alkoivat, kun siltä alettiin karsimaan velvollisuuksia ja alettiin antamaan poikkeavia oikeuksia.
Kevyenliikenteen turvallisuutta voitaisiin parantaa oleellisesti jos siihen riittäisi tahtoa, esim. jalankulkijalle ja pyörailijalle, heijastin, tai valopakko, puhelimen käyttökielto liikkelläolessa, korvakuullokkeilla musiikin tai minkätahansa laitteen kuuntelu, koulussa opetettaisiin vanhanajan liikennelauluja esim. muista aina liikenteessä...
ja katso ensin vasemmalle, sitten oikealle ja vieäkerran vasemmalle ja jos voit turvallisesti ylitää kadun tai tien niin olehyvä.
Lisäksi kaikkien urhilusuoritusten harjoittelu yleisellä väylällä, en tarkoita normaalia ulkoilua, vaan kilpaurheilun esim. kilpapyöräilyn kippurasarvisilla, luistelun, hiihdon yms.. ajoradalla, siis samaantapaan ja samalle viivalle auturhelun kanssa.
Yleinen tie ei ole leikkipaikka!
Uskoisin että jo näillä eväillä tapahtuisi huomattavaa parannusta liikennetusvallisuuteen sekä kevyen-, että auto-liikenteen osalta.
Kevyenliikenteen ongelmat
35
175
Vastaukset
- Joopa joo
Turvallisuuden parantamiseen riittäisi myös se, että autoilijat noudattaisivat liikennesääntöjä.
http://www.iltalehti.fi/uutiset/2014101018734868_uu.shtmlEn halua kiistellä siitä kuka on oikeassa ja kuka väärässä, jokainen tekee virheitä, toiset piittaamattomuuttaan, toiset huomaamattomuuttaan.
Mielipiteeni on että liikenteessä ei kannata kulkea muitten huomaamatta, vaan pukeutua räikeästi, että huomataan ja parantaa omaa turvallisuuttaan.
Liikenteessä ei kannata maastoutua, vaan tulla huomatuksi ja kannattaa pyrkiä eliminoimaan omat virheet ja ottamaan mahdollisimman paljon huomioon toisen mahdollisesti tekemät virheet, näin parantaa omia selviytymismahdollisuuksia.
Toi linkki on täyttä asiaa, jos olet lukenut sen ajatuksella kokonaisuudessaan.kiitos siitä.- Just joo
sonnypruitti kirjoitti:
En halua kiistellä siitä kuka on oikeassa ja kuka väärässä, jokainen tekee virheitä, toiset piittaamattomuuttaan, toiset huomaamattomuuttaan.
Mielipiteeni on että liikenteessä ei kannata kulkea muitten huomaamatta, vaan pukeutua räikeästi, että huomataan ja parantaa omaa turvallisuuttaan.
Liikenteessä ei kannata maastoutua, vaan tulla huomatuksi ja kannattaa pyrkiä eliminoimaan omat virheet ja ottamaan mahdollisimman paljon huomioon toisen mahdollisesti tekemät virheet, näin parantaa omia selviytymismahdollisuuksia.
Toi linkki on täyttä asiaa, jos olet lukenut sen ajatuksella kokonaisuudessaan.kiitos siitä.Eli kannattaa aina heti jalankulkijan yli ajettuaan mennä huutamaan isoon ääneen "ET OLLUT TARPEEKSI NÄKYVÄ". Ja repiä heijastimet pois jalankulkijan vaatteista ennen poliisin/ambulanssin tuloa...
Ei Hyvää Päivää!
http://www.kaupunkifillari.fi/blog/2014/12/11/valitettava-onnettomuus/ - tarkkanakuinporkkana
sonnypruitti kirjoitti:
En halua kiistellä siitä kuka on oikeassa ja kuka väärässä, jokainen tekee virheitä, toiset piittaamattomuuttaan, toiset huomaamattomuuttaan.
