Alkutalvi on ollut niin vaikeaa autoilla, kaksi kertaa olen suistunut tieltä ja kerran törmännyt toisen auton kylkeen. Muutenkin ajaminen on vaikeaa liukkaalla kun on niin vaikea hallita autoa. Minulle suositeltiin syksyllä, että laita parhaat nastarenkaat alle talveksi, kun kesälläkin sattui muutama kolhu.
Silloin en tajunnut, että kitkarenkailla ajavat ovat huomattavasti perempia kuskeja kuin nastarenkailla ajavat. Nyt kun löysin tämän liikennepalstan ja tiedän, että kitkarenkailla ajavat parhaat kuskit niin tilasin rengasliikkeestä kitkat. Ne asennetaan onneksi jo maanantaina koska lähden joulunviettoon autolla yli 500km päähän enkä kyllä uskaltaisi ajaa tuota matkaa jos olisin vielä näin huono kuski. Vähän ihmettelivät rengasliikkeessä, että miksi vaihdan lähes uudet nastarenkaat pois, en kehdannut sanoa kuinka huono olen ja siksi tarvin kitkarenkaat, että minustakin tulee keskivertoa parempi kuski.
Kyllä kohta osaan
26
180
Vastaukset
Heikohko yritys huumoriksi.
Mutta tottakin siinä on mukana. Kitkarengas kertoo kuskille paljon paremmin todellisesta liukkaudesta. Luultavasti huononkin kuskin vauhti liukkailla keleillä laskee, jos hän kitkoihin siirtyy. Tämä sitten näkyy suoraan kolaritodennäköisyydessä.- Siiv Ari
Penis.
- .,.
Tuo on sinun aivan oma fantasiasi jota jaksat toitottaa vaikka asian todellinen laita on sinulle monesti selitetty. Todellsuus on hiukan toinen, jos vähänkään ymmärtää rengastekniikkaa niin tietää, että kitkarenkaan pito perustuu lamellirakenteeseen ja kumiseoksen ominaisuuksiin. Yksinkertaistettuna kumi tukeutuu alustan pieniin epätasaisuuksiin (joita muuten nastat tekevät) ja tilanteessa jossa kitkarengas lähtee luisuun kitka eli pito romahtaa murto-osaan koska kumi liukuu epätasaisuuksien yli pääsemättä tunkeutumaan niihin. Eli suomeksi kitkarenkaan huonoin ominaisuus on se, että se ei varoita liukkaudesta ajoissa vaan siinä vaiheessa keinot alkaa olla aika vähissä oli kuskina sitten millainen Vatanen tahansa.
- Lapin poika
Tosi surkia provoilu yritys.
Jos kertomasi on osaksikaan totta, niin olet vaikeuksissa ja pahasti. Kitkarenkaat vaativat ehdottomasti ennakoivan ajamisen taitoa. Ja jos sinulla on vaikeuksia jo nastarenkailla, niin kitkarenkaat eivät paranna tilannettasi vaan päin vastoin... itsellä on kokemusta kitkarenkailla ajamisesta ja ne eivät todellakaan korvaa nastarenkaiden tuomaa pitoa varsinkaan ääritilanteissa, jossa nopean pidon tarkoitus on suuri.
- Trolli_1
Kunnon trollaaja on keksinyt loistotarinan suomalaisesta ääliömäisyydestä. Olen toivoton kuljettaja ja pahennan sitä asennuttamalla vielä pidoltaan huonommat renkaat autooni. Reaalielämässä asia on niin että mikäli nastarenkailla ei tahdo pysyä tiellä niin älä helvtissä vaihda niitä nastattomiin.
- .,.
Ja sama tarina kertoo myös toisesta ääliömäisyydestä. Kitkarenkaila ajavat pitävät automaattisesti itseään huomattavasti parempina kuljettajina kuin nastarenkailla ajavat. Missähän he käyvät sen pikakurssin ilmiömäiseksi auton hallitsijaksi ja liikennetilanteiden ennakoijaksi kitkarenkaat ostettuaan. Täällä kyllä saa sen käsityksen, että renkaat ne kuskin tekee eikä nastarenkailla ajavista kukaan osaa ajaa autoa lainkaan. On se merkillistä, että poliisiautoissa, ambulansseissa ja pelastuslaitoksen ajoneuvoissa on nastarenkaat vaikka niiden kuskeja koulutetaan säännöllisesti, miksi he eivät opi ajamaan kun nastarenkailla ajavat ovat automaattisesti huonoja kuljettajia.
