BayLiner 2455

cobra

Olen ajatellut ostaa tälläisen venhon v.1989-90, mutta olis hyvä tietää minkälaisia tyyppi vikoja tai heikkoja kohtia ko. venhossa on, onko kokemuksia?
mitä kannattaa erityisesti tarkistaa.

16

10318

Äänestä

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ei välttämättä huono valinta

      Itsekin miettinyt ao. venemallin ostoa (jo pari vuotta...) Bayliner on edullinen ja valitettavsti vähän "amerikan mossen" maineessa.
      Itsellä ollut jo 6v '89 1952 Bayliner 2.3L OMCL:llä, johon olen ollut erittäin tyytyväinen.

      Toki, osa Baylinerin rakenteista ei ole yhtä vahvasti tehty kuin esim. WellCrafteissa, SeaRay:ssä ym.. "hienommissa" paateissa. ( esim. ikkunapuitteet, lasikuidun paksuudet ).
      Koneina näissä vielä ( jos ei vaihdettu ) OMC V8 cobra-vetolaitteet. Väittävät näitä OMC-konepaketteja heikoiksi verrattuna esim. MercCruiserin vastaaviin.
      350 cid tai 460 Cid V8-bensakone ei kulje "pyhällä hengellä". Varaudu 30-80 litran tuntikulutukseen. Jos paatissa diesel, se voi olla GM 6.2L autonmoottorista marinoitu , ihan ok-laite; painava ja ei vauhdita 2455:ta mihinkään rakettimaiseen kulkuun, mutta käyntiäänet ovat muhkeat. Osa V8-veneiden omistajista laittanut suorat putket, jolloin pakokaasut tulevat perälautaan tehdyistä putkistä, eivätkä ohjaannu veden alle ja vetolaitteen kautta tuleviksi. Itse pidän v8-murinasta, kesäharrastepelinä vanha 60-luvun Caddy.
      Baylinerit mainioita diesel-aihioita; isot tilat ja paatteja tarjolla paljon, laajassa hinta ja -kuntohaarukassa.
      Jos vain mahdollista, valitse sisävesillä ollut yksilö.
      Teetätä veneen rungolle kosteustarkistus / ettei siinä ole vuosien mittaan tulleita rasitushalkeamia tms..
      Jos/kun pohja maalattu, niin selvitä mitä maalin alla on; onko venellä ajettu kiville ?
      Muutoin, pelkkä veneen yleisasu; onko siististi pidetty, onko kyljet kolhuttomat, varusteiden kunto ( vesi-wc) , pilssin puhtaus, moottori/vetolaitteen huoltohistoria. Pressujen kunto ( uudet maksavat helposti vajaat tuhat euroa ). Onko mukana rekisteröity traileri vai alkup. rantatraileri.
      Baylinerit tyylikkäitä paatteja, tämänkin ikäiset. Sisävesilläkin ( Saimaalla ), jossa itse liikun, näkee Baylineritä paljon. Jos ostat, osta juuri '89-> vuosimallinen. Aikaisemmissa vuosimalleissa oli laadun kanssa ongelmia.
      Baylinereitä tehty ja myyty paljon, ne eivät voi olla siis "paskoja". Saat rahoillesi hyvän vastineen , jos onnistut löytämään hyvinpidetyn yksilön. Moni bensanhintojen noususta pelästynyt, saattaa myydä paattinsa pois hyvinkin sopivaan hintaan. Onnea paattikaupoille.

      • cobra

        ..Joo olen itsekin lukenut näitä tarinoita moninaisista ongelmista. Mutta mitenkähän mahtaa olla varosien saatavuus jos (ja kun)joutuu tekniikaa rassaamaan.


      • patte
        cobra kirjoitti:

        ..Joo olen itsekin lukenut näitä tarinoita moninaisista ongelmista. Mutta mitenkähän mahtaa olla varosien saatavuus jos (ja kun)joutuu tekniikaa rassaamaan.

        Kyllähän niihin varaosia vielä saa,esim.tarvikepakosarjoja saatavilla,ja osia löytyy muutenkin,suhteellisen paljon kuitenkin purettu kyseisiä koneita..


    • Ykä

      Yhden Baylinerin omistaneena moni kakku päältä kaunis. Beikku on oikeesti siistin näköinen ja kohtalaisen halpa. Mulla itellä oli ongelmia homeen kanssa. Vuotavat ikkunat ja läpiviennit. Välipohja täysin mätä sekä perälauta lähes yhtä mätä. Kannattaa tarkistaa vene todella tarkkaan. Yksilöitä löytyy mutta jos konetilassa haisee muu kuin bensa tai öljy se on homeen merkki. Unohda kyseiseinen yksilö heti. Hyvää voi olla todella vaikea löytää. Samaa hintaluokkaan menee minusta Four Wins 245 joka on laadultaan, sisustukseltaan ja materiaaleiltaan huomattavasti laadukkaampi.

      • osittain huonoa suunnittelua !

