Tolkienin merkillinen(kö) suosio?

Arturo

Morjens, hyvät Tolkienistit ja muut TSH-'fanit'!

Kyselisin, mihin teidän mielestä perustuu Tolkienin suosio, miksi hänen teokset ovat niin suosittuja?
Onko se siitä maailmasta yms. mitä Tolkien on kehittäny ja laatinut vai jostain aivan muusta?

Pitäisi mm. näitä asioita käsitellä huomisessa äidinkielen suullisessa kirjaesitelmässä, jonka teen Hobitista.

Olisi mukava, jos voisitte jotain vastailla ja puntaroida tähän.
Kiitos!

-Arturo

6

575

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • TheRealBan

      (...No voihan heppi... joku on menny sitten rekisteröimään Ban-nimimerkin... Pitää siis kehitellä joku uus)

      Viime tingassapa olet, Artturi, jos huomenna jo pitäis esitelmä hutkasta.

      Mutta autetaas miestä mäessä.
      Henkilökohtaisesti pidän Tolkienista juurikin hänen luomansa mytologian takia. TSH on vain jäävuoren huippu, Arda se todellinen, ainutlaatuinen mestariteos. Ainoa laatuaan, jäljittelemätön. Siihen minä jäin koukkuun ja moni muukin. Pelkästään TSH:n takia en jaksaisi palata Professorin kirjoitelmiin uudelleen ja uudelleen.

      Sitä onkin sitten jo vaikeampi sanoa, miksi Tolkien on niin suosittu yleisellä tasolla. Alunperinhän hän käsittääkseni saavutti suuren suosion jenkkiläisten collegelaisten parissa kuuskyt-luvulla. Tämä suosio riitti jo nostamaan Tarun klassikoksi, jonka jälkeen tulevien sukupolvien on ollut helppo löytää se omana aikanaan.
      Uskoisin, että suosiolla olisi myös jotain tekemistä sen asian kanssa, että tavalla tai toisella (aiheettomasti tai aiheellisesti) kaikkia myöhemmin julkaistuja fantasiakirjoja voisi väittää Tarun jälkeläisiksi. TSH loi standardin ja muutti fantasian howardmaisesta Miekasta ja Magiasta suuremmaksi ja vakavamminotettavaksi kirjallisuudenlajiksi. Voidaankin sanoa TSH:n olleen ensimmäinen oikea fantasianovelli (vaikka muutaman kerran lähellä olikin käyty jo muillakin teoksilla).
      Ehkä tämä selittää osan suosiosta: se oli jotain uutta ja erikoista, ennenkokematonta. Nuoriso, joka heräili voimiensa tuntoon 60-luvulla, löysi kirjasta jotain, mikä tuntui heille hyvin tärkeältä ja ajankohtaiselta. Pian alkoi sitten ilmestyä "Frodo lives!" ja "Gandalf will return" -paitoja katukuvaan.
      Näkisin siis itse TSH:n alkuperäisen suosion osana nuorison heräämistä, ehkä ensimmäisenä nuorison kirjana, joka ei ollut heidän vanhempiensa WWII:sta edeltäneen kulttuurin tuote. Vuosien vieriessä uudet lukijat löysivät kirjan, joka mainittiin jo klassikoksi ja löysivät tätä kautta uuden maailman, joka uusien julkaisujen myötä laajeni jatkuvasti ja vei monet mukanaan.
      Tai, jos helppoa vastausta etsit niin
      ehkä yksinkertaisesti TSH:n suosio perustuu käsitykseen, että kirja kuuluu yleissivistykseen ja on eräs niistä kirjoista, jotka jokaisen kuuluisi lukea. Uskoisin, että hyvin moni (ennen tätä leffabuumia) tutustui juurikin tällä tavalla Tolkieniin. "Lainaanpas kirjastosta lopultakin tuon Sormusten herran, ku kaikki on lukenu sen ja moni sanoo sitä hyväksi. Kai se pitää joskus lukea kuitenkin"

      • TRB

        Älkää ihmiset välittäkö, vaikka tituleerasin armasta Taruamme novelliksi tuossa äsken. Olin vieläkin niin järkyttynyt tuosta nimensieppauksesta...


