Kaksosten todennäköisyys?

Net

Tietääköhän kukaan mikä minulla on todennäköisyys saada kaksoset, kun oma isäni ja äitini ovat kaksosia ja mieheni äiti on kaksonen.. Kai se jollain tavalla suvussa kulkee, vai kulkeeko?

13

7743

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • tuplien äiti

      Sitä ei osaa sanoa, saatko kaksoset vai et. Itselläni on kaksoset, suvussani ei ole yhtään kaksosta. Mieheni äidin ja isän puolella on kaksosia tosi paljon. Voi olla että kaksosuus hyppää aina yhden sukupolven yli, mutta asiahan voi olla myös toisin. Mutta täytyy sanoa että olen tosi onnellinen kun minulla on itselläni kaksoset.

      • Vaisnava

        Kaksosuus hyppää varmasti sukupolven yli vain miesten kohdalla... "kaksostensaamisgeeni" (joka koskee vain epäidenttisiä kaksosia) aktivoituu nimittäin vain naisissa, miehet voivat ainoastaan siirtää sitä eteenpäin.

        Meidän suvussa kävi niin että isoisoäitini sai kaksoset (jotka kuolivat vauvoina kaiketi hinkuyskään), isoäitini ei, mutta hänellä olikin vain kaksi lasta, joista isäni siirsi kaksosgeenin minulle. Minä sitten kaikkien yllätykseksi pyöräytin epäidenttiset kaksostytöt. Olimme kaikki jo unohtaneet että kaksosiakin voi saada ;)


      • -Kaksoset minullekin?-
        Vaisnava kirjoitti:

        Kaksosuus hyppää varmasti sukupolven yli vain miesten kohdalla... "kaksostensaamisgeeni" (joka koskee vain epäidenttisiä kaksosia) aktivoituu nimittäin vain naisissa, miehet voivat ainoastaan siirtää sitä eteenpäin.

        Meidän suvussa kävi niin että isoisoäitini sai kaksoset (jotka kuolivat vauvoina kaiketi hinkuyskään), isoäitini ei, mutta hänellä olikin vain kaksi lasta, joista isäni siirsi kaksosgeenin minulle. Minä sitten kaikkien yllätykseksi pyöräytin epäidenttiset kaksostytöt. Olimme kaikki jo unohtaneet että kaksosiakin voi saada ;)

        Olen itsekin kuullut että se hyppää yhden sukupolven yli, mutta ei meidän tapauksessa näin ainakaan ole. Suvussani on viidet kaksoset peräkkäin. Itselläni on kaksoisveli. Isälläni kaksoisisko, Isoäidilläni kaksoissisko... Päätelmien mukaan meidän suvussa toinen kaksosista saa kaksoset....


    • mama´81

      Oon kuullut että identtisyys on miehen kautta periytyvää ja taas se että irtoaa kaksi munasolua onkin sitten naistenhommia.

      • Nirks

        eihän se miehen perimä voikaan vaikuttaa siihen, että naiselta irtoaa kaksi munasolua. Tietysti miehen äidiltä voi periytyvyys siirtyä pojan tyttärelle.


    • Maternity

      Identtiset kaksoset eivät periydy, koska on aina luonnonoikku, jos hedelmöitynyt munasolu jakautuu kahteen eri alkioon.

      Epäidenttinen kaksosuus periytyy ÄIDIN puolelta, sillä se johtuu siitä, että useampi munasolu irtoaa yhtä aikaa, ja tämä taas on usein perinnöllinen ominaisuus.

      • piupalipaupali

        Tarkoittaako tämä , että naisella, jonka äidin puolella ei ole kaksosia, ei ole mahdollista saada epäidenttisiä kaksosia?


      • Maternity
        piupalipaupali kirjoitti:

        Tarkoittaako tämä , että naisella, jonka äidin puolella ei ole kaksosia, ei ole mahdollista saada epäidenttisiä kaksosia?

        ...sillä joku voi tuottaa useampia munasoluja vaikka kukaan suvussa ei olisi tuottanut. Tai siis en minä tiedä mutta muistaakseni tämä on joku semmoinen mutaatiojuttu tavallaan.


    • Vaisnava

      Ovatko vanhempasi epäidenttisiä vai identtisiä? Sillä on suurta vaikutusta siihen, kannatko sinä soluissasi "kaksostensaamisgeeniä" (jolla saadaan siis epäidenttisiä kaksosia).

      Muistaisin lukeneeni jostakin, ettei kellään ole niin suurta "riskiä" saada kaksosia kuin epäidenttisillä kaksosnaisilla. Minulla on itselläni seitsenviikkoiset epäidenttiset kaksostytöt, ja valvoessani öitäni heidän vuokseen ilkunkin, että "hä hää, todennäköisesti saatte vielä itse kokea saman kohtalon..." ;)

      • Net

        Kumpikin ovat epäidenttisiä, eli todennäköisyys on ilmeisesti sitten olemassa.. kääk.


      • henniccaa

        Nauratti ihan lukea tuo että epäidenttiset kaksosnaiset saisivat kaksosia, itse olen sellainen ja totta totisesti toivon saavani kaksoset !:)


    • minde

      Hei!!
      Meidän suvussa, melko kaukana on myös ollut kaksosia. Isoisälläni oli sisaruksina kolmet kaksoset. Paapalla ja mummullani ei ollut kaksosia, samoin ei heidänkää lapsillaan(isäni mukaan lukien). Nyt siskollani ihanat kaksoset.

      Samoin vielä äitini puolella äidinisän sisarella oli kaksoset. Elikkä periytyvyyteen kai suurimmassa tapauksessa uskoisin. Mutta sitä miten periytyy, on vaikea varmasti sanoa.

      • miten meneekin

        no en tiedä miten perinnöllisyys menee mutta näin meillä

        Papan veljellä on ollut kaksoset, miehen serkulla on kaksoset ja meille tulossa kesäkuussa erimunaset kaksoset.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      83
      6004
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      24
      2546
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      28
      2043
    4. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      62
      1805
    5. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      12
      1621
    6. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      5
      1418
    7. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      9
      1327
    8. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      14
      1321
    9. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      7
      1259
    10. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      14
      1213
    Aihe