sektiosta ja katetrista

pallo

kyselisin teiltä ketkä kenties olette ollut sektiossa tai tiedätte muuten asiasta, että laitettiinko teille sektiossa virtsakatetri? laitetaanko se aina ja kuinka paljon sattui kun otettiin pois? itse olen ollut vastaavanlaisessa leikkauksessa jolloin johtoa revittiin muutaman päivän kuluessa leikkauksesta (ei ollut kuitenkaan virtsakatetri) ja se sattui ja paljon.. mutta kertokaapa miten asian laita on

13

4368

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Kathy

      Minun tietääkseni katetri laitetaan aina sektioon mentäessä, ainakin jos suunniteltu sektio on kyseessä. Katetrin laittaminen ei minulla ainakaan sattunut ollenkaan, oli niin nopsasti laitettu. Lääkärin tekemät sisätutkimukset yms. sattuvat paljon enemmän kuin virtsakatetrin laitto ja se otetaan pois jo esim. seuraavana päivänä, jos haluat ja jaksat nousta pissalle itse.

    • sh+äiti

      Katetrin laittaminen ja poistaminen ei satu, toisin kuin dreeniputken poisto vähän kirpaisee. Kyseessä on kaksi täysin eri asiaa.

      Katetrointiin on muutaman hyvä syy. Selkäpuudutus vaatii runsaan nestetäytön (n.2l) ja pissanahan se ulos tulee. Täysi virtsarakko taas haittaa itse sektiossa. Ja sitten tietysti jälkeenpäin, onhan se mukavampi, kun ei heti tarvitse ylös hyppiä...

      Itselläni kokemus molemmista. 1.sektiossa ei katetria sektion aikana ollut, mutta jouduin pyytämään kertakatetrointia, kun pissa vain ei tullut puuduksen jälkeen... Toisella kertaa katetri laittettiin jo ennen sektioita. Ihan "hyvä kokemus", jos näin voi sanoa.

    • äippä

      Itselleni tehtiin kiireellinen sectio ja minulle sattui niin hyvä kätilö joka katetroi kun minut oli jo puudutettu, joten en tuntenut katetrointia lainkaan. Eikä normaali katetrointikaan satu, jos osaa rentoutua. Katetri poistettiin heti kun tuntui siltä että pääsee kävellen vessaan. Kun katetria poistetaan, kannattaa ensin vetää keuhkot täyteen ilmaa ja kun katetria vedetään ulos, puhaltaa rauhallisesti ulos ja et huomaakaan koko poistoa.
      Kipuhan on jokaisella yksilöllistä, se kannattaa muistaa.
      Katetri laitetaan, koska et todellakaan pääse heti leikkauksen jälkeen ylös ja olet puudutettuna.
      Todennäköisesti "johto" josta kerroit oli haavadreeni joka todellakin on aivan eri asia kuin katetri ja sen poistaminen voi hieman sattua. Sectiossa dreeniä ei laiteta.

      Kannattaa puhua hoitohenkilökunnan kanssa jos jokin asia sectiossa arvelluttaa.

      • Neena

        Katetri laitetaan virtsaputkeen eikä satu, ei tunnu juuri miltään.

        Sen sijaan haavadreeni, joka ainakin itselläni oli leikkaushaavan molemmin puolin, sattui poistettaessa niin peevelisti ja tuntui kuin sitä olisi tullut metrikaupalla.

        Molempia käytetään tarvittaessa, oli kyseessä sitten suunniteltu tai hätäsektio (kuten itselläni).


      • Minni
        Neena kirjoitti:

        Katetri laitetaan virtsaputkeen eikä satu, ei tunnu juuri miltään.

        Sen sijaan haavadreeni, joka ainakin itselläni oli leikkaushaavan molemmin puolin, sattui poistettaessa niin peevelisti ja tuntui kuin sitä olisi tullut metrikaupalla.

        Molempia käytetään tarvittaessa, oli kyseessä sitten suunniteltu tai hätäsektio (kuten itselläni).

        Ei haavadreeni ole rutiininomaisessa käytössä. Se laitetaan harvoin tilanteissa, joissa on odotettavissa suurempaa vuotoa (vaikea sektio), obeesi (reilusti ylipainoinen) äiti jne. Virtsakatetri on jokaisella.


