Ison kalan nylkeminen

sus.morsian

Olipa mukava huomata, että näpeissä on vielä voimaa. Aika harvakseltaan oon tänä syksynä saanut samana päivänä pyydettyä kalaa, nyt sain noin parikilosen kuhan ja kolmikilosen hauen. Muistaakohan kukaan, kun olen kertonut muutama vuosi sitten käsittelemäni petohauen kanssa voimienmittelyn, jonka pää ja kita olivat olivat parinkymmenen sentin hirmuisuusluokkaa.

Näppien voimaa tarvitaan isomman kalan nylkemisessä, vaikka kyllähän se loppujen lopuksi oikeilla otteilla sujuu ihan näppärästi, hukkaan siinä ei juuri mene mitään.
Kohta paistamaan. Muistin onneksi kaupasta ostaa sellasen kahdensadan gramman kirnuvoipaketin, siinä taas riittää voita pitkäksi aikaa, kun muuten jätin voinsyönnin, kiintiö tulikin täyteen.
Nykyisin aivan järvituore kala onkin herkkua ja ylellisyyttä. Kaupasta saatavat hauki ´fileet ´ ovat kuin paperia söisi.

22

2264

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Kykloopinkatseisen kielenkäyttökorjaajamme säästän vaivalta korjaamalla itse relatiivilauseen. " voimainmittelyn käsitellessäni petohaukea, jonka...."

• Ramoona*

Merikalakin on pyyntituoreena on suurta herkkua, ihan erilaista kuin kaupan tiskistä valmiiksileikatut fileet. Kalamestarin pitäisikin fileoida sitä mukaa, kuin menekkiä on, kala ilman nahkaa hapettuu helposti. Silakat ja muikut ovat helppoja, kun tarvitsee vain sisälmykset poistaa. Kuhaa ja siikaa yritetään vrkoilla kesällä ja syksyllä, isommat fileoidaan, pienemmät suomustetaan. Suomustus menettelee rantakiven päälle astetulla laudalla , lokit jonottavat sisälmyksiä. Mutta tiskipöydällä suomustaen suomuja löytää keittiön seinästä vielä seuraavana joulunakin ja ainakin lauantaina saunassa hiuksistaan.

Nylkemistä olen mateelle kokeillut, mutta eipä minulle kukaan tuo tuoreita mateita kotiovelle. Mies nylkee useimmiten lasten onkiahvenet, kun yhdessä onkivatkin. Taitoahan nylkeminen vaatii, kyllä näppivoimiakin. Hauen kanssa saa pikinteräviä hampaitakin varoa , toivottavasti kalastajasi oli sen kunnolla hengiltä kolkannut. Aika vonkale tuo kolmikiloinen haukesi , saat monta ateriaa. Pienehkön kuhan ja hauen saatan keittää kokonaisena pitkulaisessa kattilassa, keitinliemeen teen kastikkeen höystettynä munasilpulla ja kermalla , tilliä vielä ja ehkä valkoviiniäkin...on ihan gourmetia.

Jouluhauki on perinteinen saaristolaisruoka, korppoolaiset kalastajat tuovat hauen presidenttiparille . Luin joskus , että Haloska kerran ei huolinut haukea ja senkin arvelun, että haukipulliksi kala on yleensä tehty. Jospa nykyinen valtiatar Jenni Haukio hauen päälle ymmärtäisi enemmän. Hauki kärsii mainestaan ruotoisena, mutta nehän saa taituri pois jo ennen valmistusta. Lapsuuskodista muistan keväiset isot hauet, jotka äiti paistoi runsaassa voissa paloina kullankeltaisiksi .Hauen maku on raikas, vähärasvaisena kaipaa voita tai kermaa. Ollaan kyllä nuotiolla papereissa pientä hauenpuraakin hiillostettu, vain vähän suolaa ripsautettu.

Nyt kun on kalajutut kyseessä, kerron oman loululempiherkkuni, joka on graavattu siika tumman saaristolaisleipäviipaleen päällä.

• Juu, tuolla nyt kypsyvät voissa, tilkan öljyä laitan myös. En fileoi kaikkia palasia, isommat vaan, selkäruodostakin tulee oma makunsa. Muuta curmettia en nyt tarvitse kuin rosollia, lanttulooraa ja yks pottu oli eiliseltä.

