Olemme asuneet viisi vuotta asunnossa missä on ollut paha kosteusvaurio ja se on korjattu tänä vuonna. Minulla jatkuu edelleen silmäoireet silloin tällöin, tyttärelläni todettiin astma ja minullakin infektioastma. Päänsärkyä, poskiontelontulehduksia, kurkunpääntulehduksia...Uusin juttu onkin nyt se, että minulla tutkitaan turvonneita imusolmukkeita. Onko kenelläkään tietoa, voisiko turvotus johtua tästä homealtiskuksesta (olen kaiket päivät kotona lasten kanssa) vai olenko sairastunut vakavammin...?!
Onneksi muutamme parin viikon kuluttua!!!!
Imusolmukkeet ja home
17
16481
Vastaukset
- sairastellut
Oliko asunnossanne myös hometta? Jos oli, se lienee tarttunut myös huonekaluihin, vaatteisiin jne.
Kaikki eivät parane heti, vaikka ei olisikaan enää homeen äärellä. Sen huomaat, jos luet tätä palstaa.- homehtunut
Yksi cyproc-seinä oli kylppärissä täysin homeessa kun se avattiin ja tietääkseni rakennusmies on vain kantanut homeitiöseinän meidän asunnon läpi ulos. Ei puhettakaan esim alipainemeiningistä tms...sohvissa on varmasti hometta ja kun muutamme uuteen asuntoon, meille tuleekin uudet sängyt yms..
- Jokeri
homehtunut kirjoitti:
Yksi cyproc-seinä oli kylppärissä täysin homeessa kun se avattiin ja tietääkseni rakennusmies on vain kantanut homeitiöseinän meidän asunnon läpi ulos. Ei puhettakaan esim alipainemeiningistä tms...sohvissa on varmasti hometta ja kun muutamme uuteen asuntoon, meille tuleekin uudet sängyt yms..
Mulla on sama tilanne, asunto korjattiin pari kk sitten, kaikki työmiehet ramppasi asunnon läpi, jättäen kaikki homehtuneet rakennustarvikkeet pihaan/vessaan, ei minkäänlaisia naamareita, ei alipaineistusta, edes kunnollista imuria.
Ja hometta täällä on ollut ainakin 4v jo.
Kalusteet sekä petivaatteet ovat edelleen samat, ja on niitä sairauksia ollutkin. Poskiontelo tulehduksia, kuumetta, silmien ärtyilyä, hengitysvaikeuksia, nivelkipuja yms.
Voiko migreeni aiheutua homeesta muuten?
Itselläni todettiin vähän aikaa sitten rasitusmigreeni.
Pahinta on vaan kun isä ei usko että nuo pitäisi kaikki vaihtaa & muuttaa pois, kommenttina vaan että "kyllä se vesivaurio on nyt korjattu, ei täällä enää hometta ole".
Että näin täällä suomessa. - Homeallergia
Jokeri kirjoitti:
Mulla on sama tilanne, asunto korjattiin pari kk sitten, kaikki työmiehet ramppasi asunnon läpi, jättäen kaikki homehtuneet rakennustarvikkeet pihaan/vessaan, ei minkäänlaisia naamareita, ei alipaineistusta, edes kunnollista imuria.
Kalusteet sekä petivaatteet ovat edelleen samat, ja on niitä sairauksia ollutkin. Poskiontelo tulehduksia, kuumetta, silmien ärtyilyä, hengitysvaikeuksia, nivelkipuja yms.
Pahinta on vaan kun isä ei usko että nuo pitäisi kaikki vaihtaa & muuttaa pois, kommenttina vaan että "kyllä se vesivaurio on nyt korjattu, ei täällä enää hometta ole".
Että näin täällä suomessa.Kun olin työssä homepaikassa, minulla oli hirvittäviä päänsärkykohtauksia. Kävin muutaman kerran kipupoliklinikalla ja päivystyksessäkin, kun omat lääkkeet eivät auttaneet. Kerran minulla epäiltiin aivoverenvuotoa, kun päivystyksenkään lääkkeet eivät auttaneet. Olin yön ja seuraavan päivän tarkkailussa sairaalahoidossa. Homepäänsärky se oli. Homepäänsärkyyn ei kunnolla auta tavalliset särkylääkkeet. En usko Sinulla olevan mitään migreeniä. Minunkin päänsärkyni loppuivat kun jäin sairauslomalle ja työkyvyttömyyseläkkeelle. Minulla on ammattitauti ja homeallergia.
