MetalTek-innovation Oy karting harrastajien palveluksessa!

Metaltek

Tämän linkin takana olevassa vidoessa on kätketty vauhdin salaisuus. Se jolla on valot päässä katsomalla tätä videota tajuaa miten saadaan lisää vauhtia ensi kaudeksi. Uskon kyllä että jokut on jo kokeilla tätä?

https://www.youtube.com/watch?v=akjUmyHco3s

30

495

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Mie tajusin

      Mie tajusin miten tätä menetelmää voisi hyödyntää kartingissä. Hyvä puoli tässä tekniikassa on että kappaleen mitat pysyy lähes samana, mutta sen huono puoli on, että kappaleen väri muuttuu ruskeaksi!

    • Kiitos vinkistä!

      Tää video sai mut miettimään uusia ideoita, tää oli tosi iso vinkki, Kiitti vaan ihan oikeesti!

    • Filunkia

      Eihän tätä saisi tehdä? Filunkiahan tämä on.

      • Pelunki-Fille

        Filunkiahan tämä laji on alusta loppuun, kun iskät yrittää saada poikia pärjäämään hinnalla millä hyvänsä, Monacon laituripaikka silmissä kiiluen...

        Surullisinta on se, että ne harvat rehelliset iskät ihmettelee muiden vauhtia ja oikeasti yrittävät kaikin laillisin keinoin saada lisää vauhtia aikaa ja vaivaa säästämättä, mutta ei vain auta. Ja sitten nämä vilunkipellet jeesustelee pitkin varikoita, puhuvat vakiovehkeistä ja valehtelevat päin naamaa, samalla kun selän takana nauravat toisen tyhmyydelle!

        Väitän, että Suomessa ajetuista sarjoista yhdessäkään ei kolmen sakissa ole tallia, joissa olisi kaikki asiat tehty täysin sääntöjen puitteissa. Näin se vaan on!!!

        Ja sinä alaikäinen räkänokka, joka juuri ajattelit kirjoittaa tähän vastauksen, että "Persaukisten on turha harrastaa..." tms. niin säästä näppäimistöäsi. Sinunlaisiasi tämä laji ei todellakaan kaipaa...


      • Samaa mieltä
        Pelunki-Fille kirjoitti:

        Filunkiahan tämä laji on alusta loppuun, kun iskät yrittää saada poikia pärjäämään hinnalla millä hyvänsä, Monacon laituripaikka silmissä kiiluen...

        Surullisinta on se, että ne harvat rehelliset iskät ihmettelee muiden vauhtia ja oikeasti yrittävät kaikin laillisin keinoin saada lisää vauhtia aikaa ja vaivaa säästämättä, mutta ei vain auta. Ja sitten nämä vilunkipellet jeesustelee pitkin varikoita, puhuvat vakiovehkeistä ja valehtelevat päin naamaa, samalla kun selän takana nauravat toisen tyhmyydelle!

        Väitän, että Suomessa ajetuista sarjoista yhdessäkään ei kolmen sakissa ole tallia, joissa olisi kaikki asiat tehty täysin sääntöjen puitteissa. Näin se vaan on!!!

        Ja sinä alaikäinen räkänokka, joka juuri ajattelit kirjoittaa tähän vastauksen, että "Persaukisten on turha harrastaa..." tms. niin säästä näppäimistöäsi. Sinunlaisiasi tämä laji ei todellakaan kaipaa...

        Olen kanssasi täysin samaa mieltä "Pelunki-Fille". Se on raukkamaista sanoisin ja nehan todellisuudessa pettää kuskinsa ja itsensä eikä kilpakumppaneita.


      • jarppi11
        Pelunki-Fille kirjoitti:

        Filunkiahan tämä laji on alusta loppuun, kun iskät yrittää saada poikia pärjäämään hinnalla millä hyvänsä, Monacon laituripaikka silmissä kiiluen...

        Surullisinta on se, että ne harvat rehelliset iskät ihmettelee muiden vauhtia ja oikeasti yrittävät kaikin laillisin keinoin saada lisää vauhtia aikaa ja vaivaa säästämättä, mutta ei vain auta. Ja sitten nämä vilunkipellet jeesustelee pitkin varikoita, puhuvat vakiovehkeistä ja valehtelevat päin naamaa, samalla kun selän takana nauravat toisen tyhmyydelle!

        Väitän, että Suomessa ajetuista sarjoista yhdessäkään ei kolmen sakissa ole tallia, joissa olisi kaikki asiat tehty täysin sääntöjen puitteissa. Näin se vaan on!!!

