Verenpainetaudin oireita? (huimaus, epätodellinen olo, nausea)

Epätoivoinen

Hei. Olen 24-vuotias mies, jolla todettu hypertensio eli krooninen korkea verenpaine johon olen syönyt 4 vuotta jo ramipriliä (10mg). Nyt noin vajaa kaksi viikkoa sitten minulle tuli yhtä-äkkiä erittäin huono olo ja alkoi pyörryttämään äkisti, ilman mitään fyysistä rasitusta. Menin saman tien sairaalaan päivystykseen, jossa todettiin että ekg täysin normaali, verikokeet (kreatiini, tnt, kolesteroli, verensokeri yms) normaalit, keuhkot kuvattiin (niissä ei vikaa). Verenpaineeni oli kuitenkin lääkityksestä huolimatta koholla noin jopa 190/130. Mukaan lisättiin uusi verenpainelääke amlodipin orion 10mg, jonka jälkeen verenpaine on alkanut hieman tulla alaspäin (keskipäivällä 133/84, iltaisin kuitenkin voi olla jopa 160/110).

Asia mikä tässä on kauheaa on se, että minulle on jäänyt tuosta kahden viikon takaa ympärivuorokautinen lievä huimaus (ei makuullaan?), sekä jatkuva uninen/humalainen/epätodellinen olo, sekä katsetta on vaikea keskittää kunnolla mihinkään, tai keskittyä siihen mitä näkee. Ajatukset ovat myös hieman sekavat. Uudestaan käydessä sairaalassa otettiin pään CT kuva, tarkastettiin korvat ja silmät. Missään niistä ei vikaa. Epäilivät niska/hartia jännitystä.

Kokeillut kolmea eri relaksanttia, venytellyt, tehnyt kävelylenkkejä ja käynyt kaksi kertaa hierojalla. Huimaus on ehkä hellittänyt hieman, mutta katsetta on edelleen vaikea keskittää sekä on jatkuvassa derealisaatio-tilassa. Lähimuistini pätkii vahvasti sekä ajantaju on hävinnyt. Koen myös varsinkin nukkumaan mennessä kasvojen kuumotusta, satunnaista kylmää hikoilua sekä omituisia polton tunteita eri puolella kehoa (harvemmin). Mahaan myös koskee satunnaisesti paljon, sekä ulosteeni on ollut pelkää ripulia. Pahoinvointi myös vaikeuttaa syömistä, syön silti normaalisti ja normaalilla ruokavaliolla ja juon tarpeeksi vettä.

Aloin saamaan paniikkikohtauksia ja hyperventiloimaan, kun lääkärit eivät keksineet mikä minulla on, kuolemanpelkoni on erittäin läsnä. Syön nyt myös Opamax- nimistä lääkettä ahdistukseen, joka auttaa hyperventiloimiseen ja rauhoittaa hieman, mutta huimaus ja epätodellinen olo / katseen tarkentamisvaikeus pysyy. Pulssini on myös lähipäivien aikana ollut itse mitattaessa verenpainemittarilla aina yli 100. Pelottaa aivan helvetisti kun en tiedä mikä mulla on eikä lääkärit osaa vastata?? Nämä kaksi viikkoa ovat surrealismin tunteen takia tuntuneet ehkä noin neljältä päivältä...

Onko kenellekään ollut mitään samanlaista vaivaa??? Arvostaisin suuresti mielipiteitä ja kokemuksia asiasta. Pelottaa niin paljon tämä että itken joka päivä ainakin 5 kertaa....

8

2611

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ....

      Terve! Olen 40 mies.ja mulla justiin samat oireet kun sulla. Korkeaverenpaine.huimaus.kuolemanpelko.panikikohtauksia. Minä syön verenpaine lääkettä.jonka nimi on seloken. Ja kahvi on myrkyä mulle. Kun juon sitä.niin mulla näkö sumenee.ja pulsi lyö tuhata ja sataa. Sitä luule että nyt mä kuolen.vaikka ei sitä kuitenkaa tee kuolemaa.se pelko sa vain vallan.Nämä oireet on kyllä pirulisia. Yritä lyötää joku hyvä lääkäri tai psykoloogi.joka ymmärtäs näistä oireesta Mä toivotan sulle jaksamista.

