Miksen saa vieroitusoireita alkoholin käytön lopettamisesta

toiselta planeetalta

vaikka olen juonut vuosikausia, vieläpä aivan tajuttomia määriä viikko ja päivätasolla, väkeviä. Olen muutaman kerran lopettanut viime aikoina noin viikoksi kokonaan juomisen, muttei mitään vieroitusoireita ole tullut siitä. Ei psyykkisiä eikä fyysisiä. Dokaillut olen yli suurkulutuksen rajan noin 30 vuotta. Sisäelimet ovat kunnossa ja muisti pelaa virallisten testien mukaan. Mistä tällainen voi johtua?

10

287

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Vanhaviisasnainen

Sinulla on hyvä fysiikka, jonka avulla palaudut nopeasti. Itselläni on vähän sama meininki. Yli rajojen olen käyttänyt 10 vuotta ja aika freesinä vielä pysynyt. Pystyn kyllä olemaan muutamia päiviä juomatta, mutta mielessä käy viina usein. En usko että kestäisin 30 vuotta. Tahdon voimalla yritän pitää itseni kurissa ja nenänvalkaisuaikoja. Pystyn siihen että jonkin aikaa otan vähemmän kuin suurkuluttaja.

Jonkun urheilijan kertomana olen kuullut että kestää tosi pitkään ryypätä paljon ilman krapuloita, mutta että pohja tulee heillekin jossain vaiheessa.

Toivon sinulle malttia ja nöyryyttä kuningas alkoholin edessä.

• näinkin_voi_käydä

Ei tuo ole edes niin outoa. Itse en ole myöskään huomannut alkon seinään lopettamisen jälkeen mitään erityisiä oireita. Viinaa toki tekee mieli, mutta ei mitään erityisiä psyykkisiä tai fyysisiä juttuja... kaikki arvotkin oli kunnossa kun viimeksi mitattiin...

En silti lähti asialla keulimaan tai iloitsemaan, koska tuokin voi muuttua milloin tahansa. Terveys ja psyyke ei kestä ikuisesti, eli kannattaa yrittää vähentää / lopettaa vaikkei VIELÄ oliskaan mitään vakavempia ongelmia..

Itse tiedän äijän joka ryyppäsi vuosikymmeniä. Kummasti sen maksa-arvot ja muut arvot olivat ihan huippuluokkaa, mitä lääkäritkin ihmetteli. Ylpeili että voi juoda niin paljon kuin haluaa eikä käy mitään, ei tule edes krapulaa koska "keho ja alkoholi parhaita kavereita". Eräänä päivänä äijä sitten tipahti aivan yhtäkkiä kesken illanvieton, vaahtoa alkoi tulla suusta eikä saanut henkeä. Laitettiin lepäämään ja muuttui noin tunnissa ihan keltaiseksi ja alkoi yrjötä verta. Ukko vietiin sairaalaan jossa ehti elää kaksi päivää ja heitti sitten veivit. Oli iskenyt paha maksavaurio, vaikka vielä puoli vuotta sitten kaikki arvot olleet hyvät..

Tän viimeiset päivät olivat kuulemma ihan tuskaa. Henki ei kulkenut kunnolla, kauheita kipuja, verioksennusta ja pelkotiloja. Ikää ukolla oli 50v ja oli ryypännyt säänöllisesti parikymppisestä..

• eryutri

Geeneistähän kaikki on on kiinni eli ne ratkaisevat tuonkin asian.

• Oi voi oi

Itsellä on tullut psyykkisiä ongelmia jo pienistäkin juomamääristä. Nyt ollut noin 3viikon taukoja ja homma ei vain toimi! Jotenkin aivokemiat menee ryyppäämisen jälkeen pariksisikin päiväksi hurjan sekaisin! Joutuu pidentämään selviä kausia yli kuukaudenkin, tai lopettamaan kokonaan? Itse join masennuksen suurkulutuksella ja pientä paranemista on ollut nyt reilulla vähentämisellä! Onneksi muuten olen terve, eli tästä on hyvä jatkaa päihteettömyyttä! Vaikea on juomista toteuttaa, kun joutuu suoraan helvetin esikartanoon muutamaksi päiväksi ja selviäminenkin ei selviö!

• oma tahto

Kiitos ihan kaikille asiallisista vastauksistanne. Yritetään yhdessä päästä päihteistä eroon kukin omalla tavallaan tai ainakin vähentää reilusti niiden säännöllistä käyttöä. Kenellekkään ei soisi sellaista loppua, mihin jatkuva päihteiden väärinkäyttö vääjäämättä johtaa eli erittäin kivuliaaseen, yksinäiseen kuolemaan.

