ruotsalainen perämoottori

volvo penta

Onko täällä ruotsalaisista perämoottoreista tietäviä?
-70L ja ehkä -80L tekivät mm. volvo pentan nimellä-- onko sama kuin "arkimedes"-cresent tms??

Itsellä on 50hv volvo penta nimellä.
Kärjetön sytytys on siinä.
Mistähän saisi ja mihin hintaan noita mustialaatikoita -sytytys osia yms?
Vai onko korjaamaton paikka?

Tieto olisi tervetullutta.
Samoin uusi potkuri....

terveisin jussi.

23

5332

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Benqqu
    • monelta vuodelta

      Minulla oli just tuollainen 50hv volvopenta.
      Ajoin noin 10v vuotta ongelmitta. Asiallinen kone se oli. Kun vaihdoin veneen ja koneen uudempaan tekniikkaan, niin alkoi tulla ongelmia ja korjattavaa.
      Volvo jäi mileen ongelmattomana laitteena.

      Onnea osien etsintään. Koneita on ollut joskus paljon, joten osia löytynee. Tosin ne tarvittavimmat osat taitaa loppua ensin ja nopeasti...?

      Ehkä jonkun uudemman ja toisen merkkisen osat käy? Luulisin.

      Lycka till

    • OJP

      www.marinshopen.se

    • Myyn

      Itselläni on Archimedes 20s olen huomannut, että
      moottorin kyljessä lukee pienellä Volvo Penta.
      Kone on 70l-60l alkuperäisesti oranssi koppa, mutta maalattu mustaksi. Siinä on kärjellinen sytkä koneessa on luultavasti vesipumppu rikki
      kun ei vesi kierrä ja ohjauskahva puuttuu(ollut kaukoohjaus) Myyn tämän vaikka varaosiksi halvalla. [email protected]

      Cresentti luultavasti ei ole samaa sarjaa cresentti kuulluu monarkki sarjaan.

    • Valmet

      Joo itellä on toi archimedes ja haluaisin kanssa tietoa koneesta. Monarg,Cresent,Archimedes oli samaa kunnes Volvo osti archimedeksen
      siitä oli juttua ruotsalaisilla sivuilla linkkejen kautta. mutta hyviä koneita noi on
      mulla oli myös joskus Cresentin moottori ei voinut moittia konetta.

      • ptl

        Löytyy vanhoja VolvoPenta ja Arkhimedeksen huolto ja korjaamoohjeita kunhan vain selailen vanhoja mappeja,voin faxata.


      • valmet
        ptl kirjoitti:

        Löytyy vanhoja VolvoPenta ja Arkhimedeksen huolto ja korjaamoohjeita kunhan vain selailen vanhoja mappeja,voin faxata.

        Ei ole tota faksia eikä paljoa rahaa sijoittaa archimedekseen, mutta jos joskus viitsisit pistää
        sähköpostiin niitä Huolto ja korjausohjeita.
        Olisin erittäin kiitollinen
        [email protected]

        Talven jatkoja


      • Bolaget

        Crescent ja Monark (juuri näin Svante sen kirjoittaa) olivat edesmenneen Nymanbolagetin merkkejä (identtisiä, kuten mopot ja polkupyrätkin, paitsi väri). Ei kovin vanha tehdas ja katosi kartalta, kun Elekrolux- konserni sen osti. Archimedes taas on ikivanha merkki, ainakin 20-30-luvulta. Myöh. valmisti Penta-merkillä, johon Volvo osti oikeudet 70-luvulla.


      • ptl kirjoitti:

        Löytyy vanhoja VolvoPenta ja Arkhimedeksen huolto ja korjaamoohjeita kunhan vain selailen vanhoja mappeja,voin faxata.

        Hei, olisiko tietoa Archimedes 360 v.69 moottorista minkävahvuista polttoaineseosta pitää olla?


      • Anonyymi
        HihhuliHei kirjoitti:

        Hei, olisiko tietoa Archimedes 360 v.69 moottorista minkävahvuista polttoaineseosta pitää olla?

        Mulla on tuo sama kone, olen käyttänyt 2 prossasta seosta hyvin on sillä toiminut.


    • rievä man

      Löytyisikö VOLVO PENTA 60 hp perämoottorin, tai muun Ruotsalaisen koneen räjäytyskuvia,että osaisin purkaa ja koota oikein.Myös ohjekirjat olisi tarpeen.