    • ihan oma valinta
    • ei kiinnosta

      Itsellä paineet 210/ 110, mutta ei paljon hetkauta.
      Lääkkeet olisi, jos viitsisi hakea, mutta asia on minulle yhdentekevä, joten olkoot lääkkeet apteekissa, mitä lie maksaakin.

      Olen pannut merkille, että jos aamulla herää kellon soitoon, niin silloin on ainakin verenpainetta, kuolleella sitä ei ole ymmätääkseni yhtään..

    • paineaalto

      Tuttuja tunteita, kun on itsekin painiskellut verenpainekohtausten kanssa. Äärimmäisen pelottavaa.

      Olet hyvin nuori vp-potilaaksi. Kuinka sun vp alunperin todettiin ja mitä tutkittiin ennen kuin lääkitys aloitettiin? Tuo eka lääkitys ei ilmeisesti ole tepsinyt kovin hyvin? Pitkäänkö sillä pelkästään kitkuttelit?

      Myös erilaiset hormonaaliset häiriöt voivat aiheuttaa verenpainetta, joka voi olla hoitoresistenttiäkin eli lääkkeet eivät siihen oikein tepsi. Lääkärit eivät myöskään näitä aina tunnista / hoksaa tutkia: Hyperaldosteronismi voi aiheuttaa jatkuvasti koholla olevaa painetta, feokromosytooma (tosi harvinainen) tai pseudofeokromosytooma adrenaliinipurkausten kautta aaltoilevaa, tosi korkeaakin painetta. Muitakin on. Wikipediassa tuntuu olevan varsin asiallista tietoa sekä täällä:
      http://endokrinologiyhdistys.yhdistysavain.fi/potilasohjeet/

      Kun olet noin nuori, sinulta pitäisi ehdottomasti sulkea pois hormonaaliset syyt, jos sitä ei ole vielä tehty.

    • amlottaja

      Mä muistelen, että amlodipinin yleisiä oireita olisivat juurikin huimaus ja väsymys. Etenkin hoidon aloittamisvaiheessa.

      Itselleni vaihdettiin melko vasta amlodipin, mutta sillä verenpaine ei laske yhtään mihinkään. Verenpaine pysyy siinä 170/105 luokassa. Toivon saavani vaihtaa lääkettä.

      Oletteko yrittää ehdottaa lääkärille, että antaisivat Losartania diureettiyhdisteellä? Itselläni siitä oli jonkin verran ei-haluttuja vaikutuksia, minkä vuoksi halusin lähteä koittamaan eri lääkkeet läpi ja niitä saakin näköjään sitten testailla. Monelta ihmiseltä olen kuullut todelle hyvää palautetta Losartanista ja siinä on ainakin maineensa puolesta todella vähän sivuvaikutuksia.

    • vaadi tutkimuksia

      rilaiset sairaudet ja lääkitykset saattavat aiheuttaa verenpaineen nousua:

      kilpirauhasen toiminnan häiriöt
      munuaissairaus ja munuaisvaltimoiden ahtautuminen
      maksan toiminnan häiriöt
      lisämunuaisen kuorikerroksen hormonien, kortisolin ja suolahormonin (aldosteronin) liikatuotanto aiheuttavat verenpaineen nousua
      harvinainen lisämunaisen ydinosan kasvain feokromosytooma johtaa ajoittaiseen verenpaineen nousuun ja muihin oireisiin
      diabetes
      jatkuva stressi
      lääkkeiden haittavaikutukset (lue pakkausseloste)