Jos oireilet korjauksen jälkeen, ei joko korjaus ole onnistunut tai kirjat, huonekalut ja vaatteet, jotka ovat olleet homeasunnossa, aiheuttavat oireita.
En kestä yhtään homeean hajuisia ihmisiä. Heti alkaa vesi valumaan nenästä, aivastuttaa, silmiä särkee ja yskittää. Pää tulee myös kipeäksi ja nenä turpoaa ihan tukkoon.
Tämä rajoittaa elämääni todella paljon. Vaikka lääkitys on "täysillä" (useita eri lääkkeitä), en voi olla yhtään homerakennuksissa, enkä homeen hajuisten ihmisten lähellä. - pienestä vauriosta kärsi
Jokeri kirjoitti:
Että näin täällä suomessa.Oli hauska lukea toi alin kappale.
Itellä vanhassa asunnossa oli varmasti hometta vaikka oireet ei sinällään hirveen vakavat olleet. Mutta kun ei haissut ja selvää selvää homeen merkkiä ei ollut niin kyllä suurin osa piti mua hulluna eikä meinannu millään uskoo.
Sitten kun kaveri tai toinen oli yötä niin aamulla vaan ovat todenneet että "kyllä täällä jotain o" kun huomaa sen sekavan tunteen päässä.
Nyt uudessa kämpässä kaikki vanhat kalusteet, peitot ja lakanat. Helvetin huono ilmanvaihto ja kylppärissäki kaakeleitten ja oven välis sellasta rakoo että pistää miettiin onko siä mitään. Vaikka ei oliskaan niin vanhat tekstiilit ja kankaat "olohuoneessa" (yksiö) huono ilmanvaihto varmastikkin ei ole hyvä kombinaatio vaikka tää nyt on parempi ku asua siä vanhassa kämpässä.
Mutta rupeeppa jollekki muille selittään sitte näistä niin hulluna pitävät.
- Stp
Ja onneksenne muutatte. Kuinkahan käy seuraavalle asukkaalle?
- saman kokenut
meillä on omassa talossa paha kosteus/homevaurio ja kun muutimme vuokralle piti kaikki vaatteet pestä 60 asteessa ja kaikki huonekalut puhdistaa.
Kangassohva odottaa uudelleen verhoilua(50 luvun sohva siksi haluan sen päällystää uudelleen),eli kaikki kankaat ja pehmusteet veks ja puu osat pestään.
Petivaatteet käskettiin uusia kaikki ja lasten melko uudet joustinpatja sängyt piti uusia!
Siis kaikki mitä vuokra-asuntoon otettiin mukaan piti puhdistaa(tv, jääkaappi,tietokone...)
Vaatteiden pesussa käskettiin pitää lyhyt kierto(aluksi pestä tiheämpään).
Meillä oli kaikenlaisia oireita krooninen poskiontelotulehdus, krooninen silmätulehdus,kurkunpää tulehdusta,astmaa,päänsärkyä, nivelsärkyä,korvakipua,iho-oireita,jatkuvia flunssa oireita,imusolmukkeet turvoksissa,väsymystä, huonoa oloa,pyörtymisen tunnetta,jatkuvia kiputiloja...
Kun muutatte puhdistakaa kaikki huolella!!!!
Minä olen pessyt kaikki villavaatteetkin 60 asteessa ja kumma kyllä ne on sen kestäny!
Home ei ole leikin asia joten kannattaa huolehtia ettette ota sitä millään lailla mukaan.
Urakka on kova, mutta se kannattaa!
Onnea matkaan! - Homeallergia
Mikäli oireet jatkuvat homeremontin jälkeen,
kaikkia kosteusvauriomikrobeja ei ole saatu pois.
Eräälle perheelle sanottiin, että "kaikki on poltettava ja vaatteita ei saa antaa edes Pietarin katulapsille".
Kosteusvauriomikrobit pysyvät kauan vaatteissa, vuodevaatteissa, huonekaluissa ja KIRJOISSA.
Joistakin materiaaleista niitä saa pois pesemällä, vaan vaatteisiin haju jää pitkäksi aikaa. Paras tapa on polttaa homepaperit ja homevaatteet - tai viedä ne kaatopaikalle.
Kysy tietoja esimerkiksi www.asumisterveysliitto.fi, kysy myös korvauksia, kallistahan se on kun pitää lähes kaikki hävittää.