        Useimmissa Baylinereissä porattu perälautaan vedenpoistotulppa; reikä vain lasikuidun ja vanerin läpi ja ulkopuolelle pronssinen kierreholkki, kiinnityskehällä 3 ruuvia. Pilssissä oleva vesi pääsee imeytymään ao. poratusta reiästä perälaudan vaneriin ja siitä kenties muuallekin. Kun vettynyt vaneri sitten jäätyy venettä talvella ulkonasäilytettäessä. Vaurio etenee vuosi vuodelta. Onko nämä vedenpoistoreiät tehty jo tehtaalla / miksi ei reikää laminoitu siten, että rakenteessa oleva puutavara olisi eristetty siten, ettei se pääse veden kanssa kosketuksiin ? Kenties jenkkilässä ajatellaan, että vene tarvitsee kestää sen max.10 v. ja joutaa sen jälkeen romutettavaksi,kun on lahonnut riittävän huonoon kuntoon. Meillä kotoSuomessa ollut tapana, että vene,etenkin lasikuituinen , kestäisi hieman pidempään käyttöä.

        Moottoritilan sivukaukalot, ohut lasikuitu vanerin päällä, jossa pari cm halkaisijaltaan olevia reikiä,joista uretaani aikoinaan tehtäällä ruiskutettu rakenteisiin. ( nyt uretaani sellaista, että imee vettä kuin pesusieni ).
        Näissä sivulokeroissa sitten akkukaukalot yms. jotka porattu ruuveilla suoraan vaneriin. Samalla ohueen lasikuituun tulee porareiän ympärille pienet halkeamat/tiivistys jätetty tekemättä, joista vesi pääsee lasikuidun ja vanerin väliin, ja siitä imeytymään uretaaniin. Ja talvella, kostuneiden rakenteiden jäätyessä, halkeamat pintalasikuidussa kasvavat vuosi vuodelta.
        Leikkelin omasta paatista ( 1952 '89 ) ao. kaukalot auki ( tein n. 20x30 cm "tarkistusreiät" ); laikkasin käsirälläkällä päällilasikuidun ja allaolevan vaneriin reiät ja alta paljastui läpimärkää uretaania ämpärikaupalla. Vitutustilan hieman hellittäessä ja otettuani pari keskiolutta, aloin lohkomaan ao. uretaanin pois niin pitkälle kuin vain tarkistusrei'istä ylsin ja uretaani alkoi olla jo kuivaa. Siis aivan pohjalasikuitua myöten kaavin ao. mössön pois.
        Vene kuivuu nyt talven yli ja keväällä tarkistan tilanteen. Ajattelin laittaa avattavat (tiivistereunalla varustetut ruuvikiinnitteiset ) luukut. Ts. en aio laminoida ao. reikiä enää kiinni.
        Jos/kun sama tilanne kabiinin puolella. Lattiamatto liimattu suoraan vanerin päälle ? ( tätä en tullut vielä tarkistaneeksi ) . Ja vaneri kiinnitetty veneen runkoon ruuveilla jotka porattu suoraan lasikuituun. Näiden reikien kautta vesi pääsee imeytymään allaoleviin rakenteisiin. Onko lattiavanerin alla suoraan tämä uretaanipaska, ja sekin siis sitten läpimärkää ) Taitaa paatti mennä vaihtoon, jos näin on. Muuten , omakin Bayliner "Siisti kuin sika pienenä" ja viimeisen päälle siisti ja kolhuton. Kuitenkin, sanonta "moni kakku päältä kaunis". pitänee paikkaansa.
        Toivon, että olen väärässä, ainakin tuon kabiinin lattiavanerin suhteen. Ja lisäksi, jos sain kainken vettyneen uretaanin pois, niin paatilla lienee vielä muutama vuosi käyttöikää.
        Mutta, tuo perälaudan vedenpoistotulpan tekotapa, se aiheuttaa nyt huolta; takalauta mätänee vääjäämättä,kun on imenyt vuosikausia pilssin vesiä itseensä.


      • itselläni
        osittain huonoa suunnittelua ! kirjoitti:

        Useimmissa Baylinereissä porattu perälautaan vedenpoistotulppa; reikä vain lasikuidun ja vanerin läpi ja ulkopuolelle pronssinen kierreholkki, kiinnityskehällä 3 ruuvia. Pilssissä oleva vesi pääsee imeytymään ao. poratusta reiästä perälaudan vaneriin ja siitä kenties muuallekin. Kun vettynyt vaneri sitten jäätyy venettä talvella ulkonasäilytettäessä. Vaurio etenee vuosi vuodelta. Onko nämä vedenpoistoreiät tehty jo tehtaalla / miksi ei reikää laminoitu siten, että rakenteessa oleva puutavara olisi eristetty siten, ettei se pääse veden kanssa kosketuksiin ? Kenties jenkkilässä ajatellaan, että vene tarvitsee kestää sen max.10 v. ja joutaa sen jälkeen romutettavaksi,kun on lahonnut riittävän huonoon kuntoon. Meillä kotoSuomessa ollut tapana, että vene,etenkin lasikuituinen , kestäisi hieman pidempään käyttöä.