Itse olen jo osittain kokonaan nöyrtynyt päihteiden edessä, toivon, että saisin jossain lähitulevaisuudessa päästä niistä kokonaan eroon. Onneksi en koskaan ole käyttänyt huumeita. En tahdo hakea apua miltään erityiseltä taholta kuten AA-kerhosta, seurakunnista tms. koska uskon asian voivan hoitua vain henkilön eli päihteen väärinkäyttäjän itsensä oman tahdon kautta. Katsotaan miten käy ja voimia kaikille saman asian kanssa kamppaileville.

• tulee häntä ikävä

Minä pelkään, että mieheni kuolee ykskaks kun alkaa oksentaa verta .
      Kaksi vuotta sitten hänellä todettiin maksakirroosi ja "suonikohjuja" nielussa.
      Haluaisin tietää miten olisi parasta menetellä silloin ja olen kysynyt sitä myös lääkäreiltä vaan aina saanut ympäripyöreitä vastauksia.
      ps.Mieheni on lopettanut väkiviinan käytön mutta juo viiniä noin 3 boxia viikossa.....

• <<<

Miten maksakirroosi todettiin, biopsialla? Kysyn tätä siksi, koska tahtoisin tietää mihin luottaa, jotkut lääkärit sanovat sen voivan todeta ultralla ilman biopsiaa samoin kuin rasvamaksankin. Entä nielun "suonikohjut"? En usko pelkän veren oksentamisen johtavan mihinkään lopullisiin seurauksiin, mutta juominen kyllä pitäisi sen jälkeen lopettaa kokonaan ettei se toistu. Toistuessaan useamman kerran voi jo joutua teholle, olisi hyvä selvittää mistä veri on lähtöisin eli nielusta, vatsalaukusta, suolistosta? Miksei miehesi tahdo lopettaa vai tahtooko muttei pysty? Voimia.

• Nuori lääkäri

Juotte liian vähän, voitte siis huoleti lisätä juomistanne. Koska olette kokeneita, suositus on 27 annosta per päivä. Tätä me lääkärit suosittelemme.

• ei prkl

ja annos suositukset vaan kasvaa.

• Marjakri

Yrittäkää vähentää pikkuhiljaa. Uskoisin sen auttavan ja jos vielä saisitte hyvän tukijan ja kuuntelijan itsellenne.

Nielun suonikohjut - et voi muuta kuin soittaa ambulanssain. Pelkäsin tätä itsekin joka yö kun rakkaani vieressä nukuin. Pelkäsin kyllä muutakin. Ihon verenvuotoa, askitesta ym.

Elämäni mies kuoli viisi kuukautta sitten. Yritin olla hänelle tukena parhaani mukaan vaikka emme kauaa yhdessä kerenneet ollakaan. Ei ole mukavaa katsottavaa kun toinen hiipuu pikkuhiljaa. Urheillullinen mies ei päässyt lopulta kävelemään; joutui pitämään vaippoja yms.

Teillä on vielä mahdollisuus kun olette elossa. Käyttäkää sitä.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Oletko kertonut jo muille tunteistasi?

Ystävillesi esimerkiksi? Minä en ole vielä kertonut kenellekään tästä meidän jutusta.
      Ikävä
      82
      4807
    2. Olisin ottanut sinusta akan itselleni

Mutta olitkin aika itsepäinen ja hankala luonne.
      Ikävä
      188
      2168
    3. Ei sua pysty unohtamaan

Ei vaan yksinkertaisesti pysty
      Ikävä
      132
      1812
    4. Kerro todelliset motiivit

kaivattuasi kohtaan?
      Ikävä
      175
      1445
    5. Miten minusta tuntuu että kaikki tietää sun tunteista mua kohtaan

Paitsi suoraan minä itse, vai mitä hlvettiä täällä tapahtuu ja miksi ihmiset susta kyselee minulta 🤔❤️
      Ikävä
      16
      1351
    6. ROTAT VALTAAVAT ALUEITA

Asukkaat nyt loukkuja tekemään ja kiireellä, jätehuolto kuntoon, jätteet niille kuuluville paikoille, huomioikaa yrittäj
      Äänekoski
      20
      1279
    7. Mistä puhuitte viimeksi kun näitte

Kerro yksi aiheista
      Ikävä
      30
      1223
    8. Hei, huomenta komistus

Yllättääkö, että olet heti mielessä. Mukavaa päivää upea ❤️
      Ikävä
      35
      1116
    9. Reuters: Ukraina on iskenyt Venäjän strategisia pommikoneita vastaan. Jopa 40 konetta vahingoittunut

Ukrainan turvallisuuspalvelu SBU on iskenyt Venäjän strategisia pommikoneita vastaan, kertoo Reuters. Uutistoimiston läh
      NATO
      315
      1068
    10. Sunnuntain terveiset kaivatulle

Mitä ajattelet hänestä tänään? Mitä haluaisit sanoa hänelle?
      Ikävä
      78
      1013
    Aihe