Telttasauna

Löylyä

Kertokaa vinkkejä/kokemuksia telttasaunan rakentamisesta vaelluksella. Rakennusmateriaalit, kivimäärät, lämmitysaika, telttasaunan malli jne.

4

5060

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kummakammi

      Telttasaunan materiaalit löytyy yleensä luonnosta,mutta seinämuovit/pressut pitää jonkun tuoda paikalle.

      Kasa kiviä,jossa jonkinmoinen pesä nuotiolle.Siinä poltetaan tulia niin kauan että kivet kuumenevat tarpeeksi jotta niihin voi löylyvettä heitellä löylyt saadakseen.

      Kehikko pitää osata rakentaa,johon saunan seinät tulee. Pressu pitää osata pingottaa niin,että lämpö edes muutamille löylyille riittää.
      Liian tiiviskään ei saa olla sillä häkäkuolema ei ole vitsin asia.

      Helpointa lienee pieni sauna ja iso pressu...

      Itse en ole tehnyt mutta osaisin jos viittisin. Katson vaan turhaksi tuhlata luonnosta puita niin paljoa moiseen.
      Luonnolle edullisempaa jos voit tuoda edes osan puista mukanasi...

      Eli saunominen on kivaa mettäkeikoilla,mutta luontoa säästää jos maltat odottaa sivistyksen pariin sen saunomisen kanssa.

    • Kunteus

      Olen tehnyt vaelluksella saunoja monenmallisista teltoista. Jopa kolmen hengen harjateltasta syntyy sauna kahdelle. Kehikko rakennetaan sen ulkopuolelle, ei sisälle tilaa viemään. Tai yksinkertaisesti viritetään narut yläkulmista lähipuihin.

      Parempia kuitenkin ovat tunnelit tai kupolit, mutta vain sellaiset, joissa kaaret kulkevat ulkoteltan kanavissa. Sisäteltta jätetään tietysti saunottaessa pois.

      Oleellista kiukaassa on sen ladontatapa. Se pitää rakentaa kuin holvikellari. Nyrkkiä pienempiä kiviä on turha käyttää. Kivet on myös pestävä puhtaiksi ellei halua haistella käryjä ekakerralla. Kiuas on tehtävä niin iso kuin telttaan saunojien lisäksi kohtuudella mahtuu ettei löyly lopu kesken saunomisen.

      Kiuas lämmitetään ilman päällä olevaa telttaa mutta se on viritettävä ja kokeiltava sen tarkka paikka huolellisesti ennen lämmitykseen ryhtymistä. Lämmitys kestää 2–3 tuntia. Sitten tulipesä tyhjennetään hiilloksesta ja teltta viritetään paikoilleen. Lauteiksi kelopölli, myös jalat on saatava ylös maasta. Jos saunateltan virittää rinteeseen, lauteille saa korkeutta 'ilmaiseksi'.

      Alkuun olin huolissani telttakankaan kestävyydestä, mutta normaalien vaellustelttojen polyesteri- tai nailonkankaat eivät ole olleet saunakäytöstä moksiskaan. Tietysti on huolehdittava siitä, ettei kangas pääse tuulellakaan kiinni kuumaan kiukaaseen.

      • jopavain

        Muuten sama mutta hiiliä ei tarvitse poistaa. Riittää kun hiilloksen sammuttaa vedellä huolellisesti alakautta. Kivet eivät siitä jäähdy.
        On hyvä katsoa kiukaanpaikka niin että lauteet voi laittaa parista riu'usta vaikkapa sopivien maakivien päälle


    • retkiveikko

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Takaisin ylös

    Luetuimmat keskustelut

    1. Miehen lapsettomuus keski-ikäisten deittailussa

      Tällä palstalla esitetään usein ajatus, jonka mukaan lapsia saanut nainen olisi parisuhdemarkkinoilla huonommassa asemas
      Sinkut
      269
      2255
    2. Kunpa voisin halata sinua

      ja sanoa sinulle miten onnellinen olen siitä, että olet elämässäni. Mutta et ole halausetäisyydellä... etkä elämässäni.
      Ikävä
      44
      1103
    3. Muut yrittää seata meidän välejä

      Nainen, oot varmaan sen myös huomannut. Ihan irl oon sen huomannut jo hyvän aikaa. Eihän anneta sen häiritä.
      Ikävä
      100
      1033
    4. Mikä oli se hetki

      kun tajusit rakastuneesi?
      Ikävä
      76
      1021
    5. Miksi Suomi ärsyttää Venäjää?

      Jatkuvasti? Hyvin suomen herrat tietää, että tuo DCA-sopimus on paha ärsyke Venäjälle. eihän Venäjä ole hyökännyt Suomen
      Maailman menoa
      274
      862
    6. Kun unohdat tämän

      Sivuston, unohdat myös meidät nopeammin. Kokeile. Naiselle.
      Ikävä
      79
      805
    7. Jotenkin tätä asiaa pitää nyt käsitellä

      Vaikka sitten anomuumisti. Olen lähestulkoon rakastunut vanhempaan mieheen mutta tämä ei nyt oikein suju niin kuin pitäi
      Ikävä
      72
      789
    8. Älä turhaan nainen ikävöi minua

      Olen sellainen jäntevä pantteri ja sinä jo melkein rollaattorikamaa. Ei onnistu mikään.
      Ikävä
      64
      680
    9. Meillä olisi kaunis kesä

      Yhden viestin päässä. Haluaisin tutustua. Vaikka oltaisiin vaan ystäviä. Eikä mitään vaan vähättelyä. Ajattelen et olet
      Ikävä
      17
      670
    10. Kuinka paljon voi olla rakastunut..

      ....ja välittää ihmisestä jota ei edes tunnen kunnolla? Eikö silloin ole kysymys jostain suuremmasta? Mitä on yhteenkuul
      Ikävä
      64
      659
    Aihe