Mielipiteeni on että liikenteessä ei kannata kulkea muitten huomaamatta, vaan pukeutua räikeästi, että huomataan ja parantaa omaa turvallisuuttaan.
Liikenteessä ei kannata maastoutua, vaan tulla huomatuksi ja kannattaa pyrkiä eliminoimaan omat virheet ja ottamaan mahdollisimman paljon huomioon toisen mahdollisesti tekemät virheet, näin parantaa omia selviytymismahdollisuuksia.
Toi linkki on täyttä asiaa, jos olet lukenut sen ajatuksella kokonaisuudessaan.kiitos siitä."jokainen tekee virheitä, toiset piittaamattomuuttaan, toiset huomaamattomuuttaan."
Liikenteessä tulee yrittää välttää virheet kaikin tavoin. Muuten voi mennä henki, oma tai jonkun muun. tarkkanakuinporkkana kirjoitti:
"jokainen tekee virheitä, toiset piittaamattomuuttaan, toiset huomaamattomuuttaan."
Liikenteessä tulee yrittää välttää virheet kaikin tavoin. Muuten voi mennä henki, oma tai jonkun muun.Toivottavasti vain sen piittaamattoman.
- å-å
Pyörällä on ajovalopakko, niinpä valottomia pyöriä ei juurikaan ole.
Ajan autolla päivittäin 600-800 km, pimeänaikaan näen kymmeniä valottomia pyöräiliöitä, onneksi havaitsen...paljonko jää näkemättä tarkasta havaintokyvystäni huolimatta, asianmukaisilla valoilla liikkuviakin ilokseni on joukossa muutama.
Jalankulkioista joita havaitsen n. 5% käyttää havaittavaa vaatetusta tai heijastinta, jos matkallani pystyttäisiin laskemaan kaikki nekin jotka jää havaitsematta niin prosentti eikun pienenee.- Apu va!
sonnypruitti kirjoitti:
Ajan autolla päivittäin 600-800 km, pimeänaikaan näen kymmeniä valottomia pyöräiliöitä, onneksi havaitsen...paljonko jää näkemättä tarkasta havaintokyvystäni huolimatta, asianmukaisilla valoilla liikkuviakin ilokseni on joukossa muutama.
Jalankulkioista joita havaitsen n. 5% käyttää havaittavaa vaatetusta tai heijastinta, jos matkallani pystyttäisiin laskemaan kaikki nekin jotka jää havaitsematta niin prosentti eikun pienenee.Jos et havaitse _kaikkia_ jalankulkijoita tielläsi, olet vaarallinen liikenteessä. Mene ja palauta ajokorttisi poliisille, nyt heti. Jos sinulla on sellaista koskaan ollutkaan.
- 15+15
Huolestuttavaa, että olet autoilija ja et tunne tieliikennelainsäädäntöä.
Jalankulkijoilla ja pyöräilijöillä ON liikenteessä velvollisuuksia. Pyöräilijällä velvollisuuksia on enemmän kuin autoilijalla.- en-usko-moiseen
"Pyöräilijällä velvollisuuksia on enemmän kuin autoilijalla."
Aikamoinen väite. Mihin perustat moisen lausahduksen. Rohkenen väittää vastaan. - lisäys
Tieliikennelaki 30 § Varovaisuusvelvollisuus kevyttä liikennettä kohtaan kertoo jo aika paljon.
- vaktaa
en-usko-moiseen kirjoitti:
"Pyöräilijällä velvollisuuksia on enemmän kuin autoilijalla."
Aikamoinen väite. Mihin perustat moisen lausahduksen. Rohkenen väittää vastaan.> Aikamoinen väite. Mihin perustat moisen lausahduksen. Rohkenen väittää vastaan.
Mille muulle liikkujaryhmälle on erikseen säädetty väistämisvelvollisuus omalta väylältään tielle tullessa? (TLL 14§4)
Vastaan saa väittää. Jos ei osaa perustella, kyseessä on mielipide. - Tässä_perustelu
Samassa pykälässä on kaikkia ajoneuvoja koskeva väistämisvelvollisuus omalta väylältä tielle tullessa.