        Ja sinä alaikäinen räkänokka, joka juuri ajattelit kirjoittaa tähän vastauksen, että "Persaukisten on turha harrastaa..." tms. niin säästä näppäimistöäsi. Sinunlaisiasi tämä laji ei todellakaan kaipaa...

        Niin ja voihan sitä pärjäämättömyyttä itselle koittaa perustella, että ollaan ainoita rehellisiä koko lajissa.
        Sitä kutsutaan itsepetokseksi!


      • Huoltaja huoleton
        jarppi11 kirjoitti:

        Niin ja voihan sitä pärjäämättömyyttä itselle koittaa perustella, että ollaan ainoita rehellisiä koko lajissa.
        Sitä kutsutaan itsepetokseksi!

        Muistan kyllä ajan jolloin meidän kuski oli kokematon ja hidas. Tuli kyllä mietittyä paljonkin muiden moottoreita ja niiden laillisuutta. Sitten kun oma kuski kasvoi ja kehittyi niin oltiin kärjessä ja ihan laillisilla laitteilla. Silloin vasta ymmärsin ettei ne muiden laitteet menny yhtään kovempaa tai olleet parempia.
        Kierrosta kierroksen perään niin erot tasoittuvat.


      • Skarppi12
        jarppi11 kirjoitti:

        Niin ja voihan sitä pärjäämättömyyttä itselle koittaa perustella, että ollaan ainoita rehellisiä koko lajissa.
        Sitä kutsutaan itsepetokseksi!

        Jep. Ja "Jarppi" voisi mennä luetunymmärtämistunnille ja lopettaa täällä viisastelun, jollei selkeää suomea ymmärrä...


      • HCL= HCL
        jarppi11 kirjoitti:

        Niin ja voihan sitä pärjäämättömyyttä itselle koittaa perustella, että ollaan ainoita rehellisiä koko lajissa.
        Sitä kutsutaan itsepetokseksi!

        Mä vähän muokkasin meidän koneen huuhtelukanavia dremelillä koska meillä ei oikein kulkenut viime kaudella ja nyt pitäisi saada kanavat näyttämään alkuperäisiltä, pystyiskö kukaan auttamaan?


      • Vilunki-maestro
        HCL= HCL kirjoitti:

        Mä vähän muokkasin meidän koneen huuhtelukanavia dremelillä koska meillä ei oikein kulkenut viime kaudella ja nyt pitäisi saada kanavat näyttämään alkuperäisiltä, pystyiskö kukaan auttamaan?

        Voi kuule, tähän kysymykseen pystyisi vastaamaan yks oikein kokenut ja kuuluisa mestari jonka nimi löytyi AKK:n sivuilta ainakin joku aikaa sitten vielä, mutta uuden TJ.n myötä jostain kumman syystä nimi hävisi sieltä??


      • optikolla
        HCL= HCL kirjoitti:

        Mä vähän muokkasin meidän koneen huuhtelukanavia dremelillä koska meillä ei oikein kulkenut viime kaudella ja nyt pitäisi saada kanavat näyttämään alkuperäisiltä, pystyiskö kukaan auttamaan?

        Lasikuulaa


    • ywerywt

      Kertokaa nyt tyhmälle missä tätä menetelmää voisi hyödyntää?

      • lämpö k.äsittely

        Männän palautinjousen jäykkyyden stabiilisoinnissa


      • 1+1=2
        lämpö k.äsittely kirjoitti:

        Männän palautinjousen jäykkyyden stabiilisoinnissa

        Ja sitten kun meette kisoihin katso että teillä on aina muutama lämpökäsitelty "osa" varalla mukana koska lämpökäsitelty "osa" menee herkemmin rikki. Siis kulkua tulee rajusti mutta luotettavuus kärsii!


      • Oho, nyt aukesi?
        1+1=2 kirjoitti:

        Ja sitten kun meette kisoihin katso että teillä on aina muutama lämpökäsitelty "osa" varalla mukana koska lämpökäsitelty "osa" menee herkemmin rikki. Siis kulkua tulee rajusti mutta luotettavuus kärsii!

        Nyt rupean tajuamaan, olikohan joku tällainen juttu takana kun yhellä tiimillä hajosi sama osa 2-3 kertaa kesken kaiken viime kesänä?


