Kannataako päivittää Mint 17 -> 17.1 mitä uutta?

upeetaMahtavaa!;)

Tämä Mint 17 on aika makeen näköinen vau! :) Paremman näköinen kuin Ubuntut.

1. Onko Mint versioiden välillä vakaudessa eroa? En haluaisi ees taas korjailla Mint linuxsia.

Mint Rebecca 17.1
http://www.linuxmint.com/download.php

2. Miksi Mintissä ei ole siivous ohjelamaa kuten Ubuntussa on kohta..."Yksityisyys".
3. Mitä asetuksia pitäisi säätää jotta yksityisyyden suoja olisi paras mahdollinen?
4. Mikä taho tekee tätä Mint linuxsia onko se jenkki yhteisö tai firma vai joku maailmalaajuinen Mint yhteisö?

ps.miksi Mint ei suostunut asennuksessa krybtaus salamaan kokonaan 1000G kiintolevyä? Sen kohdan oli pakko ohittaa. Asennuksen aikana tuli joku virhesanoma ja painoin kohtaa "Skip" ja asennus jatkui loppuunasti.

30

300

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • upeetaMahtavaa!
    • ↗↘↷↱↯↺↪↗↓↙

Itse käytin ensin Mint 17 Qianaa, mutta bugiseksi totesin.
      Päivityksiä tuli kuin turkin hihasta.
      Sitten asensin Mint 17.1 Rebeccan, ja tyytyväisempi en voi olla.
      Sen viimeistelytaso näkyy siinäkin, että Qianan kaltaista päivitystulvaa ei ole kun ei tarvitakaan.
      17.1-versioon on panostettu.

• lkjhg

Jeps! Vaihdoin HD:n SSD:n ja asensin w7:n rinnalle 17.1 Rebeccan ja pelittää nopeasti vaikka on vanha kone. Olen toistaisesti tyytyväinen uskallan suositella.

Ainoa asia mitä toivoisin, olis että 17.1:nen olisi helppo asentaa W8.1:n rinnalle ettei uuden koneen ostajien tarvitse tuhota ostamansa tietoneen alkuperäisyyttä vaikka parantaakin sitä esim. LinuxMintillä!

• jeps.
        lkjhg kirjoitti:

Jeps! Vaihdoin HD:n SSD:n ja asensin w7:n rinnalle 17.1 Rebeccan ja pelittää nopeasti vaikka on vanha kone. Olen toistaisesti tyytyväinen uskallan suositella.

Ainoa asia mitä toivoisin, olis että 17.1:nen olisi helppo asentaa W8.1:n rinnalle ettei uuden koneen ostajien tarvitse tuhota ostamansa tietoneen alkuperäisyyttä vaikka parantaakin sitä esim. LinuxMintillä!

Jonku kannettavan ymmärrän että siinä tulee roska 8, mutta pöytäkoneeseen jonka kokosin asensin ainoastaan vain Mintin, alkuun 17 ja päivitin nyt 17.1 versioon. Olen täysin tyytyväinen tähän, käyttöjärjestelmän pitääkin olla että se vain toimii ja ohjelmia käytetään, eikä häiritse käyttäjää :)

• 567899
        lkjhg kirjoitti:

Asensin Mint 17.1 Xfce:n vm.2004 koneeseen, jossa integroitu näytönohjain 64 Mb.. heh heh.
        Pelittää aivan priimasti. Mintin porukka on tehnyt laatua vaikka kyseessä on RC-julkaisuehdokas.

• upeetaMahtavaa!;)
        567899 kirjoitti:

Asensin Mint 17.1 Xfce:n vm.2004 koneeseen, jossa integroitu näytönohjain 64 Mb.. heh heh.
        Pelittää aivan priimasti. Mintin porukka on tehnyt laatua vaikka kyseessä on RC-julkaisuehdokas.

Eikö tuo Mint 17.1 Cinnamon ole jo vakaa LTS versio? Eikä testi versio RC ?

• upeeaMahtavaa!;)
        lkjhg kirjoitti:

Onnistuuko Windows 10 BETA (en muista testiversio numeroa) ja Mint 17.1 asentaminen saman koneseen? Kumpi pitää asentaa ensin?

Jos nyt asentaa sen Win10 testiversion niin eikö se lopeta toimimasta kun valmis versio julkaistaa. Nyt jos sen asentaa arkikäyttöön niin se lypsää kaiken käyttötiedon kehittäjille 24h/vrk.

