Mitten saada lapsi nukkumaan omassa sängyssä??

Minttu

Minulla on ongelma kun lapseni ei tahdo nukkua omassa sängyssään vaan nukkuu meidän vierressä joten halun tietää miten saan sen nukkumaan omassa sängyssä olen menettänyt toivoni jo kun mikään ei onnistu ainna se alkaa huutaa eikä anna toisten nukkua ennen kuin pääsee vanhempien viereen.

18

10390

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Sitkeä

      Riippuu tietysti lapsen iästä, mitä keinoja kannattaa kokeilla. Meillä tepsi tämä (poika oli jo 4-vuotias):

      Poika pantiin suoraan omaan sänkyyn ja omaan huoneeseen nukkumaan, ja vanhempien makuuhuoneen ovi lukkoon, ettei hän pääse salaa mönkimään viereemme. Tietysti asiasta oli kerrottu hänelle etukäteen, ettei hän pelästy. Parina yönä hän tuli rymistelemään ja huutamaan oven taakse, jolloin tietysi avasimme heti oven. Mutta huoneeseen asti emme häntä päästäneet, vaan veimme hänet samoin tein takaisin omaan sänkyynsä, ja sanoimme hänelle, ettei hän nyt pääse meidän huoneeseen, vaikka kuinka haluaisi. Tämä toistui useamman kerran näinä parina yönä, mutta lopulta hän tajusi, ettei hän enää pääse sänkyymme, lakkasi yrittämästä ja rupesi nukkumaan omassa sängyssään, vihdoinkin, sillä yhdessä nukkumisesta ei tullut yhtään mitään ja koko perhe oli ihan rättiväsynyt.

      Vaatii pitkää pinnaa, mutta toimii! Ei tosin sovellu kovin pienille... eikä lasta saa tietenkään jättää huutamaan peloissaan oven taakse.

    • lennu

      Me laitettiin meidän tyttö vajaan vuoden ikäisenä nukkumaan omaan huoneeseen. Silloin hän vielä nukkui häkkisängyssä, joten isompia ongelmia ei ollut. Noin vuos ja 4kk oli hänellä ikää, kun vaihdettiin sit lasten sänky häkkisängyn tilalle. Tyttö oli oppinut siihen mennessä nukkumaan omaan huoneeseen, joten hän ei edes pyrkinyt meidän keskeen yöksi. Tämä onnistui ainakin meillä tosi hyvin. Suosittelen muillekin!

      • valvoo...

        Meillä myös tehty samoin vaan nyt molemmat lapsemme 3 ja 4 v tunkevat joka yö viereen potkimaan.Ollaan ihan poikki ja mikään ei tunnu auttavan!2.5 vuotiaiksi nukkuivat omassa sängyssä, mutta nyt mielikuvitus ja pelot jylläävät!


      • lapseton
        valvoo... kirjoitti:

        Meillä myös tehty samoin vaan nyt molemmat lapsemme 3 ja 4 v tunkevat joka yö viereen potkimaan.Ollaan ihan poikki ja mikään ei tunnu auttavan!2.5 vuotiaiksi nukkuivat omassa sängyssä, mutta nyt mielikuvitus ja pelot jylläävät!

        itselläni ei ole lapsia...
        mutta onko mahdollista antaa heidän nukahtaa sinun viereesi... ja sen jälkeen nostaa omaan sänkyyn nukkumaan...
        ja jos homma toimii... suoraan omaan sänkyyn.... tietenkin pientä hellimistä kunnen lapsi nukahtaa....
        olen itse ollut perheissä lastenvahtina... ja olen todennut että selkää tai masua silittämällä nukahtaa ihan nätisti....

        kerro jos ohjeestani oli jotain apua [email protected]
        antaisin suuren arvon sille!