      • odottava
        Minni kirjoitti:

        Ei haavadreeni ole rutiininomaisessa käytössä. Se laitetaan harvoin tilanteissa, joissa on odotettavissa suurempaa vuotoa (vaikea sektio), obeesi (reilusti ylipainoinen) äiti jne. Virtsakatetri on jokaisella.

        Minnille kysymys. Siis katetri on jokaisella jolle sektio tehdään? kö? Ei kai sitä normaalisynnytyksessä tarvita?


      • Neena
        Minni kirjoitti:

        Ei haavadreeni ole rutiininomaisessa käytössä. Se laitetaan harvoin tilanteissa, joissa on odotettavissa suurempaa vuotoa (vaikea sektio), obeesi (reilusti ylipainoinen) äiti jne. Virtsakatetri on jokaisella.

        Minulle tehtiin sektio Kätilöopiston sairaalassa Helsingissä. Ylipainoa ei takuulla ole grammaakaan... sektion vaikeudesta ei kukaan ainakaan maininnut mitään. Haavadreenejä oli kaksi kappaletta, yksi kummallakin puolella.


      • anya
        Neena kirjoitti:

        Minulle tehtiin sektio Kätilöopiston sairaalassa Helsingissä. Ylipainoa ei takuulla ole grammaakaan... sektion vaikeudesta ei kukaan ainakaan maininnut mitään. Haavadreenejä oli kaksi kappaletta, yksi kummallakin puolella.

        Ei ole kyllä minullekaan dreeniä laitettu kummassakaan sektiossa, katetri kylläkin oli. Ei sattunut yhtään laittaminen (ilman puudutusta) eikä poisto.


    • äiti

      tehty kaksi kertaa sektio ja kummallakin kerralla katetroitu...ensimmäisellä kerralla se ei sattunut,mutta toisella kerralla sattui tosi paljon...en tiedä johtuiko se siitä kun synnytystäni oli yritetty käynnistää ja oli supistellut tosi paljon,jos paikat olivat sen takia kipeänä.sen verran kipeä kokemus se toisella kertaa oli että jos vielä sektioon menen,toivon jos katetrin voisi laittaa puudutuksen laiton jälkeen.Katetri otettiin seuraavana päivänä pois kun pystyin itse menemään vessaan.

      • äiti

        niin en vastannut siihen sattuiko pois ottaminen...se ei juurikaan sattunut ja siinä kesti ihan pieni hetki kun se oli pois.


    • sektioitu

      Moi
      meillä oli juuri tasan viikko sitten suunniteltu sektio, jossa katetri laitettiin vasta kun epiduraali vaikutti joten en tuntenut mitään.. muutenkin itse leikkaus oli täysin kivuton, eniten sattui tipan laitto vaikka senkin laittoi ihan lääkäri ja yhdellä pistolla suoraan oikein. katetri poistettiin kuuden tunnin päästä leikkauksesta kun sain aikasintaan yrittää ylös ja vessaan, siinä pöntöllä istuessani kätilö veti katetrin letkun pois joka ei sattunut laisinkaan, letku tuli puoliksi itsestään. tuntui vain vähän siltä että kusettaa.. jälkikivut tietysti olivat tuskasimmat ja tuo ensimmäinen nouseminen ja vessaan käveleminen tuntui todella kurjalta. kuitenkin jo ilta/yöllä pystyin itse kävelemään ulko-oville asti tupakalle ja nyt viikko leikkauksesta olen täysin kunnossa ja kivuton.

    • tuplamami

      Minulla oli suunniteltu sektio ja katetri laitettiin hyvissä ajoin ennen toimenpidettä eikä se todellakaan sattunut ollenkaan. Dreeniä ei laitettu mutta se on ollut aikaisemmissa operaatioissa ja sen poisto sattui vallan vietävästi!!HUH!!!Katetrin poistaminen ei myöskään tuntunut!!Zemppiä vain!!

    • viivilaine

      Mikä on haavadreeni?

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      28
      1387
    2. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      7
      1292
    3. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      5
      1206
    4. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      2
      1204
    5. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      1
      1191
    6. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      1
      1183
    7. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      42
      1177
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      2
      1154
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      3
      1139
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      2
      1130
    Aihe