Digiboksi signaalin laatu ja taso 0%, mikä avuksi?

digitollo

Tulin pitkältä reissulta kotiin ja digiboksi alkoi kiukuttelemaan.. Kyseessä on Topfieldin TF5100PVRc Masterpiece -malli, joka on toiminut moitteettomasti aiemmin. Kytkennät on oikein ja antennikaapelissakaan ei pitäisi olla vikaa, sillä se toimii kyllä kun laitan sen suoraan telkkariin (jossa siis digiboksi itsessään).

Kuitenkin kun alan kanavia hakemaan, niin signaalin laatu on 0% ja taso pääosin 0%, mutta hyppii välillä (tekee sitä tosin myös vaikka antennikaapeli ei olisi boksissa edes kiinni), eikä kanavia luonnollisesti löydy. En enää keksi, mikä tuossa voisi olla pielessä, keksiikö joku?

8

1259

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • tuneri rikki

      Jos talossa kaikki muut on kunnosa sitten todennäköisesti laitteen viritinmoduuli on rikki, eli heitä se vesilintuun ja hanki uusi laite.

    • Kokeile vielä bootti

      Löytyykö vanhat tallenteet kovalevyltä ja voiko niitä vielä katsoa? Yleensä virtalähteen ongelmat näkyvät aluksi kovalevyn toiminnan sekoiluna. http://fi.wikibooks.org/wiki/Topfield_TF5X00/Kondensaattorien_vaihto on aiheesta enemmän.

      Viritinten välinen LOOP-kaapeli saattaa katkoa, mutta se ei pimennä koko digiboksia ja sen katkomisen näkee siitä, ettei tv:lle tule antennisignaalia. Kokeile vielä perusteellista resettiä, eli virtajohto pois seinästä ja anna sen käynnistyä sitten uudestaan. Tein ihan koemielessä 5100C:llä pikahaun Soneran kaapeliverkossa ja se kesti toistakymmentä minuuttia => syynä on se, että kanavat ovat S-alueella VHF-alueen yläpuolella, joten digiboksi aluksi hakee vaan ja soisi jotain löytävänsä. Manuaalihaussa tulee helposti väärät parametrit, jolloin mitään ei löydy. Mikä operaattorin verkko on kyseessä?

      Koska digiboksillasi on ikää arviolta 4-5 vuotta, niin virtalähde alkaa tulla tiensä päähän. Kuntoon sen saa vajaalla satasella ja kunnostus kannattaa tehdä, sillä sehän on muuten toimiva peli. Omassa 5100C:ssä kello on alkanut jätättää ja se on merkki powerin kondensaattoreiden olevan vaihtokuntoisia. En ole viitsinyt ottaa vielä sitä työn alle, kun tallennusten tarve on vähäistä, mutta kaikki aikanaan...

    • konkurssi

      Onko taas ne perinteiset TSI-miehen "joka laitteen taikakorjaus" eli virtalähteen konkat syynä?

    • digitollo

      Tehdasasetukset olen palauttanut ja bootannut koko masiinan, eikä näistä ollut apua. Kovalevyllä ei ole yhtään tallennetta, joten niitä en pääse testaamaan.. Verkko on DNA:n.

      Ei kyllä omat taidot tai ymmärrys meinaa enää riittää tätä pidemmälle. Mietin vaan, että kannattaako tuo viedä huoltoon vai ostaa vaan suosiolla uus. Muistan, että joskus oli tämä sama ongelma, että signaalia ei ollut, mutta sillon taisi korjaantua ihan vaan tehdasasetukset palauttamalla.

      • Parempi EPG käytössä

        Onnittelut, sillä DNA:n verkossa on TF5100Pvr-C:llä nimen omaan ongelmia. Kanavat sieltä pitäisi löytyä, mutta EPG on sitten eri juttu. DNA lisäili ohjelmatietoja järjestelmäänsä niin paljon, että osa vanhemmista digibokseista ei enää näytä ohjelmatietoja. Tässä keskusteluketjua muutaman kuukauden takaa..
        https://tuki.dna.fi/org/dna-fi/d/digiboxin-ohjelmaopas-ei-paivity/


    • jhhkjg

      "Kuitenkin kun alan kanavia hakemaan, niin signaalin laatu on 0% ja taso pääosin 0%, mutta hyppii välillä (tekee sitä tosin myös vaikka antennikaapeli ei olisi boksissa edes kiinni), eikä kanavia luonnollisesti löydy."