Sitten lopuksi kaikki omat tiedostot olisi ympärimaailmaa ja ois pakko asentaa kaikki uusiksi, kun ilmaisversio on tullut tiensä päähän.

Minulla on Windows 8 yhdessä koneessa kiintolevyllä mutta sitä en ole käyttänyt. Ei ole yhdistety koska en tykkää Windows 8 versiosta. Sitä pitäisi päivitää , mielummin vasta kun se Windows 10 ilmestyy.

Sitten voisi kokeilla Mint 17.1 ja Windows 10 samaan koneseen. Jos joku joka osaa asennuksia tehdä on ensin kokeilut. Minulla on ostetuja Windows ohjelmia joita halua joskus käyttää, joten tarvitsen myös Windowsia.

• helppoo heinäntekoo
        upeeaMahtavaa!;) kirjoitti:

Onnistuuko Windows 10 BETA (en muista testiversio numeroa) ja Mint 17.1 asentaminen saman koneseen? Kumpi pitää asentaa ensin?

Jos nyt asentaa sen Win10 testiversion niin eikö se lopeta toimimasta kun valmis versio julkaistaa. Nyt jos sen asentaa arkikäyttöön niin se lypsää kaiken käyttötiedon kehittäjille 24h/vrk.

Sitten lopuksi kaikki omat tiedostot olisi ympärimaailmaa ja ois pakko asentaa kaikki uusiksi, kun ilmaisversio on tullut tiensä päähän.

Minulla on Windows 8 yhdessä koneessa kiintolevyllä mutta sitä en ole käyttänyt. Ei ole yhdistety koska en tykkää Windows 8 versiosta. Sitä pitäisi päivitää , mielummin vasta kun se Windows 10 ilmestyy.

Sitten voisi kokeilla Mint 17.1 ja Windows 10 samaan koneseen. Jos joku joka osaa asennuksia tehdä on ensin kokeilut. Minulla on ostetuja Windows ohjelmia joita halua joskus käyttää, joten tarvitsen myös Windowsia.

Onnistuu hyvin helposti. Asenna ensin Virtualbox, jonka alaisuuteen voit helposti asennella niin monta käyttistä kuin koneesi muistiresursseja riittää. Käyttisten asennusjärjestys on yhdentekevä. Windows 10 kokeiluversionkin kun asennat näin, niin ei mitään huolta siitä, että se on ajastettu loppumaan keväällä.

• joku...
        upeeaMahtavaa!;) kirjoitti:

"Onnistuuko Windows 10 BETA (en muista testiversio numeroa) ja Mint 17.1 asentaminen saman koneseen? Kumpi pitää asentaa ensin?"

Aina ensin asennetaan windows ja vasta sen jälkeen linuxit. Tämä siksi että jos asentaa toisinpäin niin Windowsin asennus tuhoaa linux-asennuksen. windows kun ei ymmärrä mitään linuxien päälle mutta linuxin asennus osaa ottaa huomioon muut käyttikset.

"Jos nyt asentaa sen Win10 testiversion niin eikö se lopeta toimimasta kun valmis versio julkaistaa. Nyt jos sen asentaa arkikäyttöön niin se lypsää kaiken käyttötiedon kehittäjille 24h/vrk."

Joo, luulisinpa että testiversio lopettaa toimintansa tietyn ajan jälkeen.

Ja unohda tuon toisen antama neuvo virtualbokseista, sellaiset vaatii tietämystä ja on turhaa ajanhukkaa.

• upeetaMahtavaa!;)
        joku... kirjoitti:

"Onnistuuko Windows 10 BETA (en muista testiversio numeroa) ja Mint 17.1 asentaminen saman koneseen? Kumpi pitää asentaa ensin?"

Aina ensin asennetaan windows ja vasta sen jälkeen linuxit. Tämä siksi että jos asentaa toisinpäin niin Windowsin asennus tuhoaa linux-asennuksen. windows kun ei ymmärrä mitään linuxien päälle mutta linuxin asennus osaa ottaa huomioon muut käyttikset.

"Jos nyt asentaa sen Win10 testiversion niin eikö se lopeta toimimasta kun valmis versio julkaistaa. Nyt jos sen asentaa arkikäyttöön niin se lypsää kaiken käyttötiedon kehittäjille 24h/vrk."