RAY (Raha-automaatti yhdistys) antaa korvauksia asumisterveysliitolle, joka antaa niitä anojille.
Itselläni ongelma oli työssä. Hävitin työkengät. Vaatteet oli työpaikan puolesta.- sairastellut
Silläkin uhalla, että minua taas syytetään paniikin lietsomisesta: oireiden jatkuminen remontin jälkeen ei aina johdu siitä, että vaatteissa yms. olisi homeitiöitä. Home voi aiheuttaa kehoon sairauksia, jotka eivät parane remontista tai muuttamisesta huolimatta - ainakaan heti. Korostan nyt vielä, että osa paranee kyllä, mutta jotkut eivät.
Minä en itse ole löytänyt täydellisen luotettavia ohjeita siihen, mitä irtaimistolle pitäisi tehdä. Suurin osa huonekaluistamme on vaihdettu, samoin vaatteista. Mutta muutamaa huonekalua (esim. peilipöytäni) en ole heittänyt pois. En kuitenkaan usko, että sairastelisin enää niiden vuoksi - olinhan jo jossain vaiheessa paljon terveempi. - Asukki
Asumisterveysliitto saa RAY:ltä avustusta toimintansa pyörittämiseen. Se ei jaa avustuksia. Taloudellisiin vaikeuksiin ajautunut voi hakea apua esim. kunnan sosiaaliviranomaisilta tai kirkolta.
- Homeallergia
sairastellut kirjoitti:
Silläkin uhalla, että minua taas syytetään paniikin lietsomisesta: oireiden jatkuminen remontin jälkeen ei aina johdu siitä, että vaatteissa yms. olisi homeitiöitä. Home voi aiheuttaa kehoon sairauksia, jotka eivät parane remontista tai muuttamisesta huolimatta - ainakaan heti. Korostan nyt vielä, että osa paranee kyllä, mutta jotkut eivät.
Minä en itse ole löytänyt täydellisen luotettavia ohjeita siihen, mitä irtaimistolle pitäisi tehdä. Suurin osa huonekaluistamme on vaihdettu, samoin vaatteista. Mutta muutamaa huonekalua (esim. peilipöytäni) en ole heittänyt pois. En kuitenkaan usko, että sairastelisin enää niiden vuoksi - olinhan jo jossain vaiheessa paljon terveempi.Onko sitten työpaikallasi hometta ?
Joskus home voi vaikuttaa immuunipuolustusjärjestelmään ja oireet voivat jatkua pitkään altistuksen loputtuakin.
Onko uusi asuntosi myös homeessa ?
Onko korjaus mahdollisesti tehty pintaremonttina ?
Ongelmat pintaremontissa peitetään - ei poisteta, niinkuin pitäisi. KAIKKI VAURIOITUNUT HOMEHTUNUT MATERIAALI ON POISTETTAVA. Pelkkä kuivaus EI RIITÄ. - sairastellut
Homeallergia kirjoitti:
Onko sitten työpaikallasi hometta ?
Joskus home voi vaikuttaa immuunipuolustusjärjestelmään ja oireet voivat jatkua pitkään altistuksen loputtuakin.
Onko uusi asuntosi myös homeessa ?
Onko korjaus mahdollisesti tehty pintaremonttina ?
Ongelmat pintaremontissa peitetään - ei poisteta, niinkuin pitäisi. KAIKKI VAURIOITUNUT HOMEHTUNUT MATERIAALI ON POISTETTAVA. Pelkkä kuivaus EI RIITÄ.Hyvä kysymys. Miksi sairastan - sitä ei tiedä kukaan. En asu enää siinä homehtuneessa asunnossa ja työpaikkani kunnosta en tiedä mitään. Ei kai mistään ihan varma voi koskaan olla...
Olin juuri infektiolääkärin vastaanotolla, ja lopputulos oli se, että minulla on jokin tulehdus, mutta lääkäri ei tiedä, mikä se on. Siispä siihen ei ole parannuskeinoakaan.
Tulehdus näkyy mm. verikokeessa, ja ainakin limakalvoni (keuhkot, silmät) ovat tulehtuneet. Lääkäri totesi, että ehkäpä sadan vuoden päästä tämäkin sairaus tunnetaan... En suinkaan ole kyseisen poliklinikan ainut, jonka oireet ovat vuosia jatkunut lämpöily flunssaoireineen, vaikka homeesta ei pitäisi enää olla tietoakaan.
