Joko tunnet olevasi vapaa?

MdK-MdK

Tämänpäiväisellä lenkilläni tulin ajatelleksi, että tunnen olevani vapaa kuin lintunen.
Ei enää minkäänlaisia ulkopuolelta tulevia velvoitteita, ei kiirettä, stressiä eikä tuhansia "minun täytyy"-pakotteita.
Olen irroittanut otteen kaikesta siitä, mikä ennen oli pakollista ja minkä uskoi olevan omalle hyvinvoinnilleen ja onnelleen välttämätöntä.

Vapauden tunne korostuu myös tietyissä maisemissa, tunturimaisemassa missä näköalat avautuvat silmän kantamattomiin tai meren rannalla tai jossakin hiekka-aavikolla.

Joko te toisetkin tunnette olevanne vapaita vai onko vielä sellaisia velvoitteita että tuntuu olevansa sidoksissa, ei omaan vaan toisten elämään?

8

572

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ullapulla

      huolehtia ,eikä ole aihetta ;(;Ajattelen ja murehdin pojan tyttöä joka odotta toista tyttöä heille --kaikki on ihan hyvin ,mutta kuitenkin.
      Aikuisia lastenlapsia joilla on jo oma "elämä"!
      Murehdin kaikkia asunnottomia ,joilla ei ole kattoa pään päällä ja talvi on tulossa---murehdin loputtomiin -----
      Mutta samalla huomaan kuinka hyvin minulla on asiat .

      • ellumari

        että sitten kun pääsen eläkkeelle, olen vapaa kaikista huolista. Nukun aamulla pitkään, matkustelen ,satsaan ystävyyssuhteisiin, hoidan itseäni erittäin huolellisesti ja teen tuhat asiaa, mitä en nyt viitsi ja mielestäni ehdi tehdä.
        Sitten aloin ajatella, että minullahan olisi oiva mahdollisuus tässäkin elämän tilanteessani tehdä tuota kaikkea.
        Voisin nukkua aamulla pitkään, mutta kun on aamuvirkuksi luotu, niin olen vapaapäivinänikin hereillä kukon laulun aikaan.
        Ystäville olisi kyllä nykyäänkin enemmän aikaa, mutta usein jään tähän tietokoneen eteen "seurustelemaan."
        Nuorten sukulaisteni asioista kyllä huolehdin ja yritän autella heitä kykyjeni mukaan.
        Heidän kiintymyksensä on puolestaan ilo ja valo elämässäni.


      • Ingalil
        ellumari kirjoitti:

        että sitten kun pääsen eläkkeelle, olen vapaa kaikista huolista. Nukun aamulla pitkään, matkustelen ,satsaan ystävyyssuhteisiin, hoidan itseäni erittäin huolellisesti ja teen tuhat asiaa, mitä en nyt viitsi ja mielestäni ehdi tehdä.
        Sitten aloin ajatella, että minullahan olisi oiva mahdollisuus tässäkin elämän tilanteessani tehdä tuota kaikkea.
        Voisin nukkua aamulla pitkään, mutta kun on aamuvirkuksi luotu, niin olen vapaapäivinänikin hereillä kukon laulun aikaan.
        Ystäville olisi kyllä nykyäänkin enemmän aikaa, mutta usein jään tähän tietokoneen eteen "seurustelemaan."
        Nuorten sukulaisteni asioista kyllä huolehdin ja yritän autella heitä kykyjeni mukaan.
        Heidän kiintymyksensä on puolestaan ilo ja valo elämässäni.

        vasta kiiruut alkavakkin,pitää ehtiä tehä sellaiset asiat mitkä on jääny tekemättä.
        Näin mie sen kuvittelen.


      • Ingalil kirjoitti:

        vasta kiiruut alkavakkin,pitää ehtiä tehä sellaiset asiat mitkä on jääny tekemättä.
        Näin mie sen kuvittelen.

        Almanakka oli täynnä kaikkia kivoja harrastuksia:
        3 x viikossa kuntosalilla, kerran viikossa uimahallilla, lenkillä joka päivä, lat.amerikkalaisilla tanssikursseilla, bugg-kursseilla, taidepiireissä, kirjastossa, säännölliset konsertti- ja teatteri-illat, kielikurssit ym.

        Joinakin iltoina tuli mieleen, että olisi ihanaa vaan pysyä kotona ja löhötä TV:n ääressä, mutta on pakko mennä sinne ja sinne...
        Sitten ajattelin, etteihän minun tarvitse harrastaa kaikkea yhdellä kertaa, voin valita syyskaudeksi muutamia asioita ja kevätkaudeksi jotakin toista, koska nyt on AIKAA.
        Alkoi tuntua siltä että olen samassa hamsterinpyörässä kuin töissä käydessäni ja sehän ei ole eläkepäivien tarkoitus, että stressi jatkuu.

        Nyt olen löytänyt sopivan rytmin levon ja tekemisten välillä.


      • MUMMELI1
        MdK-MdK kirjoitti:

        Almanakka oli täynnä kaikkia kivoja harrastuksia:
        3 x viikossa kuntosalilla, kerran viikossa uimahallilla, lenkillä joka päivä, lat.amerikkalaisilla tanssikursseilla, bugg-kursseilla, taidepiireissä, kirjastossa, säännölliset konsertti- ja teatteri-illat, kielikurssit ym.

