Nastalieju syö autoa

Nopeasti

Nastarenkaiden hakkaama hieno kivi- ja bitumipöly höstettynä nastojen metalliaineksella tunkee märällä kelillä auton korirakenteiden koloihin muodostaen agressiivisen korin ruostumisen. Lisäksi tämä nastamössö tarttuu korin pintoihin ja alustaan ja ei lähde pois kuin mekaanisesti hankaamalla. Seurauksena on auton nopea ruostuminen ja maalipinnan naarmuuntuminen.

Saksassa, jossa ei nastarankaita sallita käytetään jopa enemmän suolaa ja näin autot pysyvät maalipinnaltaan uuden veroisina ja koriltaan ruostumattomina. Näitä autoja suomalaiset sittten haluavat hakea käytettyinä Suomeen, koska niitten korit ovat uudenveroisessa kunnossa huolimatta usein kymmeniä vuosia kestäneestä käytöstä saksalaisilla teillä. Jokainen tämäkaltaisen tuontiauton itselleen saanut on näin tyytyväisyydellä huomannut.

42

175

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • uusi peli

      Täyttä totta on aloittajan ajatukset. Itse ostin 20 vuotta vanhan ajetun pelin Saksasta, enkä yhdestäkään paikasta ole löytänyt vähäisintäkään ruostepilkkua. Autolla on ajettu 185 000 km. Vastaavat autot näyttävät olevan Suomessa paalauskunnossa.

    • Suola ruostuttaa

      Kyllä niillä alueilla Saksassa, jossa suolaa käytetään niin autot ruostuvat yhtä lailla. Sillä talvi vaan on yleensä leudompi ja rasitukset autoihin vähäisemmät. Mutta summa summarum: suola ruostuttaa autoja saksassakin, sitä vaan ei käytetä yhtä paljon kuin täällä.

      • HuutelemallaParas

        Joka paikassa käytetään Saksassa paljon tiesuolaa talven aikana. Suola huuhtoutuu vesikelillä itsestään korin pinnoilta ja saumoista. Tätä voi kokeilla laittamalla suolaliuosta juomalasiin kuivumaan ja sitten huuhdella se pois. Suola liukeaa huuteluveteen nopeasti ja lasi on jälleen puhdas.


      • laverdad

        Saksassa tosiaankin ilmat ovat hiukan lämpimämmät ja kesä vähän pidempi - paitsi etelässä - Alppialueella. Näin autojenkin pitäisi ruostua nopeammin kuin Suomessa, jossa talvipakkasella ruostuminen käytännöllisesti katsoen pysähtyy.


    • Oikeaa tietoa
    • Turtsi

      Eli saksalaisten mukaan säännöllinen auton huuhtelu on tärkeätä. Suomessa nastarekaiden irroittaman bitumin, kivipölyn ja suolan seos ei lähde huutelemalla vaan on mekaanisesti hangattava pois ellei halua auton ruostuvan.

      • Autonpesijä

        Ei se huuhteleminen mitään auta jos pintaan on kuivunut tiesuolakerrostuma. Vanhana autonpesuliikkeen pitäjänä tiedän, ettei suola lähde kuin liuottimella. Pinta voi näyttää puhtaalta shampoopesun jälkeen, mutta sormien päillä voi tuntea suolakalvon. Tämän voin sanoa vaatimattoman n. 25000 autonpesun kokemuksella. Tämän saattoi aina todeta, kun ensimmäiset suolauksen jälkeiset asiakkaat tulivat pesuun.

        Se, että monen saksalaisauton maalipinta on paremmassa kunnossa, johtuu etupäässä siitä, ettei siellä leudompien talvien takia kylvetä hiekkaa joka paikkaan, joka sitten hiekkapuhaltaa autot paskaks.


      • jyrsijänpaska
        Autonpesijä kirjoitti:

        Ei se huuhteleminen mitään auta jos pintaan on kuivunut tiesuolakerrostuma. Vanhana autonpesuliikkeen pitäjänä tiedän, ettei suola lähde kuin liuottimella. Pinta voi näyttää puhtaalta shampoopesun jälkeen, mutta sormien päillä voi tuntea suolakalvon. Tämän voin sanoa vaatimattoman n. 25000 autonpesun kokemuksella. Tämän saattoi aina todeta, kun ensimmäiset suolauksen jälkeiset asiakkaat tulivat pesuun.

        Se, että monen saksalaisauton maalipinta on paremmassa kunnossa, johtuu etupäässä siitä, ettei siellä leudompien talvien takia kylvetä hiekkaa joka paikkaan, joka sitten hiekkapuhaltaa autot paskaks.

        Lisäbonuksena tulee myös jyrsimien asvaltin pinnasta irrottama bitumi!

        Ne pienet bitumikokkareet istuu maalipinnassa kuin tauti.


