Olen nyt melkoisena aloittelijana ja vielä vanhempana naisihmisenä onnistunut asentamaan tälle pöytäkoneelleni Linux Mint 17 maten. (Hyvä minä, ei tässä ukkoja tarvittu) ;-) Olen pävittänyt sen ja saanut siirrettyä tähän tarvitseman tiedostot, tärkeimmät ohjelmathan tulikin jo Mintin mukana. Libreoffice, kuvankäsittely, sen sellaiset.
Nyt kone tuntuu toimivan oikein hyvin. Miesystäväni sanoi, että olisi varmaan hyvä varmuuskopioida kaikki nyt, kun kaikki pelaa hyvin. Minulla on samanlainen Maxtor-merkkinen kiintolevy ulkoisena usb-levynä kuin tässä koneessa. Haluaisin kopioida sille koko hela hoidon tällaisenaan siltä varalta, että jotain menee sekaisin jossakin vaiheessa. Kuvat ja muut sellaiset ajattelin kopioida myös usb-tikulle, se kyllä onnistuu, mutta nyt kysymys kuuluukin:
Miten minun pitäisi toimia, että saan tämän koneen kiintolevyn kloonattua sille ulkoiselle asemalle, ja miten sitten jos ongelmia tulee, saan sen takaisin tälle koneelle sieltä?
Se minun ulkoinen kiintolevyasemani on sellainen Superbox merkkinen, johon voi helposti lykätä minkä vaan kiintolevyn, tai kaksikin kerralla. Se levy pitää kai alustaa ensin? Sillä on vanhan Windowsin varmuuskopiot, joita en ole tarvinnut.
Neuvoja kaivataan
12
156
Vastaukset
- Näistä apuja
Levyn alustus tehdään vaikka gparted-ohjelmalla, varmaankin ext4-muotoon, joka lienee myös Mintin asennuksessa.
Kiintolevyn kloonaus ja palautus esim. clonezilla-levyllä, http://www.clonezilla.org/.
Sitten tavanomainen varmuuskopiointiin esim. unison-gtk. Muitakin hyviä on, google auttaa. Täältäkin ohjeita: https://help.ubuntu.com/community/BackupYourSystem
Esim. deja dup on kehuttu.- mintlady
Tuo clonezilla varmaan on juuri se, mitä tarvitsen. Kiitos.
- Win Lin Trol
http://linuxmint-fi.info/
Kaikenlaista infoa jos et ole sattunut huomaamaan ja jos olet niin silti.- mintlady
Juu, tuota sivustoa käytinkin apuna, kun asensin. Mutta en huomannut siellä ohjetta siitä levyn kloonauksesta:-)
- Win Lin Trol
mintlady kirjoitti:
Juu, tuota sivustoa käytinkin apuna, kun asensin. Mutta en huomannut siellä ohjetta siitä levyn kloonauksesta:-)
Ei ole ollut tapana, ainakaan minulla, Linuxeja kloonailla, Winukoita kylläkin.
Isot versiopäivityksetkin olen lopettanut. Livenä uuden kokeilu ja sitten asennus entistä tuhoamatta.
- öhöh..
Pitkän kokemuksen antamalla syvällä rintaäänellä voin vakuuttaa, että et koskaan tarvitse koko helahoidon varmuuskopiota, sillä Linuxin jakelut eivät koskaan mene sellaiseen solmuun, että sitä tarvittaisiin.
Eli turhaa puuhastelua ja miesystäväsi ajattelee Windows-luutunein aivoin.
Ulkoinen kiintolevy tai muistitikku ovat tarpeen ennen uuden järjestelmän asennusta, joilloin niihin on helppo nakata kotikansio talteen kokonaisuudessaan, ja sieltä takaisin uuteen järjestelmään.- Troll detector
Höpö höpö. Varmuuskopio pelastaa päivän kun kovalevy menee rikki.
- ...jj
Troll detector kirjoitti:
Höpö höpö. Varmuuskopio pelastaa päivän kun kovalevy menee rikki.
Uuteen kiintolevyyn saa uuden Mintin verkosta, ja ulkoiseen kiintolevyyn varmuustallennetut omat tiedostot.
- mintlady
"miesystäväsi ajattelee Windows-luutunein aivoin."
Saattaa tosiaan olla, että hän on windows-luutunut;-)
Mutta jos se kiintolevy menee rikki, niin eikö se ole helpoin palauttaa kaikki ulkoiselta levyltä? Luulisin... - Näistä apuja
mintlady kirjoitti:
"miesystäväsi ajattelee Windows-luutunein aivoin."
Saattaa tosiaan olla, että hän on windows-luutunut;-)
Mutta jos se kiintolevy menee rikki, niin eikö se ole helpoin palauttaa kaikki ulkoiselta levyltä? Luulisin...Ilman muuta kloonin palautus on helpoin tapa. Tällöin saa Mintin juuri samanlaisena kuin se oli ennen levyrikkoa. Tietysti edellytyksenä on riittävän säännöllinen kloonaus, esim. kerran kuussa tai useamminkin.
- frrtt
Verkostahan saa uusia Minttejä rajattomasti, joten miksi varmuuskopioida yksi?
- s|o|b
Kyllä kannattaa tehdä täydet varmistukset, ainakin ennen esimerkiksi Mintin versiopäivitystä.
Mintin Backup toolin varmistuksella saat talteen kotikansion (myös piilotiedostot) sekä listan asennetuista ohjelmista. Näin esimerkiksi asennettuja ohjelmia ei tarvitse asennella yksi kerrallaan uudestaan vaan kaikki tapahtuu kertalaakilla. Samoin ohjelmien piilotiedostot palautuvat kerralla.
Kyllä Linux Mint aina Windowssin voittaa, mutta mikään pomminvarma sekään ei ole. Ihan vaikka käyttäjävirheille tai kovalevyn hajoamiselle ei mikään distro voi mitään.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1566319
- 491763
Klaukkalan onnettomuus 4.4
Klaukkalassa oli tänään se kolmen nuoren naisen onnettomuus, onko kellään mitään tietoa mitä kävi tai ketä onnettomuudes381424- 461044
Ukraina ja Zelenskyn ylläpitämä sota tuhoaa Euroopan, ei Venäjä
Mutta tätä ei YLE eikä Helsingin Sanomat kerto.3241009Kolari Klaukkala
Kaksi teinityttö kuoli. Vastaantulijoille ei käynyt mitenkään. Mikä auto ja malli telineillä oli entä se toinen auto? Se48931Ooo! Kaija Koo saa kesämökille öky-rempan:jättimäinen terde, poreallas... Katso ennen-jälkeen kuvat!
Wow, nyt on Kaija Koon mökkipihalla kyllä iso muutos! Miltä näyttää, haluaisitko omalle mökillesi vaikkapa samanlaisen l13909Kevyt on olo
Tiedättekö, että olo kevenee kummasti, kun päästää turhista asioista tai ihmisistä irti! Tämä on hyvä näin <384888Toivoisin, että lähentyisit kanssani
Tänään koin, että välillämme oli enemmän. Kummatkin katsoivat pidempään kuin tavallisesti toista silmiin. En tiedä mistä14867Olisinpa jo siellä, otatkohan minut vastaan
Olisitpa lähelläni ja antaisit minun maalata sinulle kuvaa siitä kaikesta ikävästä, tuskasta, epävarmuudesta ja mieleni75865