- Trolli_1
.,. kirjoitti:
Ja sama tarina kertoo myös toisesta ääliömäisyydestä. Kitkarenkaila ajavat pitävät automaattisesti itseään huomattavasti parempina kuljettajina kuin nastarenkailla ajavat. Missähän he käyvät sen pikakurssin ilmiömäiseksi auton hallitsijaksi ja liikennetilanteiden ennakoijaksi kitkarenkaat ostettuaan. Täällä kyllä saa sen käsityksen, että renkaat ne kuskin tekee eikä nastarenkailla ajavista kukaan osaa ajaa autoa lainkaan. On se merkillistä, että poliisiautoissa, ambulansseissa ja pelastuslaitoksen ajoneuvoissa on nastarenkaat vaikka niiden kuskeja koulutetaan säännöllisesti, miksi he eivät opi ajamaan kun nastarenkailla ajavat ovat automaattisesti huonoja kuljettajia.
Rengasvalinta ei tee kenestäkään huonompaa tai parempaa kuljettajaa. Paitsi tietysti juuri aloittajan keksimässä tapauksessa jossa hölmöläinen ei pysy edes pidoltaan paremmalla renkaalla tiellä, ja luulee että renkaan vaihtaminen pidoltaan huonompaan tekee hänestä mestarin.
Voihan tietysti olla, että nastaton talvirengas vaikuttaa psykologisesti siten, että kuljettajan muuten piilossa pysyvä maltti tulee paremmin esiin kun hän tietää että pito on oikeasti huonompi. Mutta kuinka monella asia toimii oikeasti noin? Uskallan epäillä ettei monellakaan. - .,.
Trolli_1 kirjoitti:
Rengasvalinta ei tee kenestäkään huonompaa tai parempaa kuljettajaa. Paitsi tietysti juuri aloittajan keksimässä tapauksessa jossa hölmöläinen ei pysy edes pidoltaan paremmalla renkaalla tiellä, ja luulee että renkaan vaihtaminen pidoltaan huonompaan tekee hänestä mestarin.
Voihan tietysti olla, että nastaton talvirengas vaikuttaa psykologisesti siten, että kuljettajan muuten piilossa pysyvä maltti tulee paremmin esiin kun hän tietää että pito on oikeasti huonompi. Mutta kuinka monella asia toimii oikeasti noin? Uskallan epäillä ettei monellakaan.Täällähän on väitetty, että kitkarengas on jopa parempi talvirengas kuin nastarengas. Aika vaarallinen yhdistelmä on huono rengas ja kuljettajan luulo hyvästä renkaasta.
Kyllä minä väitän, että tälle palstalle kirjoittaa muutama sankari joka oikeasti luulee olevansa keskivertoa parempi kuljettaja ja todisteena siitä on nimenomaan kitkarenkailla ajaminen. Kukaan ainakaan nastarenkailla ajavista ei varmasti ole heitä taitavampi. - Trolli_1
.,. kirjoitti:
Täällähän on väitetty, että kitkarengas on jopa parempi talvirengas kuin nastarengas. Aika vaarallinen yhdistelmä on huono rengas ja kuljettajan luulo hyvästä renkaasta.
Kyllä minä väitän, että tälle palstalle kirjoittaa muutama sankari joka oikeasti luulee olevansa keskivertoa parempi kuljettaja ja todisteena siitä on nimenomaan kitkarenkailla ajaminen. Kukaan ainakaan nastarenkailla ajavista ei varmasti ole heitä taitavampi.Vai ihan "muutama" sellainen kirjoittelee vai? Kyllä niitä on koko nippu, eivätkä kaikki todellakaan käytä talvella kitkarenkaita. Yhteistä on vain se että he kuuluvat saman nimityksen alle eli: idiootit.