      • 6766
        Autonpesijä kirjoitti:

        Ei se huuhteleminen mitään auta jos pintaan on kuivunut tiesuolakerrostuma. Vanhana autonpesuliikkeen pitäjänä tiedän, ettei suola lähde kuin liuottimella. Pinta voi näyttää puhtaalta shampoopesun jälkeen, mutta sormien päillä voi tuntea suolakalvon. Tämän voin sanoa vaatimattoman n. 25000 autonpesun kokemuksella. Tämän saattoi aina todeta, kun ensimmäiset suolauksen jälkeiset asiakkaat tulivat pesuun.

        Se, että monen saksalaisauton maalipinta on paremmassa kunnossa, johtuu etupäässä siitä, ettei siellä leudompien talvien takia kylvetä hiekkaa joka paikkaan, joka sitten hiekkapuhaltaa autot paskaks.

        Myös kuivunut suola liukenee heti veden kosketuksesta. Sen voi todistaa vaikka laittamalla ruokasuolaa juomalasiin ja kaatamalla vettä päälle, jolloin suola liukenee veteen ja on kaadettavissa veden mukana pois.


    • ajeleva mies

      Mielummin nastarenkaat kun hiekkaa. Suomessa kun ei kohta teiden korjauksien ohessa ole edes varaa suolata niin alkavat kylvämään hiekkaa. Oman viisivuotta vanhan autoni konepelti on kuin haulikolla ammuttu ja kolmas tuulilasi menossa vaikka pidän mielummin enemmän etäisyyttä edellä ajavaan kuin normaali kuskit. Ihmettelen myös miksi lasit ei nykyautoissa kestä. Kiveniskemä lähtee lähes varmasti halkeamaan vaikka iskemän paikkaisikin. -90 luvun ja tätä vanhemmilla autoilla historian aikana ajaneena ei juuri koskaan tarvinut laseja vaihtaa vaikka olisi kymmeniä tähdeksi muodostuneita iskemiä lasissa. Haljenneet ei tekemälläkään.

      • ajatteleva mies

        Oppia jyrsijälle:

        - hiekkaa harvemmin käytetään yksinään - kyllä sinne suolaakin yleensä laitetaan.... etenkin vilkasliikenteisillä väylillä, joissa autot jo parissa tunnissa heittää hiekan tien sivuun

        - hiekkaa & suolaa tarvitaan raskaan kaluston vuoksi, ne kun saa ajella "kesärenkain" vuoden ympäri vrt. Ruotsissa ja Norjassa on jo jotain vaatimuksia rengastukselle ja niitä ollaan tiukentamassa

        - hiekoitushiekka on sen verran hienojakoista, ettei hiekan kivet tuulilasia riko

        - ne isot, jopa peukalon pään kokoiset kivet, jotka rikkoo maalipintaa ja tuulilaseja, ovat tosiasiassa asvaltin kiviainesta, jota alkaa erit. keväällä irrota asvaltin pinnasta, kun jyrsimet ovat kaivaneet kiviä sitovan "liiman" eli bitumin pois asvaltin pinnasta

        - pahimmillaan kivisade tuntui olleen pari vuotta sitten - silloin mm. Helsingin ulosmenoväyliä asvaltoitiin todellisella säästöasvaltilla, jossa on todella karkeaa kiviainesta ja vähän bitumia


      • Törkeätä
        ajatteleva mies kirjoitti:

        Oppia jyrsijälle:

        - hiekkaa harvemmin käytetään yksinään - kyllä sinne suolaakin yleensä laitetaan.... etenkin vilkasliikenteisillä väylillä, joissa autot jo parissa tunnissa heittää hiekan tien sivuun

        - hiekkaa & suolaa tarvitaan raskaan kaluston vuoksi, ne kun saa ajella "kesärenkain" vuoden ympäri vrt. Ruotsissa ja Norjassa on jo jotain vaatimuksia rengastukselle ja niitä ollaan tiukentamassa

        - hiekoitushiekka on sen verran hienojakoista, ettei hiekan kivet tuulilasia riko

        - ne isot, jopa peukalon pään kokoiset kivet, jotka rikkoo maalipintaa ja tuulilaseja, ovat tosiasiassa asvaltin kiviainesta, jota alkaa erit. keväällä irrota asvaltin pinnasta, kun jyrsimet ovat kaivaneet kiviä sitovan "liiman" eli bitumin pois asvaltin pinnasta

        - pahimmillaan kivisade tuntui olleen pari vuotta sitten - silloin mm. Helsingin ulosmenoväyliä asvaltoitiin todellisella säästöasvaltilla, jossa on todella karkeaa kiviainesta ja vähän bitumia

        syrjivää,että raskas liikenne saa ajaa kesärenkain talvellakin.niiden takia hiekkaa levitetään asfaltille.
        Hiekkavanat reunustavat risteyksiä ympäri vuoden,pöly välillä saatanallista.Hävetkää kunnat,lakaisufirmat.
        Muutenkin riittäisi jyrsinpölyä.


