Tietääköhän kukaan mikä minulla on todennäköisyys saada kaksoset, kun oma isäni ja äitini ovat kaksosia ja mieheni äiti on kaksonen.. Kai se jollain tavalla suvussa kulkee, vai kulkeeko?
Kaksosten todennäköisyys?
13
7806
Vastaukset
- tuplien äiti
Sitä ei osaa sanoa, saatko kaksoset vai et. Itselläni on kaksoset, suvussani ei ole yhtään kaksosta. Mieheni äidin ja isän puolella on kaksosia tosi paljon. Voi olla että kaksosuus hyppää aina yhden sukupolven yli, mutta asiahan voi olla myös toisin. Mutta täytyy sanoa että olen tosi onnellinen kun minulla on itselläni kaksoset.
- Vaisnava
Kaksosuus hyppää varmasti sukupolven yli vain miesten kohdalla... "kaksostensaamisgeeni" (joka koskee vain epäidenttisiä kaksosia) aktivoituu nimittäin vain naisissa, miehet voivat ainoastaan siirtää sitä eteenpäin.
Meidän suvussa kävi niin että isoisoäitini sai kaksoset (jotka kuolivat vauvoina kaiketi hinkuyskään), isoäitini ei, mutta hänellä olikin vain kaksi lasta, joista isäni siirsi kaksosgeenin minulle. Minä sitten kaikkien yllätykseksi pyöräytin epäidenttiset kaksostytöt. Olimme kaikki jo unohtaneet että kaksosiakin voi saada ;) - -Kaksoset minullekin?-
Vaisnava kirjoitti:
Kaksosuus hyppää varmasti sukupolven yli vain miesten kohdalla... "kaksostensaamisgeeni" (joka koskee vain epäidenttisiä kaksosia) aktivoituu nimittäin vain naisissa, miehet voivat ainoastaan siirtää sitä eteenpäin.
Meidän suvussa kävi niin että isoisoäitini sai kaksoset (jotka kuolivat vauvoina kaiketi hinkuyskään), isoäitini ei, mutta hänellä olikin vain kaksi lasta, joista isäni siirsi kaksosgeenin minulle. Minä sitten kaikkien yllätykseksi pyöräytin epäidenttiset kaksostytöt. Olimme kaikki jo unohtaneet että kaksosiakin voi saada ;)Olen itsekin kuullut että se hyppää yhden sukupolven yli, mutta ei meidän tapauksessa näin ainakaan ole. Suvussani on viidet kaksoset peräkkäin. Itselläni on kaksoisveli. Isälläni kaksoisisko, Isoäidilläni kaksoissisko... Päätelmien mukaan meidän suvussa toinen kaksosista saa kaksoset....
- mama´81
Oon kuullut että identtisyys on miehen kautta periytyvää ja taas se että irtoaa kaksi munasolua onkin sitten naistenhommia.
- Nirks
eihän se miehen perimä voikaan vaikuttaa siihen, että naiselta irtoaa kaksi munasolua. Tietysti miehen äidiltä voi periytyvyys siirtyä pojan tyttärelle.
- Maternity
Identtiset kaksoset eivät periydy, koska on aina luonnonoikku, jos hedelmöitynyt munasolu jakautuu kahteen eri alkioon.
Epäidenttinen kaksosuus periytyy ÄIDIN puolelta, sillä se johtuu siitä, että useampi munasolu irtoaa yhtä aikaa, ja tämä taas on usein perinnöllinen ominaisuus.- piupalipaupali
Tarkoittaako tämä , että naisella, jonka äidin puolella ei ole kaksosia, ei ole mahdollista saada epäidenttisiä kaksosia?
- Maternity
piupalipaupali kirjoitti:
Tarkoittaako tämä , että naisella, jonka äidin puolella ei ole kaksosia, ei ole mahdollista saada epäidenttisiä kaksosia?
...sillä joku voi tuottaa useampia munasoluja vaikka kukaan suvussa ei olisi tuottanut. Tai siis en minä tiedä mutta muistaakseni tämä on joku semmoinen mutaatiojuttu tavallaan.
- Vaisnava
Ovatko vanhempasi epäidenttisiä vai identtisiä? Sillä on suurta vaikutusta siihen, kannatko sinä soluissasi "kaksostensaamisgeeniä" (jolla saadaan siis epäidenttisiä kaksosia).
Muistaisin lukeneeni jostakin, ettei kellään ole niin suurta "riskiä" saada kaksosia kuin epäidenttisillä kaksosnaisilla. Minulla on itselläni seitsenviikkoiset epäidenttiset kaksostytöt, ja valvoessani öitäni heidän vuokseen ilkunkin, että "hä hää, todennäköisesti saatte vielä itse kokea saman kohtalon..." ;)- Net
Kumpikin ovat epäidenttisiä, eli todennäköisyys on ilmeisesti sitten olemassa.. kääk.
- henniccaa
Nauratti ihan lukea tuo että epäidenttiset kaksosnaiset saisivat kaksosia, itse olen sellainen ja totta totisesti toivon saavani kaksoset !:)
- minde
Hei!!
Meidän suvussa, melko kaukana on myös ollut kaksosia. Isoisälläni oli sisaruksina kolmet kaksoset. Paapalla ja mummullani ei ollut kaksosia, samoin ei heidänkää lapsillaan(isäni mukaan lukien). Nyt siskollani ihanat kaksoset.
Samoin vielä äitini puolella äidinisän sisarella oli kaksoset. Elikkä periytyvyyteen kai suurimmassa tapauksessa uskoisin. Mutta sitä miten periytyy, on vaikea varmasti sanoa.- miten meneekin
no en tiedä miten perinnöllisyys menee mutta näin meillä
Papan veljellä on ollut kaksoset, miehen serkulla on kaksoset ja meille tulossa kesäkuussa erimunaset kaksoset.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Poliisi tutkii murhaa Paltamossa
Poliisi tutkii Kainuussa sijaitsevassa Paltamon kunnassa epäiltyä henkirikosta, joka on tapahtunut viime viikon perjanta384659Jos me voitais puhua
Jos me voitais puhua tästä, mä sanoisin, että se on vaan tunne ja se menee ohi. Sun ei tarvitse jännittää mua. Mä kyllä203195Jenna meni seksilakkoon
"Olen oppinut ja elän itse siinä uskossa, että feministiset arvot omaava mies on tosi marginaali. Todennäköisyys, että t2722376Jere, 23, ja Aliisa, 20, aloittavat aamunsa Subutexilla tai rauhoittavilla: "Vaikka mä käytän..."
Jere, 23, ja Aliisa, 20, ovat pariskunta, joka aloittaa aamunsa Subutexilla tai rauhoittavilla. Jere on ollut koko aikui532247- 1652079
Vain yksi elämä
Jonka haluaisin jakaa sinun kanssasi. Universumi heitti noppaa ja teki huonon pilan, antoi minun tavata sinut ja rakastu891670Vielä kerran.
Muista että olet ihan itse aloittanut tämän. En ei silti sinua syyllistä tai muutenkaan koskaan tule mainitsemaan tästä3601661- 171653
Aku Hirviniemi tekee paluun televisioon Aiemmin hyllytetty ohjelma nähdään nyt tv:ssä.
Hmmm.....Miksi? Onko asiaton käytös nyt yht´äkkiä painettu villaisella ja unohdettu? Kaiken sitä nykyään saakin anteeksi1131642M nainen tiedätkö mitä
Rovaniemellä sataa nyt lunta, just nyt kun lähden pohjoiseen. Älä ota mitään paineita tästä mun ihastumisesta sinuun, ti151289