      • Kahden lapsen äiti

        Teitte samalla tavoin kuin mekin. Nyt meidän lapset ovat 7 ja vajaa 3, eikä minkäänlaisia ongelmia ole ollut. Tosin molemmilla oli noin kahden vuoden iässä kausi, jolloin yritti päästä viereen, mutta jos mitään hätää ei ollut, niin sinnikkäästi vaan veimme omaan huoneeseen nukkumaan. Tyttökin saattoi hetken itkeä, mutta nopeasti rauhottui ja jatkoi uniaan. Seuraava yö jo taas saattoi mennä hyvin omassa sängyssä. Olen kanssa kuullut juttuja, kuinka isotkin lapset vielä tulevat viereen, mutta saavat kyllä vanhemmat syyttää itseään. Eikä lapset siitä traumoja saa, mekin ollaan asiasta puhuttu lasten kanssa, tietävät kyllä asian. Toki vapaapäivinä tulevat aamulla viereen, mikä onkin aivan ihana asia. Tsemppiä kaikille vanhemmille!


      • kahden lapsen äiti
        valvoo... kirjoitti:

        Meillä myös tehty samoin vaan nyt molemmat lapsemme 3 ja 4 v tunkevat joka yö viereen potkimaan.Ollaan ihan poikki ja mikään ei tunnu auttavan!2.5 vuotiaiksi nukkuivat omassa sängyssä, mutta nyt mielikuvitus ja pelot jylläävät!

        En tiedä tarkemmin teidän tapauksesta, mutta yhdellä tutulla kävi samoin. Kesän jälkeen eivät huomanneet laittaa yövaloa, ja kerran lapsi heräsi kesken unien pimeässä, omassa huoneessa. Siitähän hän säikähti, eikä suostunut enää nukkumaan omassa huoneessaan koska pelkäsi. Meillä on aina ollut yövalo (vessassa ja ovi auki) ja se valaisee riittävästi. Tokihan lapsilla välillä mielikuvitus jyllää ja heitä pelottaa jotkut möröt ym. Minä aina puhun, etteivät ne ole todellisia eikä mitään hätää ole. Ja jatkan, että äiti ja isi on kotona, ei tarvitse pelätä. Meillä ei ole ollut ongelmia, lapset (vajaa 3 ja 7) ovat aina suostuneet jäämään omaan huoneeseen, kunhan on rauhoteltu ja puhuttu asia selväksi. Onnea ja jaksamista yrityksissänne!


    • Digimon Tamer '81

      ...omaan sänkyynsä ja oven raolleen olohuoneeseen/keittiöön ja luet vaikka sohvalla kirjaa, tai ompelet jne. niin että lapsi tietää sinun varmasti olevan siinä kuulomatkan/näköetäisyyden päässä, ja mahdollisesti niin kauan hereillä kun hän nukahtaa itse.

      Tuossa tapauksessa lapsi pitää tietenkin laittaa nukkumaan ainakin tunnin verran ennen vanhempien nukkumaanmenoaikaa, ja se ei onnistu jos lastenhuoneen ovi aukeaa suoraan käytävälle tai muuhun paikkaan johon ei mahdu sohva tai pöytä jolla/jonka ääressä oleskella lapsen nukahtamisen ajan.
      Ja kerrostaloasunnossa on usein juuri tuollainen 'hankala' huoneiden sijoittelu. Omakotitaloissa, vanhanaikaisemmissa varsinkin on usein niin että ainakin jonkun makuuhuoneen ovi aukeaa olohuoneeseen tai keittiöön.

      Muistan kun olin itse 4-5v 80-luvun puolessavälissä ja kärsin kanssa 'ylivilkkaasta' mielikuvituksesta joka sai pimeän huoneen varjoissa elämään jos minkälaisia mörköjä.
      Äitini teki 3-vuorotyötä sairaalassa ja mummo hoiti minua paljon niihin aikoihin.
      Minulla on monta selvää muistikuvaa siitä kun makaan omassa sängyssäni ja ovi on auki 'saliin' (eli olohuoneeseen) jossa mummo istuu pöydän ääressä ja lukee kirjaa, ja kun tiesin että mummo on hereillä vielä kauan aikaa, niin saatoin nukahtaa rauhallisin mielin varmana siitä että minkään maailman möröt eivät hyppää sänkyyni niin kauan kuin turvallinen aikuinen ihminen on kuulomatkan päässä toisessa huoneessa.