      • Toiveunta_vain
        Törkeätä kirjoitti:

        syrjivää,että raskas liikenne saa ajaa kesärenkain talvellakin.niiden takia hiekkaa levitetään asfaltille.
        Hiekkavanat reunustavat risteyksiä ympäri vuoden,pöly välillä saatanallista.Hävetkää kunnat,lakaisufirmat.
        Muutenkin riittäisi jyrsinpölyä.

        Totta, kun saataisiinkin muu kuin nastojen aiheuttama pöly pois eli 98% kokonaismäärästä, niin kaikki olisivat tyytyvväisiä. 2%: n pölyä ei kukaan edes havaitsisi.


    • Nastaisku

      Nykylasit eivät kestä irronneen nastan iskua tuulilasiin. Ovat niin ohuita.

    • Raiskattutie

      Tie siirtyi nyt auton koripinnoille.

      • nastamössö

        Se sama nastamössö tunkee joka rakoon ja pilaa kaiken minkä pitäisi autossa liikkua. Laakerit, nivelet, jäähdyttimet ja kaiken.


      • Nastatuho

        Ja nyt se nastamössö on pölyn muodossa. Tuho on monipuolinen.


    • näinseon

      Joka kevät kun maalipintaa tarkemmin silmäilee niin huomaa vaaleissa autoissa "ruostepilkkuja", eli maalipintaan on suorastaan "palanut" kiinni ilmeisesti nastoista irtoavaa metallia ja yhdessä suolan, paskan, ym kanssa se alkaa syömään reikää maalin läpi. Jos näitä ei mekaanisesti jollain tavalla poista niin lopulta ollaan jo pellissä asti ja ruostuminen alkaa. Itse olen tehnyt (kova homma) aina pohjatyön jollain puhdistavalla vahalla tai kliinerillä ja sen päälle sitten kovavaha. Tästäkin huolimatta taas oli sama rumba talven jälkeen edessä.. ja kaikesta huolimatta takakaaren etuosassa oli jo syöpynyt piste maalin läpi ja vaatii pohjustusta/uutta pintamaalia.
      Kyllä nämä vesiliru-maalit on täyttä paskaa suoraan sanottuna. Ja samaa on autojen ruostesuojauksen taso !. Kertakäyttö tavaraa siis nykyautot jos ei itse vaivaudu töihin tai teetä kalliilla muilla.

    • jaHöpsis

      Kyllä kirjoittelijat valehtelevat silmät päästään. Ihan kuin autoja hajoaisi jo, kun tielle uskaltaa. Nastalieju ja tuulilasien irtoamiset ja mitä kaikkea.

      Jospa palattaisiin takaisin maan pinnalle?

    • Faktaavälillä

      Suolan vaarallisin ominaisuus onkin saastutus siltojen, teiden ja autojen tuhoamisen lisäksi. Autot on kohtuullisen hyvin ruostesuojattuja, mutta esim sillat eivät. Teiden mureneminen suolan vaikutusten vuoksi on iso ongelma.
      Näihin suolan haittoihin verrattuna nimenomaan uudempien nykyaikaisten nastojen haitat ovat naurettavan mitättömiä.

    • 3254

      Suola, jota levitetään kitkarenkaiden takia, on se mikä autot ruostuttaa. Jos kitkat kiellettäisiin ja raskaalle liikenteelle olis talvirengaspakko, ei suolausta tarvittaisi.

    • 23562

      1. Tiesuola on se mikä ruostuttaa autot
      2. Nastarengas on se rengas joka vähiten tarvii suolaa, pitää jäällä toisin kuin kitkat ja rekkojen renkaat

      Tästä voidaan päätellä että nastarengas on kaikista vähiten osallinen autojen ruostumiseen.

      • ajatteleIhanItePoikanen

        Ja VTT:n tutkimuksen mukaan vain 2% tiepölystä on nastojen aiheuttamaa, muu on suolan, hiekoituksen, kuukausia kestävän märän ja jäätymisen rapautumista jne... Suurin syy pölyyn on huono ja laiska tienpito.
        Jokohan pässeille menisi perille asioiden todellinen laita?
        Karheaa asfalttia on jopa sellaisissakin maissa jossa ei ole kunnon talvea, mm. Englanti. Karheus riippuu paljolti myös käytetystä massasta ja kivien koosta ja tietenkin missä vaiheessa tielle vedetään uusi pinta. Toki nastat kuluttaa ja karhentaa tietä, mutta asunpaikkansa voi valita vapaasti jos suomalaiset tiet häiritsee mielenrauhaa liialsi.


      • Mr_Nasta_Pöly
        ajatteleIhanItePoikanen kirjoitti:

        Ja VTT:n tutkimuksen mukaan vain 2% tiepölystä on nastojen aiheuttamaa, muu on suolan, hiekoituksen, kuukausia kestävän märän ja jäätymisen rapautumista jne... Suurin syy pölyyn on huono ja laiska tienpito.
        Jokohan pässeille menisi perille asioiden todellinen laita?
        Karheaa asfalttia on jopa sellaisissakin maissa jossa ei ole kunnon talvea, mm. Englanti. Karheus riippuu paljolti myös käytetystä massasta ja kivien koosta ja tietenkin missä vaiheessa tielle vedetään uusi pinta. Toki nastat kuluttaa ja karhentaa tietä, mutta asunpaikkansa voi valita vapaasti jos suomalaiset tiet häiritsee mielenrauhaa liialsi.

