Kellään kokemusta kun pitäisi varastorakennusta rakentaa. On rajalla 5 metriä leveä ja 4 metriä korkea kuusiaita. Miten lähelle kuusiaitaa voin kaivaa ettei aita vahingoitu?
Juuret ulottuvat rajasta 3.5 metriä mun tontille. Ajatus oli että leikkaan aitaa ja rakennan 2 metrin päästä rajasta. Kaivuutyöt ulottuvat noin metriin kuusen rungosta.
Riitääkö ne juuret kun jää ehjiksi rajan toisella puolella?
Kaivuu lähellä vanhaa kuusiaitaa.
3
2245
Vastaukset
Kuusen juuret kasvavat pääasiassa vaakatasossa lähellä maanpintaa. Metrin etäisyydellä rungosta tehty kaivutyö leikkaa noin kolmanneksen kuusen juurista. Ei kuusi siihen kuole mutta jonkin verran kärsii.
Nuorehkolle nelimetriselle kuusiaidalle kaivutyö tuskin tuottaa suuria ongelmia. Sen sijaan tuttavani tontin reunalla, aivan lähellä taloa, kasvoi rivi komeita, varmaankin satavuotiaita kuusia. Runsaan metrin päähän niiden rungoista naapuritontin puolelle heti rajalle kaivettiin syvä oja viemäriputkistoa varten, jolloin kuusien kaikki pohjoispuolen juuret katkottiin. Asiantuntija suositteli puiden kaatamista, koska pohjoismyrsky olisi voinut helposti kaataa puolijuurettomat kuuset talon päälle. Näin tehtiin, ja samalla menetettiin vankkojen kuusien antama suoja pohjoistuulia vastaan. Mutta minkäs teet, naapurilla oli oikeus kaivauttaa viemärinsä ihan siihen kohtaa kuin huvittaa.- Kuuset-metsään
Meillä räjähti vanhat putket ja kuusiaita kaivettiin, sanotaanko puolimetriä rungoista auki. Tämä oli toki varjoinen puoli ja talonvierusta. Eipä ne siitä mitään välittäneet ja syvimmän varjon kuoleva osakaan ei ottanut sen enempää nokkiinsa ja kasvaa taas.
Ongelmia tulee sitten jos toiselta puoleltakin aletaan katkomaan juuret. Ikää voi aidalla olla ainakin 30-vuotta ellei enemmän.
Noin muuten on pakko sanoa että älkää ikinä istuttako kuusiaitaa kahden talon väliin, siitä ei tule kuin suuri reikä jonka rumaa laajentumista odotellessa suunnitellaan lauta-aitaa. - 84512
Jos rajan takana on heti naapurin tontti et saa rakentaakkaan ihan rajalle kiinni. Sinulla tulee olla silloin vähintään rakennuksen korkeuden verran väliä tontin rajalle. Eli kuusiaita ei vahigoitu. Jos rakennuksen korkeus on 3,5m niin silloin väli rajaan täytyy olla 3,5m. Ellei rakennus ole niin suuri että vaatii toimenpideluvan tai rakennusluvan. Silloin määräykset voi olla tiukemmatkin .
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Mies kateissa Lapualla
Voi ei taas! Toivottavasti tällä on onnellinen loppu. https://poliisi.fi/-/mies-kateissa-lapualla1166040Poliisi tutkii murhaa Paltamossa
Poliisi tutkii Kainuussa sijaitsevassa Paltamon kunnassa epäiltyä henkirikosta, joka on tapahtunut viime viikon perjanta334137- 823362
Jos me voitais puhua
Jos me voitais puhua tästä, mä sanoisin, että se on vaan tunne ja se menee ohi. Sun ei tarvitse jännittää mua. Mä kyllä182996Jenna meni seksilakkoon
"Olen oppinut ja elän itse siinä uskossa, että feministiset arvot omaava mies on tosi marginaali. Todennäköisyys, että t2552083Joo nyt mä sen tajuan
Kaipaan sua, ei sitä mikään muuta ja olet oikea❤️ miksi tämän pitää olla niin vaikeaa?882014Jere, 23, ja Aliisa, 20, aloittavat aamunsa Subutexilla tai rauhoittavilla: "Vaikka mä käytän..."
Jere, 23, ja Aliisa, 20, ovat pariskunta, joka aloittaa aamunsa Subutexilla tai rauhoittavilla. Jere on ollut koko aikui441846- 1431805
Olipa ihana rakas
❤️🤗😚 Toivottavasti jatkat samalla linjalla ja höpsöttelykin on sallittua, kunhan ei oo loukkaavaa 😉 suloisia unia kau81696Vain yksi elämä
Jonka haluaisin jakaa sinun kanssasi. Universumi heitti noppaa ja teki huonon pilan, antoi minun tavata sinut ja rakastu881569