Ylempi AMK vai maisteri -opinnot?

Olen hyvää vauhtia valmistumassa etuajassa IT -tradenomiksi kotikaupungissani. Opiskelusta on irronnut mielekästä sisältöä elämään, ja uskoakseni olen käsittänyt, minkä takia tahdon tehdä sitä. Katselin Turun AMK:n tarjontaa ylempien AMK -tutkintojen osalta, ja näyttäisi olevan varsinaisesti IT -tradeille mitään suunnattua koulutusohjelmaa tarjolla, melkein voisi harkita IT -traden jälkeen suorittavan ylemmän AMK -insinööri -tutkinnon, jonka laajuus on 60 opintopistettä? Toinen suuntautumisvaihtoehtoni olisi kauppis ja maisterin paperit ulos kahdessa vuodessa.

Olisi mukavaa kuulla valmistuneilta IT -tradenomeilta, miten olette jatkaneet opintopolkuanne? Ja miten työllistymisen kannalta esimerkiksi ICT -alalla arvostetaan ylempää AMK:ta trade / insinööriä? Kauppiksessa olisi se kiva puoli, että pääsisi syventymään talouteen tekniikan sijaan, mutta pidän valintapolun avoimena vielä.

7

242

Vastaukset 7

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ai leivotaanko

tradenomeistakin jo insinöörejä? ja vieläpä "ylempia" amk-insinöörejä?

• Kyllä kyllllä

tradesta leivotaan vuodessa dipinssi amkissa

• mmmmmaa

Miten aattelit mennä sinne kauppikseen, yhteisvalinnassa vai erillisvalinnassa? Paree olla hyvät paperit jos erillisvalinnassa.

Suosittelen maisterintutkintoa, amk-papereilla mitään tee.

• yhtäläisyysmerkit

Sairaanhoitaja YAMK on ihan sama kuin Terveystieteiden maisteri.

• lisäopiskelua myös

Ylemmän AMK:n yksi pääsyvaatimus on tutkinnon suorittamisen jälkeen hankittu 3 vuoden työkokemus. Ei riitä jos on alan työkokemusta opiskelujen aikana, työkokemukseksi lasketaan nimenomaan vasta valmistumisen jälkeinen työkokemus. Ylemmän AMK:n opintojen aikana tulee myös olla töissä, tutkinnon opinnäytetyönä tehdään joku työhön liittyvä kehittämisprojekti tms.

Itse suunnittelin myös hakua YAMK:iin, mutta se kaatui siihen, kun valmistumisen jälkeen ei ole sitä 3 vuoden työkokemusta alalta.

• velma1

Kyllä niille kelpaa opiskeluaikana tehdyt työt, jos ne on koulutusta vastaavia eikä sisälly tutkintoon (= opintoihin kuuluvat harjoittelut ei käy).

• Valintaperussuositus

"Hakukelpoisuuden ylempään amk-tutkintoon antaa soveltuva ammattikorkeakoulututkinto tai muu soveltuva korkeakoulututkinto sekä tämän jälkeen hankittu vähintään 3 vuoden työkokemus asianomaiselta alalta."

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mitä mieltä olet?

Miehestä jolla ei ole yhtään kaveria, ei facebookissa eikä livenä ja hän harrasta ja tekee kaiken yksin. Onko vähän outo
      Ikävä
      207
      2187
    2. Muistakaa pojat tämä.

Mies joka haluaa naisen, löytää keinon. Ei epäröi eikä hämmennä. Tekee kaiken eteenne.
      Ikävä
      159
      1439
    3. Muhun rakastuu kaikki naiset, mut mä en rakastu niihin

Mun vaatimustaso on 10+ Mut mua tavottelee 7+ naiset
      Ikävä
      227
      1081
    4. Oletko päättänyt

Että luovutat minun suhteeni
      Ikävä
      71
      927
    5. 58
      918
    6. Mikä sua mies vaivaa?

Siis oikeasti.
      Ikävä
      52
      869
    7. Pahoin pelkään nainen

että pidät minua epäempaattisena, itsekeskeisenä, narsistisena ja kylmänä ihmisenä. Oletko koskaan ajatellut, että minus
      Ikävä
      72
      841
    8. 93
      787
    9. Hyvinvointitalo, mitä sanoo Korkein hallinto-oikeus . Mikä on kansalaisten oikeusturva?!

Onpa mielenkiintoisessa vaiheessa Pyhäjärven hyvinvointitalon kohalo; Saako rakentaa, vai eikö? Kaupungin tekninen johta
      Pyhäjärvi
      118
      728
    10. Martina avaa suhdettaan

IL 22.7: Martina avaa suhdettaan nuoreen Muhikseen. Nyt on jo vakavaa, on käyty syömässä Itä-Helsingissä. Onkohan muutt
      Kotimaiset julkkisjuorut
      200
      707
    Aihe