        Hahahahaa, jyrsijän faktat tiedetään. VTT:n on ihan puhjdas rahantekokone nykyään ja sieltä saa just sellaisia tuloksia kuin tilataan. Nastaa tutkimushankkeessa VTT:n huijaukset kumottiin, vaikka tieteellistan artikkelien perinteisen mukaisesti asia ilmaistiin hyvin kohteliaasti ja kiertoilmauksin "aiemmista tutkimustuloksista poiketen" yms. Nyt on suomi-nimisessä takapajulassakin saatu samanlaisia tuloksia ja tehty samat johtopäätökset jyrsimien haitallisuudesta kuin jenkeissä jo 60-luvulla ja Norjassa 90-luvulla.

        Lainaukset ovat Nastaa-hankkeen loppuraportista

        "Tulokset osoittivat, että kevätkaudella päällysteen kiviaineksista aiheutuvat kulumatuotteet olivat suurin yksittäinen lähde, jonka osuus kevätkauden näytteissä oli 40 – 50 prosenttia. Pölyn muodostumisprosesseja koskevien tutkimusten perusteella merkittävin selittäjä kevätkaudella havaittavalle päällysteperäiselle pölylle on nastarenkaiden aiheuttama päällysteen kuluma."

        "Talvihiekoituksessa käytetystä kivimateriaalista muodostuneet hiukkaset selittivät ilma- ja resuspensionäytteissä havaitusta PM10-katupölystä noin 25 prosenttia. Talvihiekoituksella on ollut pieni, arviolta muutaman prosentin merkitys myös päällysteperäisen pölyn muodostumisessa hiekkapaperi-ilmiön kautta."

        Eli katupölystä 40-50 % on jyrsimien tuottamaa, 25 % hiekoituksesta peräisin ja max. 10 % suolauksesta johtuvaan. Jyrsimien määrän tiputtaminen kolmasosaan nykyisestä vähentäisi katupölyn määrää noin 30 % vailla mitään haittoja, Eikä suolausta tai hiekoitustakaan tarvittaisi yhtään enempää, koska niitähän tarvitsevat pääasiassa rekat ja bussit, joiden renkaat ovat enempi/vähempi kesärenkaita.


      • VTTNokianRenkaat
        ajatteleIhanItePoikanen kirjoitti:

        Ja VTT:n tutkimuksen mukaan vain 2% tiepölystä on nastojen aiheuttamaa, muu on suolan, hiekoituksen, kuukausia kestävän märän ja jäätymisen rapautumista jne... Suurin syy pölyyn on huono ja laiska tienpito.
        Jokohan pässeille menisi perille asioiden todellinen laita?
        Karheaa asfalttia on jopa sellaisissakin maissa jossa ei ole kunnon talvea, mm. Englanti. Karheus riippuu paljolti myös käytetystä massasta ja kivien koosta ja tietenkin missä vaiheessa tielle vedetään uusi pinta. Toki nastat kuluttaa ja karhentaa tietä, mutta asunpaikkansa voi valita vapaasti jos suomalaiset tiet häiritsee mielenrauhaa liialsi.

        Tämä VTT:n tutkimus perustuu "Turvallinen liikenne 2000" projektin tilaamaan hutkimukseen. "Turavallinen liikenne 2000" sijaitsee VTT:n kanssa samassa rakennuksessa ja samassa osoitteessa Otaniemessä ja sitä rahoittavat Nokian Renkaat. Yleensä VTT:n tehtävänä valtion virastona on osoittaa poliitikkojen virheelliset päätökset jälkikäteen oikeiksi turhilla veronmaksajien kustantamilla hutkimuksilla. Vain tietämätön uskoo VTT- normitutkimuksiin!


      • Seuraaaikaavaari
        VTTNokianRenkaat kirjoitti:

        Tämä VTT:n tutkimus perustuu "Turvallinen liikenne 2000" projektin tilaamaan hutkimukseen. "Turavallinen liikenne 2000" sijaitsee VTT:n kanssa samassa rakennuksessa ja samassa osoitteessa Otaniemessä ja sitä rahoittavat Nokian Renkaat. Yleensä VTT:n tehtävänä valtion virastona on osoittaa poliitikkojen virheelliset päätökset jälkikäteen oikeiksi turhilla veronmaksajien kustantamilla hutkimuksilla. Vain tietämätön uskoo VTT- normitutkimuksiin!

        Heh. Kun tutkimus toisensa jälkeen kumoaa näiden kitkafanaatikkojen väitteet, niin viimeisenä keinona heitetään joku lahjontaväite.

