Kissan "hullukohtaukset"

epätoivoinen

Leikkautin n.2-vuotiaan narttukissani pari kuukautta sitten. Tämän jälkeen kissallani on ilmennyt kummallisia raivokohtauksia, vai miksi niitä oikein sanoisi...Olemme muuttaneet poikaystäväni kanssa muutama kk sitten yhteen. Lähinnä nämä "kohtaukset" kohdistuvat poikaystävääni. Kissani alkaa yhtäkkiä sähisemään ja huutamaan(siis oikeasti se ääni on karmiva) häntä paksuna ja käy kiinni poikaystäväni lahkeisiin, tai siis yrittää kynsiä niitä. Poikaystäväni on jo alkanut pelkäämään kissaa, ja yrittääkin lähteä karkuun tilannetta, jolloin kissani seuraa hantä ja yrittää kynsiä lahkeita. Minua kissa ei ole vielä kynsimään alkanut. Sähisee kyllä silloin minullekin, kun yritän rauhoitella. Kohtaukset menevät itsekseen ohi n. puolessa tunnissa. Kissaa ei ole koskaan lyöty/potkittu tai muuten pahoinpidelty. Komenneltu kylläkin. Mutta aiemmin kaikki oli hyvin. Kissa ei ennen leikkausta ole saanut tämmöisiä kohtauksia eikä ole osoittanut vihamielisyyttä poikaystävääni kohtaan. Voiko tämmä johtua leikkauksesta? Vai onko se vaan sattumaa, että kohtaukset alkoivat sen jälkeen. Niitä on ollut nyt tihenevässä tahdissa, n.3 kertaa viikossa.
Olen aivan onneton. En haluaisi lopettaa kissaani, mutta pakko kai se on, koska poikaystäväni ei meinaa uskaltaa olla kämpillä ellen minä ole siellä. Eläinlääkäri ei osannut sanoa asiaan juuta eikä jaata. Kehotti ostamaan apteekista jotain suihketta mikä rauhoittaa kissoja. Pitää yrittää sitä ensin...

Kertokaa jos jollekin on käynyt samallailla ja miten se selvisi vai selvisikö ollenkaan...

Asiallisia kommentteja kiitos...

11

2217

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Cat-Speedy

      Ensiksi: älä missään nimessä lopeta kissaasi. Sinuna ihan ensin otattaisin verikokeet ja ottaisin selvää, ettei kyseessä ole sairaus, usein kipu saa kissat käyttäytymään aggressiivisesti.

      Toiseksi: kissat pitävät rutiineista. Nyt on sen reviirille tullut uusi asukas. Se pitää häätää pois.

      Ilmeisesti poikaystäväsi on muuttanut kämppääsi juuri samoihin aikoihin kun kissa on leikattu? Alkoiko käyttäytyminen *välittömästi* leikkauksen jälkeen vai silloin kun poikakaveri muutti luoksenne? Oliko poikakaverisi asunut kanssanne ennen leikkausta ja kuinka kauan? Jos kissa on ollut stressaantunut leikkauksesta ja kivusta ja poikakaverisi on muuttanut samoihin aikoihin, kissa voi yhdistää kipunsa poikaystävän tuloon. Samoin voi olla, että jos leikkauksesta on jäänyt jotain komplikaatioita, tai jokin sattuu kissaan, se käyttäytyy aggressiivisesti sen takia.

      Älä osta ensisijaisesti suihketta, se tehoaa vain paikallisesti ja on parempi esim. pissaongelmissa, tai matkustuspeloissa. Osta mieluummin Feliway-haihdutin, joka on kokonaisvaltaisempi. Tietysti suihketta voi suihkauttaa esimerkiksi poikaystävän lahkeisiin, voi auttaa hyvin myös niin. Jos on rahaa, voisit satsata molempiin.

      Anna poikaystäväsi ruokkia kissa, älä anna itse sille ruokaa. Tehkää myös tämän linkin ohjeiden mukaan, poikaystäväsi tulisi olla leikittäjä, jotta kissa alkaa yhdistää hänet mukaviin asioihin.

      http://www.ivillage.com/pets/expert/behavior/pages/0,,167006_527491,00.html (huomaa kaksi sivua)

      • epätoivoinen

        eli minä ja kissani muutimme poikaystävän kämpille muutama kuukausi sitten. Sitä ennen poikaystäväni oli paljon minun kämpilläni. Aluksi siis ei ollut mitään ongelmia, ei silloin kun poikaystäväni oli minun kämpillä, eikä silloin kun me muutimme poikaystävän kämpille.. Kissa nukkuikin meidän kanssa samassa sängyssä, mikä ei nykyään tule kuuloonkaan, vaan makuuhuoneen ovi on pakko pitää kiinni öisin. Kissa leikattiin kun olimme asuneet poikaystävän luona n. pari kuukautta. Tämän jälkeen meni ehkä n. pari-kolme viikkoa kun ensimmäinen "kohtaus" tuli. Soitin juuri tänään eläinlääkärille uudestaan. HÄn sanoi että joskus kissat voivat muuttua aggressiivisiksi leikkauken jälkeen. Mutta omituista on, että se aggressio kohdistuu vain poikaystävääni eikä ollenkaan minuun. Ennen hekin olivat "hyviä kavereita" keskenään. No, sain ajan eläinlääkärille ensi viikoksi, pitää katsoa löytyykö tutkimuksissa mitään kummallista. Vaikka luulen tämän olevan jotenkin enemmän psyykkinen vaiva... Pitää kyllä kokeilla kaikki keinot, sillä kissa on kuitenkin kovin rakas meille molemmille, eikä todellakaan haluttaisi lopettaa sitä..:( Pitää katsoa miten tässä käy. Tänään meillä tulee käymään paras ystävättäreni, saa nähdä miten kissa häntä kohtaan käyttäytyy, ennen ihan ok.