        Moottoritilan sivukaukalot, ohut lasikuitu vanerin päällä, jossa pari cm halkaisijaltaan olevia reikiä,joista uretaani aikoinaan tehtäällä ruiskutettu rakenteisiin. ( nyt uretaani sellaista, että imee vettä kuin pesusieni ).
        Näissä sivulokeroissa sitten akkukaukalot yms. jotka porattu ruuveilla suoraan vaneriin. Samalla ohueen lasikuituun tulee porareiän ympärille pienet halkeamat/tiivistys jätetty tekemättä, joista vesi pääsee lasikuidun ja vanerin väliin, ja siitä imeytymään uretaaniin. Ja talvella, kostuneiden rakenteiden jäätyessä, halkeamat pintalasikuidussa kasvavat vuosi vuodelta.
        Leikkelin omasta paatista ( 1952 '89 ) ao. kaukalot auki ( tein n. 20x30 cm "tarkistusreiät" ); laikkasin käsirälläkällä päällilasikuidun ja allaolevan vaneriin reiät ja alta paljastui läpimärkää uretaania ämpärikaupalla. Vitutustilan hieman hellittäessä ja otettuani pari keskiolutta, aloin lohkomaan ao. uretaanin pois niin pitkälle kuin vain tarkistusrei'istä ylsin ja uretaani alkoi olla jo kuivaa. Siis aivan pohjalasikuitua myöten kaavin ao. mössön pois.
        Vene kuivuu nyt talven yli ja keväällä tarkistan tilanteen. Ajattelin laittaa avattavat (tiivistereunalla varustetut ruuvikiinnitteiset ) luukut. Ts. en aio laminoida ao. reikiä enää kiinni.
        Jos/kun sama tilanne kabiinin puolella. Lattiamatto liimattu suoraan vanerin päälle ? ( tätä en tullut vielä tarkistaneeksi ) . Ja vaneri kiinnitetty veneen runkoon ruuveilla jotka porattu suoraan lasikuituun. Näiden reikien kautta vesi pääsee imeytymään allaoleviin rakenteisiin. Onko lattiavanerin alla suoraan tämä uretaanipaska, ja sekin siis sitten läpimärkää ) Taitaa paatti mennä vaihtoon, jos näin on. Muuten , omakin Bayliner "Siisti kuin sika pienenä" ja viimeisen päälle siisti ja kolhuton. Kuitenkin, sanonta "moni kakku päältä kaunis". pitänee paikkaansa.
        Toivon, että olen väärässä, ainakin tuon kabiinin lattiavanerin suhteen. Ja lisäksi, jos sain kainken vettyneen uretaanin pois, niin paatilla lienee vielä muutama vuosi käyttöikää.
        Mutta, tuo perälaudan vedenpoistotulpan tekotapa, se aiheuttaa nyt huolta; takalauta mätänee vääjäämättä,kun on imenyt vuosikausia pilssin vesiä itseensä.

        Itselläni on juuri tuo tyhjennys hela irti ja minulla oli kyseinen reikä laminoitu kunnolla.
        Ja jotain ihme tiiviste kittiäkin oli laitettu. 20 vuotta vanhaa ja tarttui edelleen sormiin.
        Mahtaisiko joku tietää vastaavan kitin mikä ei kovetu ollenkaan.


      • tomi

        Itse aikoinani beikun omistaneena muistan ikävästi ikkunoiden vuotamisen,ja monta konstia kokeiltiin ennenkuin laitoin kokonaan uuden ysteemin,erillisen listan johon ikkunan kiinnitin loppui vuotamasta,ja toinen "mukava" muisto oli ne pakosarjat... puhki tottakai...merivettä koneessa... täysremontti tuli eteen.kallista oli.. nyt itsellä sea ray,ja täytyy todeta että aivan erilailla tehty vene,toki varoiteltiin että niissäkin laatuongelmia olisi,itselleni sattunut sitten ilmeisesti hyvä yksilö..ei mitään erikoista ole vielä löytynyt...


      • Otso
        tomi kirjoitti:

        Itse aikoinani beikun omistaneena muistan ikävästi ikkunoiden vuotamisen,ja monta konstia kokeiltiin ennenkuin laitoin kokonaan uuden ysteemin,erillisen listan johon ikkunan kiinnitin loppui vuotamasta,ja toinen "mukava" muisto oli ne pakosarjat... puhki tottakai...merivettä koneessa... täysremontti tuli eteen.kallista oli.. nyt itsellä sea ray,ja täytyy todeta että aivan erilailla tehty vene,toki varoiteltiin että niissäkin laatuongelmia olisi,itselleni sattunut sitten ilmeisesti hyvä yksilö..ei mitään erikoista ole vielä löytynyt...

