Neuvoja kaivataan

mintlady

Olen nyt melkoisena aloittelijana ja vielä vanhempana naisihmisenä onnistunut asentamaan tälle pöytäkoneelleni Linux Mint 17 maten. (Hyvä minä, ei tässä ukkoja tarvittu) ;-) Olen pävittänyt sen ja saanut siirrettyä tähän tarvitseman tiedostot, tärkeimmät ohjelmathan tulikin jo Mintin mukana. Libreoffice, kuvankäsittely, sen sellaiset.

Nyt kone tuntuu toimivan oikein hyvin. Miesystäväni sanoi, että olisi varmaan hyvä varmuuskopioida kaikki nyt, kun kaikki pelaa hyvin. Minulla on samanlainen Maxtor-merkkinen kiintolevy ulkoisena usb-levynä kuin tässä koneessa. Haluaisin kopioida sille koko hela hoidon tällaisenaan siltä varalta, että jotain menee sekaisin jossakin vaiheessa. Kuvat ja muut sellaiset ajattelin kopioida myös usb-tikulle, se kyllä onnistuu, mutta nyt kysymys kuuluukin:

Miten minun pitäisi toimia, että saan tämän koneen kiintolevyn kloonattua sille ulkoiselle asemalle, ja miten sitten jos ongelmia tulee, saan sen takaisin tälle koneelle sieltä?

Se minun ulkoinen kiintolevyasemani on sellainen Superbox merkkinen, johon voi helposti lykätä minkä vaan kiintolevyn, tai kaksikin kerralla. Se levy pitää kai alustaa ensin? Sillä on vanhan Windowsin varmuuskopiot, joita en ole tarvinnut.

12

103

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Näistä apuja

      Levyn alustus tehdään vaikka gparted-ohjelmalla, varmaankin ext4-muotoon, joka lienee myös Mintin asennuksessa.

      Kiintolevyn kloonaus ja palautus esim. clonezilla-levyllä, http://www.clonezilla.org/.

      Sitten tavanomainen varmuuskopiointiin esim. unison-gtk. Muitakin hyviä on, google auttaa. Täältäkin ohjeita: https://help.ubuntu.com/community/BackupYourSystem
      Esim. deja dup on kehuttu.

      • mintlady

        Tuo clonezilla varmaan on juuri se, mitä tarvitsen. Kiitos.


    • Win Lin Trol
      • mintlady

        Juu, tuota sivustoa käytinkin apuna, kun asensin. Mutta en huomannut siellä ohjetta siitä levyn kloonauksesta:-)