        Ja vielä älyvapaa sellainen. Nokian renkaathan valmistaa sekä kitkoja että nastoja siinä kuin muutkin talvirengasvalmistajat. Miksi se suosisi vain nastarenkaita?

        On toisaalta totta, että Nokian uusimmat nastarenkaat eivät enää juuri asfalttia kuluta kuten vanhat mallit talviominaisuuksien silti parantuessa. Nastarenkaat kehittyvät kovaa vauhtia.
        Ja tulossa on nk älynastarenkaat. Eli nastat esiin tarvittaessa. Ei tosin vielä lähivuosina yleisty, arvio on heitetty noin viiden vuoden päähän.


      • Äläviitsihöpistä
        Mr_Nasta_Pöly kirjoitti:

        Hahahahaa, jyrsijän faktat tiedetään. VTT:n on ihan puhjdas rahantekokone nykyään ja sieltä saa just sellaisia tuloksia kuin tilataan. Nastaa tutkimushankkeessa VTT:n huijaukset kumottiin, vaikka tieteellistan artikkelien perinteisen mukaisesti asia ilmaistiin hyvin kohteliaasti ja kiertoilmauksin "aiemmista tutkimustuloksista poiketen" yms. Nyt on suomi-nimisessä takapajulassakin saatu samanlaisia tuloksia ja tehty samat johtopäätökset jyrsimien haitallisuudesta kuin jenkeissä jo 60-luvulla ja Norjassa 90-luvulla.

        Lainaukset ovat Nastaa-hankkeen loppuraportista

        "Tulokset osoittivat, että kevätkaudella päällysteen kiviaineksista aiheutuvat kulumatuotteet olivat suurin yksittäinen lähde, jonka osuus kevätkauden näytteissä oli 40 – 50 prosenttia. Pölyn muodostumisprosesseja koskevien tutkimusten perusteella merkittävin selittäjä kevätkaudella havaittavalle päällysteperäiselle pölylle on nastarenkaiden aiheuttama päällysteen kuluma."

        "Talvihiekoituksessa käytetystä kivimateriaalista muodostuneet hiukkaset selittivät ilma- ja resuspensionäytteissä havaitusta PM10-katupölystä noin 25 prosenttia. Talvihiekoituksella on ollut pieni, arviolta muutaman prosentin merkitys myös päällysteperäisen pölyn muodostumisessa hiekkapaperi-ilmiön kautta."

        Eli katupölystä 40-50 % on jyrsimien tuottamaa, 25 % hiekoituksesta peräisin ja max. 10 % suolauksesta johtuvaan. Jyrsimien määrän tiputtaminen kolmasosaan nykyisestä vähentäisi katupölyn määrää noin 30 % vailla mitään haittoja, Eikä suolausta tai hiekoitustakaan tarvittaisi yhtään enempää, koska niitähän tarvitsevat pääasiassa rekat ja bussit, joiden renkaat ovat enempi/vähempi kesärenkaita.

        Epäilet VTT:n motiiveja, mutta et lainkaan nk nastatutkimuksen motiiveja. Nastatutkimuksen puhdas ja yksiselitteinen tavoitehan oli selvittää nastojen haittoja eikä mitään muuta. Olisikin ollut melko heikko tutkimus, jos niitä ei olisi löydetty. Rahoittajina oli tahot, joilla on vankka tarve kieltää nastarenkaat tai ainakin vähentää niitä rajusti. Lisäksi motiivina oli säästöt.

        Liikenneturvallisuus ja nastojen vaihtoehtojen haittoja ja kustannuksia ei tutkimukseen sisältynyt.

        No fanaatikothan uskoo vain omaan asenteisiinsa sopivia tutkimuksia.


    • Mr_Nasta_Pöly

      Muualla maailmassa saatuja tuloksia

      http://www.oregonlive.com/commuting/index.ssf/2014/02/oregon_studies_cost_of_studded.html

      http://www.statesmanjournal.com/story/news/2014/12/20/studded-tires-installment-damage-roads-declining-oregon/20708713/

      • Mr_Nasta_Pöly

        Lisää ikäviä uutisia käyhälle jyrsijälle. Köyhälle, koska käyhä ajaa käytetyllä autolla, jonka mukana tuli 8 vuotiaat jyrsimet. Ne ovat jyrsijän mielestä vielä ihan hyvät, koska uusiin ei ole varaa.

