"Väärä" katinkultamonni

tietoa!

Hankin akvaarioon (63 l ) levänsyöjäksi kaksi katinkultamonnia. Kotona katselin tyyppejä ja mielessäni syntyi epäilys, kun näyttivät kovin mustilta nämä kaksi. Netistä löysin kuvauksen vasamamonneista (Parotocinclus sp. refice) ja olen aika varma, että minulla onkin kaksi sellaista. Minkä kokoisiksi ne kasvavat? Eli mahtuvatko ne 63 litraiseen? Kasvien syöjiä kuulemma ovat, mutta muuten antaisin kernaasti kavereiden jäädä (kun varsinaista leväongelmaakaan ei ole). Fishbasesta en löytänyt tietoa vai enkö vain onnistunut?

http://www.kapsi.fi/~skare/akvaario/katinkultamonni.html

4

807

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • bettaristic

Feikkikatinkullalla ei olekaan mun tietääkseni vielä virallista nimeä, siksi sitä ei ole fishbasessa. Se kulkee piireissä nimellä Parotocinclus sp. "Recife", eli suomeksi voit sitä kutsua Recife joelta löytyneeksi vasamamonnilajiksi.

Sen vaatimukset on ihan samat kuin aidollakin, luonnossa ne esiintyvät yhteisissä parvissa.
      Aidon erottaa feikistä juuri tuon värin mukaan, mutta huomio huomio, aidollakin väri vaihtelee paljon. Aidon kattarin kuviot on sahalaitaiset, kirjavat ja kullanhohtoiset. Recifen kasvisyöjäpirulaisen väri on tasaisemp. Myös pään muoto on lajeilla erilainen. Kattarilla on pallopää ja recifelle on kovera otsa.

Tässä aito:
      http://www.jjphoto.dk/fish_archive/aquarium/parotocinclus_jumbo_x.jpg

Ja tässä feikki:
      http://www.welse.net/bilder15/parotogr.jpg

Huomaa eroavaisuus pään muodossa.

• tietoa!

Kiitos sinulle! Valitettavasti tuli vain varmistus, että minulla on kaksi feikkikattaria (kuvat olivat ensiarvoisen tärkeitä tunnistamisessa kuin myös sanallinen kuvaus mm. pään muodosta). Varoitus siis kaikille katinkultamonnin ostajille: tuijottakaa monneja "tiukasti silmiin", ovat verraten hankalia erottaa aidoista! (Varsinkin, jos on ekaa kertaa niitä hankkimassa.)

Nyt ajattelin siis elää kuitenkin näiden kanssa. Mitä mieltä olette pohjan kokoonpanosta, kun siellä on nyt kaksi täplänuoli-imumonnia sekä kaksi "Recife joelta löytynyttä vasamamonnia"? Onko vasamamonni muuten röyhkeä? Syö "vain" kasvit? Akvaario on 63 l, runsas kasvillisuus, niukasti kaloja (8 kardinaalitetraa ja nämä aiemmin mainitut 4 monnia). Mahtuuko näin pieneen akvaarioon?

Olen todellakin ihan mielistynyt näihin pieniin monneihin ja nämä vasamamonnit vaikuttavat enemmän päiväaktiivisilta kuin täplänuoli-imumonnit.

• bettaristic
        tietoa! kirjoitti:

Kiitos sinulle! Valitettavasti tuli vain varmistus, että minulla on kaksi feikkikattaria (kuvat olivat ensiarvoisen tärkeitä tunnistamisessa kuin myös sanallinen kuvaus mm. pään muodosta). Varoitus siis kaikille katinkultamonnin ostajille: tuijottakaa monneja "tiukasti silmiin", ovat verraten hankalia erottaa aidoista! (Varsinkin, jos on ekaa kertaa niitä hankkimassa.)