• c c

Nyt pitäisi kolkuttaa Sus'n ovea. Sanoa ne entisen kulkumiehen sanat. Antaisko arvon rouva lasillisen vettä kun on niin kova nälkä, ettei tiedä mihin päänsä kallistais.
      Sitä vaan, että sitä isoa haukea saattaisi vielä olla jääkaapissa...

• susmorsian ek.

No voi, täälläkö kulkumies janoissaan, nälissään, väsyneenä koko yön ootellut. Miulla illalla ja aamullakin kone vähän reistaili, ni en tient. Vaikka tuo kuha niin arvostettu kala lienee, mie en erikoisemmin siihen mieltyny oo, on niin huperolihanenkin.

Mitenkähän lie nykymaalimassa kaupungeissa, ei varmaan ovia kolkuttaville avata, katsotaan ovisilmästä passaako naama vai ei. Riippuuhan se tietysti asuinalueistakin ja kaikenlaisia pelkoja lienee maailmanmeno synnyttänyt. Nyt on minuunkin jo tarttunut ovisilmästä vilkaisu, mutta tähän asti oon kyllä ovein aina avannut, eikä tässä suurta trafiikkii olekaan. Mutta pahalta tuntuu, jos jonnekin olis asiaa, kuulee jonkun rapistelevan muttei ovi avaannu.

Tuuhan cc sissään, keitetään uuvet aamukahvit ja laitetaan haukipallaa leivänpäälle.

• c c

Avasin kerrostalo-asunnossa oven kahdelle koulupojalle. Heillä oli joku keräyslista, johon rahaa pyysivät. Kun roponi annoin, naureskelivat yhtään häpeilemättä.
      Lienenkö tarkistanut keräyslistan laillisuutta ollenkaan. Vieläkin risoo tuo.

Se kolkuttelu tyssäsi siihen kun missään ovikyltissä tai rapun asukasluettelossa ei lukenutkaan sitten Sus. Ne alko kiinnittään huomiota.

Joku kaapinkokoinen äijä tuli sanoon; lähde ny kiitään täältä lujaa, N Y.

Niinpä sita alvariinsa yhtä ja samaa tonnikalaa pellipurkista taitoin voileivälle ylähuulen lisätteks
      Ehkäpä tulen tulen toisen kerran kun Pispalan syrreenit laittaa kukkien ja taivaalla kuuma aurinko paistaa, sitten tulen kaffeelle. Kiitän avaramielisestä kutsustasi.
      Päivääsi sisäistä aurinkoo. Terveisin c c.

• susmorsian ek.

Samoin sulle, joo sit ko syrreenit kukkii !

• kaamera

Niin tai kala suomustetaan karhu nyljetään, henkettömäksi saamisen jälkeen. Telkkarissa pyörii kuva manipulaatio, jossa mies läppää ylävitosta ison karhun kanssa. Kaikkea sitä kameralla saadaan aikaan.

• kalakalle.

Kyllä kalankin voi nylkeä nahattomaksi. Mateelle se tehdään aina.

• Fileointia en katso nylkemiseksi, vaikka siinä nahka kalalta poistetaankin. Mateen ja ankeriaan olen minäkin nylkenyt sekä joskus muinoin simpun, joka on muuten erinomainen kala pannulla kermamaidossa sipulin ja maustepippurin kanssa kypsennettynä. Siinä ei ole pieniä ruotoja.
      Jotkut nylkevät ahvenen, mutta siihen enryhdy ainakaan pienten ahventen kohdalla. Muuten tavallisin ahvenruokani on päivän suolassa okokonainen ahven keitettyinä kuoriperunoiden päällä ja sormin syötynä.

• susm.

Mie en kyllä tään jälkeen ko. kaloja ennää nyle, siis haukee ja kuhaa. Liekö miun suussa vikkaa, vai miks eivät nii hyviltä maistuneet kuin nahallisina. Pitihä seki kokkee että tietää. Joskus kun oon sanu ison määrän pienii ahvenii, ni sen takia oon nylkeny, jos oon tehny ahvenkukon tai uusissa hauduttanu padassa läskisen lihan kanssa. Mutta ne ovat menneitä aikoja ne

• madesoppa
        susm. kirjoitti:

Mie en kyllä tään jälkeen ko. kaloja ennää nyle, siis haukee ja kuhaa. Liekö miun suussa vikkaa, vai miks eivät nii hyviltä maistuneet kuin nahallisina. Pitihä seki kokkee että tietää. Joskus kun oon sanu ison määrän pienii ahvenii, ni sen takia oon nylkeny, jos oon tehny ahvenkukon tai uusissa hauduttanu padassa läskisen lihan kanssa. Mutta ne ovat menneitä aikoja ne

Mateellekin riittää kaapiminen. Sen jälkeen sirotellaan nahkaan hienoa suolaa ja talouspaperilla pyyhitään suolan mukana limaa pois nahkasta.