Sitä vain ihmettelen, miksi joidenkin on oltava töissä lämpöisenä/kuumeisena, vaikka jotkut saavat sellaiseen sairaslomaa. En ole kellekään katkera tai kateellinen, mitäpä se auttaisi. Ihmetyttää vain, kun esim. punkin puremasta lämpöilyä saava määrätään pitkälle sairaslomalle, mutta homeitiöistä (parantumattomaksi ja tuntemattomaksi luokiteltavan) tulehduksen saanut lämpöilevä käy töissä vuositolkulla.
Niin, eihän elämää ole tasa-arvoiseksi tarkoitettukaan.
- Liisa
Ainakin atyyppisten mykobakteerien tiedetään aiheuttavan myös imusolmuketulehduksia. Nämä mykobakteerit ovat tavallisia varsinkin sellaisissa hometaloissa, joihin kosteus on tullut alhaaltapäin (maaperästä). Ne luokitellaan aktinobakteereiksi eli sädesieniksi. Eli, jos imusolmukeongelma ei selviä, niin kannattaisi varmaan ottaa tämäkin mahdollisuus huomioon ja tutkia atyyppisten mykobakteerien läsnäolo. Tulehdus on hoidettavissa pois antibiooteilla.
- annu
ovat tavallisimmin laboratoriovirheitä. Ei aina.
Kotona yleensä peräisin akvaarioista. Tarvitaan viljely, ehkä koepala.
Antibiooteilla voidaan hoitaa. Ilmoitettava kulkutauti.
- aspergillus
Me olemme 7 hengen perhe ja meillä on ollut paha kosteu/homevaurio. Asumme evakossa tällähetkellä.Meillä oli myös kuvailemisiasi oireita ja meillä oli myös turvonneita imusolmukkeita.
- Drifter
voidaan tietysti hoitaa pois antibioteilla, jos sen aiheuttaja on poissuljettu.
Aika hälyyttävää, jos kaikilla 7:llä on sama oire. Se on kuitenkin varma asia, että jos kerran on todettu kosteusvaurio, eikä sitä ole korjattu perusteellisesti, siellä on hometta.
Eikä tätä ongelmaa saa koskaan aliarvioida.
- sairastellut,
se tuntuisi tulevan noista suonista? Onkohan se ylipäätään mahdollista? Ja jos on, pitäisikö ne sitten tulehtua kerralla? Ei näin että ajoittan kipuilevat ja sitten taas rauhoittuvat?
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1994346
Kamalaa! Ketä tappoi vanhempansa Huittisissa? Ketkä tapettiin?
Kamalaa! Ketä tappoi vanhempansa Huittisissa? Ketkä tapettiin? Shokki!421996- 611647
Ymmärrätköhän nainen
Etten halua että ottaisit sitä suuhusi. Minusta se on ällöttävää, vaikka kivalta se kai tuntuisi, mutta vain minusta. Mi1331343Martina on käynyt puhumassa viisauksia
Iltalehden artikkelissa Martinan viisaudet.3581327Ajattelen sinua iltaisin, aamulla, päivittäin
Ehkä siinä jo pientä vinkkiä. Oot jäänyt pahasti mieleen. Sun katse on niin syvä ja oot niin lempeä. Hyvä olla sun kanss93959SDP:läinen lähettiläs Titta Maja-Luoto RAIVOAA lähetystössä -?
SDP:n puolueen Maja-Luoto on Portugalissa noussut Median otsikoihin, koska RAIVOAA työntekijöille ja pitää Heitä lähinnä26913Mitä alkoholijuomaa on myyty sekä Linda Lampeniuksen että Matti Nykäsen nimellä? Testaa tietosi!
Mikähän alkoholijuoma se mahtoi olla…? Tule pelaamaan kivaa Testerin Juomavisaa! Kuinka monta saat oikein? Tästä pääse10879Sinkkujen lapset ja kesäloman pituus
Tuli mieleeni kysyä oletteko huolissanne lasten ja nuorten tulevaisuudesta, tai siitä mitä he nyt joutuvat kokemaan yhte170818Voiko vauva uskoa ?
Lohkoissa väitetään ettei vauva voi uskoa. Tässä näet vauvan uskon. https://youtube.com/shorts/QhFbPSdjpnA?si=Zb2BCRST9186696