Nyt ajattelin siis elää kuitenkin näiden kanssa. Mitä mieltä olette pohjan kokoonpanosta, kun siellä on nyt kaksi täplänuoli-imumonnia sekä kaksi "Recife joelta löytynyttä vasamamonnia"? Onko vasamamonni muuten röyhkeä? Syö "vain" kasvit? Akvaario on 63 l, runsas kasvillisuus, niukasti kaloja (8 kardinaalitetraa ja nämä aiemmin mainitut 4 monnia). Mahtuuko näin pieneen akvaarioon?

Olen todellakin ihan mielistynyt näihin pieniin monneihin ja nämä vasamamonnit vaikuttavat enemmän päiväaktiivisilta kuin täplänuoli-imumonnit.

Noh, mulla on kokemusta vain aidoista. Se mitä olen huhupuheita kuullut Recifeistä, on että samalla lailla ne käyttäytyvät ja ovat muutekin kuin aidot. Ainoa ero on että kasvit pistetään tehokkaammin silpuksi. Huomioi, että kyllä ne aidotkin syövät miekkakasveja. Erityisesti ohutlehtiset miekat kelpaavat näille ja paksumpilehtisiin jää väähän raastinrautasuun jälkiä.
        Arvioni on, että miekkakasvit nuo laittavat päreiksi, mutta esim. melalehdet jättävät rauhaan sekä varmasti jaavansaniaisen ja keihäslehdet, tai pienilehtiset kasvit kuten viuhkalehden, vedesuosikin tai hentorotalan.
        63-litrainen on aika pieni akva, mutta kyllä sinne mielestäni sopii kaksi recifeä, ehkä vielä kolmaskin. Täplänuolimonneja (imu putosi nimestä pois 80-luvulla tai 90-luvun alussa) saisi myös olla enemmän, mutta tila hannaa vastaan.
        Kalastosta sellainen kommentti vielä, että neonit olisi ollut parempi vaihtoehto, joskin olen kyllä kuullut että nuolimonnit viihtyvisivät ihan hyvin lämpimämmässäkin vedessä kuin mitä niistä on ilmoitettu (max. siinä 24 asteen paikkeilla). Kardinaaleille taas sellainen 25-28 astetta olisi sopiva. Jos pidät lämmön siinä 25-26 asteessa, niin kaipa se kaikille passaa ihan jees.

Yhdyn varoitukseesi. Se on enemmän sääntö kuin poikkeus, että samassa myyntialtaassa aitojen kanssa on myös feikkejä (tai jopa kaikki ovat feikkejä...kukapa kalamyyjä nyt haluaisi ilmoittaa myyvänsä recifejä jos on ne katinkultamonneina ostanut), jos kalat ovat aikuisia. Pienemmät kaverit ovat tod. viljeltyjä, eli silloin ne ovat kaikki tyynni samaa lajia.

• tietoa!
        bettaristic kirjoitti:

Noh, mulla on kokemusta vain aidoista. Se mitä olen huhupuheita kuullut Recifeistä, on että samalla lailla ne käyttäytyvät ja ovat muutekin kuin aidot. Ainoa ero on että kasvit pistetään tehokkaammin silpuksi. Huomioi, että kyllä ne aidotkin syövät miekkakasveja. Erityisesti ohutlehtiset miekat kelpaavat näille ja paksumpilehtisiin jää väähän raastinrautasuun jälkiä.
        Arvioni on, että miekkakasvit nuo laittavat päreiksi, mutta esim. melalehdet jättävät rauhaan sekä varmasti jaavansaniaisen ja keihäslehdet, tai pienilehtiset kasvit kuten viuhkalehden, vedesuosikin tai hentorotalan.
        63-litrainen on aika pieni akva, mutta kyllä sinne mielestäni sopii kaksi recifeä, ehkä vielä kolmaskin. Täplänuolimonneja (imu putosi nimestä pois 80-luvulla tai 90-luvun alussa) saisi myös olla enemmän, mutta tila hannaa vastaan.
        Kalastosta sellainen kommentti vielä, että neonit olisi ollut parempi vaihtoehto, joskin olen kyllä kuullut että nuolimonnit viihtyvisivät ihan hyvin lämpimämmässäkin vedessä kuin mitä niistä on ilmoitettu (max. siinä 24 asteen paikkeilla). Kardinaaleille taas sellainen 25-28 astetta olisi sopiva. Jos pidät lämmön siinä 25-26 asteessa, niin kaipa se kaikille passaa ihan jees.