"Kuljettajan on kuitenkin aina väistettävä muuta liikennettä, jos hän on tulossa tielle pihakadulta, kävelykadulta, pihasta, pysäköintipaikalta, huoltoasemalta tai muulta vastaavalta alueelta taikka polulta, tilustieltä tai muulta vähäiseltä tieltä tai moottorikelkkailureitiltä." - UncleBen
vaktaa kirjoitti:
> Aikamoinen väite. Mihin perustat moisen lausahduksen. Rohkenen väittää vastaan.
Mille muulle liikkujaryhmälle on erikseen säädetty väistämisvelvollisuus omalta väylältään tielle tullessa? (TLL 14§4)
Vastaan saa väittää. Jos ei osaa perustella, kyseessä on mielipide.Pyöräilijän väistämisvelvollisuus pyörätieltä/yhdistetyltä ajoradalle tullessa on parasta mitä liikenteessä on tapahtunut ainakin 50 vuoteen. Parasta sekä pyöräilijän että autoilijan kannalta. Toki tämän ymmärtää vain se, joka liikkuu molemmilla vehkeillä.
- justjooo
UncleBen kirjoitti:
Pyöräilijän väistämisvelvollisuus pyörätieltä/yhdistetyltä ajoradalle tullessa on parasta mitä liikenteessä on tapahtunut ainakin 50 vuoteen. Parasta sekä pyöräilijän että autoilijan kannalta. Toki tämän ymmärtää vain se, joka liikkuu molemmilla vehkeillä.
Eli sinä et sitä ymmärrä.
Tässä_perustelu kirjoitti:
Samassa pykälässä on kaikkia ajoneuvoja koskeva väistämisvelvollisuus omalta väylältä tielle tullessa.
"Kuljettajan on kuitenkin aina väistettävä muuta liikennettä, jos hän on tulossa tielle pihakadulta, kävelykadulta, pihasta, pysäköintipaikalta, huoltoasemalta tai muulta vastaavalta alueelta taikka polulta, tilustieltä tai muulta vähäiseltä tieltä tai moottorikelkkailureitiltä."Siis kyllä.
Juuri näin.
Avauksen tarkoitus on mielipiteeni liikenneturvallisuuden parantamiseen.
ajatukseni on ollut itselleni selvä, mutta olen artikloinut sen väärin.
Yritän selventää ja ilmaista mitä ajattelen.
Liikenteessä omien oikeuksien puollustaminen on vaarallisempaa kuin joustaminen, tai oikeudestaan luopuminenen.
Olen itse liikenteessä raskaalla - ajoneuvolla pääsääntöisesti, vapaa -aikana ajelen kaksipyöräisillä eri variaatioilla, moottorikelkalla, henkilö - autolla ajan harvoin, istun mieluumin mamman kyydissä, paitsi jos on kärryperässä joudun ajamaan, ihan hyvä.
Turvallista matkaa- vaktaa
sonnypruitti kirjoitti:
Siis kyllä.
Juuri näin.
Avauksen tarkoitus on mielipiteeni liikenneturvallisuuden parantamiseen.
ajatukseni on ollut itselleni selvä, mutta olen artikloinut sen väärin.
Yritän selventää ja ilmaista mitä ajattelen.
Liikenteessä omien oikeuksien puollustaminen on vaarallisempaa kuin joustaminen, tai oikeudestaan luopuminenen.
Olen itse liikenteessä raskaalla - ajoneuvolla pääsääntöisesti, vapaa -aikana ajelen kaksipyöräisillä eri variaatioilla, moottorikelkalla, henkilö - autolla ajan harvoin, istun mieluumin mamman kyydissä, paitsi jos on kärryperässä joudun ajamaan, ihan hyvä.
Turvallista matkaa> Liikenteessä omien oikeuksien puollustaminen on vaarallisempaa kuin
> joustaminen, tai oikeudestaan luopuminenen.
