kipu reidessä

minä vaan

nukun öisin sivuttain, aamulla kun herään vasen jalka on niin kipeä että sattuu kun astuu. siinä ei mitään tunnu tai mitään, lenkkeilen kyllä joten voiko tälläinen yhtäkkiä tullut kipu johtua siitä?pitäisikö sitä hieroa tai jotain?
suvussani on osteoporoosia, luukatoa, tulen hulluksi kun ajattelen että minullakin voi olla sellainen...??enkä edes tiedä onko se ns. tarttuvaa???mitä teen? asia vaivaa pahasti kun on nin kipeä jalka!!!

10

3667

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Aksan

      Jos tarkoitat luukadon eli osteoporoosin tarttumista, niin se ei tartu.
      Sinulla on vain jalassasi rasituksen aiheuttamaa kipua ja se menee ohi sillä, että harrastat liikuntaa edelleen.

    • ammattilainen

      Ensinnäkin, osteoporoosi ei tartu, mutta on kylläkin perinnöllistä, johtuen pitkälti ruumiinrakenteesta.
      Toiseksi, osteoporoosi ei oireile kivulla. Usein ensimmäinen merkki osteoporoosista on luun murtuma. Nivelrikko eli artroosi sen sijaan oireilee kipuna, mutta kuvailemasi kipu ei kyllä oikein sovin lonkan artroosiinkaan.

      Kirjoituksestasi saan sellaisen mielikuvan, että olet melko nuori ihminen. Alle 50-vuotialla harvemmin on osteoporoosia tai nivelrikkoa.

      Joten epäilen, kuten edellinenkin kirjoittaja, että vaivasi johtuu rasituksesta ja nukkuma-asennosta. Käännyppä välillä toiselle kyljelle ja pidä vähän lepoa lenkkeilystä. Aloita sen jälkeen vähän kevyemmin uudelleen ja muista alkuverryttely ja loppuvenytykset.

      • ei ammattilainen

        Savon Sanomissa oli tässä syksyllä juttu kivuista ja niiden hoidosta. Asiantuntijana oli
        muistaakseni Olavi Airaksinen. Tässä hän sanoi osteoporoosin aiheuttavan jopa kovaakin kipua.


      • Isäntä

        Luin muistaakseni Elämänhalu-lehdestä että nivelrikko ja osteoporoosi eivät viihtyisi samassa henkilössä! Jos näin on, monelta huolelta ja tutkimukselta säästyttäisiin. Minkäasteinen nivelrikko "riittäisi"? Olin nuorena melko passiivinen liikkuja, heräsin aktiiviseksi vasta aikuisiässä. Sormissani on nivelrikkoa mutta muualla ei.


      • Siiri

      • mummeli
        Isäntä kirjoitti:

        Luin muistaakseni Elämänhalu-lehdestä että nivelrikko ja osteoporoosi eivät viihtyisi samassa henkilössä! Jos näin on, monelta huolelta ja tutkimukselta säästyttäisiin. Minkäasteinen nivelrikko "riittäisi"? Olin nuorena melko passiivinen liikkuja, heräsin aktiiviseksi vasta aikuisiässä. Sormissani on nivelrikkoa mutta muualla ei.

        Kyllä nivelrikko ja osteoporoosi viihtyvät samassa henkilössä,minulla ainakin.Nivelrikko- diagnoosin olen saanut jo vuosia sitten ja nyt sitten osteoporoosi.


      • Enni
        ei ammattilainen kirjoitti:

        Savon Sanomissa oli tässä syksyllä juttu kivuista ja niiden hoidosta. Asiantuntijana oli
        muistaakseni Olavi Airaksinen. Tässä hän sanoi osteoporoosin aiheuttavan jopa kovaakin kipua.

        Jostain luin, että osteoporoosin ensi oireita voi olla mm. särkevät luut.


      • wat2
        mummeli kirjoitti:

        Kyllä nivelrikko ja osteoporoosi viihtyvät samassa henkilössä,minulla ainakin.Nivelrikko- diagnoosin olen saanut jo vuosia sitten ja nyt sitten osteoporoosi.

        Että osteoporoosiko harvinainen alle 50-vuotiailla ?
        Mä oon sitten varmaan joku friikki, kun sairastuin sekä reumaan, että osteoporoosiin alle 16-vuotiaana xD

        Ei tuo ostis käsittääkseni niin kovin harvinaista oo nuoremmillakaan. Vanhemmiten se vaan tulee paremmin esiin, kun luut alkaa murtua.


      • ilmo

        Nivelrikko on harvinainen alle viisikymppisellä. Itse sain lannerankaan sen vaivan jo nelkyt kuusivuotiaana. On mukava kaveri. Särkylääkettä menee roppakaupalla päivässä, jotta kärsii tehdä mitään. Eläkkeelle ei pääse, kun se on lääkärien mielestä pieni vaiva suuressa ihmisessä. Minkälaisia kokemuksia teillä on nivelrikosta. Kertokaa ihmeessä.


    • Sentti

      Hei sinä!
      Mene ihmeessä luuntiheysmittaukseen tai huolehdi ainakin,että saisit riittävästi kalkkia. Minulla on ollut joskus kolotuksia luissa, kun on ottanut kalkkitabletin tai reilusti maitotuotetta, kipu helpottaa.Tosin voihan vaivasi johtua lenkkeilystä, mutta kannattaisi varmaan selvittää asiaa...

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      60
      2494
    2. Istuva kansanedustaja epäiltynä pahoinpitelystä ja ampuma-aserikoksesta

      Seiskan tietojen mukaan Timo Vornanen on epäiltynä pahoinpitelystä ja ampuma-aserikoksesta eikä kenellekään taatusti tul
      Maailman menoa
      293
      2190
    3. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      90
      2082
    4. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      57
      1781
    5. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      4
      1691
    6. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      4
      1659
    7. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      1
      1554
    8. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      5
      1377
    9. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      7
      1341
    10. Pullonpalautusjärjestelmä muuttuu - paluu menneisyyteen

      EU suuressa viisaudessaan on päättänyt, että pulloja pitää kierrättää. Jos oikein ymmärsin, nykyisen järjestelmänmme ti
      Maailman menoa
      114
      1300
    Aihe