    • 1666

      Terhi on kuulema gresentin kopio ,niiden osat voi sopia.?

      • Vanha soutukaveri

        Väärin Terhi oli aivan oma Suomalainen keksintö/viritys sensijaan Cresent ja
        Monark olivat lähes identtiset koneet, Terhin valmistus loppui 1979 ja joiltain
        osin Japanilaiset hyödynsivät patenttia mutta paransivat tuotetta.


    • susan62

      Terve vaan ! Oisko jollain tietoo Archimedes 14hv kun on kipinä kateissa tai linkkiä
      mistä sais ohjeita kyseisen koneeneen teknisiä tietoja kiitos jo etukäteen

      • 2tveneilijä

        Ruotsalaisten perämoottorien valmistus on päättynyt 1979. Joten netissä ei oikein ole
        tietoa eikä ohjeita. Jos koneessa on musta riki, on vuosimalli todennäköisesti -75 -,
        ja sytytys on CDI. Vanhemmissa malleissa, sininen tai valkoinen riki, on kärjellinen
        sytytys. Mutta kipinän etsinnässä kannattaa lähteä tulpasta: Onko molemmat tulpat
        pimeänä ? Auttaako tulppien vaihto ? Seuraavaksi kaikki sytytyspuolen johdot irti ja
        taas kiinni, muista tarkistaa maadotukset.


    • kärkiväli

      kärjet kannattais hioda ja säätää ennen kun alkaa enempää osia vaihtelemaan... Onko kone seissyt kauan?

    • huhhuh

      Mulla on Huskvarna perämoottori onko sukua Arkimedekselle.

    • hummat

      Minulla on 2 kpl 600 Volvo pentaa,1 kpl 55 hp Archimedes johon olen vaihtanut
      kärjettömän sytytyksen rikki menneestä koneesta.Koneet ovat kunnossa ja valmiina
      ajoon jos joku hajoaa.Varaosia olen saanut ostamalla vanhoja koneita ja purkamalla
      ne osiin. Asun Tampereella puh.050 5262705

    • ruotsifani

      Haussa olisi Volvo Penta 39 koppa? Ei meinaa löytyä . Olisiko joku joka voisi auttaa? Kuva mutta vähän huonot (lainatut) VM.1975

    • Antiikkiperämoottori

      Mulla on vanha pieni Volvo Penta, sininen. Messinkiä käytetty paljon, staattori puuttuu. Muuten täydellinen. Voisin vaihtaa pieneen nelariin.

      Ps. Rahallahan tätä ei saa :)

      • Antiikkiperämoottori

        Niin se on sellainen peltitankkinen. Muovia ei tainnut olla vielä keksittykään kun se on tehty.


      • Väärinmuistin
        Antiikkiperämoottori kirjoitti:

        Niin se on sellainen peltitankkinen. Muovia ei tainnut olla vielä keksittykään kun se on tehty.

        Eikä se mikään Volvo ollutkaan vaan Archimedes 50, messinkirikinen 50 luvulta.


    • Jukpe

      Olisikohan kellään 40 heppaseen varaosia

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. KUPSinpelaaja vangittu törkeästä rikoksesta

      Tänään tuli uutinen että Kupsin sopimuspelaajs vangittu törkeästä rikoksesta epäiltynä. Kuka pelaaja kysressä ja mikä ri
      Kuopio
      14
      1362
    2. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      28
      1265
    3. Minun oma kaivattuni

      Ei ole mikään ilkeä kiusaajatyyppi, vaan sivistynyt ja fiksu sekä ystävällinen ihminen, ja arvostan häntä suuresti. Raka
      Ikävä
      62
      1160
    4. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      11
      1042
    5. Tervehdys!

      Sä voit poistaa nää kaikki, mut mä kysyn silti A:lta sen kokemuksia sun käytöksestä eron jälkeen. Btw, miks haluut sabot
      Turku
      65
      1006
    6. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      27
      1005
    7. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      9
      983
    8. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      30
      979
    9. Kaupungin valtuuston yleisötilaisuus

      YouTubessa katsojia 76 Buahahaha buahahaha buahahaha buahahaha buahahaha buahahaha
      Varkaus
      1
      970
    10. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      6
      961
    Aihe