• Hei sus! Ihan olet oikeilla jäljillä, kalan nahassa on sen voimakkain maku. Tiedäthän lohen nahkakin paistettuna on monen rapea herkku :) Se rasva, joka on nahan alla, on täynnä kalan voimakkainta ominaismakua.
      Katleijakin suosii tuota helppoa ja maukasta ahvenen keittotapaa, siinä osa mausta ja suolasta jää perunoihinkin. Ai jai simpun maksakin, suurena ja mureana muistuu mieleen saaristovuosilta!

• Uskokoon ken tahtoo,minä melkein ammattikalastaja menin halpaan,kun luin että painepesurilla voi kalan suomustaa.
        Voihan sen kyllä suomustaa ja niin teinkin,hauen ja lahnan käsittelin tällä uudenuutukaisella menetelmällä ja arvatkaa,siinä
        suomujen lentelyn sijaan ne kalan mautkin menivät huitsinnevadaan,ei mitään makua ollut niissä kaloissa,joten vanha konsti perenpi,kuin pussillinen uusia,itsekokenut ama

• c c

Veli toi torilta tuoreita muikkuja. Alkoi niitä perkaamaamaan. Eno seurasi haukkana veljeni askaretta.
      - Poika, älä pese niitä kaloja, ne huljautetaan nopesti vedessä, niitä ei PESTÄ, eno ohjeisti.
      Sen rasvalta kimmeltävän huudeveden mukana vähenee kyllä kalan makukin.

• Minä siunaan sen kalan,ennenkuin teurastan sen,näin se ei koske sydänmeeni niin paljoa.
        Kiitos taivaanisä luonnonantimista ja senjälkeen olenkin jo teurastaja.Ei minulle ole helppoa tappaa kaloja,vaikka kalastankin niitä,joskus tulee mieleen,onko meillä edes oikeus tappaa luonnonriistaa elääksenme,jos siinä luomiskertomuksessa onkin tullut moka,josta me ei vain tiedetä mitään ajattelee ama

• rituliini_38 kirjoitti:

Minä siunaan sen kalan,ennenkuin teurastan sen,näin se ei koske sydänmeeni niin paljoa.
        Kiitos taivaanisä luonnonantimista ja senjälkeen olenkin jo teurastaja.Ei minulle ole helppoa tappaa kaloja,vaikka kalastankin niitä,joskus tulee mieleen,onko meillä edes oikeus tappaa luonnonriistaa elääksenme,jos siinä luomiskertomuksessa onkin tullut moka,josta me ei vain tiedetä mitään ajattelee ama

Ei olis ihmiskunta selvinnyt ilman metsästystä ja kalastusta. Myöhemmin opittiin viljelemään ja tahaamaan, mutta

5 leipää ja 2 kalaa, eihän niitäkään elävinä jaettu:D senkun kalautat reippaasti vain ja nautit tuoreudesta!

• epäkala, särki

Niin. Ja Väinämöinen teki kanteleen jättihauen leukaluusta. Uskoo ken tahtoo kuten senkin 5 leivän ja 2 kalan riittävyydestä tuhansille ihmisille?
      Se on kuitenkin tiedossa, että kala on terveellistä ravintoa, ellei ihminen sitten satu olemaan kalatuotteille allerginen.

• tupalainen

Itse pyydetyn merilohen sijaan mieluusti tyydyn K matalan kokonaiseen kassiloheen. Kun kahteen kalaan ei ole mahiksia niin paloittelen kalan keittoa ja graavisuolausta varten, Osan laitan pakasteeseen.
      Lohi on hyvä savustaa miedolla lämmöllä kokonaisena. Se lohen sisältämä "kalaöljy" tulee hyödynnetyksi.
      Mukavaa se on joku viikko pimeydessäkin murveltaa kun on keinovaloa ja riittävästi lämpöä tuvassa.

• Joka kerta avatessani tämän viestin, kun lisää on viestiä tullut, niin toljottaa tuo sanonta " epäkala, särki" silmät punaisina kuin moittien....minäkö epäkala.

