"Asiamies"?

Passia haettaessa

Poliisin sivuilla sanotaan että "asiamies" voi käydä hakemassa valmiin passin jonkun puolesta. Miten määritellään asiamies? Jos kirjoitan valtakirjan avomiehelleni niin voiko hän käydä hakemassa passin? Jos voi, niin mitä valtakirjassa pitää lukea, pitääkö olla todistajia tms.?

6

1806

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • voi olla

(lähes) kuka vaan. Avomies on aivan käypä asiamies, valtakirjassa valtuutat XX noutamaan passisi paikasta XX, itse laittaisin lisäksi, sekä puolestani kuittaamaan,
      päiväys ja allekirjoitukset, Sinun nimi pitäisi riittää, itse laittaisin myös hakijan allekirjoituksen valtakirjaan.

VALTAKIRJA, sen voi kirjoittaa ylimmäksi. Avoin asianajovaltakirja ei käsittääkseni riitä passin hakemiseen, sehän on sellainen, että kirjoitetaan Avoin asianajovaltakirja, alle päiväys sekä valtakirjan antajan nimi.

Todistajia ei tarvita, en ainakaan minä ole tarvinnut. Mutta jos sellaisia on saatavilla, ei pari nimeä mitään haittaa, mutta pakollista se ei nykyään ole.
      Avointa asiakirjaa ei ihan kaikille kannata kirjoittaa, sillä voi tehdä mitä tahansa ! Itse tein joskus sellaisen asianajajalle, joka petti.

Yksilöity valtakirja on paras, siis tapauksessasi siihen tulee maininta passin noutamisesta.

• olla voi

korjaus: Itse en laittaisi hakijan nimeä valtakirjaan vaan hakija kirjoittaisi sen itse valtakirjan teon yhteydessä.

• judge

Anteeksi vaan, mutta juttusi on hieman ristiriitainen tuon avoimen asianajovaltakirjan suhteen.

Ensin epäilet, että "Avoin asianajovaltakirja ei käsittääkseni riitä passin hakemiseen".

Sitten kuitenkin sanot, että "Avointa asiakirjaa ei ihan kaikille kannata kirjoittaa, sillä voi tehdä mitä tahansa!"

Tuo jälkimmäinen pitää paikkaansa olettaen, että "avoimella asiakirjalla" tarkoitat avointa asianajovaltakirjaa.

• judge

Passin hakija saa hakemuksen jättämisen ja passin maksamisen (maksetaan etukäteen) yhteydessä kuitin, jota vastaan passi luovutetaan. Ainakin Espoossa tuon kyseisen kuitin esittäminen riittää valmista passia noudettaessa, oli noutaja sitten kuka vaan.

• Alkup.

Enpä tajunnut kuittia säilyttää joten se ei tässä auta. :( Mutta jospa sillä valtakirjalla sitten kokeilisi!

• judge
        Alkup. kirjoitti:

Enpä tajunnut kuittia säilyttää joten se ei tässä auta. :( Mutta jospa sillä valtakirjalla sitten kokeilisi!

Suosittelisin, että soitat huomenna paikkakuntasi poliisilaitoksen kansliaan ja kysyt, voidaanko passi kuitin kadottua luovuttaa jollekin toiselle ja jos voidaan, niin minkälainen valtakirja tarvitaan.

Turhaa ajanhukkaa lähteä kokeilemaan itseideoidulla valtakirjalla, kun asian voi selvittää etukäteenkin.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Oletko tyytyväinen viime tapaamiseemme?

Vai toivoitko sen menevän toisella tavalla? Miten?
      Ikävä
      72
      3063
    2. Nyt se sit loppuu

Et ei enää nähdä ja yhteyttä pidetä.
      Ikävä
      55
      2725
    3. Kuoleman pelko katosi

Olen pelännyt koko elämän ajan kuolemaa mutta yhtäkkiä kun hindut paljastivat totuuksia uskonnoista noin aloin yhtäkkiä
      Hindulaisuus
      432
      2335
    4. Viikonloppu terveiset kaivatulle

tähän alas ⬇️⬇️⬇️
      Ikävä
      79
      2188
    5. Jos sitä keittelis teetä

Ja miettis mitä mies siellä jossain touhuilee... ☕️
      Ikävä
      95
      1996
    6. Myötähäpeä kun näkee sut,

tekisit jotain ittelles. Ihan hyvällä tämä!
      Ikävä
      57
      1929
    7. Huomenta ........

Huomenta 💗 Tiedän, että tuntuisit hyvälle.
      Ikävä
      12
      1576
    8. Kuhmolainen on selvästi kepun lehti

Kuhmolaise etukannessa oli Kuva kun Jaskalle annettiin karhu patsas.mutta kukmolaislehti oli niin kepulainen että Jaskan
      Kuhmo
      17
      1537
    9. Ei mun tunteet

ole mihinkään kadonnut. Enkä mä sua inhoa tai ole kyllästynyt. Mä ymmärsin, ettet ole kiinnostunut minusta, ainakaan sil
      Ikävä
      30
      1380
    10. Mitä nämä palautteet palstalla ovat?

Joku uusi toimintatapa rohkaista kirjoittajia vai mistä on kyse?
      Ikävä
      30
      1351
    Aihe