Irlanninsusikoira

irkkuh

Olen miettinyt, että hankkisin irlanninsusikoiran tässä muutaman vuoden päästä, kasvattajilta olen myös ajatellut samankaltaisia kysymyksiä laittaa kun mitä nyt tähänkin, mutta vasta vähän myöhemmin kun olen varmempi rodusta.Olen rodusta paljon lukenut, mutta jotkin asiat ovat jääneet vielä vähän avoimiksi, niin niihin hakisin vastauksia...

Luonteesta:
Olen kuullut, että olisi itsepäinen kouluttaa monista koirakirjoista, mutta sitten jotkut henkilöt ovat sanoneet, että olisi helppo kouluttaa? Kummin tämä siis yleensä on? Uros siis kyseessä, eli luultavasti narttua jonkin verran jäärä päisempi mutta miten olette omanne saaneet koulutettua? Omat aiemmat koiranikin olivat jonkin verran itsepäisiä (sheltti poju ja 60cm seropi neiti) mutta niiden kanssa selvisin ihan vain kun alusta asti selväksi ''pomouden'' ihan yksinkertaisesti vain itse menemästä ensin ovista, tapaamalla vieraat ensin, sohvilta alas kun sanon, ruuan saa vasta kun lupa jne, eikä ongelmia ollut, koulutuksessa oli makupalat ja iloiset kehut palkintona kun oikein tehtiin ja ihan hyvin meni molempien kanssa, käykö myös irlanninsusikoiran kanssa samat temput? Kerrotteko omia kokemuksianne kouluttamisesta/luonteesta muutenkin?

Liikunta:
Kuinka paljon vaatii nuorena ja aikuisena liikuntaa? Irlanninsusikoiraan päädyin juuri, koska kuulin niiden olevan rauhallisempia kuin skotlanninhirvikoirat, mitä aluksi mietin. Kuinka paljon siis vaativat liikuntaa aikuisena ja murrosiässä(ollessaan energisimmillään), asun lähellä koirapuistoa, ja muutenkin oulussa on monia joissa voin käydä, joten voin tarjota vapaana juoksua vähintään kerran päivässä ainakin tunnin ajan (jo edellisten koirien kanssa näyty hyvin paljon/pitkiä aikoja koirapuistossa) mutta myös pitkät, rauhalliset kävelylenkit ovat mieleisiäni ja niitä harrastaninkin entisten koirieni kanssa (3-10km rauhallisella tahdilla). Riittävätkö irkulle päivässä vähintään yksi 1h koirapuistossa oloa ja sen lisäksi 3-10km lenkki aamu-iltapissat/mahdollisesti toinen lyhyempi puistoilu)? Riittääkö helposti vai tarviiko enemmän?

Asumismuoto:
Asun siis kerrostalo kaksiossa kämppikseni kanssa, kaverillani on kaksi kissaa mihin koira oppisi pennusta asti. Pärjääkö irlanninsusikoira hyvin kerrostalossa (ei ainakaan vahtiviettiä) lattiatilaa tosiaan on isollekkin koiralle levittäytyä makaaman, mutta tarvitseeko sisällä muuten juurikaan tilaa jos on tilaa omiin oloihinsa rauhottua? Ainakin muutamat ovat sanoneet, että pärjää vallan mainiosti pienellä sisätilallakin kunhan on tilaa ainakin jossain levittäytyä ja saa riittävästi liikuntaa.

Ruokinta:
Olen kuullut, että aikuisena menisi suunnilleen yhtä paljon ruokaa kuin keskikokoisella koiralla, mutta pentuna enemmän? Jo edellisten koirien kanssa meni kuussa rahaa runsaasti, joten siihen olen varautunut, mutta tietenkin on aina plussaa jos aikuisena ei söisi yhtä paljon kuin mitä on kokoa : D.
Oletteko itse välttyneet vatsalaukun kiertymiltä? Omien edellisten koirien kanssa olin jo ottanut tavaksi, että saivat ennemmin kolme pienempää annosta päivässä kuin kaksi suurta ja että liikuntaa ei tuntiin syönnin jälkeen ja ainakaan puoleen tuntiin ennen syöntiä, riittääkö irkullakin yleensä vatsalaukun kiertymän välttääkseen?


Toivoisin vastauksia, ja kiitos etukäteen jo!

1

287

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • irli

      Heippa!

      Voin kertoa omasta 6vee irlisherrastani, millaista sen kanssa on vuodet olleet. Että kaikki kokemukset on sitten ihan vaan tämän pojan kanssa koettuja.