    • katunut kettu

      Meidän Kalle oli kova kuski cadetissa koska hänellä oli noin 10000RPM kiertävä kone, otimme toki kierroslukujohtoa mittarista pois ettei muut näkisi ja Kalle voitti sillä koneella kaiken. Kone myytiin hyvälle tutulle, muttei tietenkään sillä hyvällä puolalla vaan vakiopuolalla, kaveri jälkeenpäin tuli ksymään miksei se kone kulje niin hyvin kun oli meillä? Kerroin vain että ehkä heidän pitää harjoitella lisää jne. Naureskelin ihan vääränä kaverille selän takana. Siirryimme mini-luokkaan ja meidän minikonekin kulki aivan hirveästi, kampuraan oli tehty epäkesko stefojen kohdalle, jotta kone saisi lisää ilmaa ajon aikana. Kalle voittii myös kaiken mini-luokassa. Filungilla jatkettiin ja menestystä tuli koko ajan siihen asti kun siirryimme sm-luokkaan. Muutama sm-kisa ajettiin ja kaikissa harkoissa ja kisoissa Kalle oli ihan joukon hännillä, Kalle oli ihmeissään että iskä mikä on etten pärjää enää... ?! Jokainen nyt voi miettiä mikä on itsepetos ja mikä ei?

      • Ahaa!

        Taidanpa tietää kuka on kyseessä.


      • aeryg
        Ahaa! kirjoitti:

        Taidanpa tietää kuka on kyseessä.

        Noita esimerkkejä nyt on pilvin pimein tässä lajissa! Hommat loppuu viimeistään Raketin jälkeen ja sitte itketään täällä, että se on AKK:n vika...


      • Nyt faktat pöytään
        aeryg kirjoitti:

        Noita esimerkkejä nyt on pilvin pimein tässä lajissa! Hommat loppuu viimeistään Raketin jälkeen ja sitte itketään täällä, että se on AKK:n vika...

        Meidän tallissa on Kf3, Rotax max, Kf6, Raket 95, Raket 85 ja Raket 60 koneita ja viime viikoloppuna rupesin meittimään että missä koneessa tästä lämpökäsittelystä voisi olla eniten hyötyä? Pitkän pohdinnan jälkeen tulin siihen tulokseen että Raket 60 ja Raket 95 sopivat tähän lämpökäsittelytestiin vallan mainioisti. Suortin testin Raket 95:n kytkimellä, koska se oli huomattavasti helpompaa ja yksikertaisempaa tehdä. Raket 60:n kytkimessä on kuitenkin jonkin verran purkamista. Niinpä rupesin hommiin ja tässä viime viikonlopunna suoritetun lämpökäsittelyprojektin tulos:

        Lämpökäsittelin Raket 95:n kytkintä juuri tuolla tavalla kuin tuossa videossa esitetään ja sen jälkeen penkitin Raket 95 konetta alkuperäisellä kytkimellä ja lämpökäsitellyllä kytkimellä ja alla on tulos:

        - Tehopenkissä Raket 95 alkuperäisellä kytkimellä kytkin otti kiinni noin 5000RPM:ssa

        - Lämpökäsitellyllä kytkimellä Raket 95:n kytkin otti kiinni vasta 6500-7000RPM:ssa eli kone on jatkuvasti huomattavasti paremmalla vääntöalueella!!!

        Siis ero on aivan huikea, tuolla lämpökäsitellyllä kytkimellä esim Vammalan tai Euran radalla peruskuski voittaisi kisan helposti ja vielä selkeällä erolla!


      • Nilsu
        Nyt faktat pöytään kirjoitti:

        Meidän tallissa on Kf3, Rotax max, Kf6, Raket 95, Raket 85 ja Raket 60 koneita ja viime viikoloppuna rupesin meittimään että missä koneessa tästä lämpökäsittelystä voisi olla eniten hyötyä? Pitkän pohdinnan jälkeen tulin siihen tulokseen että Raket 60 ja Raket 95 sopivat tähän lämpökäsittelytestiin vallan mainioisti. Suortin testin Raket 95:n kytkimellä, koska se oli huomattavasti helpompaa ja yksikertaisempaa tehdä. Raket 60:n kytkimessä on kuitenkin jonkin verran purkamista. Niinpä rupesin hommiin ja tässä viime viikonlopunna suoritetun lämpökäsittelyprojektin tulos:

        Lämpökäsittelin Raket 95:n kytkintä juuri tuolla tavalla kuin tuossa videossa esitetään ja sen jälkeen penkitin Raket 95 konetta alkuperäisellä kytkimellä ja lämpökäsitellyllä kytkimellä ja alla on tulos:

        - Tehopenkissä Raket 95 alkuperäisellä kytkimellä kytkin otti kiinni noin 5000RPM:ssa

        - Lämpökäsitellyllä kytkimellä Raket 95:n kytkin otti kiinni vasta 6500-7000RPM:ssa eli kone on jatkuvasti huomattavasti paremmalla vääntöalueella!!!

