Neuvoja kaivataan

mintlady

Olen nyt melkoisena aloittelijana ja vielä vanhempana naisihmisenä onnistunut asentamaan tälle pöytäkoneelleni Linux Mint 17 maten. (Hyvä minä, ei tässä ukkoja tarvittu) ;-) Olen pävittänyt sen ja saanut siirrettyä tähän tarvitseman tiedostot, tärkeimmät ohjelmathan tulikin jo Mintin mukana. Libreoffice, kuvankäsittely, sen sellaiset.

Nyt kone tuntuu toimivan oikein hyvin. Miesystäväni sanoi, että olisi varmaan hyvä varmuuskopioida kaikki nyt, kun kaikki pelaa hyvin. Minulla on samanlainen Maxtor-merkkinen kiintolevy ulkoisena usb-levynä kuin tässä koneessa. Haluaisin kopioida sille koko hela hoidon tällaisenaan siltä varalta, että jotain menee sekaisin jossakin vaiheessa. Kuvat ja muut sellaiset ajattelin kopioida myös usb-tikulle, se kyllä onnistuu, mutta nyt kysymys kuuluukin:

Miten minun pitäisi toimia, että saan tämän koneen kiintolevyn kloonattua sille ulkoiselle asemalle, ja miten sitten jos ongelmia tulee, saan sen takaisin tälle koneelle sieltä?

Se minun ulkoinen kiintolevyasemani on sellainen Superbox merkkinen, johon voi helposti lykätä minkä vaan kiintolevyn, tai kaksikin kerralla. Se levy pitää kai alustaa ensin? Sillä on vanhan Windowsin varmuuskopiot, joita en ole tarvinnut.

12

103

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Näistä apuja

      Levyn alustus tehdään vaikka gparted-ohjelmalla, varmaankin ext4-muotoon, joka lienee myös Mintin asennuksessa.

      Kiintolevyn kloonaus ja palautus esim. clonezilla-levyllä, http://www.clonezilla.org/.

      Sitten tavanomainen varmuuskopiointiin esim. unison-gtk. Muitakin hyviä on, google auttaa. Täältäkin ohjeita: https://help.ubuntu.com/community/BackupYourSystem
      Esim. deja dup on kehuttu.

      • mintlady

        Tuo clonezilla varmaan on juuri se, mitä tarvitsen. Kiitos.


    • Win Lin Trol
      • mintlady

        Juu, tuota sivustoa käytinkin apuna, kun asensin. Mutta en huomannut siellä ohjetta siitä levyn kloonauksesta:-)


      • Win Lin Trol
        mintlady kirjoitti:

        Juu, tuota sivustoa käytinkin apuna, kun asensin. Mutta en huomannut siellä ohjetta siitä levyn kloonauksesta:-)

        Ei ole ollut tapana, ainakaan minulla, Linuxeja kloonailla, Winukoita kylläkin.
        Isot versiopäivityksetkin olen lopettanut. Livenä uuden kokeilu ja sitten asennus entistä tuhoamatta.


    • öhöh..

      Pitkän kokemuksen antamalla syvällä rintaäänellä voin vakuuttaa, että et koskaan tarvitse koko helahoidon varmuuskopiota, sillä Linuxin jakelut eivät koskaan mene sellaiseen solmuun, että sitä tarvittaisiin.
      Eli turhaa puuhastelua ja miesystäväsi ajattelee Windows-luutunein aivoin.

      Ulkoinen kiintolevy tai muistitikku ovat tarpeen ennen uuden järjestelmän asennusta, joilloin niihin on helppo nakata kotikansio talteen kokonaisuudessaan, ja sieltä takaisin uuteen järjestelmään.

      • Troll detector

        Höpö höpö. Varmuuskopio pelastaa päivän kun kovalevy menee rikki.


      • ...jj
        Troll detector kirjoitti:

        Höpö höpö. Varmuuskopio pelastaa päivän kun kovalevy menee rikki.

        Uuteen kiintolevyyn saa uuden Mintin verkosta, ja ulkoiseen kiintolevyyn varmuustallennetut omat tiedostot.


      • mintlady

        "miesystäväsi ajattelee Windows-luutunein aivoin."

        Saattaa tosiaan olla, että hän on windows-luutunut;-)
        Mutta jos se kiintolevy menee rikki, niin eikö se ole helpoin palauttaa kaikki ulkoiselta levyltä? Luulisin...


      • Näistä apuja
        mintlady kirjoitti:

        "miesystäväsi ajattelee Windows-luutunein aivoin."

        Saattaa tosiaan olla, että hän on windows-luutunut;-)
        Mutta jos se kiintolevy menee rikki, niin eikö se ole helpoin palauttaa kaikki ulkoiselta levyltä? Luulisin...

        Ilman muuta kloonin palautus on helpoin tapa. Tällöin saa Mintin juuri samanlaisena kuin se oli ennen levyrikkoa. Tietysti edellytyksenä on riittävän säännöllinen kloonaus, esim. kerran kuussa tai useamminkin.


    • frrtt

      Verkostahan saa uusia Minttejä rajattomasti, joten miksi varmuuskopioida yksi?

    • s|o|b

      Kyllä kannattaa tehdä täydet varmistukset, ainakin ennen esimerkiksi Mintin versiopäivitystä.

      Mintin Backup toolin varmistuksella saat talteen kotikansion (myös piilotiedostot) sekä listan asennetuista ohjelmista. Näin esimerkiksi asennettuja ohjelmia ei tarvitse asennella yksi kerrallaan uudestaan vaan kaikki tapahtuu kertalaakilla. Samoin ohjelmien piilotiedostot palautuvat kerralla.

      Kyllä Linux Mint aina Windowssin voittaa, mutta mikään pomminvarma sekään ei ole. Ihan vaikka käyttäjävirheille tai kovalevyn hajoamiselle ei mikään distro voi mitään.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      140
      6273
    2. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      34
      3808
    3. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      25
      1975
    4. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      18
      1949
    5. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      25
      1778
    6. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      77
      1636
    7. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      16
      1542
    8. Armi Aavikko Malmin hautausmaa

      Haudattiinko Armi arkussa Malmin hautausmaalle vai tuhkattiinko hänet? Kuka tietää asiasta oikein?
      Kotimaiset julkkisjuorut
      23
      1478
    9. Haluisin suudella ja huokailla

      ja purra kaulaasi ja rakastella sinua. Haluisin puristella rintojasi ja pakaroitasi. Ei sinulla taida olla kuitenkaan ni
      Ikävä
      18
      1468
    10. Miksi näin?

      Miksi vihervassut haluaa maahan porukkaa jonka pyhä kirja kieltää sopeutumisen vääräuskoisten keskuuteen? Näin kotoutumi
      Maailman menoa
      35
      1380
    Aihe