Matemaattista taidetta?

pkeckman

Tein ohjelman, jolla aikaansain mahdollisimman suuria ympyröitä kuvaan siten, että ne eivät mene toistensa päälle. Mielestäni tein oivaltavaa matemaattista abstraktia taidetta :) Näyttävät vähän saippuakuplilta laatikossa.

http://petke.info/isotympyrat2.png

11

<50

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Vanha vitsi
      • Kappas, kiitos. Löytyy varmaan mielenkiintoista luettevaa minulle...Tuohan ei poistanut minulta ollenkaan sekä ongelman miettimisen että siihen oman ratkaisun keksimisen iloa, että joku muukin oli asiaa pohdiskellut. Varmasti sillekin, joka keksi ruudin kiinalaisten jälkeen, ollen tietämätön kiinalaisten saavutuksista, tuotti yhtä paljon iloa ruudin keksiminen.


      • No enpä löytänytkään kylläkään yhtäkään ratkaisua ja edes täsmälleen saman aiheen käsittelyä: "Kuinka täyttää annettu suorakaiteen muotoinen alue mahdoillisimman suurilla ympyröilä". Anna yksi linkki.


      • Olen nyt googlaillut aika monta tuntia, mutta en ole löytänyt yhtäkään artikkelia, jossa aihetta oltaisiin käsitelty. Yhden sellaisen artikkelin löysin, jossa käsiteltiin kuinka piirtää kaksi mahdollisimman suurta ympyrää suorakaiteeseen:

        http://math.stackexchange.com/questions/938487/how-to-maximize-area-of-two-circles-inside-a-rectangle-without-overlapping


        mutta ei siinäkään käsitelty sitä, kuinka piirtäisi mahdollisimman suuria tietty määrä. Joten jos asiasta on julkaistu ties miten paljon, niin voisitko ystävällisesti auttaa minua löytämään edes yhden artikkelin, jossa aiheesta on julkaistu? Kiinnostaisi todella lukea.


    • Vanha vitsi

      Voi olla, että juuri tuollainen artikkeli on vaikea löytää, sillä useimmat ongelmat käsittelevät optimaalista pakkaamista tai materiaalinkäyttöä. Silloin ympyrän kokoja on tietty, rajallinen sarja.

      Tuollaisesta sarjasta saa tietenkin hyvän likiratkaisun, kun ottaa suurimman ympyrän halkaisijaksi suorakaiteen pienemmän sivun mitan sekä sen ja pienimmän piirrettavän ympyrän väliin ympyrät esim. millimetrin portain.

      Mutta yritän vielä etsiä, kunhan paremmin ehdin. Luulisin jonkun matemaatikon tuollaisenkin ongelman ratkaisseen.

    • Vanha vitsi

      Tämä alkaa olla lähellä, kun määrittää ehdokaspopulaation edellä kertomallani tavalla:
      .
      http://www.econbiz.de/archiv/ha/fuha/winformatik/algorithms_packing_circles.pdf

      En tiedä, kuinka hyvin yleensä tunnet kombinatorisen optimoinnin juttuja, joita tämä ympyröiden asettelukin on. Vihjeenä voin kertoa, etteivät ahneet algoritmit, eli menetelmät, jotka hetkellisesti maksimoivat peittoa, tuota alueelle maksimipeittoa.

      Maksimipeitto saadaan, kun otetaan mukaan syvyys, eli tämänhetkisen valinnan vaikutus tuleviin. Täydellinen haku vaatinee edelleenkin maailman koko tietokonetehon valjastamista tehtävän ratkaisuun, jos ehdokkaita on paljon ja alue 14laaja.

      • aloit

        Tehtävänä ei ollut saavuttaa maksimipeittoa, vaan piirtää kuvaan ensin mahdollisimman suuri ympyrä, sen jälkeen toinen mahdollisimman suuri ympyrä jne...


      • aloit

        Eli eipä tuo julkaisu ollut lähelläkään.


      • Vanha vitsi
        aloit kirjoitti:

        Tehtävänä ei ollut saavuttaa maksimipeittoa, vaan piirtää kuvaan ensin mahdollisimman suuri ympyrä, sen jälkeen toinen mahdollisimman suuri ympyrä jne...

        Tuo on juuri se yksinkertainen ahne algoritmi.


      • aloit
        Vanha vitsi kirjoitti:

        Tuo on juuri se yksinkertainen ahne algoritmi.

        Aha, hyvä, kiitos. Täytyy tutustua tarkemmin. Ehkä se on nopeampikin algoritmi. Mun oma on tooosi hidas.


      • aloit

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      149
      10852
    2. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      56
      3063
    3. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      209
      2890
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      25
      2147
    5. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      17
      1898
    6. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      17
      1719
    7. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      14
      1696
    8. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      19
      1617
    9. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      18
      1553
    10. 83
      1546
    Aihe