- Trolli_2
Ajan talvella mukavuus syistä kitkoilla.
Toisaalta ajan (talvella) niin vähän, että on sama millä renkailla auto seisoo.
Jos tarvitsisin autoa joka päivä, kelistä riippumatta, käyttäisin ehdottomasti nastarenkaita.
Onkohan kaltaisiani "idiootteja" minkä verran?- .,.
Itselläni on nastarenkaat ennenkaikkea mukavuussyistä. Pidon vaihtelu on kitkoilla niin suuri, että ajamisesta lähtee rentous kun pitää koko ajan olla tarkkailla alustaa ja analysoida pitoa. Takana on yli 2500000km ja autolla ajaminen on rutiinisuoritus paikasta toiseen liikkumisessa eikä siihen enää liity suuria intohimoja niin siihen ei kaipaa ylimääräisiä ohjelmanumeroita, nastarenkaat tasoittavat eri alustojen vaihtelevaa pitoa tehokkaasti ja ajaminen on rennompaa ja huomion voi kiinnittää tehokkaammin ympäröiviin liikennetilanteisiin.
- Trolli_2
- Trolli_2
>Itselläni on nastarenkaat ennenkaikkea mukavuussyistä.
Olet varmasti aivan oikeassa.
Minulle mukavuus on lähinnä äänettömyyttä.
Ajot talvella tosi vähäiset ja sekin etelässä.
- minne te niitä
oikein ajatte?
- Tyttö itäsuomesta
Voi kauhistus. Sain äsken kitkarenkaat alle ja lähdin rengasliikkeestä kotiipäin. Ensimmäisessä risteyksessä auto ei pysähtynyt ja luisui keskelle risteystä, olin saada auton kylkeeni. Sitten en meinannut päästä liikkeelle kun auto suti paikallaan jäisessä risteyksessä. Loppumatka meni hyvin, yhdesti vain mutkassa luisuin vähän ojan puolelle, mutta auto nousi ylös päätyen keskelle tietä poikittain.
Olen tosi ihmeissäni, miksi en hallitse autoa paremmin vaikka ajan kitkarenkailla? Tätä palstaa luettuani olen luullut, että kitkarenkailla ajavat vain parhaat ja taitavimmat kuskit.- nastoilla mennään
Näinhän siinä todellisuudessa käy, kitkuttimet ovat todella surkeat renkaat, ilmankos veneilijät suosii niitä lepuuttajina. No eihän niistä kyllä muuhun edes ole.
- vajaalla mennään
Et ole ehkä lukenut tarpeeksi tarkkaan tai sitten et ole ihan täysin ymmärtänyt lukemaasi. Ei ne kitkat sinusta tee hyvää kuskia. Sinun pitää ENSIN opetella ajamaan. Kun olet sen oppinut ja ajokokemusta on tarpeeksi kertynyt, niin voit siirtyä kitkoihin. Ajokokemuksen myötä osaat myös lukea liikennettä ja ajaa kelin edellyttämällä nopeudella. Kun nämä opit, niin tervetuloa takaisin kitkailijaksi. Samalla säästät teitä ja saastutat vähemmän. Eli vaihda vielä takaisin nastoihin. Ne ovat hyvät aloittelijoille ja vanhuksille.
- .,.
vajaalla mennään kirjoitti:
Et ole ehkä lukenut tarpeeksi tarkkaan tai sitten et ole ihan täysin ymmärtänyt lukemaasi. Ei ne kitkat sinusta tee hyvää kuskia. Sinun pitää ENSIN opetella ajamaan. Kun olet sen oppinut ja ajokokemusta on tarpeeksi kertynyt, niin voit siirtyä kitkoihin. Ajokokemuksen myötä osaat myös lukea liikennettä ja ajaa kelin edellyttämällä nopeudella. Kun nämä opit, niin tervetuloa takaisin kitkailijaksi. Samalla säästät teitä ja saastutat vähemmän. Eli vaihda vielä takaisin nastoihin. Ne ovat hyvät aloittelijoille ja vanhuksille.
