vatsa usein kovalla vai???

laura

pienellä pojallani (2kk) on ollut maha vaivoja siitä lähtien kun aloitin korvike maidon käytön eli n.6vk sitten(ei itseltäni tullut maitoa enään).siitä lähtien on ollut tosi usein maha kovalla ja kivulias.nan maito sopii meille parhaiten,mutta silti vatsa kova.cuplatonia syötän,olen kokeillut mallasuutetippoja(pahensivat vain asiaa) ja tuntuu,ettei mikään auta!tietäisiköhän joku täällä?ainoa mikä auttaa on sylissä mahalteen keinuttelu kotia ympäri kävellen,mutta ei sitä jaksaisi montaa tuntia yössä...muuten poika on aivan ihana ja iloinen!=)kiitos jo etukäteen...

17

13636

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Krista

      Hei! Meillä esikoinen oli korvikemurkinalla ja kakkausrytmi oli harva. Meille annettiin neuvoksi, että apteekista saatavaa Mallasuutetta voi jo pienelle sekoittaa maidon sekaan ja se helpottaa kakan tuloa. Kokeilimme hyvällä menestyksellä ja vauva oli tyytyväinen!

      • ei auta

        pahensi vain asiaa.tuntui että poika oli entistä itkuisempi kun kokeilin.ei kait auta kaikilla.vauvahieronta ja kylpy auttavat ainakin rauhoittumaan,mutta ei se ihan riitä.kamalaa katsoa kun pienellä kipuja.kiitos kuitenkin!


    • Neena

      Tytölläni oli sama ongelma, josta selvittiin pellavansiemenillä.

      Ruokalusikallinen siemeniä liotetaan yön yli tilkassa vettä. Vesi muuttuu hiukan hyytelömäiseksi, sen voi sekoittaa maitoon tai antaa sellaisenaan. Ilman siemeniä tietty.

      • täytyy kokeilla!

        taidanpas kokeilla tätä kikkaa,ei sitä ikinä tiedä.kiitoksia!saako niitä siemeniä apteekista vai???kiva kuulla että meidän poitsu ei ole ainoa,jolla on ollut näitä kova maha ongelmia.


      • Neena
        täytyy kokeilla! kirjoitti:

        taidanpas kokeilla tätä kikkaa,ei sitä ikinä tiedä.kiitoksia!saako niitä siemeniä apteekista vai???kiva kuulla että meidän poitsu ei ole ainoa,jolla on ollut näitä kova maha ongelmia.

        Luontaistuotekaupoista ainakin saa, ja monien ruokakauppojen luontaistuotehyllystä. Ovat ihan puhtaita luonnontuotteita, siemeniä sellaisenaan, ilman mitään lisäaineita tai kemikaaleja.

        Meillä kun tytär joi tämän pienen vesitilkan (kirkasta ja mautonta) aamulla, niin viimeistään seuraavana aamuna vatsa toimi jo ihan kunnolla.


      • nipsu

        Elä ihmeessä anna vauvalle pellavansiemeniä ennekuin otat selvää voiko niitä antaa. Muistan jostain lukeneeni ettei niitä saa syödä raskaana oleva joten ne eivät varmastikaan silloin sovi pienelle vauvalle.


    • sva

      meillä oliniin kovalla et tuli verta ja vauva ei halunnut kakata ollenkaan.

      • laura

        oon neuvolassa kysynyt asiasta ja ne ei osannut siellä neuvoa kuin mallasuute tippoja mitkä eivät todellakaan auttaneet.tänään aamulla oli kakka tullut (ihan normaalia),mutta illalla taas alkoi sama ralli.eli vatsa todella kovalla.voi mennä montakin päivää ihan hyvin,maha on ok,mutta sitten alkaa väistämättä kaikki uudestaan.voihan olla,että kun pojalla on niin pieni suolisto vielä,että iän myötäkin asia helpottaa...toivon niin ainakin.
        täytyy vielä rähjätä neuvolassa,kumma kun ne eivät tunnu ikinä tietävän mistään mitään...
        toivottavasti pienokaisellasi on nyt kaikki ok!=)