      • Lalaith

        Tuosta nuorisoikoninmaineesta yms: Minusta kyseessä on väärinkäsitys (jos se väärinkäsitys todella teki kirjasta suositun niin minullahan ei ole mitään sitä vastaan ;). TSH:han on kaikkea muuta kuin uutta ja erikoista, se on enemmänkin paluu ikivanhaan. Tai niin Tolkien sen itse näki. Ja oli myös erittäin pettynyt tajutessaan, että siitä tuli lasten ja nuorten kirja, sellaiseksi sitä ei todellakaan kirjoitettu. Mutta lisäksi se on sellaisen miehen kirjoittama, joka aloitti elämänsä ennen maailmansotia ja koki itse WWI:n ja tämä näkyy. En nyt muista kuka on kirjoittaja, mutta lue ihmeessä kirja nimeltä Tolkien and the Great War - siinä ei esitetä mitään tuulesta temmattuja teorioita perustelematta (niin kuin niin monissa Tolkien-"tutkimuksissa"), kerrrotaan vain tyhjentävästi sotakokemuksista ja annetaan lukijan muodosta omat teoriansa.


    • travaster

      Toivottavasti olet vielä linjoilla.

      Tolkien on itse kiistänyt kirjoittaneensa tästä maailmasta, mutta häntä voi lukea ja paljon luetaan kuitenkin oman maailmamme kuvaajana. Fantasiassa näkyy inhimillisyys ja ihmisyys yksilöiden välisenä ja maailmanpolitiikkana.

      Minua viehättää mustavalkoisuuden välttäminen: Tolkienin maailmassa on kaikissa hyvän ja pahan kädenvääntö. Jopa itse Gandalf joutuu puntaroimaan näitä voimia itsessään. Tässä hetkessä pahat eivät ole olleet sitä aina, vaan he ovat ehkä murtuneet aikoinaan tiukassa paikassa ja ovat siksi katkeruuden, kateuden, ahneuden tai vihan ohjaamia. Samoin tässä hetkessä hyvä hahmo saattaa joutua tilanteeseen, jossa joutuu valitsemaan puolensa.

      Tarinana TSH on klassisen loistava.

      • Iltatähti-91(ex.Arwen91)

        Sitä vaan, että toista Tarua Sormusten Herraa ei tule, ei ole koskaan ollutkaan kuin vain tämä yksi ja siihen se jää, ja siinä on monille niin paljon erilaista sanomaa, koska se on kirjoitettu yksinkertaisesti, että se on upea klassikko, jota ei voi signeerata minkään ajatuksen alle.
        Siinä oli mun mielipide.


    • Nimloth

      Mielestäni yksi syy on universaalisuus...

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mietitikö nainen koskaan

      Miksi me ollaan päädytty tähän pisteeseen. Lähestmistapaa ei ole. Tarvitaanko me oikeasti enää tätä.
      Ikävä
      115
      1649
    2. Olisi hauska tietää

      Koska huomasit pitäväsi minusta? Itse taisin ihastua sinuun heti silloin kun tavattiin ensimmäistä kertaa. Miehelle, jon
      Ikävä
      60
      1056
    3. Marin on ehkä maailman kaunein "Nelikymppinen"

      Marinin julkaisu on saanut yli 68 500 tykkäystä. Postauksen kommenttikentässä ylistetään paljon Marinin kauneutta, jota
      Maailman menoa
      134
      972
    4. En kelpaa sinulle

      Varattuna - olen sinulle ongelma. Eroaminen vuoksesi voi olla turhaa, sillä me ei puhuta, kun olen varattu ja kumpikin v
      Ikävä
      73
      857
    5. Apua. Onks mä jotenki erikoinen ?

      Oon ihastunu paljon vanhempaan mieheen.
      Ikävä
      95
      856
    6. Vernu Vasunta

      On mahotonta miten marjanpoimijoita on kohdeltu! Eikö paremmalla kohtelulla olisi saanut paremman tuloksen?
      Suomussalmi
      20
      828
    7. Minun on vaan päästettävä irti

      Toiveesta. Satutan vain itseäni😥😔. Toivon sinulle pelkkää hyvää, eläthän elämäsi parasta aikaa, mutta en halua enää k
      Ikävä
      36
      812
    8. Kertoisit jo

      Rakastatko minua vai olenko käsittänyt väärin onko tämä vaan ystävyyttä tai kaveruutta? En haluaisi enää nolata itseäni
      Ikävä
      42
      739
    9. Taidat vanhempi nainen

      Haluta sen tien itsellesi. juokse vaan karkuun ! Pahentaa vaan asiaa.Pitäs toimia ihan toisin päin
      Ikävä
      60
      725
    10. En koskaan saanut asiattomia kuvia!

      Silloin kun olin vielä nuori, kukaan mies ei koskaan lähettänyt minulle asiattomia kuvia itsestään. Jos tiedätte mitä ta
      Sinkut
      156
      701
    Aihe