        Uutinen vuodelta 2012: "Nastarenkaiden vaihtaminen kitkarenkaisiin olisi paras keino vähentää hiukkaspölyä hengitysilmassa. Uuden tutkimuksen mukaan katupöly aiheuttaa esimerkiksi Tukholmassa kymmeniä kuolemia vuosittain."

        http://www.kivirock.fi/uutiset.html?a1200=635

        Uutinen vuodelta 2013: "Liikenteen katupöly on luultua vaarallisempaa"

        http://www.hs.fi/tiede/a1386562020900

        Uutinen vuodelta 2013: "Tietä rouhiva nastarengas on osoittautumassa tappavaksi kadunvarren kulkijoille."

        http://iltalehti.fi/terveys/2012032015348313_tr.shtml

        Uutinen vuodelta 2013: "Nastarenkaiden käytön vähentäminen parantaisi ilmanlaatua parhaiten."

        http://www.iltasanomat.fi/terveys/art-1288560528747.html

        Uutinen vuodelta 2013: "Ruotsissa julkaistun tutkimuksen mukaan 30-40 tukholmalaista kuolee vuosittain nastarenkaiden käytön takia. Nastat repivät tienpinnasta terveydelle haitallisia hiukkasia. Suomessakin katupölykauden on todettu lisäävän sairaalakäyntejä."

        http://www.mtv.fi/uutiset/kotimaa/artikkeli/nastarenkaiden-kayttorajoitus-parantaisi-ilmanlaatua/1892232

        Uutinen vuodelta 2013: "Hyväkuntoiselta näyttävä, mutta vanha nastarengas osoittautui petolliseksi valinnaksi talvikeliin"

        http://www.autoliitto.fi/?x20043=7066693

        Uutinen vuodelta 2013: "Suomessa käytettävissä aineksissa on tehtävä kompromisseja nastarenkaiden käytön vuoksi.

        ...oktomurske on lujuus- että muotoluokaltaan erinomaisen hyvä ainesosa päällysteissä."

        http://yle.fi/uutiset/asiantuntija_puolustaa_kohuttua_oktomursketta_saastaa_luonnonvaroja/6893930


      • Uskokaa

        Millään maalla ei ole varaa nastarenkaiden antaa syödä tietä. Suomessakaan, jossa lainanotosta huolimtta ei enää pystytä uusimaan pinnoitteita. Hankkikaa nyt vihdoinkin kitkarenkaat koska kohta nastat on kielletävä.


      • lahjottuna_paras

        Näin köyhä jyrsijä hakkapeliittakakkosineen maksimoi turvallisuutta: Sössötetään suu vaahdossa turvallisuuden olevan maksimoitu, kun alla pyörii "testivoittajanastat, joissa on vielä 6 mm pintaa ja runsaasti nastojakin jäljellä". Esimerkkejä löytyy sekä täältä suoli24 palstoilta että muualtakin

        http://www.kaleva.fi/juttutupa/autot/vanhat-nastarenkaat-viela-hyvat/2923285

        Toki sellaisillakin pärjää, kunhan tie on riittävän hyvin suolattu. Tutkimusten mukaan kolareineet jyrsijät pitävät kolarin ensisijaisena syynä huonoa tienpitoa eli riittämätöntä suolausta.

        "Hyväkuntoiselta näyttävä, mutta vanha nastarengas osoittautui petolliseksi valinnaksi talvikeliin"

        http://www.autoliitto.fi/?x20043=7066693

        http://www.teknikensvarld.se/2010/10/15/11259/gamla-dubbdack-ar-farliga/

        Välikelin renkaat. Siksihän VAGniikan maailma niitä rannikoille ja kaupunkeihin suositteleekin. Toki sillä edellytyksellä, että suolataan riittävästi.

        Tosiasia, mikä käy ilmi sekä Moottorilehden että TM testeistä, on jyrsimien pidon nopea heikkeneminen. Luonnollista on sekin, että pito heikkenee nopeammin kuin kitkarenkaissa, koska kumin kovettumisen lisäksi tähän vaikuttaa nastojen särmien kuluminen pois, kiinnityksen löytyminen yms. mikä voi tapahtua jo muutaman tkm matkalla .... tätä puolta olisi todellakin syytä tutkia, mutta kotimainen lehdistö keskittyy varjelemaan erästä kotimaista valmistajaa, joka tahkoaa mukavia voittoja näiden lehtien ansiosta.

        VAGniikan maailma otti yhteen testiin käytetyn jyrsimen ja se osoittautui todella surkeaksi - jopa "kotikentällä" eli sileällä jäällä tuli turpaan käytetyltä kitkarenkaalta. Tuloksen perusteella on ilmiselvää, että jyrsimien "ylivertainen" pito hiipuu erittäin nopeasti ja asiaa olisi syytä tutkia - siis onko eri merkkien välillä eroja siinä, miten nopeasti pito katoaa. Muttei toimittajilla riittänyt rohkeus moiseen, rahoittajat eivät olisi tykänneet ...joten kiusallinen testitulos on pyritty unohtamaan mahdollisimman nopeasta ja testit jatkuu & voittajat tiedetään aina ennalta, kuten tähänkin asti. Ihan siinä missä autovertailuissakin (VAGina voittaa aina eikä mistään DSG/TSI onglemista koskaan kuultukaan eikä testin kehnoin lämmitysleite ole mikään ongelma talvitestissä, kun asiaa oikein ajattelee).