        Joo kyllä Sea Ray on tietyiltä osin laadukkaampi vene, itsellä -89 vm ja vielä kuin uusi eikä ole ongelmia ollut. Kai sitä samaa vaahtomönjää on Sea Rayn rungossakin vehvikkeena käytetty mutta läpiviennit ilmeisesti on huolellisemmin tehty kun ei ole aiheuttanut ongelmia.


      • Cruiser
        osittain huonoa suunnittelua ! kirjoitti:

        Useimmissa Baylinereissä porattu perälautaan vedenpoistotulppa; reikä vain lasikuidun ja vanerin läpi ja ulkopuolelle pronssinen kierreholkki, kiinnityskehällä 3 ruuvia. Pilssissä oleva vesi pääsee imeytymään ao. poratusta reiästä perälaudan vaneriin ja siitä kenties muuallekin. Kun vettynyt vaneri sitten jäätyy venettä talvella ulkonasäilytettäessä. Vaurio etenee vuosi vuodelta. Onko nämä vedenpoistoreiät tehty jo tehtaalla / miksi ei reikää laminoitu siten, että rakenteessa oleva puutavara olisi eristetty siten, ettei se pääse veden kanssa kosketuksiin ? Kenties jenkkilässä ajatellaan, että vene tarvitsee kestää sen max.10 v. ja joutaa sen jälkeen romutettavaksi,kun on lahonnut riittävän huonoon kuntoon. Meillä kotoSuomessa ollut tapana, että vene,etenkin lasikuituinen , kestäisi hieman pidempään käyttöä.

        Moottoritilan sivukaukalot, ohut lasikuitu vanerin päällä, jossa pari cm halkaisijaltaan olevia reikiä,joista uretaani aikoinaan tehtäällä ruiskutettu rakenteisiin. ( nyt uretaani sellaista, että imee vettä kuin pesusieni ).
        Näissä sivulokeroissa sitten akkukaukalot yms. jotka porattu ruuveilla suoraan vaneriin. Samalla ohueen lasikuituun tulee porareiän ympärille pienet halkeamat/tiivistys jätetty tekemättä, joista vesi pääsee lasikuidun ja vanerin väliin, ja siitä imeytymään uretaaniin. Ja talvella, kostuneiden rakenteiden jäätyessä, halkeamat pintalasikuidussa kasvavat vuosi vuodelta.
        Leikkelin omasta paatista ( 1952 '89 ) ao. kaukalot auki ( tein n. 20x30 cm "tarkistusreiät" ); laikkasin käsirälläkällä päällilasikuidun ja allaolevan vaneriin reiät ja alta paljastui läpimärkää uretaania ämpärikaupalla. Vitutustilan hieman hellittäessä ja otettuani pari keskiolutta, aloin lohkomaan ao. uretaanin pois niin pitkälle kuin vain tarkistusrei'istä ylsin ja uretaani alkoi olla jo kuivaa. Siis aivan pohjalasikuitua myöten kaavin ao. mössön pois.
        Vene kuivuu nyt talven yli ja keväällä tarkistan tilanteen. Ajattelin laittaa avattavat (tiivistereunalla varustetut ruuvikiinnitteiset ) luukut. Ts. en aio laminoida ao. reikiä enää kiinni.
        Jos/kun sama tilanne kabiinin puolella. Lattiamatto liimattu suoraan vanerin päälle ? ( tätä en tullut vielä tarkistaneeksi ) . Ja vaneri kiinnitetty veneen runkoon ruuveilla jotka porattu suoraan lasikuituun. Näiden reikien kautta vesi pääsee imeytymään allaoleviin rakenteisiin. Onko lattiavanerin alla suoraan tämä uretaanipaska, ja sekin siis sitten läpimärkää ) Taitaa paatti mennä vaihtoon, jos näin on. Muuten , omakin Bayliner "Siisti kuin sika pienenä" ja viimeisen päälle siisti ja kolhuton. Kuitenkin, sanonta "moni kakku päältä kaunis". pitänee paikkaansa.
        Toivon, että olen väärässä, ainakin tuon kabiinin lattiavanerin suhteen. Ja lisäksi, jos sain kainken vettyneen uretaanin pois, niin paatilla lienee vielä muutama vuosi käyttöikää.
        Mutta, tuo perälaudan vedenpoistotulpan tekotapa, se aiheuttaa nyt huolta; takalauta mätänee vääjäämättä,kun on imenyt vuosikausia pilssin vesiä itseensä.

        Tälläkin palstalla on keskusteltu aiemmin Baylinerin laadusta verrattuna muihin jenkkiveneisiin. Kiitokset tästä omakohtaisiin kokemuksiin pohjaavasta rehellisestä tilityksestä. Ikävä että on osunut kohdallesi näin huono yksilö, mutta tämähän on mahdollista, kun kyseessä on Bayliner. Moni Beikun omistaja iski takaisin arvosteluun aiemmissa keskusteluissa, mutta kuten silloin keskustelusssa todettiin, jos on kädet kainaloita myöten täynnä siinä itsessään, ei ole monellakaan kanttia lähteä sitä eteenpäin kehuskelemaan. Teit hienon palvelun monelle, joka Beikkua itselleen harkitsee.