      • ...juttu
        epätoivoinen kirjoitti:

        eli minä ja kissani muutimme poikaystävän kämpille muutama kuukausi sitten. Sitä ennen poikaystäväni oli paljon minun kämpilläni. Aluksi siis ei ollut mitään ongelmia, ei silloin kun poikaystäväni oli minun kämpillä, eikä silloin kun me muutimme poikaystävän kämpille.. Kissa nukkuikin meidän kanssa samassa sängyssä, mikä ei nykyään tule kuuloonkaan, vaan makuuhuoneen ovi on pakko pitää kiinni öisin. Kissa leikattiin kun olimme asuneet poikaystävän luona n. pari kuukautta. Tämän jälkeen meni ehkä n. pari-kolme viikkoa kun ensimmäinen "kohtaus" tuli. Soitin juuri tänään eläinlääkärille uudestaan. HÄn sanoi että joskus kissat voivat muuttua aggressiivisiksi leikkauken jälkeen. Mutta omituista on, että se aggressio kohdistuu vain poikaystävääni eikä ollenkaan minuun. Ennen hekin olivat "hyviä kavereita" keskenään. No, sain ajan eläinlääkärille ensi viikoksi, pitää katsoa löytyykö tutkimuksissa mitään kummallista. Vaikka luulen tämän olevan jotenkin enemmän psyykkinen vaiva... Pitää kyllä kokeilla kaikki keinot, sillä kissa on kuitenkin kovin rakas meille molemmille, eikä todellakaan haluttaisi lopettaa sitä..:( Pitää katsoa miten tässä käy. Tänään meillä tulee käymään paras ystävättäreni, saa nähdä miten kissa häntä kohtaan käyttäytyy, ennen ihan ok.

        Mun toinen kissa (tyttö) alkoi myös käyttäytyä todella aggressiivisesti leikkauksen jälkeen, mutta 'kohtaukset' eivät kohdistuneet ihmisiin, vaan meidän vanhempaan kissan jonka kanssa olivat siihen saakka olleet ylimpiä ystävyksiä. En osaa sinua neuvoa, ajattelin vaan kertoa että ilmeisesti tuo leikkaus saattaa saada aikaan tuollaista. Vanhempi kissa paniikissa pissi lattialle, kun toinen sähisten ja muristen kävi päälle ja puri ja raapi ihan tosissaan.

        Meillä tilanne ratkesi siihen että kun olimme muutenkin avon kanssa muuttamassa erillemme niin laitettiin sitten kissat jakoon lusikoiden ohella. Eli kumpikin kissa sai jatkaa asumista tutun ihmisen kanssa ja sovimme myös tapaamisoikeudesta ja homma on toiminut :) Mutta toivottavasti te keksitte jonkin toisen ratkaisun että yhteiselämä rupeaa sujumaan.


      • epätoivoinen
        ...juttu kirjoitti:

        Mun toinen kissa (tyttö) alkoi myös käyttäytyä todella aggressiivisesti leikkauksen jälkeen, mutta 'kohtaukset' eivät kohdistuneet ihmisiin, vaan meidän vanhempaan kissan jonka kanssa olivat siihen saakka olleet ylimpiä ystävyksiä. En osaa sinua neuvoa, ajattelin vaan kertoa että ilmeisesti tuo leikkaus saattaa saada aikaan tuollaista. Vanhempi kissa paniikissa pissi lattialle, kun toinen sähisten ja muristen kävi päälle ja puri ja raapi ihan tosissaan.

        Meillä tilanne ratkesi siihen että kun olimme muutenkin avon kanssa muuttamassa erillemme niin laitettiin sitten kissat jakoon lusikoiden ohella. Eli kumpikin kissa sai jatkaa asumista tutun ihmisen kanssa ja sovimme myös tapaamisoikeudesta ja homma on toiminut :) Mutta toivottavasti te keksitte jonkin toisen ratkaisun että yhteiselämä rupeaa sujumaan.

        meillä tilanne kärjistyi pahemman kerran. Kissa käyttäytyi myös ystäviäni kohtaan aggressiivisesti ja myös sinä samana iltana minua kohtaan...
        joten lopulta lopetimme sen..
        ei ollut mahdollista elää normaalisti kissan kanssa samassa asunnossa...
        suru suuri, mutta kyllä kai se tästä.
        Uutta kissaa en kyllä uskalla enää ottaa...


