja koti taas yhteiskunnalle ja lopulta vastuunkantajaa ei ole ja muutenkin vaikeaa aikaa elävät nuoret joutuvat ottamaan usein vastuun valinnoista joiden tekemiseen eivät ole kypsiä..Sitten vastuuton yhteiskunta syyllistää nuoria virheistään,joka ei varmasti ole ratkaisu ongelmiin..Jos luulette ,että huumeongelmainen nuori ei missään vaiheessa kadu tekemisiään niin voin kuitenkin kertoa(ps.kokemuksen syvä ritaääni),että näin se vaan on.Sitten jos ja kun tuollaiselta ongelmanuorelta aletaan vaatiaa täydellistä vastuunottoa siellä notkonpohjalla ja syytetään, tuomitaan kaikki teot auttamattoman vääriksi ei motivaatio välttämättä ole kovin korkealla. Nollatoleranssiin pyrittäessä tulisi muistaa ,että toivottomimmatkin narkomaanit ovat silti ihmisiä!
Sitten samaan aikaan lapsuuttaan elävää sukupolvea manipuloidaan median toimesta,lelunuket istutetaan huoletta drinkkipöydän ääreen ja tuo mitä jo aikaisemmat kirjoittajat ovat sanoneet LASTEN vaateista..Tv ja muu media,konsoli ja tietokonepelit käsittelee väkivaltaa väliinpitämättömästi ja rahan valtaa korostetaan entisestään..Monelle kasvavalle nuorelle saattaa olla ongelmaa kehittää tunteellista puolta tässä kovassa maailmassa ja se on helpointa purkaa argessiivisenä käyttäytymisenä tai päihteiden käytöllä. Viestiketjun aloittaja puhuu vastuutomista nuorista..ei ihme kun katsoo koko yhteiskuntaa esimerkkinä nuorisolle!
- ---
taas joku mummo valistamassa mielipiteitään.....
- Âmëlié
Jos mielestäsi mummoja, niin fiksuja ainakin.
- Sosiol. ja psykol. opiskelija
Ihan normaalia omaan napaansa tuijottamista. Rajoja ei ole, ja norminantajatkin ovat vähissä. Narsistinen yhteiskuntamme tuottaa aina vain vastuuttomampia nuoria. Se on meidän aikuisten "tuottama" ongelma, ei nuorison.
Jokaisen nuoren puberteettissa tapahtuvan narsistisen kauden aikana - me tämän murrosiän "helvetin" käyneet - emme enää osaa suhtautua asiaan tarpeeksi empaattisesti. Sysäämme vastuun nuorisolle, ja se on sitä suurinta omaan napaan tuijottamista ja empatian puutetta.
Nyt puhumme siis niistä ns. häiriökäyttäytyjistä, emme tavallisista suomalaisista nuorista. Kaikki nuoret eivät ole vastuuttomia. Provosointisi motiivit ovat ihmeelliset, oletko aikuinen?- Sosiol. ja psykol. opiskelija
Pitäisi lukea viesti kunnolla, ennen kuin vastaa. Huoh, sitä tämä valvominen teettää. Vastasin liian nopeasti, pahoitteluni omasta provosoinnistani (viitaten viimeiseen lauseeseen).
- tielmo
Mitenkäs sen paremmin sanoisi? En tiedä syitä, mutta tiedän, että näin on, ja se on todella surullista.
- AnonyymiUUSI
Nuoret kaatavat limsoja aikuisten päälle Mäkkärissä eivätkä pyydä anteeksi ja siivoa sotkujaan.
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 332282
Oletko pitkävihainen ja onko sinulla " huono muisti muisti "?
Mitä asioita et unohda tai anna anteeksi ? Mitä asioita voit " unohtaa" tai unohtaa? Vastaa koskien kaivattuasi tai yle472086- 401964
Kokoomus haluaa leikata vielä lisää sosiaaliturvasta
Kokoomuksen Sanni-Granhn Laasonen pyytänyt KELA:aa selvittämään mistä leikataan vähäosaisilta vielä lisää sosiaaliturvas3191843- 1131471
Kaikesta muusta
Mulla on hyvä fiilis. Mä selviän tästä ja sit musta tulee parempi ihminenkin. Ainut, mitä mun pitää nyt välttää on se ko161405Ikävöin sua
Sä vaan pyörit mun mielessä, en saa sua unohdettua. Tilanteesta tekee vaikean sen kun molemmat ollaan varattuja ja tilan71298Neljä kuukautta vankeutta, kenelle?
Kuka tuomittiin ehdottomaan neljän kuukauden vankeustuomioon ja korvauksiin?101157- 411055
Oho! Esko Eerikäinen joutuu palaamaan "kalakukkokaupunkiin" - Tämä syy ei jätä kylmäksi!
Esko Eerikäinen on kyllä monessa mukana ja uskaltaa heittäytyä. Hatun nosto siitä! Eerikäinen palasi “kalakukkokaupunkii661036