      • cobra
        osittain huonoa suunnittelua ! kirjoitti:

        Useimmissa Baylinereissä porattu perälautaan vedenpoistotulppa; reikä vain lasikuidun ja vanerin läpi ja ulkopuolelle pronssinen kierreholkki, kiinnityskehällä 3 ruuvia. Pilssissä oleva vesi pääsee imeytymään ao. poratusta reiästä perälaudan vaneriin ja siitä kenties muuallekin. Kun vettynyt vaneri sitten jäätyy venettä talvella ulkonasäilytettäessä. Vaurio etenee vuosi vuodelta. Onko nämä vedenpoistoreiät tehty jo tehtaalla / miksi ei reikää laminoitu siten, että rakenteessa oleva puutavara olisi eristetty siten, ettei se pääse veden kanssa kosketuksiin ? Kenties jenkkilässä ajatellaan, että vene tarvitsee kestää sen max.10 v. ja joutaa sen jälkeen romutettavaksi,kun on lahonnut riittävän huonoon kuntoon. Meillä kotoSuomessa ollut tapana, että vene,etenkin lasikuituinen , kestäisi hieman pidempään käyttöä.

        Moottoritilan sivukaukalot, ohut lasikuitu vanerin päällä, jossa pari cm halkaisijaltaan olevia reikiä,joista uretaani aikoinaan tehtäällä ruiskutettu rakenteisiin. ( nyt uretaani sellaista, että imee vettä kuin pesusieni ).
        Näissä sivulokeroissa sitten akkukaukalot yms. jotka porattu ruuveilla suoraan vaneriin. Samalla ohueen lasikuituun tulee porareiän ympärille pienet halkeamat/tiivistys jätetty tekemättä, joista vesi pääsee lasikuidun ja vanerin väliin, ja siitä imeytymään uretaaniin. Ja talvella, kostuneiden rakenteiden jäätyessä, halkeamat pintalasikuidussa kasvavat vuosi vuodelta.
        Leikkelin omasta paatista ( 1952 '89 ) ao. kaukalot auki ( tein n. 20x30 cm "tarkistusreiät" ); laikkasin käsirälläkällä päällilasikuidun ja allaolevan vaneriin reiät ja alta paljastui läpimärkää uretaania ämpärikaupalla. Vitutustilan hieman hellittäessä ja otettuani pari keskiolutta, aloin lohkomaan ao. uretaanin pois niin pitkälle kuin vain tarkistusrei'istä ylsin ja uretaani alkoi olla jo kuivaa. Siis aivan pohjalasikuitua myöten kaavin ao. mössön pois.
        Vene kuivuu nyt talven yli ja keväällä tarkistan tilanteen. Ajattelin laittaa avattavat (tiivistereunalla varustetut ruuvikiinnitteiset ) luukut. Ts. en aio laminoida ao. reikiä enää kiinni.
        Jos/kun sama tilanne kabiinin puolella. Lattiamatto liimattu suoraan vanerin päälle ? ( tätä en tullut vielä tarkistaneeksi ) . Ja vaneri kiinnitetty veneen runkoon ruuveilla jotka porattu suoraan lasikuituun. Näiden reikien kautta vesi pääsee imeytymään allaoleviin rakenteisiin. Onko lattiavanerin alla suoraan tämä uretaanipaska, ja sekin siis sitten läpimärkää ) Taitaa paatti mennä vaihtoon, jos näin on. Muuten , omakin Bayliner "Siisti kuin sika pienenä" ja viimeisen päälle siisti ja kolhuton. Kuitenkin, sanonta "moni kakku päältä kaunis". pitänee paikkaansa.
        Toivon, että olen väärässä, ainakin tuon kabiinin lattiavanerin suhteen. Ja lisäksi, jos sain kainken vettyneen uretaanin pois, niin paatilla lienee vielä muutama vuosi käyttöikää.
        Mutta, tuo perälaudan vedenpoistotulpan tekotapa, se aiheuttaa nyt huolta; takalauta mätänee vääjäämättä,kun on imenyt vuosikausia pilssin vesiä itseensä.

        Hieno että on otettu selvää ongelmista ja ongelmien syystä, näitä tietoja voi hyvinkin hyödyntää monen muunkin merkkisen veneen kohdalla. kiitoksia


      • Sivusta seurannut omistaja
        tomi kirjoitti:

        Itse aikoinani beikun omistaneena muistan ikävästi ikkunoiden vuotamisen,ja monta konstia kokeiltiin ennenkuin laitoin kokonaan uuden ysteemin,erillisen listan johon ikkunan kiinnitin loppui vuotamasta,ja toinen "mukava" muisto oli ne pakosarjat... puhki tottakai...merivettä koneessa... täysremontti tuli eteen.kallista oli.. nyt itsellä sea ray,ja täytyy todeta että aivan erilailla tehty vene,toki varoiteltiin että niissäkin laatuongelmia olisi,itselleni sattunut sitten ilmeisesti hyvä yksilö..ei mitään erikoista ole vielä löytynyt...