Yhdyn varoitukseesi. Se on enemmän sääntö kuin poikkeus, että samassa myyntialtaassa aitojen kanssa on myös feikkejä (tai jopa kaikki ovat feikkejä...kukapa kalamyyjä nyt haluaisi ilmoittaa myyvänsä recifejä jos on ne katinkultamonneina ostanut), jos kalat ovat aikuisia. Pienemmät kaverit ovat tod. viljeltyjä, eli silloin ne ovat kaikki tyynni samaa lajia.

Päädyin aikoinaan kardinaalitetroihin, sillä halusin myös taistelukalan. Ja niiden lämpötilat ( vaatimukset vesiolosuhteista)kävivät mukavasti yksiin. Siinä yhteydessä hommasin täplänuolimonneja (tervetuloa 2000-luvulle ;) ) ja ihmeekseni ne pärjäsivät 28 asteessa. No, pärjäsivät juu kyllä, en osaa sanoa, olivatko kuitenkaan tyytyväisiä. Taistelukalan kuoltua pudotin maltillisesti lämpötilan 25 asteeseen, joka on jonkinlainen kompromissi kaikille kaloilleni.

Pienen akvan kanssa oleminen on kyllä sellaista taitelemista, mutta olen ottanut kaiken hyvin opettavaisena. Sitä paitsi tämä harrastus näyttää pahasti olevan sitä laatua, että mieli askartelee jatkuvasti isomman systeemin perään (eikä näillä sivuilla roikkuminen ainakaan mitenkään helpota sitä oloa!)

Feikkikattarit ovat nyt kuitenkin tulleet pysyvästi kotiinsa ja me jatkamme yhteiseloamme kurkkua, kesäkurpitsaa yms. tarjoillen, jotta vahigot jäisivät mahdollisimman pieniksi.

Kiitos vastauksestasi!

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Rakastan sinua

Kohta sanon tämän livenä, älä pelästy.
      Ikävä
      131
      1856
    2. Miksköhän mä oon tuolla

Joskus antanut ymmärtää että olisin sun rinnoista pelkästään kiinnostunut 😂😁🤭 ja sä säikähdit että koskisin ilman lup
      Ikävä
      16
      1762
    3. Heti kun luomisen motiivi tuli esiin - se haisi RAAMATULLISELTA TARINALTA ISOISÄSTÄ, JOLLA ON PARTA

Pinnalliset käsitykset korkeammasta Todellisuudesta Heti kun luomisen motiivi tuli esiin - se haisi RAAMATULLISELTA TAR
      Hindulaisuus
      329
      1072
    4. Tiedätkö miten pahalta tuntui

Kun vetäydyit? Ei kuukausiksi vaan vuosiksi.
      Ikävä
      62
      1056
    5. J miehestä oikeaa

Nimeä ei voi tänne julkaista mutta kannattaa olla varuillaan jos ”aistit” auki t nainen
      Ikävä
      99
      1027
    6. Aamu on aina iltaa viisaampi.

Hyvää huomenta rakas. Ajattelen sinua taas ja yritän keksiä keinoja luoksesi. Satuttaa, kun unohdan sinua joka päivä ene
      Ikävä
      8
      992
    7. Epäiletkö että kaivattusi

On tai on ollut ihastunut sinuun?
      Ikävä
      66
      901
    8. Vanhemmalle naiselle

Juhannussauna on lämpiämässä. 🌿🥵💦
      Ikävä
      59
      878
    9. Onko Lahdessa juhannuskokkoa?

Entä vähän kauempana?
      Lahti
      2
      811
    10. Se meidän sydänyhteys

Oli ihanaa. Oltiin samankaltaisia sieluja ja tunnettiin voimakasta vetovoimaa ja yhteenkuuluvuutta. Voisiko se löytyä vi
      Ikävä
      41
      786
    Aihe