Juuri tästä tulee se ongelma. Kun autoilijat olettavat pyöräilijän (ja jalankulkijan) aina luopuvan oikeuksistaan, lopulta et koskaan voi tietää heidän aikeitaan. Liikenteen sujuvuus perustuu juuri siihen, että _jokainen_ noudattaa häntä koskevia sääntöjä ja toiset voivat luottaa näin käyvän. Esim. suojateiden käyttäminen voi tapahtua vaaratta vain, kun kävelijä ei jää perseilemään siihen tien/kadun laitaan. Hänellä on ehdoton etuoikeus ajoradan ylittämiseen, joten reippaasti vain yli.
Yritin taas kerran lukea tämän ketjun aloitusta löytääkseni sen todellisen viestin. Ei löytynyt vieläkään. Ehkä jonain päivänä.
Kysymyshän ei ole mistään kilpailusta, kenellä on enemmän velvollisuuksia, vaan miten myös jalnkulkijat,pyörilijät ja muut kevyenliikenteen edustajat saataisiin täyttämään nämä asetetut velvotteet, kuten autonkuljettajat.
Meitä autoilioita muistutetaan sanktiolla, jota kansankielellä sakoksi kutsutaan, jos emme täytä meille asetettuja velvollisuuksia ja olisi tasavertaisuuden nimissä suotavaa asettaa kaikki tien kättäjät samalle viivalle sanktioiden osalta, joka varmasti parantaisi velvollisuuksien nuodattamista. nätti puhe, neuvot ja huomautukset ei näytä tehoavan.
Yhteispelillä liikenne olisi paljon turvallisempi, jos muutkin kuin autonkuljettajat noudattaisivat liikennesääntöjä ja annettuja velvollisuuksia.- utopiaa.
Kunmpa autoilijat tosiaan noudattaisivat liikennesääntöjä.
- Aijaa?
Vai autoilijatko saavat rangaistuksia liikennerikkomuksistaan?
Eipä ole vielä ainoakaan autoilija joutunut vastuuseen liikennerikkomuksistaan, joita ovat minua vastaan tietoisesti tehneet.
Pyöräilen päivittäin ja joka ikisessä risteyksessä ja keskustan kiinteistöliittymässä autoilija yrittää ajaa päälle vaikka on väistämisvelvollinen suhteessa pyörätienjatkeella kulkeviin.
Maantiellä harva autoilija ohittaa minut turvallisesti, joten oletan heidän olevan kännissä, huumeissa tai muuten ajokyvyttömiä.
Itse noudatan väistämisvelvollisuuttani ja huomioin muun liikenteen.
Se siitä autoilijoiden yhteistyöhalukkuudesta..
Oli ilo silmälle katsella perhettä ulkoilemassa, joka oli tehnyt turvallisuutensa eteen hyviäratkaisuita. Turvaliivit kaikilla, jopa Koiralla, stigassa valot eteen ja taakse, kuten myös lastenvaunuissa, hienonäkymä.
- Elä kehtaa...
Juuri ne "turvaliivit" pitäisi ehdottomasti kieltää liikenteessä kaikilta muilta paitsi viranomaisilta. Niiden pitäminen tekee pahasti hallaa kaikkien muiden oloille, kun autoilijat totutetaan katselemaan joulukuusen näköisiä kulkijoita tavallisten yhden heijastimen käyttäjien sijaan.
Autoilijan nyt vain on pakko nähdä jalankulkijat liikenteessä. Piste. - ei_merkkaa_mitään
Turvaliivi ei haittaa mitään pyöräilijän tai jalankulkijan päällä. Vain asennevammainen sääntöjä rikkova saattaa säikähtää kun luulee kyseessä olevan viranomainen.
ei_merkkaa_mitään kirjoitti:
Turvaliivi ei haittaa mitään pyöräilijän tai jalankulkijan päällä. Vain asennevammainen sääntöjä rikkova saattaa säikähtää kun luulee kyseessä olevan viranomainen.