    • Karamaelli

      Minä sinuna siis ap. menisin heti uudelleen lääkäriin, voi olla että tuo yhdistelmä ei auta sinua, koska on paniikkikohtauksia, niin olisiko b-salpaaja pieni annos ja Losartin yhdessä parempi... mulle ei käynyt yhtään verenpaineeseen amlopidin, ei vaikka kuinka sitä koetin käyttää.. pulssin nosti 85-90 lukemille vaikka otin sitä vain 2,5 mg ja kuntosalille oli tyhjä mennä.
      Siis tuntui että en ole yhtään oma itseni, huippasikin ja kävely pitkällä matkalla alkoi tuntua että olen kuin humalassa, verenpaineeseen ei auttanut, no olihan annos pieni, mutta kun mukana oli B-salpaaja migreenin vuoksi ennenkaikkea niin siitä huolimatta olin aika lailla kuin järkeä ei olisi päässä.
      Siis lääkäri vaihtoi sen Losartiiniin ja oireet kyllä hävisi tyystin, annos on 50 mg, ja toinen lääke Diasectral 100 mg.per pv.
      Näillä mennään.
      En kerta kaikkiaan voinut olla kun pulsii hyppi melkein sadassa, ja ohimoilla jyskytti, oli se kamalaa.
      toivottavasti saat asian hoidettua, rohkeasti vaan nyt valittamaan.
      Asiat lutviutuu kun ei jää yksin niiden kanssa.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tollokin tajuaa että Timo Vornanen

      oli joutunut äärimmäiseen tilanteeseen ampuessaa yhden laukauksen katuun. Ei poliisi tee tuollaista hetken mielijohteest
      Maailman menoa
      697
      6329
    2. Istuva kansanedustaja epäiltynä pahoinpitelystä ja ampuma-aserikoksesta

      Seiskan tietojen mukaan Timo Vornanen on epäiltynä pahoinpitelystä ja ampuma-aserikoksesta eikä kenellekään taatusti tul
      Maailman menoa
      527
      3749
    3. Timo Vornanen kilahti

      Mikähän sille kansanedustajalle polisiisi miehelle on noin pahasti mennyt hermot , että tulevaisuudensa pilasi totaalise
      Kotka
      188
      3611
    4. Pullonpalautusjärjestelmä muuttuu - paluu menneisyyteen

      EU suuressa viisaudessaan on päättänyt, että pulloja pitää kierrättää. Jos oikein ymmärsin, nykyisen järjestelmänmme ti
      Maailman menoa
      172
      2814
    5. Sininen farmari - Ford Focus- YFB-842 on poliisilta kadoksissa Kauhajärvellä

      https://alibi.fi/uutiset/poliisilta-poikkeuksellinen-vihjepyynto-autossa-oleva-henkilo-on-avuntarpeessa/?shared=29255-2d
      Lapua
      10
      2519
    6. 288
      2245
    7. Onko oikeudenmukaista? Yhdellä taholla yllättävä valta-asema Tähdet, tähdet -voittajan valinnassa!

      Näinpä, onko sinusta tämä oikein? Viime jaksossakin voittaja selvisi vain yhden äänen erolla ja tänä sunnuntaina ensimm
      Tv-sarjat
      24
      1603
    8. Persukansanedustaja Timo Vornanen ammuskellut Helsingissä

      Poliisi siviiliammatiltaan, luvallinen ase mukana baarissa tällä hemmetin valopääpersulla. Meni eduskunnasta suoraan baa
      Haapavesi
      110
      1502
    9. No kerros nyt nainen

      Kumpi mielestäsi oli se joka väärinkäsitti kaiken? Nyt voi olla jo rehellinen kun koko tilanne on jo lähes haihtunut.
      Ikävä
      100
      1439
    10. Nainen, mietit miten minä jaksan

      En voi hyvin. Nykyään elämäni on lähinnä selviytymistä tunnista ja päivästä toiseen. Usein tulee epävarma olo, että mite
      Ikävä
      89
      1220
    Aihe