        Joinakin iltoina tuli mieleen, että olisi ihanaa vaan pysyä kotona ja löhötä TV:n ääressä, mutta on pakko mennä sinne ja sinne...
        Sitten ajattelin, etteihän minun tarvitse harrastaa kaikkea yhdellä kertaa, voin valita syyskaudeksi muutamia asioita ja kevätkaudeksi jotakin toista, koska nyt on AIKAA.
        Alkoi tuntua siltä että olen samassa hamsterinpyörässä kuin töissä käydessäni ja sehän ei ole eläkepäivien tarkoitus, että stressi jatkuu.

        Nyt olen löytänyt sopivan rytmin levon ja tekemisten välillä.

        Olen aikalailla vapaa tekemään mitä huvittaa. Mutta olen minäkin kuntoni ja terveydenhoidon kannalta aikatauluissa kiinni,kun on jumpat ,fysioter. vesijumppa -kävely tiettyinä kellon aikoina ja tiettynä viikonpäivänä.
        Pari muuta harrastusta vielä niin jokapäivälle on lähtö,mutta en ota sitä rasitteena. Tiedän suunnitella päiväni sen mukaisesti.
        Matkustelua yms. rajoittaa hieman se ,että puoliso on vielä työelämässä ja enimmäkseen laitan ruuan hänen tahtinsa mukaan.
        Mikään ei kuitenkaan estä lähtemästä ja liikunkin paljon yksin.
        Rahahan se on yksi mikä rajoittaa,ettei tässä ihan huimaksi pysty ryhtymään.


    • Maalaismies*

      Olet aikamoinen filosofitaiteilija kyetäksesi kuvaamaasi vapauteen, MdK. Se merkitsee vetäytymistä, erakoitumista, vaikka annatkin itsestäsi kuvan seurallisena hauskan pitäjänä.

      Pyrin minäkin vapauteen, mutta huomaan sen merkitsevän erakoitumista. Minut tunnetaan monipuolisena toiminnan miehenä, ts. jos liityn johonkin yhteisöön, minut halutaan aktiiviksi "sinähän olet tehnyt sitä ja sitä, ollut mukana siinä ja tässä", sanotaan. Mitä vapautta se on, jos on kaulaansa myöten mukana kaikenlaisissa luottamustoimissa!

      Tunnen itseni kohtalaisen vapaaksi. Hintana on vain eristäytyminen. Tämä virtuaalitodellisuus sopii minulle, (näkyy sopivan sinullekin,MdK).Olen mielelläni yleismies Jantusena SkillaNin baarissa.

    • Helena04

      Varhaiseläkkeelle pääsy aikanaan oli valtavan vapauttavaa elämässäni. Ihmettelin silloin usein sitä, kuinka toisilla tutuillani, eläkeläisillä oli edelleen jatkuvia kiireitä, oli niitä ja näitä menemisiä.
      Minulla ei vaan. Kuin seinä olisi ne katkaissut. Minun mittani oli kaiketi täyttynyt.

      Samaa kiireetöntä aikaa vietän edelleenkin, 14 vuoden jälkeen. Myös velvoitteetonta, paitsi mitä nyt itseään kohtaan... Niin ja pienessä sidoksessa tunnen olevani lapsiini nähden. On "tilaa" olla ja elää mieltymystensä mukaisesti.

      • että jos joku asia vielä sitoo niin tietysti oma lapsi, niin aikaihminen kuin onkin ja omaa elämäänsä elävä, mutta kaikki vanhemmat ovat varmaankin samanlaisia: iloitaan lasten hyvinvoinnista ja ollaan huolestuneita jos lapsilla on huolia.
        Sidonnaisuutta toisen elämään se on.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä sanoisit

      juuri nyt kaivatullesi jos uskaltaisit/kehtaisit?
      Ikävä
      165
      1606
    2. Mitä hyvää

      Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      104
      931
    3. Mikä teidän jutussa on ongelmana?

      Missä meni pieleen?
      Ikävä
      75
      753
    4. 51
      635
    5. Koillis motor

      Kyllä on mennyt palvelu alas ku lehmänhäntä, sovitut asiat ja luvatut soitot pitää hoitaa eikä tehä oharia, täysin tumpa
      Suomussalmi
      17
      618
    6. ABC: n kahvilan uusi nimi matkimalla

      Kahvia ja virvokkeita myytiin aikoinaan ÄKKI-VANNIN KAHVILASSA Haapavedellä ja paikalliset sanoivat sitä haussia "Tuhann
      Haapavesi
      40
      547
    7. Tehdäänkö tänään toiveista totta?

      Poikkea tänä illasta siinä lähellä ja annetaan silmien puhua ja sen jälkeen puhu sinä lopulta mitä ajattelet..
      Ikävä
      45
      498
    8. Kylillä ei ole näkynyt? Missä luuraat nainen?

      Olisit soittanut mulle nainen. Oltais voitu nähdä vaikka laavulla. Miksi pelkäät minua? Eihän siinä ole mitään järkeä. m
      Suhteet
      159
      497
    9. Missä näet kaivattuasi?

      Mitä teet silloin? Tuleeko pakene reaktio? Vai hellä tunne ja ere..
      Ikävä
      26
      429
    10. Rydman sivuutti mutupohjalta asiantuntija-arviot tutkimusrahoitusta myönnettäessä

      Onko Rydman sopiva tai kykenevä toimimaan ministerinä? Ei ole. Ministerit ovat joutuneet puhuteltaviksi vähemmästäkin;
      Maailman menoa
      188
      428
    Aihe