      Ja tuo raollaan oleva ovi toimii samalla 'yövalona' sillä pilkkopimeässä on inhottava nukahtaa varsinkin jos on pieni lapsi jonka mielikuvitus tekee huoneen varjoihin ties mitä peikkoja ja pelotuksia.

      Tuosta saattaa olla liikaa järjestely-vaivaa, mutta ainakin minuun se tepsi aikanaan hyvin.

      • mima

        meillä on patja meidän sängyn alla,ja kun tyttö yöllä tulee makuuhuoneeseen niin nappaan valmiiksi pedatun patjan sängyn alta ja kaikilla on yö rauha.


    • utelias

      voisi olla yksi hyvä ratkaisuvaihtoehto. Sähköliikkeissä myydään heikkotehoisia lamppuja, jotka pannaan suoraan pistorasiaan ja jotka syttyvät automaattisesti hämärän tultua. Valoteho niissä on niin pieni, että se ei häiritse nukkumista, mutta pitää yön pimeyden pelot loitolla.

    • kahden lapsen äiti

      Meillä poika 5v4kk joka yö nukahtanu omaan sänkyyn mutta puolen yön jälkeen tulee vanhempien viereen. (tyttö pian 3v nukkuu heidän yhteisessä huoneessa kaikki yöt) Tuskalliset yöt vanhemmille kun saa joko nyrkistä tai tulee potku mahaan tai selkään. Toinen vaihtoehto on ollut se että toinen vanhemmista siirtyny pojan sänkyyn nukkumaan.
      Kaksi viikkoa sitten tuli mitta täyteen. Jouduin keksimään pienen valheen pojalle että sen omille rakkaille leluille tulee paha mieli kun joutuvat nukkumaan yksin koko yön (poikaa vähän hymyilitti mutta uskon että meni läpi). Sanoin myös pojalle että jos pelkää pimeää niin voi laittaa seinälampun tai huutaa äitiä/isää. Eka yö huudettiin aika monta kertaa mutta vanhempien sänkyyn ei tullut. Toisena yönä juostiin vanhempien sänkyyn mutta palauttin poika omaan sänkyyn heti. Nyt on kolmas viikko alkamassa ja yöt on nukuttu rauhassa.

    • muumimamma

      Hepulis.
      Ostimme lapsellemme sängyn tämän ollessa 1vja 2kk.Aikaisemmin nukku keskellämme ku ei suostunut pinnasänkyyn enään.Lasta ei saa pakottaa nukkumaan omassa sängyssä vaan siitä on tehtävä mielyttävä paikka lapselle,jonne voi itse mennä nukkumaan kenenkään pakottamatta.Jos hän haluaa olla vieressä antakaa olla voittehan kertoa kuinka ihana on nukkua omassa hienossa sängyssä,vaikka unilelun kanssa.Nostakaa omaansänkyyn kun nukahtaa .
      Meillä sänky on aivan vieressä ja lapsi kömpiikin itse yöllä viereemme ja kömpiköön.Nykyään menee itse omaan sänkyyn nukkumaan emme ole kertaakaan pakottaneet hiljaa hyvä tulee.Kärsivällisyyttä.

    • Maariiaa

      Entä jos lapsi on jo 12v?

      • aikansakutakin3

        Sanot vaan, että omaan sänkyyn siitä, että äitikin saa nukutuksi. Anna pehmolelu kainaloon jos halikaverin tarvitsee.