      Mun koira ei ikinä mikään jääräpää ole ollut. Oikeestaan "kerrasta" oppi istumaan, luokse, tänne, maahan ym. peruskäskyt. Tietää mitä saa tehdä ja mitä ei, mutta joskus koetellaan kyllä rajoja. ;) Remmikävely on edelleen haastavaa, sillä sitä ei juurikaan olla missään vaiheessa harjoiteltu. Ei nyt vetämällä vedä, mutta jos toinen koira tulee vastaan niin sitä on päästävä moikkaamaan hinnalla millä hyvänsä. Uskon kyllä, että jos itse jaksaisin vähän paneutua asiaan tämäkin saataisiin helpolla korjattua. Kaikki tämä vähäinen koulutus, mitä olen tehnyt, on herkkujen ja kehujen avulla tehty.

      Koira on ollu laiska liikkumaan aina. Pentuna lenkit oli ihan vaan korttelin ympäri ja muistaakseni kasvattajakin sanoin että puoli tuntia on ihan maximi, koiran ehdoilla mennään. Pentu ajan jälkeen liikuntaa on ehkä ollut normipäivänä 1-3 tuntia. Viikonloppuisin enemmän. Nykyään asun maalla ja koira on päivät irti pihassa niin puolen tunnin-tunnin lenkki päivässä ollut ihan passeli. Olen kyllä muuttamassa kaupunkiin ja tavoitteena on aamulla ½h lenkki, päivällä 1-2h lenkki ja iltasella vielä ½lenkki. Uskoisin oman koirani olevan tyytyväinen tälläiseen järjestelyyn. Tottakai sitten viikonloppuisin enemmän koirapuistoa tai muuta vapaana olemista.

      Itse olen asunut koirani kanssa kerrostalokaksiossa ja ei ollut ongelmia. Eipähän tuo hirveästi sisällä mitään tee. Nyt asun 40n okt, joten ei täälläkään liiemmin tilaa ole. Oma rauhallinen paikka, missä mahtuu rötköttää ni tämä herra ainakin on tyytyväinen. :)

      Pentuna ruuan piti olla juuri isoille roduille tarkoitettua ja se oli aika kallista. Muistaakseni meillä 15kg säkki maksoi 60e ja se kesti vajaan kuukauden. Nykyään koira syö nappuloita noin kilon päivässä sekaan joko koiranmakkaraa tai jauhelihaa 500g. Meillä menee varmaan kuukaudessa ruokaan noin 60-80e. Itse ostan koiralleni nappuloita, jotka on n.10e/10kg ja niitä menee kolmesta neljään säkkiä kuukaudessa.

      Mun koiralla ei ole vatsalaukunkiertymää ollut ja toivottavasti ei tulekkaan. Eikä koira ole muutenkaan ollut juuri kipeä. Koissuni syö kerran päivässä klo 17-20 välillä ja tällä hetkellä lenkit tehdään aamupäivästä. Oon kyllä pitänyt sen entä tunti ennen liikuntaa ja tunti liikunnan jälkeen ennen kun ruokaa annetaan.

      Toivottavasti ees jotain apua näistä kokemuksista :)

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Huomenna teen sen

      Se on nyt päätetty. Pääsen pois tästä epätietosuudesta.
      Ikävä
      79
      3295
    2. Hakkarainen: persut Venäjän ja Pohjois-Korean tiellä

      Hakkarainen entisenä persujen kärkipoliitikkona tietää, mitä puhuu. https://www.is.fi/politiikka/art-2000010422614.html
      Maailman menoa
      200
      1982
    3. Ilouutinen! Anniina Valtonen heitti jymy-yllätyksen - Tämä ei jätä kylmäksi!

      Ohhoh, tämäpä ylläri! Anniina Valtonen sai puolisonsa kanssa lapsen viime vuoden lopulla. Lue lisää: https://www.suomi2
      Suomalaiset julkkikset
      25
      1871
    4. Fuengirola.fi: Kohuissa rypenyt Jari Sillanpää, 58, harvinaisessa haastattelussa: "Minä haluan..."

      Ex-tangokuningas on kertonut kuulumisiaan Espanjan Aurinkorannikolta. Että ei muuta kuin elämässä etiäpäin, Jari Sillanp
      Kotimaiset julkkisjuorut
      27
      1548
    5. Ootko muuten vieläkään hiffannut

      Että en kuulu sinun maailmaasi? On meissä samaa, ja samaa aaltopituutta oli, mutta tunsin oloni usein hyvin vaivautuneek
      Ikävä
      166
      1395
    6. Miten nyt sanoisin

      tämän sinulle. Oletko mielessäni päivittäin, kysyin itseltäni ja vastaus oli, kyllä olet. Yllätyin, päädyin oudoille tei
      Ikävä
      88
      1385
    7. Susta on tullut

      Ihana nainen. ❤️
      Ikävä
      52
      1099
    8. Mistä vuodesta

      lähtien olet ikävöinyt kaivattuasi?
      Ikävä
      97
      1038
    9. Tämä ei voi jatkua

      Näin. Eilisen jälkeen tulin siihen tulokseen.
      Ikävä
      55
      844
    10. Voitko vain unohtaa

      Minut. En ole sinun arvoisesi
      Ikävä
      59
      840
    Aihe