Tällä palstalla kyllä kirjoittaa eräskin uuno joka luulee olevansa keskivertoa parempi kuski kun ajaa kitkarenkailla ja heidän mielestään kukaan nastarenkailla ajava ei osaa ajaa vähääkään. Tosiasiassa rengasvalinta ei kerro kuljettajan taidoista mitään.
- kolme pelleä
vajaalla mennään kirjoitti:
Et ole ehkä lukenut tarpeeksi tarkkaan tai sitten et ole ihan täysin ymmärtänyt lukemaasi. Ei ne kitkat sinusta tee hyvää kuskia. Sinun pitää ENSIN opetella ajamaan. Kun olet sen oppinut ja ajokokemusta on tarpeeksi kertynyt, niin voit siirtyä kitkoihin. Ajokokemuksen myötä osaat myös lukea liikennettä ja ajaa kelin edellyttämällä nopeudella. Kun nämä opit, niin tervetuloa takaisin kitkailijaksi. Samalla säästät teitä ja saastutat vähemmän. Eli vaihda vielä takaisin nastoihin. Ne ovat hyvät aloittelijoille ja vanhuksille.
Taas on pelle-ehdokas niin totaalisen väärässä kuin vain voi olla, viimeiset lauseet lähenteli oikeaa, nastat ovat kaikille parhaat ja ainoat oikeat talvirenkaat.
Mutta kun tietää että on pelle-ehdokkaana niin se edellyttää suurta tietämättömyyttä, ja sitähän vm:ltä löytyy omasta takaa. - Tyttö itäsuomesta
vajaalla mennään kirjoitti:
Et ole ehkä lukenut tarpeeksi tarkkaan tai sitten et ole ihan täysin ymmärtänyt lukemaasi. Ei ne kitkat sinusta tee hyvää kuskia. Sinun pitää ENSIN opetella ajamaan. Kun olet sen oppinut ja ajokokemusta on tarpeeksi kertynyt, niin voit siirtyä kitkoihin. Ajokokemuksen myötä osaat myös lukea liikennettä ja ajaa kelin edellyttämällä nopeudella. Kun nämä opit, niin tervetuloa takaisin kitkailijaksi. Samalla säästät teitä ja saastutat vähemmän. Eli vaihda vielä takaisin nastoihin. Ne ovat hyvät aloittelijoille ja vanhuksille.
Tämä olisi pitänyt jollakin kertoa aikaisemmin. Tätä palstaa jonkun aikaa seuranneena sain sen käsityksen, että kitkarenkailla ajaa taitavimmat kuljettajat ja nastarenkailla surkeimmat.
Asia on siis niin, että renkaista ei tiedä onko kuljettaja huono vai hyvä ja miten hän hallitsee autonsa. - kolme pelleä
Tyttö itäsuomesta kirjoitti:
Tämä olisi pitänyt jollakin kertoa aikaisemmin. Tätä palstaa jonkun aikaa seuranneena sain sen käsityksen, että kitkarenkailla ajaa taitavimmat kuljettajat ja nastarenkailla surkeimmat.
Asia on siis niin, että renkaista ei tiedä onko kuljettaja huono vai hyvä ja miten hän hallitsee autonsa.Kyllä sen tietää, hyvä kuljettaja on myös tunnollinen, siksi sillä on autossaan nastarenkaat. Se välittää yleisestä liikenneturvallisuudesta ja on täten rengasvalinnallaan varautunut suomen vaihteleviin ajo-olosuhteisiin.
- vajaalla mennään
kolme pelleä kirjoitti:
Kyllä sen tietää, hyvä kuljettaja on myös tunnollinen, siksi sillä on autossaan nastarenkaat. Se välittää yleisestä liikenneturvallisuudesta ja on täten rengasvalinnallaan varautunut suomen vaihteleviin ajo-olosuhteisiin.