      Näyttääkö TF5100PVRc kanavia haettaessa laadun ja tason? CRC-1400 tekee kanavahaun ja lopuksi ilmoittaa
      "kanavia löytynyt X-määrä" eikä kerro mitään laadusta tai tasosta.

      "Tehdasasetukset olen palauttanut ja bootannut koko masiinan, eikä näistä ollut apua."

      Onkohan oikea KANAVIEN HAKU tehty vai tökitty kanavanumeroita kaukosäätimessä tehdasasetusten jälkeen?

      • digitollo

        Näyttää se signaalin laadun ja tason juurikin siinä vaiheessa, kun kanavia alkaa hakemaan. Kanavia ei vaan löydy kun signaalia ei ole.


      • jhhkjg
        digitollo kirjoitti:

        Näyttää se signaalin laadun ja tason juurikin siinä vaiheessa, kun kanavia alkaa hakemaan. Kanavia ei vaan löydy kun signaalia ei ole.

        OK. Kokemus on opettanut jonkin verran epäileväksi S24 kertomisista. Mm. tässä kuukausi-kax sitten kysyjä kertoi monipuolisesti tekemisistään ja tiukasti kertoi kaiken oikein tehtynä, mutta ei vaan kuvaa näy ollenkaan. Kaikenlaisten monen ihmisen pitkien neuvojen ja kartoittamisien jälkeen sitten ilmeni ettei kanavahakua oltukaan tehty. ”Aijaa, mä luulin, että olin tehnyt.”


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Täytyy tunnustaa

      että olet kauneinta mitä olen nähnyt. Käteni tärisevät vieläkin. Olen tosiaan ihastunut. Tästäkin vaikenen.
      Ikävä
      121
      1589
    2. jos saat yhden

      Toiveen esittää niin mikä olisi
      Ikävä
      99
      1171
    3. Huomenta päivää

      Somen ihmeelliseen maailmaan. 🤗☕🌞💞
      Ikävä
      200
      1066
    4. Jorma Uotinen jakoi hämmentävän kuvan tiukoissa trikoissa - Jopa Vappu Pimiä häkeltyy: "No wau"

      Jorma! Ei huono! Aikamoisen häkellyttävä kuva totta tosiaan! Lue lisää ja katso kuva: https://www.suomi24.fi/viihde/jo
      Suomalaiset julkkikset
      6
      976
    5. Vanhempi mies

      Minä rakastan sua. Ja tiedän, että sullakin on tunteita mua kohtaan. Tätä elämää ei pitäisi tuhlata enää päivääkään. J
      Ikävä
      54
      861
    6. Anna anteeksi

      Olen rikkonut sinua vastaan tavalla, josta minäkin kärsin. Syitä tutkiskellessani löydän vain itseni. Minä kuulin jokais
      Ikävä
      78
      793
    7. Aika haavat parantaa

      Hyvää huomenta ja mukavaa päivää. ☕🌾😊❤️🪷
      Ikävä
      171
      774
    8. Nyt jos haluat vielä jotain nainen

      Niin laita tähän nimikirjain. Muuten klousaan keissin. Liikaa aikaa kulunut.
      Ikävä
      96
      753
    9. HUS näyttää, kuinka paljon turhaa tai vähemmän tarpeellista tehdään verorahoilla

      HUS on laskeskellut, että sieltä voidaan vähentää melkein tuhat ihmistä ilman, että se toiminta häiriintyy, johon verora
      Hallitus
      44
      750
    10. Tänään kun näin sinut

      olit kuin taideteos. Arat ja väsyneet silmäni kaipaavat lepoa sinussa, mutta en voinut katsoa sinua niin paljon kuin hal
      Ikävä
      51
      741
    Aihe