      • Hohhoijaataas
        Mr_Nasta_Pöly kirjoitti:

        Lisää ikäviä uutisia käyhälle jyrsijälle. Köyhälle, koska käyhä ajaa käytetyllä autolla, jonka mukana tuli 8 vuotiaat jyrsimet. Ne ovat jyrsijän mielestä vielä ihan hyvät, koska uusiin ei ole varaa.

        Uutinen vuodelta 2012: "Nastarenkaiden vaihtaminen kitkarenkaisiin olisi paras keino vähentää hiukkaspölyä hengitysilmassa. Uuden tutkimuksen mukaan katupöly aiheuttaa esimerkiksi Tukholmassa kymmeniä kuolemia vuosittain."

        http://www.kivirock.fi/uutiset.html?a1200=635

        Uutinen vuodelta 2013: "Liikenteen katupöly on luultua vaarallisempaa"

        http://www.hs.fi/tiede/a1386562020900

        Uutinen vuodelta 2013: "Tietä rouhiva nastarengas on osoittautumassa tappavaksi kadunvarren kulkijoille."

        http://iltalehti.fi/terveys/2012032015348313_tr.shtml

        Uutinen vuodelta 2013: "Nastarenkaiden käytön vähentäminen parantaisi ilmanlaatua parhaiten."

        http://www.iltasanomat.fi/terveys/art-1288560528747.html

        Uutinen vuodelta 2013: "Ruotsissa julkaistun tutkimuksen mukaan 30-40 tukholmalaista kuolee vuosittain nastarenkaiden käytön takia. Nastat repivät tienpinnasta terveydelle haitallisia hiukkasia. Suomessakin katupölykauden on todettu lisäävän sairaalakäyntejä."

        http://www.mtv.fi/uutiset/kotimaa/artikkeli/nastarenkaiden-kayttorajoitus-parantaisi-ilmanlaatua/1892232

        Uutinen vuodelta 2013: "Hyväkuntoiselta näyttävä, mutta vanha nastarengas osoittautui petolliseksi valinnaksi talvikeliin"

        http://www.autoliitto.fi/?x20043=7066693

        Uutinen vuodelta 2013: "Suomessa käytettävissä aineksissa on tehtävä kompromisseja nastarenkaiden käytön vuoksi.

        ...oktomurske on lujuus- että muotoluokaltaan erinomaisen hyvä ainesosa päällysteissä."

        http://yle.fi/uutiset/asiantuntija_puolustaa_kohuttua_oktomursketta_saastaa_luonnonvaroja/6893930

        Jassoo, taas on noiden vanhojen sopivasti valittujen linkkien tuputtaminen alkanut. Ne on jo monta kertaa kommentoitu ja monet niistä ei edes liity nasta-kitka -väittelyissä esiin tulleisiin juttuihin.
        Kukaan ei noita jaksa moneen kertaan lukea eli kyseessä on fanaatikon yritys saada omia moneen kertaan naurettaviksi todettuja käsityksiään esille..

        Keksi jo uusia juttujasi...


    • Nastahiukkaset

      Nastamössön lisäksi teräväsärmäinen nastahiukkanen näyttää tarttuvan maalipintaan niin, että ei pesemällä lähde. Hiukkaset ruostuttavat auton ulkoapäin ellei niitä aika ajoin poista kovilla liuottimilla ja hankaamalla.

      • kuinkaTyhmäVoiOlla

        Noloa! VTT:n tutkimuksen mukaan vain 2% tiepölystä on nastojen aikaan saamaa, eli 98% on muista lähteistä. Melkoinen täsmäase joka tappaa ja ruostuttaa autot.


      • todellisuusdesta
        kuinkaTyhmäVoiOlla kirjoitti:

        Noloa! VTT:n tutkimuksen mukaan vain 2% tiepölystä on nastojen aikaan saamaa, eli 98% on muista lähteistä. Melkoinen täsmäase joka tappaa ja ruostuttaa autot.

        VTT:n nastarenkaita puoltavat hutkimukset on tilannut VTT omassa osoitteessa majaileva "Turvallinen liikenne 2020", jossa on Nokian Renkaitten edustaja ohjaamassa mitä hutkitaan ja mitä tulostetaan. Jokainen joka on vaikka moottoritiellä näinä päivinä katsellut menoa ja pölyä tietää aivan varmasti mistä se pöly on syntynyt.


      • Niinpä_tietenkin
        todellisuusdesta kirjoitti:

        VTT:n nastarenkaita puoltavat hutkimukset on tilannut VTT omassa osoitteessa majaileva "Turvallinen liikenne 2020", jossa on Nokian Renkaitten edustaja ohjaamassa mitä hutkitaan ja mitä tulostetaan. Jokainen joka on vaikka moottoritiellä näinä päivinä katsellut menoa ja pölyä tietää aivan varmasti mistä se pöly on syntynyt.