Kun liikenteessä keskittyy vain olennaiseen, eikä oikeuksiensa puollustamiseen, vaan liikennesääntöjen ja turvallisuuteen liittyvien ohjeiden noudattamiseen, ei tarvitse säikähtää edes valvovan viranomaisen pysäytysvaloa, silloin, jos tällaisen näkee tietää varmasti että hänellä on jotain tärkeää sanomaa.
Mielestäni liikenteen tekee turvallisemmaksi, kun noudattaa liikenne sääntöjä ja rajoituksia, ennemminkuin pitää kiinni omista oikeuksistaan.
Turvallista matkaa. T. allekirjoittanut
- ---
Pyöräilijöillä on jo valojen ja heijastinten käyttöpakko - samoin jalankulkijoiden on käytettävä heijastinta.
Jos halutaan kieltää musiikin kuuntelu, niin se pitää sitten kieltää kaikilta - myös autoilijoilta!- Uncle Ben
"samoin jalankulkijoiden on käytettävä heijastinta."
Jalankulkijoilla ei ( onneksi ) ole heijastimenkäyttöpakkoa.
Ruotsissa pyöräilijällä korvakuulokkeista musiikkia kaakossa. Junankuljettaja näki, että kohta kolahtaa pahasti ja soitti pitkään pilliä, jota pp ei kuitenkaan kuullut. Se oli sitten siinä. - trollisetä
Uncle Ben kirjoitti:
"samoin jalankulkijoiden on käytettävä heijastinta."
Jalankulkijoilla ei ( onneksi ) ole heijastimenkäyttöpakkoa.
Ruotsissa pyöräilijällä korvakuulokkeista musiikkia kaakossa. Junankuljettaja näki, että kohta kolahtaa pahasti ja soitti pitkään pilliä, jota pp ei kuitenkaan kuullut. Se oli sitten siinä.Älkää ruokkiko trollia.
trollisetä kirjoitti:
Älkää ruokkiko trollia.
Ketä näistä kirjoittajista pidät trollina, jota ei saa ruokkia???
- Näin_se_vain_on
Laissa löytyy oikein pykälä joka velvoittaa varomaan kevyttä liikennettä, joten ei jää nyt keneltäkään epäselväksi kenellä se suurempi vastuu on.
"30 §
Varovaisuusvelvollisuus kevyttä liikennettä kohtaan
Ajoneuvon kuljettajan on kohdatessaan tai ohittaessaan jalankulkijan, polkupyöräilijän tai mopoilijan annettava tälle ajoneuvon koko ja nopeus huomioon ottaen turvallinen tila tiellä.
Kuljettajan on erityisesti varottava lähestyessään pysäytettyä koululaiskuljetusautoa, linja-autoa tai raitiovaunua sekä lapsia, vanhuksia, vammaisia tai muita, joilla on ilmeisiä vaikeuksia selviytyä turvallisesti liikenteessä."- UncleBen
Luultavasti tätä pykälää yritetään tässä ja nyt lukea niin, että se koskee vain autonkuljettajia. Katsotaan miten pyöräilijän on luettava tämä pykälä:
"30 §
Varovaisuusvelvollisuus kevyttä liikennettä kohtaan
PYÖRÄILIJÄN on kohdatessaan tai ohittaessaan jalankulkijan, polkupyöräilijän tai mopoilijan annettava tälle PYÖRÄN koko ja nopeus huomioon ottaen turvallinen tila tiellä.
PYÖRÄILIJÄN on erityisesti varottava lähestyessään pysäytettyä koululaiskuljetusautoa, linja-autoa tai raitiovaunua sekä lapsia, vanhuksia, vammaisia tai muita, joilla on ilmeisiä vaikeuksia selviytyä turvallisesti liikenteessä."
>...joten ei jää nyt keneltäkään epäselväksi kenellä se suurempi vastuu on.
Pyöräilijällä on tässä pykälässä täsmälleen sama vastuu näihin mainittuihin käyttäjäryhmiin kuin autonkuljettajalla. - Pyörä_on_ajoneuvo
Pyörä on ajoneuvo.