        Mulla on myös Bayliner 1952 vm.89. Perälauta vielä ainakin vaikuttaa "kovalta" mutta joissakin kohti runkoa on ns. "spider crackejä" eli ohkaisia hämähäkin seitin muotoisia halkeamia. En ole näille tehnyt vielä toistaiksi mitään suurempaa kuin vetänyt reilusti vahaa keväällä päälle ja hyvin on toistaiseksi kestänyt.

        No, se mistä halusin kommentoida, on se että Sea Ray on varmaan laadukkaampi kuin beikku (näkeehän sen jo ulospäin, ei ehkä niin muovisen oloinen kuin beikku), mutta onhan veneiden hinnoissakin aika iso ero. Jos vertaa esim. bayliner 2050 ja sea ray monaco 20:stä niin aika lailla sama kokoluokka ja sisustus, mutta hinnassa tuntuva ero.

        Tosin tuo sisustushommahan on kysymys siitä mitä veneessä arvostaa, toisilla pitää kaikki olla jalopuuta ja kiiltää, toisella (myös allekirjoittaneella) tärkeintä on se veneily eikä se että se näyttää satamassa hienolta.


      • paskan myivät ;-)
        Cruiser kirjoitti:

        Tälläkin palstalla on keskusteltu aiemmin Baylinerin laadusta verrattuna muihin jenkkiveneisiin. Kiitokset tästä omakohtaisiin kokemuksiin pohjaavasta rehellisestä tilityksestä. Ikävä että on osunut kohdallesi näin huono yksilö, mutta tämähän on mahdollista, kun kyseessä on Bayliner. Moni Beikun omistaja iski takaisin arvosteluun aiemmissa keskusteluissa, mutta kuten silloin keskustelusssa todettiin, jos on kädet kainaloita myöten täynnä siinä itsessään, ei ole monellakaan kanttia lähteä sitä eteenpäin kehuskelemaan. Teit hienon palvelun monelle, joka Beikkua itselleen harkitsee.

        Joo, kirjoittelin tuon "tilityksen". Mutta, en vielä ole ihan toivoani menettänyt paattini kanssa. Kosteusongelma toivottavasti nyt "hallinnassa".
        Vene on muuten kuin "pakasta vedetty", vaikka on jo 15-vuotias. Sisustus alkuperäinen ja ehjä, 99% uudenveroinen, kyljet naarmuttomat, pohja oli maalaamaton ostohetkellä ( nyt Hempels'in light primer muovimaali pohjassa), joten oli helppoa tarkistaa sen kunto.
        Alkuperäinen OMC-tekniikka pelannut moitteetta kaikki nämä vuodet, tähän mennessä jo 6v. Siistinpää ilmiasultaan olevaa 1952:sta en ole nähnyt koko tänä aikana.
        Ja kuten kerroin, sain "uretaanimössön" kaivattua niin pitkälle, että se oli jo kuivaa (= pohjalasikuituun ja perälautaan asti, ja käsivarren mitan pitkänruuvarin mitan verran keulaa kohti ).
        Ja pressut olleet aina hyvät, ja sisusta kestänyt kuivana. Sadevesi pääsyt konetilan sivukaukaloihin ilmaritilöiden kautta, joiden rakennetta jo parantelin ja nyt vesi pysyy ulkopuolella.
        Jos paatti olisi isompaa mallia, vaikkapa tuo 2455, voisi ongelmatkin olla isompia.
        Muuten, tuo nykyinen '89 1952 Baikku vastaa vieläkin juuri niihin tarpeisiin, joita veneeltäni odotan&tarvitsen. Kirjoittelin paljastuksen siinä mielessä, että joku muukin Bayliner-veneilijä voisi tarkistella samat asiat veneestään.
        Ja kaiken tämän vettyneen uretaanin, aiheuttanut muutama huolimattomasti porattu & tiivistämättä jätetty ruuvinreikä ...
        Pitää vielä vain varmistaa, että kabiinin puolella lattia ok, olen toiveikas.