Joo, luulisinpa että testiversio lopettaa toimintansa tietyn ajan jälkeen.

Ja unohda tuon toisen antama neuvo virtualbokseista, sellaiset vaatii tietämystä ja on turhaa ajanhukkaa.

Ok kiitti vinkeistänne! :)
        VirtuaBox olisi mielenkiintoista osata käyttää. Lienee liian vaikeeta minulle , en osaa englantia riittävän hyvin.

• !!!
        upeetaMahtavaa!;) kirjoitti:

Ok kiitti vinkeistänne! :)
        VirtuaBox olisi mielenkiintoista osata käyttää. Lienee liian vaikeeta minulle , en osaa englantia riittävän hyvin.

Sen voi helposti asettaa suomenkieliseksi.

• kraffi 1

Asensin ko.jakelun mutta suomen kielipaketti näyttäs olevan vajaa enkä ole googlettamalla löytänyt apuja.
      Oisko täällä kellään antaa apuja?

• ....

Riippuu työpöytäversiosta, Mate, Cinnamon, KDE, Xfce?
        Mate taitaa olla suomennettu eniten.

• upeetaMahtavaa!;)

Sama täällä, useissa paikoissa tulee vastaan englanninkieltä. Niin ja eikä äänet toimi vaikka on ihan perus pöytäkaijuttimet?

• Lue blogia

Lueppa mintin blogia. Päivitys kannattaa vain, jos siihen on joku järkevä/pakottava syy. Muuten pärjäät hyvin versiolla 17 vuoteen 2019.

• upeetaMahtavaa!;)

Eikö molempia julkaisuja mainosteta LTS versioiksi?
        Vaikka mitään suurta näkyvää muutosta ei näy tuosta 17 versioista tulleen niin, tykkään jo enemmän tämän 17.1 version taustakuvista. :)

Kaipaamaan jäin siivous ohjelmaa sitä mikä on Ubuntussa... "Yksityisyys"
        Nyt BleachBit siivoaa Minttiä turhasta. Sekin pitää vielä erikseen päivittää deb pakettina uusimpaan 1.6 versiion.

Kaikki Mint käyttäjät ei osaa englantia, harmittaa kun vastaan tulee englanninkielisiä toimintoja. Jos sinulta löytyy suomenkielisen blogin linkki niin voisitko laittaa esille? Jotta kaikki Mintistä kiinnostuneet löytää sen helposti.

Vaikka tässä tulee vastaan englanninkieltä niin tätä voi käyttää vaika se englanninkieli harmittaa.

• helppoa heinänteko

Vaikka mitään suurta näkyvää muutosta ei näy tuosta 17 versioista tulleen niin, tykkään jo enemmän tämän 17.1 version taustakuvista. :)

Nyt BleachBit siivoaa Minttiä turhasta. Sekin pitää vielä erikseen päivittää deb pakettina uusimpaan 1.6 versiion.

Kaikki Mint käyttäjät ei osaa englantia, harmittaa kun vastaan tulee englanninkielisiä toimintoja. Jos sinulta löytyy suomenkielisen blogin linkki niin voisitko laittaa esille? Jotta kaikki Mintistä kiinnostuneet löytää sen helposti.

Vaikka tässä tulee vastaan englanninkieltä niin tätä voi käyttää vaika se englanninkieli harmittaa.

Googlehan kääntää sen helposti haluamallesi kielelle.

• mnjhgyt5

Minulla ei ollut syytä vaihtaa mutta yllätyin kun 17.1 on mielestäni nopeampi. En tiedä jos siihen nopeuden muutokseen vaikutti tietokone ominaisuuksineen.

• Kainalniemen-Hiki

Minä olen myös tykästynyt tähän 17.1-versioon. Kannatti suoraan työpöydältä päivittää. Nopealla yhteydellä kävi varsin sukkelasti. Toimii jopa yllättäen vielä vakaammin kuin Qiana.

• upeetaMahtavaa!;)

Miten teillä toimii Facebook ?
      Eilen kävin Mintillä 17.1 Facebookissa ja se tahmasi todella usein.

Firefox selain yhtäkkiä toi esiin jonkun kehittäjä työkalun? Selaimessa näkyneen ohjelman sivu ilmoitti englanniksi... että tämä sovellus on tarkoitettu facebook kehittäjille ja jos olet käyttämässä tätä olet ilmeisesti hakkeroimassa Facebookkiin ? :/ ????