Pyörä on ajoneuvo.
Pyörä on ajoneuvo.
Pyörä on ajoneuvo.
Pyörä on ajoneuvo.
Pyörä on ajoneuvo.
Pyörä on ajoneuvo.
Pyörä on ajoneuvo.
Pyörä on ajoneuvo.
Pyörä on ajoneuvo.
Tämän kun saisi vielä liikennesuunnittelijoiden päähän.
Heidän mielessään pyörä on vielä vain autoilun este. - Ei_yritetty
UncleBen kirjoitti:
Luultavasti tätä pykälää yritetään tässä ja nyt lukea niin, että se koskee vain autonkuljettajia. Katsotaan miten pyöräilijän on luettava tämä pykälä:
"30 §
Varovaisuusvelvollisuus kevyttä liikennettä kohtaan
PYÖRÄILIJÄN on kohdatessaan tai ohittaessaan jalankulkijan, polkupyöräilijän tai mopoilijan annettava tälle PYÖRÄN koko ja nopeus huomioon ottaen turvallinen tila tiellä.
PYÖRÄILIJÄN on erityisesti varottava lähestyessään pysäytettyä koululaiskuljetusautoa, linja-autoa tai raitiovaunua sekä lapsia, vanhuksia, vammaisia tai muita, joilla on ilmeisiä vaikeuksia selviytyä turvallisesti liikenteessä."
>...joten ei jää nyt keneltäkään epäselväksi kenellä se suurempi vastuu on.
Pyöräilijällä on tässä pykälässä täsmälleen sama vastuu näihin mainittuihin käyttäjäryhmiin kuin autonkuljettajalla.Ei yritetä mitään, vaan pointti oli että autoilijoilla on suurempi vastuu "isompina" liikkujina kaikkia "pienempiä" liikkujia vastaan. Lait lähtee siitä perusperiaatteesta että ihmisä on suojattava ensisijaisesti. Ensiksi turvataan suojaamattomat liikenteessä, eli jalankulkijat ja pyöräilijät ja vastaavat. Vasta sitten tulee motorisoidut ajoneuvot.
Ei_yritetty kirjoitti:
Ei yritetä mitään, vaan pointti oli että autoilijoilla on suurempi vastuu "isompina" liikkujina kaikkia "pienempiä" liikkujia vastaan. Lait lähtee siitä perusperiaatteesta että ihmisä on suojattava ensisijaisesti. Ensiksi turvataan suojaamattomat liikenteessä, eli jalankulkijat ja pyöräilijät ja vastaavat. Vasta sitten tulee motorisoidut ajoneuvot.
Juuri näin pitää ollakkin, nyt aletaan olla oikeilla jäljillä, jos joikainen hoitaa osuutensa, jos jalankulkija ja muu kevyempiliikenne tekee itsensä näkyväksi, minun raskaan ajoneuvoni ohjaamosta on heidät helpompi havaita. jess.
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Nurmossa kuoli 2 Lasta..
Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .1709817Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!
Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde513199Kaksi lasta kuoli kolarissa Seinäjoella. Tutkitaan rikoksena
Henkilöautossa matkustaneet kaksi lasta ovat kuolleet kolarissa Seinäjoella. Kolmas lapsi on vakasti loukkaantunut ja452965- 622718
Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle
Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että2012115- 1132053
Sinä saat minut kuohuksiin
Pitäisiköhän meidän naida? Mielestäni pitäisi . Tämä värinä ja jännite meidän välillä alkaa olla sietämätöntä. Haluai251943Minä en ala kenenkään perässä juoksemaan
Voin jopa rakastaa sinua ja kääntää silti tunteeni pois. Tunteetkin hälvenevät aikanaan, poissa silmistä poissa mielestä601526Tunnekylmä olet
En ole tyytyväinen käytökseesi et osannut kommunikoida. Se on huono piirre ihmisessä että ei osaa katua aiheuttamaansa p1121306- 281261