Käsitinkö liian tunneperäisesti, ettei särki ole syötävä kala. No eihän se kaupunkilaiselle ´parempaan ´-ko tottuneelle tuttu olekaan. Ikävää, jos särki unholaan painuu, kun se ennenvanhaan oli mitä parhain kala. Ja ihan ennenvanhaan jopa elinehto.

Lapsesta saakka totuin, että isommat säret savustettiin isän omatekoisessa savustusrakennelmassa, erittäin maukkaita olivatkin. Järvi toki antoi runsaasti siikoja, muttei särkeä silti huonompana pidetty. Entäpä kapakalana, saunan katolla kuivattiin särkiä otollisella säällä, pantiin pussiin oottamaan köyhempiä aikoja. Valkoisen kastikkeen kanssa mitä maukkainta syömistä.
      Joten loukkaus on särkeä kohtaan nimittää sitä epäkalaksi, omituinen mielleyhtymä tuo.

• En pidä roskalanimityksestä. Syödäänhän maailmalla hyönteisiä ja toukkiakin.
      Kun on saatavana ruodottompia ja paremman makuisia kaloja, niin nuo "alempiarvoiset" särkikalat jäävät vesiin. Sitten ne lisääntyvät liiaksi ja järviä joudutaan puhdistamaan näistä niinsanotuista roskakaloista, jotta arvokkaimmille kaloille jäisi elintilaa.

Tuo roskakalasaalis vaan pitää käyttää hyödyksi ja kai käytetäänkin. Savustetuista särjistä tehdään kalasäilykkeitä, joita valmistetaan ihan vientiin. Eivät siis kaikki eläinravinnoksi päädy.
      Linnan juhlissakin särjestä oli valmistettu kalaterriiniä. En tiedä mutta luulisin ruodoista päästyn eroon jauhamalla säret myllyssä. Niinhän tehdään kalapullia ja pihvejäkin.

En muista koskaan säkiä syöneeni, mutta muita särkikaloja kylläkin kuten säynävää, siikaa ja lahnaa. Jospa särkeä hyljitään vain sen piikkisyyden ja ruotoisuuden takia.

(kielioppia vajavaisesti osaavana en ole varma särki sanan oikeasta taivutusmuodosta, siksi käytin kahta tapaa, toivottavasti molemmat käy)

• capt. cöpenick

Kyllä särkeä syödä voi kun sen oikein laittaa, eikä ihan keskikesällä rehevöityneistä vesistä pyydettynä.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Miksköhän mä oon tuolla

Joskus antanut ymmärtää että olisin sun rinnoista pelkästään kiinnostunut 😂😁🤭 ja sä säikähdit että koskisin ilman lup
      Ikävä
      32
      4611
    2. Aamu on aina iltaa viisaampi.

Hyvää huomenta rakas. Ajattelen sinua taas ja yritän keksiä keinoja luoksesi. Satuttaa, kun unohdan sinua joka päivä ene
      Ikävä
      15
      2588
    3. Juuri sinut kainaloon haluaisin nyt

Sydän sykkii vain sinulle Sinä olet se jota kaipaan Sinä olet se josta uneksin Jos sinun rinnallesi jäädä saan Tän koko
      Ikävä
      25
      2425
    4. Ihana on nähdä edes ohimennen

Mitenköhän mies sua voisi lähestyä❤️? Oon lääpälläni suhun mutta en uskalla lähestyä vaikka vilkuilet ja huomaan että su
      Ikävä
      55
      2317
    5. ymmärrätkö miksi minua sattui?

Vinkki, jätit tekemättä jotain.
      Ikävä
      32
      1787
    6. Saattaisimme olla yhdessä

Vaarallinen yhdistelmä. Käsitin, että meillä molemmilla on samanlaista historiaa... Siitä huolimatta haluaisin kokeilla
      Ikävä
      32
      1611
    7. Se meidän sydänyhteys

Oli ihanaa. Oltiin samankaltaisia sieluja ja tunnettiin voimakasta vetovoimaa ja yhteenkuuluvuutta. Voisiko se löytyä vi
      Ikävä
      73
      1496
    8. Mies, mua jotenkin kiinnostaa

Että osaatko sä ollenkaan höllätä? Ootko aina kuin persiille ammuttu karhu. Pohtimassa muiden vikoja?
      Ikävä
      50
      1295
    9. Vanhemmalle naiselle

Juhannussauna on lämpiämässä. 🌿🥵💦
      Ikävä
      66
      1294
    10. Epäiletkö että kaivattusi

On tai on ollut ihastunut sinuun?
      Ikävä
      82