    • nepukka

      Minulla on 3,5 kk.n ikäinen poika jonka masu ei ollut kova vaan toimi hitaasti (väli saattoi olla 15 pvää). Koska hän saa vain rintaa, se onkin kuulemma normaalia mikäli ei vauvaa vaivaa, korvikeruokituilla masu yleensä toimii nopeammin. Monilla vauvoilla voi masun toiminta aluksi takkuilla kun ruokavalio vaihtuu, voisit ehkä kokeilla myös luumumehua? Itse annoin pojalle hieman luumumehua aamuisin, ja nyt on kakkaa tullut vähän useammin. Eli ihan tavallisia kuivattuja luumuja, keitä niitä pienessä vesimäärässä ihan pehmeiksi ja siivilöi sitä lientä vauvalle. Kysy vielä terkkariltasi koska minun terkkari sanoi että voi antaa kun lähestyy 3 kk:tta, en tiedä voiko jo 2 kk:selle?? Itse en mallasuutetta antanut vaikka terkkari ehdotti, koska sisältää gluteenia, enkä halua antaa mitään viljatuotteita vauvalleni ennen 5 kk:tta (suurentunut keliakia riski). Eli ehkä vauvasi masu tiesi parhaiten!;-)Meidän pojalla on ollut koliikkia nyt 3 kk:tta, eikä vielä helpota, joten ymmärrän mitä on vauvan kantelu lentokone asennossa... Ei meitäkään neuvolassa ole osattu juuri auttaa, kai se on niin kuin sanoit että suolisto on vielä kehittymätön ja vaatii vain aikaa... Voimia!

    • kara81

      Mun kaverin pojalla oli kanssa mahan kanssa paljon vaikeuksia, he kävivät neljä kertaa vyöhyketerapiassa eikä sen jälkeen ollut mitään vatsa vaivoja. Itse olin aikoinaan tyhmä kun en mennyt ja poika kärsi mahavaivoista pitkään.

    • ellukka

      Kysy neuvolasta saako antaa tavallista vettä ja kuinka paljon, pitääkö keittää jne, (en enää muista, poika jo 15v)mutta kun itselläni on maha kovalla, juon kaikenlaisia nesteitä, ja riittävästi, se auttaa. Massa tulee notkeammaksi.

    • siideri

      Meillä oli myös tytön kanssa mahaongelmia. Kakka tuli viikon välein autettuna kuumemittarilla tai jumpalla. Käytin yksityisellä kun neuvolasta ei apua löytynyt. Tytölle määrättiin Duphalacia. Jopa auttaa. Ja sitä cuplatonia on annettava 8-12 tippaa ennen joka ruokailua,että ne ilmavaivat häviää.

      • Äippä

        Meillä on kanssa tytöllä maha tosi kovalla. Kaikki uus auttaa vähän aikaa.
        Aluks autto mallasuute, sitten kiinteän alottaminen sitten luumusose ja nyt ei mikään. Punnertaa ja punnertaa ja sitten huutaa kun ei saa tulemaan.
        Vyöhyketarapiasta ei ollut apua.


    • mamma

      Oireet ovat samat kuin lapsellamme, jolla ei ole koliikkia, vaan suolisto-oireinen maitoallergia. Mikään muu asento ei tuntunut auttavan kuin mahallaan kanniskelu. Lisäksi kakka jämähti niin kovaksi, niin kovaksi. Mahan kurina oli myös jotain sanoin kuvaamatonta. Sen perusteella meille tyrkytettiin joka tuutista koliikkia, mutta emme antaneet periksi. Lisäksi oireet alkoivat noin kolmeviikkoisena, joka edelleen antoi aiheen lääkäreille todeta, että kyseessä on koliikki. Uusimman tutkimuksen mukaan "koliikin" taustalla on vähintään 1/3 tapauksista lehmänmaitoallergia.
      Käytimme ennen apteekkimaidon saantia useita niksejä, jotka yhdessä helpottivat huomattavasti. Apua lähdimme hakemaan ensin vyöhyketarapiasta. Tyttöä hierottiin alkuun kolme - neljä kertaa viikkoon ja lapsi silmin nähden nautti siitä. Pierut tulivat pois - maha oli kuin perunapata ja kakkakin tuli usein hieronnan yhteydessä. Lapsi sai myös nukuttua, joskus nukahti hieronnan kestäessäkin.
      Toiseksi aloitimme apteekista ostettavan mallasuutteen antamisen, vaikka neuvolassa sitä kartetaankin. Siellä nyt kartetaan kaikkea muutakin:) Siis "siirappia", ei mitään tippoja. Kakan tuloa helpotti edelleen DDS-junior -bakteerien antaminen. Suomalaista versiota ei löydy markkinoilta. Tämä on jenkkivalmiste ja sitä saa luontaistuotekaupasta. Kannattaa kokeilla, vaikka lääkärit suosittelevatkin GEfilus-maitohappobakteereja. Niillä ei kuitenkaan ollut vaikutusta ainakaan meillä.
      Kaikkein ratkaisevin seikka oli kuitenkin se, että soitimme ainakin 10 kertaa KYS:n lastenlääkäreille ja VAADIMME ISOLLA V:llä reseptin apteekkimaidolle. Myös rintamaidon jätimme pois syötettyämme pari viikkoa maidotonta apteekkimaitoa. Tilanne helpotti jo tällöin, mutta todellinen muutos on tapahtunut vasta rinnan poisjättämisen jälkeen. Tyttö on parantunut kahteen viikkoon! Kävimme allergiatesteissä ja lääkärin vastaanotolla KYS:ssa ja siellä todettiin suolisto-oireinen maitoallergia, ei näy ihotesteissä. Oireet niin selvät. Nyt odottelemme KELA:n päätöstä maidon korvauksesta.
      Voimia tulevaan, tiedän mitä käytte läpi.