      • 1säpappa
        aikansakutakin3 kirjoitti:

        Sanot vaan, että omaan sänkyyn siitä, että äitikin saa nukutuksi. Anna pehmolelu kainaloon jos halikaverin tarvitsee.

        On kyllä ihan vitun kylmää menoa nykyvanhemmilla jos se on tollasta. Sääliksi käy lapsia.
        Tästä voi kyllä vetää aika perusteltuja analogioita moniinkin ongelmiin.


    • 1säpappa

      Minä en ole koskaan kokenut tuosta mitään ongelmaa.

      En sit tiedä, miksei ihmiset halua lapsiaan lähelleen.

      • 1säpappa

        En vaan kertakaikkiaan ymmärrä tuota luonnotonta tapaa, että jälkikasvun pitäisi nukkua mahdollisimman kaukana, mieluiten eri huoneessa.

        Tuon on pakko olla jotain täydellistä luonnosta vieraantumista, etenkin sen, että pidetään ONGELMANA sitä, että lapsi haluaa olla lähellä vanhempiaan.

        Mitä tästä seuraa myöhemmässä elämässä? Ihan varmasti helvetin läheisiä suhteita: isä ja/tai äiti on sellaisia joiden luo ei saa mennä turvaa hakemaan.

        Ihan oikeesti, en voi ymmärtää.


    • koirulin.äippä

      Anna hänet adoptioon niin ei häiritse muita lapsiasi. Minä annoin omani adoptioon, koska se häiritsi koiraani. Koirani on kovin herkkä eikä Hän sietänyt lapsen itkua.

    • Kati___

      Sama juttu täällä kanssa. Välillä saan viedä 1 kerran sänkyynsä yöllä takaisin mutta esimerkiksi viime yönä neljä kertaa sain viedä tytön omaan sänkyynsä.... itse "onneksi" tällä hetkellä sairaslomalla, viime yön jälkeen jos töihin olisin menny ni hoh hoh.... alkaa hieman jo väsyttämään tämä homma kieltämättä :(. Eli keinoja otan mieluusti kanssa vastaan että miten saisin nukkumaan omassa sängyssä.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      80
      1827
    2. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      18
      1699
    3. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      16
      1524
    4. 50+ naiset kyl

      Lemottaa sillille mut myös niitte kaka lemottaa pahlle ku kävin naiste veskis nuuhiin
      Ikävä
      19
      1213
    5. En voi sille mitään

      Tulen niin pahalle tuulelle tästä paikasta nykyisin. Nähnyt ja lukenut jo kaiken ja teidän juttu on samaa illasta toisee
      Ikävä
      12
      1204
    6. Välitän sinusta mies

      Kaikki mitä yritin kertoa tänään ei mennyt ihan putkeen..Joka jäi jälkeenpäin ajateltuna suoraan sanottuna harmittaa aiv
      Työpaikkaromanssit
      6
      1192
    7. hieman diabetes...

      Kävin eilen kaverin kanssa keskusapteekissa kun on muutama kuukausi sitten tullut suomesta ja oli diabetes insuliinit lo
      Pattaya
      12
      1156
    8. Annetaanko olla vaan

      Siinä se, tavallaan kysymys ja toteamuskin. Niin turhaa, niin rikkovaa. On niin äärettömän tärkeä, ja rakas olo.. N
      Ikävä
      29
      1131
    9. Miten joku voi käyttää koko elämänsä

      siihen että nostelee täällä vanhoja ketjuja ja troIIaa niihin jotain linkkiä mitä kukaan ei avaa? Ihmisellä ei ole mitää
      Tunteet
      8
      1129
    10. Pakkoruotsi on leikkikieli, jota ei ole tarkoituskaan osata

      Pakkoruotsi on leikkikieli. Ennen leikkikieltä sanottiin siansaksaksi, sitten keksittiin tilalle pakkoruotsi. Pakkoruot
      Kielipolitiikka
      7
      1124
    Aihe