Kirjauduin äkkiä ulos Facebookista ja katkaisin nettiyhteyden. En tiedä mikä se oikeen oli?

• pöö

Tämä viestiketju osoittaa hyvin tämän palstan tason ja käyttäjien älykkyyden.

Sitte nämä tumpelot kuitenkin tulee muille palstoille.

• jokseenkin...

Joo sinut on nähty muualla usein.

• Stankovic

En ole enää vuosikausiin viitsinyt käyttää Windowsia. Olen joutunut tekemisiin niin monen sairaan Windows 7/8-koneen kanssa että jo nimen Windows mainitseminen saa minut voimaan pahoin. Ihmisiä tieten tahtoen kiusataan Windowsilla. Joka ainoa jolle olen asentanut Linux Mintin (13 ja 17) ovat olleet siihen tyytyväisiä. Juuri vakaus, nopeus ja helppokäyttöisyys miellyttää heitä. Mint vain yksinkertaisesti toimii. Mielestäni Mint 13:sta lähtien se on ollut juuri se käyttöjärjestelmä joita Linuxia ensimmäisen kerran kokeilevat/siihen siirtyvät kannattaa valita. Se on käyttäjäystävällinen.

• Görlitz
      • Stankovic

Ajan koemielessä paraikaa päivitystä suoraan 17.0----> 17.1 Cinnamonissa Annan ensi arvion tänä iltana...

• Stankovic
        Stankovic kirjoitti:

Ajan koemielessä paraikaa päivitystä suoraan 17.0----> 17.1 Cinnamonissa Annan ensi arvion tänä iltana...

Hyvältä vaikutti. Jopa vakaammalta ensi illan jälkeen kuin Qiana.

• Kainalniemen-Hiki

Mulla 17.1 toimi jopa paremmin kuin 17.0 vaikka siinäkään ei juuri valittamista. 17.1:n mukana tulee nätimmät työpöydät. Itse käytän Cinnamonin kanssa Cairo-Docia ja nastalla tavalla toimii paremmin kuin MATE:ssa. Tosi hieno, vakaa, nopea ja kaunis työpöytä käytössä. Cinnamon on mennyt paljon eteenpäin viimeisen 2 vuoden aikana.

• kmnnf

Testaan voiko tänne kirjoittaa enää mitään edes kommenttina, kun aloitukset eivät toimi.

• kmnnf

Joo.
        Vanhoja viestejä voi kommentoida, mutta uusia alotuksia ei voi tehdä ollenkaan.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. 326
      4801
    2. Kun katsoin häntä

Niin ajattelin että hän on niin rakas ❤️
      Ikävä
      16
      2266
    3. Mitä sanoisit kolmella sanalla

kaivatullesi ja tunteidesi kohteelle? 🙎💝💝
      Ikävä
      194
      2109
    4. Haluisin niin

Selvittää sun kanssa asiat. Kumpa uskaltaisin. Haluatko sinä?
      Ikävä
      107
      1486
    5. Miksi Pekkaa ei hyväksytä maailmalla julkisiin virkoihin?

On mennyt jo monta hommaa ohitse.
      80 plus
      81
      1407
    6. Minkälainen koti

kaivatullasi on?
      Ikävä
      74
      1002
    7. Nyt mielipiteitä kehiin?

Niin ,onko arvon kuhmolaiset teidän mielestänne kaupungin hommissa turhia työpaikkoja/työntekijöitä? Mielipiteitä tu
      Kuhmo
      57
      987
    8. IS: Paljastus - Tästä syystä Marika jätti Diilin kesken -Tilittää: "Jäi vähän karvas maku, koska..."

Diilissä lähti yllättäen yksi kisaaja. Voi harmi, leikki loppui liian varhain… Diilissä Jaajo Linnonmaa etsii vetäjää Ka
      Tv-sarjat
      2
      939
    9. Martina miehensä kanssa Malediiveilla.

Miksi täällä puhutaan erosta? Lensivät Dubaista Malediiveilĺe.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      119
      844
    10. Ei lumous lopu koskaan

Kerran kun tietyt sielut yhdistyvät kunnolla, ei irti pääse koskaan. Vaikka kuinka etsit muista ihmisistä sitä jotain tu
      Ikävä
      59
      776
    Aihe