      • paskan myivät ...
        paskan myivät ;-) kirjoitti:

        Joo, kirjoittelin tuon "tilityksen". Mutta, en vielä ole ihan toivoani menettänyt paattini kanssa. Kosteusongelma toivottavasti nyt "hallinnassa".
        Vene on muuten kuin "pakasta vedetty", vaikka on jo 15-vuotias. Sisustus alkuperäinen ja ehjä, 99% uudenveroinen, kyljet naarmuttomat, pohja oli maalaamaton ostohetkellä ( nyt Hempels'in light primer muovimaali pohjassa), joten oli helppoa tarkistaa sen kunto.
        Alkuperäinen OMC-tekniikka pelannut moitteetta kaikki nämä vuodet, tähän mennessä jo 6v. Siistinpää ilmiasultaan olevaa 1952:sta en ole nähnyt koko tänä aikana.
        Ja kuten kerroin, sain "uretaanimössön" kaivattua niin pitkälle, että se oli jo kuivaa (= pohjalasikuituun ja perälautaan asti, ja käsivarren mitan pitkänruuvarin mitan verran keulaa kohti ).
        Ja pressut olleet aina hyvät, ja sisusta kestänyt kuivana. Sadevesi pääsyt konetilan sivukaukaloihin ilmaritilöiden kautta, joiden rakennetta jo parantelin ja nyt vesi pysyy ulkopuolella.
        Jos paatti olisi isompaa mallia, vaikkapa tuo 2455, voisi ongelmatkin olla isompia.
        Muuten, tuo nykyinen '89 1952 Baikku vastaa vieläkin juuri niihin tarpeisiin, joita veneeltäni odotan&tarvitsen. Kirjoittelin paljastuksen siinä mielessä, että joku muukin Bayliner-veneilijä voisi tarkistella samat asiat veneestään.
        Ja kaiken tämän vettyneen uretaanin, aiheuttanut muutama huolimattomasti porattu & tiivistämättä jätetty ruuvinreikä ...
        Pitää vielä vain varmistaa, että kabiinin puolella lattia ok, olen toiveikas.

        niin, tämä perälaudassa oleva vedenpoistotulppa. Jos/kun tehty samalla tavalla (=reikä vain perälautaan ja pronssiholkki ruuveilla kiinni, on meitä Suomessakin sitten useampi Bayliner-veneilijä, joiden kannattanee tarkistaa oman veneensä perälaudan kunto / tehdä tarvittavat korjaavat toimenpiteet (=tarkistaa/kuivata perälauta/tehdä uusi laminointi tai sitten laittaa paatti "kiertoon" ). Haluaisinpa tavata tämän järjen jättiläisen , jonka tekosia omankin paatini vedenpoisto/perälaudan märkänäpitotulpan asennus on.


      • Nimetön
        osittain huonoa suunnittelua ! kirjoitti:

        Useimmissa Baylinereissä porattu perälautaan vedenpoistotulppa; reikä vain lasikuidun ja vanerin läpi ja ulkopuolelle pronssinen kierreholkki, kiinnityskehällä 3 ruuvia. Pilssissä oleva vesi pääsee imeytymään ao. poratusta reiästä perälaudan vaneriin ja siitä kenties muuallekin. Kun vettynyt vaneri sitten jäätyy venettä talvella ulkonasäilytettäessä. Vaurio etenee vuosi vuodelta. Onko nämä vedenpoistoreiät tehty jo tehtaalla / miksi ei reikää laminoitu siten, että rakenteessa oleva puutavara olisi eristetty siten, ettei se pääse veden kanssa kosketuksiin ? Kenties jenkkilässä ajatellaan, että vene tarvitsee kestää sen max.10 v. ja joutaa sen jälkeen romutettavaksi,kun on lahonnut riittävän huonoon kuntoon. Meillä kotoSuomessa ollut tapana, että vene,etenkin lasikuituinen , kestäisi hieman pidempään käyttöä.

        Moottoritilan sivukaukalot, ohut lasikuitu vanerin päällä, jossa pari cm halkaisijaltaan olevia reikiä,joista uretaani aikoinaan tehtäällä ruiskutettu rakenteisiin. ( nyt uretaani sellaista, että imee vettä kuin pesusieni ).
        Näissä sivulokeroissa sitten akkukaukalot yms. jotka porattu ruuveilla suoraan vaneriin. Samalla ohueen lasikuituun tulee porareiän ympärille pienet halkeamat/tiivistys jätetty tekemättä, joista vesi pääsee lasikuidun ja vanerin väliin, ja siitä imeytymään uretaaniin. Ja talvella, kostuneiden rakenteiden jäätyessä, halkeamat pintalasikuidussa kasvavat vuosi vuodelta.
        Leikkelin omasta paatista ( 1952 '89 ) ao. kaukalot auki ( tein n. 20x30 cm "tarkistusreiät" ); laikkasin käsirälläkällä päällilasikuidun ja allaolevan vaneriin reiät ja alta paljastui läpimärkää uretaania ämpärikaupalla. Vitutustilan hieman hellittäessä ja otettuani pari keskiolutta, aloin lohkomaan ao. uretaanin pois niin pitkälle kuin vain tarkistusrei'istä ylsin ja uretaani alkoi olla jo kuivaa. Siis aivan pohjalasikuitua myöten kaavin ao. mössön pois.
        Vene kuivuu nyt talven yli ja keväällä tarkistan tilanteen. Ajattelin laittaa avattavat (tiivistereunalla varustetut ruuvikiinnitteiset ) luukut. Ts. en aio laminoida ao. reikiä enää kiinni.
        Jos/kun sama tilanne kabiinin puolella. Lattiamatto liimattu suoraan vanerin päälle ? ( tätä en tullut vielä tarkistaneeksi ) . Ja vaneri kiinnitetty veneen runkoon ruuveilla jotka porattu suoraan lasikuituun. Näiden reikien kautta vesi pääsee imeytymään allaoleviin rakenteisiin. Onko lattiavanerin alla suoraan tämä uretaanipaska, ja sekin siis sitten läpimärkää ) Taitaa paatti mennä vaihtoon, jos näin on. Muuten , omakin Bayliner "Siisti kuin sika pienenä" ja viimeisen päälle siisti ja kolhuton. Kuitenkin, sanonta "moni kakku päältä kaunis". pitänee paikkaansa.
        Toivon, että olen väärässä, ainakin tuon kabiinin lattiavanerin suhteen. Ja lisäksi, jos sain kainken vettyneen uretaanin pois, niin paatilla lienee vielä muutama vuosi käyttöikää.
        Mutta, tuo perälaudan vedenpoistotulpan tekotapa, se aiheuttaa nyt huolta; takalauta mätänee vääjäämättä,kun on imenyt vuosikausia pilssin vesiä itseensä.