        Siis ero on aivan huikea, tuolla lämpökäsitellyllä kytkimellä esim Vammalan tai Euran radalla peruskuski voittaisi kisan helposti ja vielä selkeällä erolla!

        Takavuosina kytkimet lämpökäsiteltiin kärryllä laulalattamalla ja renkaat saunassa. Mites nyt ...?


      • Hylsytuli
        Nyt faktat pöytään kirjoitti:

        Meidän tallissa on Kf3, Rotax max, Kf6, Raket 95, Raket 85 ja Raket 60 koneita ja viime viikoloppuna rupesin meittimään että missä koneessa tästä lämpökäsittelystä voisi olla eniten hyötyä? Pitkän pohdinnan jälkeen tulin siihen tulokseen että Raket 60 ja Raket 95 sopivat tähän lämpökäsittelytestiin vallan mainioisti. Suortin testin Raket 95:n kytkimellä, koska se oli huomattavasti helpompaa ja yksikertaisempaa tehdä. Raket 60:n kytkimessä on kuitenkin jonkin verran purkamista. Niinpä rupesin hommiin ja tässä viime viikonlopunna suoritetun lämpökäsittelyprojektin tulos:

        Lämpökäsittelin Raket 95:n kytkintä juuri tuolla tavalla kuin tuossa videossa esitetään ja sen jälkeen penkitin Raket 95 konetta alkuperäisellä kytkimellä ja lämpökäsitellyllä kytkimellä ja alla on tulos:

        - Tehopenkissä Raket 95 alkuperäisellä kytkimellä kytkin otti kiinni noin 5000RPM:ssa

        - Lämpökäsitellyllä kytkimellä Raket 95:n kytkin otti kiinni vasta 6500-7000RPM:ssa eli kone on jatkuvasti huomattavasti paremmalla vääntöalueella!!!

        Siis ero on aivan huikea, tuolla lämpökäsitellyllä kytkimellä esim Vammalan tai Euran radalla peruskuski voittaisi kisan helposti ja vielä selkeällä erolla!

        Eikös kytkimelle ole säännöissä ylin kierrosluku, jolla sen tulee lukittua? Jos kytkin lukkiutuu vasta ylempänä, niin tekninen DQ sääntöjenvastaisesta kytkimestä.
        Ai mutta niin, eihän näitä katsasteta


      • SM ja SJM
        Hylsytuli kirjoitti:

        Eikös kytkimelle ole säännöissä ylin kierrosluku, jolla sen tulee lukittua? Jos kytkin lukkiutuu vasta ylempänä, niin tekninen DQ sääntöjenvastaisesta kytkimestä.
        Ai mutta niin, eihän näitä katsasteta

        SM ja SJM käytössä kytkinseurantalaitteet joilla kytkimen kanssa temppuilu saadaan kiiini. Oli erityistarkkailussa esim Kokemäen SJM viikonloppuna.


      • loigtes
        SM ja SJM kirjoitti:

        SM ja SJM käytössä kytkinseurantalaitteet joilla kytkimen kanssa temppuilu saadaan kiiini. Oli erityistarkkailussa esim Kokemäen SJM viikonloppuna.

        Senpä takia sitten siellä SM:ssä tulee iso pää eteen näille filunkipelleille, kun vehkeitä aletaan oikeasti katsastaa. Pikkuluokissa voi edelleen huoletta kikkailla kytkimien, rengaslitkujen ja sunmuiden kanssa ja pettää kuskiaan monet vuodet.

        No korkeammaltahan putoaa sitten, kun tullaan tosipaikan eteen ja huomataan, ettei taidot riitäkään...! Sääliksi vaan käy niitä lapsiparkoja, joiden unelmat romuttuvat isien hölmöyden takia!!!


      • reilu kerho
        loigtes kirjoitti:

        Senpä takia sitten siellä SM:ssä tulee iso pää eteen näille filunkipelleille, kun vehkeitä aletaan oikeasti katsastaa. Pikkuluokissa voi edelleen huoletta kikkailla kytkimien, rengaslitkujen ja sunmuiden kanssa ja pettää kuskiaan monet vuodet.