Tyttö kulta, älä vain erehdy kuuntelemaan näitä urautuneita (heh, olipas nokkelaa, kun tietkin urauttavat) pölhöjä, jotka eivät osaa tulla nykyaikaan sieltä menneisyydestä. Aloita nastoilla ja kun olet saanut kokemusta (ajamisesta siis) niin vaihda kitkoihin. Älä siis jämähdä myöhemmin tyyliin, kun on aina ollut nastat, niin...
- kolme pelleä
vajaalla mennään kirjoitti:
Tyttö kulta, älä vain erehdy kuuntelemaan näitä urautuneita (heh, olipas nokkelaa, kun tietkin urauttavat) pölhöjä, jotka eivät osaa tulla nykyaikaan sieltä menneisyydestä. Aloita nastoilla ja kun olet saanut kokemusta (ajamisesta siis) niin vaihda kitkoihin. Älä siis jämähdä myöhemmin tyyliin, kun on aina ollut nastat, niin...
Sinulla se herne pyöriessään (heh, olipas nokkelaa, siis vielä pyörii) aiheuttaa vaarallisia "ohjeita", jos kerran laittaa /laitattaa talveksi oikeat talvirenkaat, siis nastarenkaat niin tottahan toki sitä ajelee muinakin talvina paremmilla talvirenkailla.
Eli kyllä kannattaa ehdottomasti pitäytyä kunnon renkaissa, nastarenkaissa, niin tekevät kaikki tunnolliset yleisestä liikenneturvallisuudesta välittävät autoilijat, noita lepuuttajilla tumpeloivia hälläväliä tyyppejä on aivan riittämiin.
- oletpa avuton
Aloittaja on vuodatuksesta päätellen taatusti yhtä avuton muissakin arjen asioissa. Äiti pyyhkii vielä pyllyn, syöttää ja juottaa ja pesee pyykit jne.........
- talous & turva & eco
Aloittaja kaipaa autoonsa luistonestojärjestelmää ja ajonvakautusta (ESC). Niiden avulla auto itse keventää kaasupolkimen painallusta, eli vähentää kaahaamista.
Minä hankin kitkarenkaat ja jälkeenpäin nolottaa huono itsetuntoni. Olenkin paljon parempi kuljettaja kuin mitä luulin. Taloudellisella ajotavalla en saa nastattomia talvirenkaita sutimaan.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Martinan uusi poikakaveri
Sielläpä se sitten on. Instastoorissa pienissä speedoissa retkottaa uusin kulta Martinan kanssa. Oikein sydämiä laitettu125812Kun viimeksi tapasit kaivattusi
Kasvokkain ( ei netti, varmuudeksi vielä tarkennan), jännittikö? Jos, miten se ilmeni? Huomasitko jännittikö kaivattuasi47799Rakastan sinua
Enkä halua enkä aio sinua satuttaa. Satuttaisin samalla itseäni. Olet ihana mies ja olen pahoillani kuinka sinua kohteli35776- 54681
Suomessa helteet ylittää vasta +30 astetta.
Etelä-Euroopassa on mitattu yli +40 asteen lämpötiloja. Lähi-Idässä +50 on ylitetty useasti Lämpöennätykset rikkoutuva143674Laita mulle viesti!!
Laita viesti mesen (Facebook) kautta. Haluan keskustella mutta sinun ehdoilla en halua häiriköidä tms. Yhä välitän sinus46636Leppäskän tarratoimikunta kävi Suviseuroussa haastamassa riitaa!
Voiko enää törkeämmin häiritä uskovien juhlia? https://www.kirkkojakaupunki.fi/-/tarratoimikunnan-aktivistit-kokivat-sy186629Ootko sä oikeasti sinkku?
Kun oot aina yksin tuol kylil, kyl mä susta naisen ottasin jos saisin luvan😳😘🔥42616Vanhemmalle naiselle
alkuperäiseltä kirjoittajalta. On olemassa myös se toinen joka tarkoituksella käyttää samaa otsikkoa. Ihan sama kunhan e24606Kylpyläsaaren huonot ruoka-annokset
Annokset pienenevät ja hinnat nousevat. Bataattiransut 7e ei mistään. Lehtipihvi kutistuu kerta kerralta. Jäätelö halv21604