        eli sama ongelma itsellä,tein reiät takaistuimien eteen ja tietysti paljastui märkää uretaania hemmetisti. Lattialevy oli aika lailla mätä kuin myös kajuutan pohjalevy,ei muuta kuin levyt pois ja uretaania kaivamaan. Ajattelin kuivattaa talven yli silloin tällöin puhallinta käyttäen ja levyttää keväällä uudestaan.

        Tämä kaikki vain koska pressut on vuotanut ja jättänyt veden makaamaan lattiamatolle,lattiamattojakin kaksi päällekkäin että varmasti imee veden ja ei kuivu sitten millään ilveellä.

        Tarviiko uretaania laittaa pois ottamani tilalle???


    • beikulla

      kyllä beikullakin kehtaa,. vene aika edullinen, mutaa kiva cabriolet, hyvillä tiloilla ja aika kiva aallokossakin kokosekseen. jos puuta halutaan, ostakaa tiiskeri. riippuu edellisistä käyttäjistä millaisen veneen saa, itselläni hyvässä kunnossa ja kiva ajaa, mutta ennen ostoa kannattaa tutkia kunnolla, sillä suomessa myytävät beikut aika vanhoja. omc yleisin, mutta aika varma ja helposti edukkaat osat. en ihmettelis vaik seuraavakin olis beikku, mut isompi

    • Harry

      Minulla olisi myytävänä Sunbird 208 vuosimallia 1988 OMC 4,3 l, kaikin puolin hyväkuntoinen ja suurin piirtein saman kokoinen. Sunbird on kuitenkin laadukkaampi,

      Jos kiinnostaa ilmoita sähköpostilla [email protected]

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Takaisin ylös

    Luetuimmat keskustelut

    1. Oletko tyytyväinen viime tapaamiseemme?

      Vai toivoitko sen menevän toisella tavalla? Miten?
      Ikävä
      72
      3063
    2. Nyt se sit loppuu

      Et ei enää nähdä ja yhteyttä pidetä.
      Ikävä
      55
      2725
    3. Kuoleman pelko katosi

      Olen pelännyt koko elämän ajan kuolemaa mutta yhtäkkiä kun hindut paljastivat totuuksia uskonnoista noin aloin yhtäkkiä
      Hindulaisuus
      432
      2335
    4. Viikonloppu terveiset kaivatulle

      tähän alas ⬇️⬇️⬇️
      Ikävä
      79
      2188
    5. Jos sitä keittelis teetä

      Ja miettis mitä mies siellä jossain touhuilee... ☕️
      Ikävä
      95
      2006
    6. Myötähäpeä kun näkee sut,

      tekisit jotain ittelles. Ihan hyvällä tämä!
      Ikävä
      57
      1939
    7. Huomenta ........

      Huomenta 💗 Tiedän, että tuntuisit hyvälle.
      Ikävä
      12
      1586
    8. Kuhmolainen on selvästi kepun lehti

      Kuhmolaise etukannessa oli Kuva kun Jaskalle annettiin karhu patsas.mutta kukmolaislehti oli niin kepulainen että Jaskan
      Kuhmo
      17
      1537
    9. Ei mun tunteet

      ole mihinkään kadonnut. Enkä mä sua inhoa tai ole kyllästynyt. Mä ymmärsin, ettet ole kiinnostunut minusta, ainakaan sil
      Ikävä
      30
      1380
    10. Mitä nämä palautteet palstalla ovat?

      Joku uusi toimintatapa rohkaista kirjoittajia vai mistä on kyse?
      Ikävä
      30
      1351
    Aihe