      • laura

        olen miettinyt ihan samaa.mutta neuvolassa sanottiin,että ei se mitään maitoallergiaa ole...siellä nyt on sanottu vähän kaikkea muutakin,nykyisin annan osan mennä toisesta korvasta sisään ja toisesta ulos...olen oppinut jo vähän suodattamaan asioita.
        mallasuute siirappia mekin kokeilimme,pahensi vain asiaa.
        nyt pojan maha taas normaali.tätä jatkunut ihan alusta asti.välillä löysä,välillä kova.eli jos olisi maitoallergia,niin eikö se olisi koko ajan kovalla???miten teillä???


      • mamma
        laura kirjoitti:

        olen miettinyt ihan samaa.mutta neuvolassa sanottiin,että ei se mitään maitoallergiaa ole...siellä nyt on sanottu vähän kaikkea muutakin,nykyisin annan osan mennä toisesta korvasta sisään ja toisesta ulos...olen oppinut jo vähän suodattamaan asioita.
        mallasuute siirappia mekin kokeilimme,pahensi vain asiaa.
        nyt pojan maha taas normaali.tätä jatkunut ihan alusta asti.välillä löysä,välillä kova.eli jos olisi maitoallergia,niin eikö se olisi koko ajan kovalla???miten teillä???

        Vatsa meni kovaksi ja pierujen tulo loppui. Maha oli kuin perunapata, kuten taisin jo viimeksi mainita. Kakka alkoi kuitenkin kulkea mallaksella. Kun teimme lehmänmaitokorvikekokeilun lääkärien pyynnöstä sama toistui: kakka kovaksi, eikä ilma päässyt tulemaan ulos.
        Vyöhyketerapiaa kannattaisi kokeilla jos mahdollista - ainakin lapsen unet pidentyvät ja saat sinäkin levätä enemmän. Voimia!


    • laura

      ohitse on!kiitoksia kaikille vastauksista.luumuista keitin silloin ehua ja alkoi toimimaan.jos se ei auttanut,niin pistin supon "puoliksi sisään"niin johan poika rupesi vääntämään.poika nytten tasan 4kk ja terve!!=)ei itketä oikein mikään,todella iloinen on=)luulen että ikäkin vaikutti asiaan.maha kovalla nyt enään harvoin,menee itsestään ohi,eikä poika valita.ja luumumössöä olen silloin tällöin syöttänyt,jos tilanne vaatii sitä.ennen kuin kivut helpottivat,vauvamme maha turposi ihan mielettömän kokoiseksi.juotin luumumehua,pojalla oli hiukan lämpöä ja huusi koko yön.ja aamulla kaikki olikin lopullisesti mennyt ohitse=)eli tälläinen tarina meillä.en ole syöttänyt cuplatoniakaan pitkään aikaan,ei ole tarvista.poikamme kuullostaa lähinnä isolta mieheltä noiden "ilmanpäästöjen"perusteella.mutta vointeja kaikille!

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 112
      2244
    2. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      62
      2087
    3. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      16
      1971
    4. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      19
      1697
    5. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      21
      1618
    6. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      13
      1422
    7. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      12
      1364
    8. Haluan tavata Sinut Rakkaani.

      Olen valmis Kaikkeen kanssasi...Tulisitko vastaa Rakkaani...Olen todella valmistautunut tulevaan ja miettinyt tulevaisuu
      Ikävä
      27
      1353
    9. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      16
      1347
    10. Kristityt "pyhät"

      Painukaa helvettiin, mä tulen sinne kans. Luetaan sitten raamattua niin Saatanallisesti. Ehkä Piru osaa opetta?!.
      Kristinusko
      6
      1272
    Aihe