        No korkeammaltahan putoaa sitten, kun tullaan tosipaikan eteen ja huomataan, ettei taidot riitäkään...! Sääliksi vaan käy niitä lapsiparkoja, joiden unelmat romuttuvat isien hölmöyden takia!!!

        Tämä viestiketju kertoo kaiken oleellisen moottoriurheilusta.


      • Oho...oho
        Nyt faktat pöytään kirjoitti:

        Meidän tallissa on Kf3, Rotax max, Kf6, Raket 95, Raket 85 ja Raket 60 koneita ja viime viikoloppuna rupesin meittimään että missä koneessa tästä lämpökäsittelystä voisi olla eniten hyötyä? Pitkän pohdinnan jälkeen tulin siihen tulokseen että Raket 60 ja Raket 95 sopivat tähän lämpökäsittelytestiin vallan mainioisti. Suortin testin Raket 95:n kytkimellä, koska se oli huomattavasti helpompaa ja yksikertaisempaa tehdä. Raket 60:n kytkimessä on kuitenkin jonkin verran purkamista. Niinpä rupesin hommiin ja tässä viime viikonlopunna suoritetun lämpökäsittelyprojektin tulos:

        Lämpökäsittelin Raket 95:n kytkintä juuri tuolla tavalla kuin tuossa videossa esitetään ja sen jälkeen penkitin Raket 95 konetta alkuperäisellä kytkimellä ja lämpökäsitellyllä kytkimellä ja alla on tulos:

        - Tehopenkissä Raket 95 alkuperäisellä kytkimellä kytkin otti kiinni noin 5000RPM:ssa

        - Lämpökäsitellyllä kytkimellä Raket 95:n kytkin otti kiinni vasta 6500-7000RPM:ssa eli kone on jatkuvasti huomattavasti paremmalla vääntöalueella!!!

        Siis ero on aivan huikea, tuolla lämpökäsitellyllä kytkimellä esim Vammalan tai Euran radalla peruskuski voittaisi kisan helposti ja vielä selkeällä erolla!

        Kun lukee näitä kirjoituksia, jotenkin viime kauden tapahtumat tulee mieleen, oliko sittenkin huhut laittomasta kytkimestä totta? Muistan vain että samalta kuskilta hajosi kytkin muutama kerta viime kaudella, voi vi*tu mikä pelleily.


      • mikä katsastus?
        SM ja SJM kirjoitti:

        SM ja SJM käytössä kytkinseurantalaitteet joilla kytkimen kanssa temppuilu saadaan kiiini. Oli erityistarkkailussa esim Kokemäen SJM viikonloppuna.

        Minusta katsastuksessa kontrolli on ollut niin löysää kuin olla ja voi.


    • Lämpökäsitellyt päät

      Aika monen huoltajan pää näyttää olevan niin lämpökäsitelty, että niillä menee aivan liian lujaa. Ne kun saataisiin jäähtymään niin moni asia paranisi.

      • mitä uunot?

        Toihan on jo vanhanaikainen, koska ensi kesän uusissa rungoissa käytetään komposiittia.


      • äoiefh
        mitä uunot? kirjoitti:

        Toihan on jo vanhanaikainen, koska ensi kesän uusissa rungoissa käytetään komposiittia.

        Juu ja pensakoneet kielletään ja ajetaan vaan sähkövehkeillä...!


    • Miniproffa

      Ööh männänrenkaat on "lössäytetty" iät ja ajat, siinä ei ole mitään uutta. Paljon nykyaikaisempaan on syväjäädyttää osat, googlatkaa aiheesta :)

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      56
      1906
    2. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      48
      1658
    3. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      52
      1584
    4. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      5
      1527
    5. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      6
      1505
    6. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      6
      1415
    7. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      8
      1316
    8. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      12
      1281
    9. Revi siitä ja revi siitä

      Enkä revi, ei kiinnosta hevon vittua teidän asiat ja elämä. Revi itte vaan sitä emborullaas istuessas Aamupaskalla
      Varkaus
      4
      1163
    10. Kello on puoliyö - aika lopettaa netin käyttö tältä päivältä

      Kello on 12, on aika laittaa luurit pöydälle ja sallia yörauha kaupungin asukkaille ja työntekijöille. It is past midni
      Hämeenlinna
      4
      1148
    Aihe