Suomen köyhimmät kunnat 2013

Tilastonikkari2014

http://www.iltalehti.fi/talous/2014121818938289_ta.shtml

KÖYHIMMÄT KUNNAT

1. Rautavaara

2. Rääkkylä

3. Lieksa

4. Juuka

5. Kaavi

6. Valtimo

7. Vesanto

8. Nurmes

9. Kuhmoinen

10. Ilomantsi

Lähde: Tulonjaon kokonaistilasto, Tilastokeskus

Pohjois-Karjalan ja Pohjois-Savon kunnat ovat aika hyvin edustettuina kymmenen köyhimmän joukossa.

Tilastokeskuksen analyysin mukaan pienituloisimpien alueiden asuntokunnille saadut tulonsiirrot ovat merkittävä tulonlähde.

Esimerkiksi Rautavaaralla ja Lieksassa saatujen tulonsiirtojen osuus bruttotuloista oli vuonna 2013 keskimäärin peräti 44 prosenttia. Käytännössä tämä tarkoitti suurelta osin vanhuus- ja työkyvyttömyyseläkkeitä sekä työttömyyteen liittyviä sosiaaliturvaetuuksista.

7

282

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Mulkquistit

Köyhyys, kateus ja v-mäisyys kulkee näköjään käsi kädessä.

• Tilastoskeptikko

Jos tuo lista edustaa todellista köyhyyttä, niin luulisi noilla paikkakunnilla olevan myös pisimmät leipäjonot. Mutta sellaisia en ole kuitenkaan havainnut. Vai olenko väärässä? Pisimmät leipäjonot taitavatkin olla etelän kasvukeskuksissa.

Tilastot eivät useinkaan anna todellista kuvaa vallitsevista olosuhteista. Niiden antamat mittaustulokset ovat pelkästään keskimääräisiä ja suhteellisia. Pimentoon jäävät todella rikkaat ja absoluuttisen köyhät.

Tilastojen lisäksi myös terminologia saattaa johtaa harhaan. En usko, että "köyhimmissä kunnissa" olisi ainakaan kansalaissodan jälkeen kukaan kuollut nälkään. Otsikon pitäisikin olla muodossa "Varakkaat ja vähemmän varakkaat kunnat".

Meillä sekoitetaan usein elintaso ja hyvinvointi keskenään. Elintasolla voi toki olla merkitystä hyvinvoinnin kannalta katsottuna. Hyvinvointia se ei kuitenkaan takaa, ainakaan välttämättä. Sen osoittavat mm. monet elintasosairaudet ja sairaudet eivät kai kuulu hyvinvointiin.

• juukalainen

Siellähän se kotoinen Juuka iloisesti keikkuu neljäntenä. Vaan eipä hätiä mitiä! Kunnanisät ovat kourassaan laskeskelleet vähiä verovaroja ja lyöneet viisaat päänsä yhteen ja saaneet heureka-ajatuksen, "näellä raholla myö rakennettaan Juukkaan sahanpurukirkko!"

Itkettäs, jos ee niin helevetisti naarattas!

• Eri-Keijo

Valtimo, miten se tuolla on , onko puheet velattomasta ja vakavaraisesta Valtimosta vain legendaa.

• Daeg

Juuka ei ole köyhä kunta. Olen haudannut sorveusvaaralle erään pellon kulmalle 5 miljoonan arvosta kultaharkkoja. Olen ansainnut ne menestyvällä villisikaliiketoiminnallani.

• Daeg

Kultakätkön koordinaatit ovat 63°16'15.1"N 29°09'58.4"E. Päätin julkaista ne täällä että ihmiset tietävät olla kaivamatta tuossa paikassa eivätkä vie kultaani. Kyseessä ei siis ole geokätkö vaan kultakätkö.

• Kultakuume0

Ajattelin käydä ens kesänä tuolla koordinaatien näyttämässä paikassa. Eihän kukaan muu tiiä kuin mä sun lisäks?

Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Useita puukotettu Tampereella

Mikäs homma tämä nyt taas on? "Useaa henkilöä on puukotettu Tampereen keskustassa kauppakeskus Ratinan lähistöllä." ht
      Tampere
      206
      3858
    2. Kuka rääkkää eläimiä Puolangalla?

Poliisi ampui toistakymmentä nälkiintynyttä eläintä Puolangalla Tilalta oli ollut karkuteillä lähes viisikymmentä nälkii
      Puolanka
      62
      2446
    3. Asiakas iski kaupassa varastelua tehneen kanveesiin.

https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/33a85463-e4d5-45ed-8014-db51fe8079ec Oikein. Näin sitä pitää. Kyllä kaupoissa valtava
      Maailman menoa
      391
      2306
    4. Leipivaaran päällä on kuoleman hiljaista.

Suru vai suuri helpotus...
      Puolanka
      47
      2223
    5. Meneeköhän sulla

oikeasti pinnan alla yhtä huonosti kuin mulla? Tai yhtä huonosti mutta jollain eri tyylillä? Ei olisi pitänyt jättää sua
      Ikävä
      32
      1531
    6. Muutama kysymys ja huomio hindulaisesta kulttuurista.

Vedakirjoituksia pidetään historiallisina teksteinä, ei siis "julistuksena" kuten esimerkiksi Raamattua, vaan kuten koul
      Hindulaisuus
      515
      1295
    7. Jos ei tiedä mitä toisesta haluaa

Älä missään nimessä anna mitään merkkejä kiinnostuksesta. Ole haluamatta mitään. Täytyy ajatella toistakin. Ei kukaan em
      Ikävä
      93
      1271
    8. Määpä tiijän että rakastat

Minua nimittäin. Samoin hei! Olet mun vastakappaleeni.
      Ikävä
      56
      1247
    9. Koska näit kaivattusi viimeksi

Milloin tapasit rakkaasi? Ja etenikö suhde yhtään?
      Ikävä
      71
      1175
    10. Jumala puhui minulle

Hän kertoi sinusta asioita, joiden takia jaksan, uskon ja luotan. Hän kuvaili sinua minulle ja pakahduin onnesta kuulles
      Ikävä
      125
      1136
    Aihe