Ongelma

alikehittynyt

Jotenkin tuntuu huolestuttavan tuo hidas fyysinen kehitykseni ja pieni kokoni.Olen 13-v poika ja fyysisesti noin 11 vuotiaan tasolla.Ei ole vielä murrosikä alkanut noin 145 cm olen eikä ole vielä kasvupyrähdys ja karvoitus alkanut.Siskoni on 12-v ja alkaa olla jo fyysisesti täysin kehittynyt 167 cm pitkä.Saan kuulla jatkuvasti kommentteja asiasta ja kiusaamistakin on ollut ja siskoni on isompana joutunut minua puollustamaan.Eipähän tuo kouluterkkarikaan ottanut asiasta mitään kantaa vaikka vanhempani ovat jo huolestuneet tilanteestani.Onko tilanteeni jollain tapaa poikkeuksellinen ja onko jollakin muulla samanlaisia kokemuksia kuin minulla.

3

270

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • nomraalia

      Ei se tilanteesi niin poikkeuksellinen oo että ois syytä huoleen, ku oot vasta 13v. Toiset kehittyy aikasemmin, toiset vähän myöhemmin. Kyl sunki murrosikä tulee aikanaan.

    • Älä odota murrosikää

      Itse ku olin 11v olin 129cm pitkä ja ei mitään muotoja eikä murrosikää näkyvissäkään oon nyt 13v ja 155cm pitkä mut hei jos unohit tytöille tulee murrosikä aikaisemmin se on laskettu et jotain 1-2 vuotta aikasemmin ja toi on ihan normaalia voin sanoo et mun iskä ku oli 19v se oli jotain 170cm pitkä sit kohta se meni armeijaan sitku se pääs pois sielt niin se oli 186cm eli iskälle tuli vasta 19vuotiaana kasvu pyrähdys ja sul on viel niin paljon aikaa kasvaa ku toi kello tikittää eli ota kaikki ilo irti lapsuudesta sit ku sul alkaa murrosikä niin voin sanoo et ei oo kivaa kokoajan pitää käydä pesul pesee hiukset ku ne rasvottuu ja kaikki on niin tressaavaa. Joten nauti lapsuudesta

    • Hei, tilanteesi on varmasti aivan normaali ja kasvupyrähdyskin on varmaankin tulossa pian. Tytöt kehittyvät eri tahdissa kuin pojat, usein paljon nopeammin, joten ei tarvitse huolestua siitä, että vuoden nuorempi siskosi on kehittyneempi tässä vaiheessa. Mikäli asia paljon silti huolettaa sinua, kannattaa asiasta jutella kouluterveydenhoitajan kanssa uudestaan.

      Mari, Nettisaapas Helsinki

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä sanoisit

      juuri nyt kaivatullesi jos uskaltaisit/kehtaisit?
      Ikävä
      190
      1955
    2. Mitä hyvää

      Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      113
      1053
    3. Mikä teidän jutussa on ongelmana?

      Missä meni pieleen?
      Ikävä
      109
      1025
    4. Koillis motor

      Kyllä on mennyt palvelu alas ku lehmänhäntä, sovitut asiat ja luvatut soitot pitää hoitaa eikä tehä oharia, täysin tumpa
      Suomussalmi
      20
      747
    5. 52
      694
    6. Kauhavan häiriköijistä

      Juttua Iltalehdessä. Pakko sanoa että noi nuoret on kyllä ihan pimeitä. Putkin peltoja jupksevat kiusaamaan kun ei tietä
      Kauhava
      30
      611
    7. ABC: n kahvilan uusi nimi matkimalla

      Kahvia ja virvokkeita myytiin aikoinaan ÄKKI-VANNIN KAHVILASSA Haapavedellä ja paikalliset sanoivat sitä haussia "Tuhann
      Haapavesi
      42
      598
    8. Kylillä ei ole näkynyt? Missä luuraat nainen?

      Olisit soittanut mulle nainen. Oltais voitu nähdä vaikka laavulla. Miksi pelkäät minua? Eihän siinä ole mitään järkeä. m
      Suhteet
      174
      546
    9. Tehdäänkö tänään toiveista totta?

      Poikkea tänä illasta siinä lähellä ja annetaan silmien puhua ja sen jälkeen puhu sinä lopulta mitä ajattelet..
      Ikävä
      45
      528
    10. Auto ajoi päälle?

      Ja pakeni luin iltapäivälehdestä. ! Ken on kuski joka tuollee teki
      Kuusankoski
      9
      482
    Aihe