        Kuten tuossa edellä jo joku mainitsikin, niin kitkafanaatikko väittää tietysti kaikkien niiden tutkimusten, eli käytännössä kaikki, olevan lahjottuja, jotka eivät kitkafanaatikon asenteisiin sovi. Niin tietysti nytkin.
        Näinhän se fanaatikon mielenlaatu toimii


    • fj80helsingistä

      sehän on testattu ja tutktitu että niinden kolaroijien kitkalamellit irrotttaa enemmän pölyä, te pullapojat ihannoitte vaan että melua on vähemmän eikä nastat lentele. muusta turvallisuudesta viis. no nyt on teidän lumikeli päästelkää vaikka päin mäntyjä mutta elkää olko poikkitain vastaantulevan kaistalla kun lauhtuu.

    • VapauttakaaSuomalaiset

      Nokian Renkaitten hellittämätön lobbaus nastarenkaiden käytön puolesta on saavuttanut farssin mitat. Voisi olla yhtiölle jopa parempi, että hellittäisi tässä yksipuolisen informaation kehittämisessä ja päästäisi suomalaiset kansakuntana tervehtymään muitten kansakuntien tapaan tästä nastarenkaiden terveydelle aiheuttamasta suuresta vahingosta.

      • SuomalaisetVapaita

        Ainoa farssi on teidän kitkafanaatikkojen uskomattoman typerät väitteenne.
        Kaikki tutkimukset ovat tietysti lahjottuja, kun niistä ette tukea väitteillenne saa. Ja yhtään tutkimusta, joka puoltaisi jo pelkän terveen järjenkin perusteella järjettömiksi helposti todettavia väitteitänne, ei löydy.


      • itseenuskolainkaan
        SuomalaisetVapaita kirjoitti:

        Ainoa farssi on teidän kitkafanaatikkojen uskomattoman typerät väitteenne.
        Kaikki tutkimukset ovat tietysti lahjottuja, kun niistä ette tukea väitteillenne saa. Ja yhtään tutkimusta, joka puoltaisi jo pelkän terveen järjenkin perusteella järjettömiksi helposti todettavia väitteitänne, ei löydy.

        Väitätkö aivan tosissasi, että Nokian Renkaat toimii markkinoinnissaan erittäin korein eettisin perustein lobbaamalla tasapuolisesti nasta-, että kitkarenkaiden puolesta?


      • MitäPitäisiUskoa
        itseenuskolainkaan kirjoitti:

        Väitätkö aivan tosissasi, että Nokian Renkaat toimii markkinoinnissaan erittäin korein eettisin perustein lobbaamalla tasapuolisesti nasta-, että kitkarenkaiden puolesta?

        Nokian renkaiden kuten kaikkien muidenkin rengasvalmistajien tavoitehan on tietysti myydä renkaita, myös talvirenkaita. Kitkarenkaita ja nastarenkaita.

        En ole nähnyt missään Nokian suosivan sen paremmin kitkoja kuin nastojakaan. Miksi ja mikä intressi Nokialla kuten muillakaan molempia talvirenkaita valmistavilla olisi suosia vain toista, kun tavoite on myydä renkaita mahdollisimman paljon.

        Markkinointia varmaankin painotetaan kohdistumaan suurimmalle ostajakunnalle enemmän kuin pienemmälle. Näinhän se toimii kaikkien muidenkin tavaroiden ja palvelujen osalta.
        Nastarenkaita ostaa noin 85% autoilijoista, joten ei ole vaikea ymmärtää tämän ryhmän olevan tärkeä kohderyhmä talvirengasvalmistajille.


    • PölylahkeetKurvaavat

      6 kk jatkunut Nastaliejukausi on muuttumassa 2 kk:n mittaiseksi nastapölykaudeksi. Tosin autot ja ympäristö näyttävät samalta, koska hieno pöly pinnoittaa autot ja ympäristön, sekä ihmisten keuhkot sisältäpäin. Kun pölyä eivät kestä autojen mekaaniset laitteetkaan, eivät koripellitkään niin miten ne ihmisten keuhkot sitä voisivat kestää? Suomiautoilijan tuntee pölyisistä housunlahkeistaan.

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      130
      5065
    2. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      32
      3187
    3. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      16
      1827
    4. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      22
      1790
    5. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      19
      1655
    6. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      71
      1511
    7. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      11
      1305
    8. Armi Aavikko Malmin hautausmaa

      Haudattiinko Armi arkussa Malmin hautausmaalle vai tuhkattiinko hänet? Kuka tietää asiasta oikein?
      Kotimaiset julkkisjuorut
      11
      1276
    9. Miksi näin?

      Miksi vihervassut haluaa maahan porukkaa jonka pyhä kirja kieltää sopeutumisen vääräuskoisten keskuuteen? Näin kotoutumi
      Maailman menoa
      19
      1257
    10. Haluisin suudella ja huokailla

      ja purra kaulaasi ja rakastella sinua. Haluisin puristella rintojasi ja pakaroitasi. Ei sinulla taida olla kuitenkaan ni
      Ikävä
      16
      1257
    Aihe