    • GothigGirl

      Mä luulen että kissasi on niin omistautunut sulle että se pitää poikaystäväsi uhkana.. ei sun sen takia kannata lopettaa kissaan, kissat ovat tarkkoja reviiristään sun kissas voi aistia sun kundissa jotakin joka on hänelle vaaraa, ethän voi tietää mitä poikaystäväsi tekee kissalles kun olet muualla.. en syytä mutta tämäkin voi olla yksi mahdollisuus miksi kissasi on agressiivinen. Kissaa ei saa lyödä, ei potkia eikä huutaa hyvä keino on laittaa suihkepulloon vettä ja ruiskauttaa sitä ku kissa käy kiinni. nuhteleminen ja huutaminen ei auta yhtään mitään.

      • huhhh

        Todella harmi, että ihmiset lopettavat lemmikkinsä tutkimatta mikä sillä on. Tuollainen käytös voi johtua esimerkiksi kivusta.

        Suosittelen tosiaan, ettet ota uutta kissaa, tai mitään muutakaan lemmikkiä jossta et ole valmis huolehtimaan.


    • Idari

      Idiootit täällä leimaa toista laiminlyöjäksi vaikka kertoo kuinka on käyttänyt eläinlääkärissä ja myös puhelimitse ollut useita kertoja yhteydessä ammattilaisiin jotka ovat vain hartioita kohautellen siirrelleet vastuuta. Loppupeleissä joutuu omistaja tekemään päätöksen ja tässä tapauksessa valitettavasti yhteiselämä muodostui mahdottomaksi johtui käytös mistä tahansa.

    • uusiavaan

      IKIVANHA ALOITUS, TAAS!!!!!

    • EläLopeta

      kissa voi ehkä tuntea olonsa turvattomaksi ns. Uudessa paikassa. Eläinkaupasta saa sellaista suihketta kuin Feliway joka rauhoittaa ja tyynyttää kissaa. Erittää ilmaan tyyliin "äitihormooneja" (?)

      Kissani aina kusasi yöllä entisen poikaystäväni päälle kun hän muutti luokseni ja oli erilainen häntä kohtaan. Suihke mielestäni auttoi!

      Jos käytös ei lopu niin ei silti kannata kissaa lopettaa jos muuten terve, anna adobtoitavaksi!

      • EläLopeta

        Ai tämä olikin näin vanha julkaisu! Pahoittelut!


    • ihmissuhde-expertti

      Hulluudesta puheenollen, kun olen melko paljon vieraillut naisten kodeissa elämäni varrella, olen pannut merkille yhden muuttumattoman seikan. Naiset, joilla on kissa, ovat järjestään omituisia ja suorastaan luonnevikaisia. Naiset, joilla on koira, ovat taas maanläheisiä ja rakastettavia.

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tällä kertaa Marinia kadehtii Minäminä Päivärinta

      Kokoomuksen tyhjäntoimittelija itkeä tuhertaa, kun kansainvälinen superstaramme ei leiki hänen kanssaan. Oikean puoluee
      Maailman menoa
      453
      2341
    2. Miksi jollain jää "talvi päälle"

      Huvittaa kastoa ullkona jotain vahempaa äijää joka pukeutuu edelleen kun olisi +5 astetta lämmittä vaikka on helle keli
      Maailman menoa
      238
      2086
    3. Miksi koulut pakottavat

      Lapset uimaan sekaryhmänä? Murrosikäiset tunnetusti häpeilevät vartalossa tapahtuvia muutoksia. Tulee turhia poissaoloja
      Maailman menoa
      189
      1602
    4. Minua itkettää tämä tilanne

      Meidän pitäisi jutella. Eikö niin? Miehelle.
      Ikävä
      109
      1581
    5. Suomen Pallolitto: Tasoryhmät lasten jalkapallossa - Erätauko-tilaisuus ma 20.5.2024

      Tasoryhmät lasten ja nuorten jalkapallossa herättävät paljon keskustelua. Mitä tasoryhmät ovat ja mikä on niiden tarkoit
      Suomi24 Blogi ★
      3
      1361
    6. Mitkä oli suurimmat

      Syyt mihin hänessä ihastuit alussa ja pikkuhiljaa tunteiden edetessä
      Ikävä
      53
      1355
    7. Mitä et hyväksy miehessä/naisessa josta olet kiinnostunut?

      Itse en halua, että miehellä olisi lapsia!
      Ikävä
      152
      1345
    8. Se katse silloin

      Oli hetki, jolloin katseemme kohtasivat. Oli talvi vielä. Kerta toisensa jälkeen palaan tuohon jaettuun katseeseen. Tunt
      Ikävä
      52
      1236
    9. Minulla oli tunteita

      Tein itsestäni pellen. Sait hyvät naurut ja minä 💔
      Ikävä
      68
      1115
    10. Susanne Päivärinta kirjassaan: Sannalla nousi valta päähän, Big Time!

      Päivärinta toteaa ettei ole nähnyt kenenkään muuttuvan niin totaalisesti kuin Marinin, eikä siis todellakaan parempaan s
      Maailman menoa
      101
      1069
    Aihe