tulevan lapsen sukunimi

tuleva isi

mulle ja aviopuolisolleni pitäisi syntyä esikoinen puolen vuoden päästä ja avosiippani ilmoitti tässä eräänä iltana, että hänen synnyttämälleen lapselle annetaan hänen sukunimensä. Olin hoo-moilasena, koska mielestäni lapset perivät automaattisesti sukunimen isänsä mukaan, vai olenko väärässä? Eli pitääkö naisen erikseen hakea lupaa/lainvoimaa oman nimensä antamisilleen syntyneelle lapselle. En tiedä, jäi jotenkin paska maku, ja sellainen fiilis, että aikooko avovaimo kieltää isyyteni heti huonon hetken koitettua.

44

9760

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • MiaM

Ei tarvitse mitään erityislupia sukunimi asiaan. Ristiäisissä papille vain ilmoitetaan sukunimi jolle lapsensa haluaa kastaa.
      Oletko kysynyt syytä avovaimosi haluaa oman sukunimensä lapselle? Syitä voi olla monia, meillä syy oli että poika on meidän suvun viimeinen mahdollinen suvunjatkaja.

• Zifnab

Lapselle voi antaa jomman kumman vanhemman sukunimen. Tämä tapahtuu kun lapsi rekisteröidään (joko kasteen tai maistraatin kautta). Ennen tätä ongelmaa ei ollut kun yleensä pariskunta otti nimenomaan miehen nimen yhteiseksi nimekseen.
      Tämä nimiasia teidän pitää kahden kesken sopia, siinä ei kukaan muu pysty pahemmin auttamaan.

• Nainen

Siis, jos olette aviopari (kuten tekstisi alussa mainitset), tällöin teillä on oikeus valita, kumman vanhemman sukunimen annatte (paitsi jos naimisiin mennessänne olette ottaneet yhteisen sukunimen, niin tietysti silloin se tulee lapsellekin automaattisesti(?)). Mutta jos olette avopari (kuten tekstissäsi myöhemmin mainitset), niin valitettavasti lapsi saa automaattisesti äidin sukunimen.
      Toki kai lakiteitse näitä asioita voi yrittää sumplia mieleisekseen.
      Onnea sinne kuites :)

• Isä2004

Hyvä nimimerkki "Nainen", miksi kirjoitat, kun et kerran tiedä?
        Ei avoliitossa elävien vanhempienkaan mitenkään "lakiteitse" tarvitse nimiasiaa sumplia. Isä ja äiti voivat aivan vapaasti yhdessä sopia, kumman sukunimen lapsi saa. Se on sen jälkeen pelkkä ilmoitusasia.
        Jos vanhemmille tulee asiasta riitaa eikä sopuun päästä, voi toki olla, että viime kädessä lapsi nimetään äitinsä mukaan.

Alkuperäiselle sen verran tarkennukseksi, että jos myöhemmin saatte yhdessä lisää lapsia, heille tulee automaattisesti sama sukunimi kuin sille ensimmäiselle.

• paste

"Mutta jos olette avopari (kuten tekstissäsi myöhemmin mainitset), niin valitettavasti lapsi saa automaattisesti äidin sukunimen".

Ei pidä paikkaansa. Avopari päättää itse kumman sukunimen haluaa lapselleen. Mitään lakiteitse sumplimista ei todellakaan tarvita. Avioparin lapsi saa automaattisesti sen sukunimen joka vanhemmilla on.

• Ruusa
        Isä2004 kirjoitti:

Hyvä nimimerkki "Nainen", miksi kirjoitat, kun et kerran tiedä?
        Ei avoliitossa elävien vanhempienkaan mitenkään "lakiteitse" tarvitse nimiasiaa sumplia. Isä ja äiti voivat aivan vapaasti yhdessä sopia, kumman sukunimen lapsi saa. Se on sen jälkeen pelkkä ilmoitusasia.
        Jos vanhemmille tulee asiasta riitaa eikä sopuun päästä, voi toki olla, että viime kädessä lapsi nimetään äitinsä mukaan.

Alkuperäiselle sen verran tarkennukseksi, että jos myöhemmin saatte yhdessä lisää lapsia, heille tulee automaattisesti sama sukunimi kuin sille ensimmäiselle.

Valitettavasti asia on näin, että kun ei olla aviossa niin lapset ovat vain ja ainoastaan äidin huollettavissa. Sukunimi ja huoltajuus menee automaattisesti äidin mukaan, mikäli niihin ei haeta muutosta isyyden vahvistuksen yhteydessä. Siellä täytetään lappu jolla ilmoitetaan, että molemmat ovat täysimääräisiä huoltajia. Tämä ilmoitetaan jokaisessa virallisessa paperissa jonka käsiimme saimme.

Hätäkasteen lupaa kysyttäessä sairaalan virallisissa papereissa muistutetaan, että lapsi voidaan hätäkastaa vain äidin sukunimen mukaan ja tähän voidaan myöhemmin hakea muutosta.

• Isä2004
        Ruusa kirjoitti:

Valitettavasti asia on näin, että kun ei olla aviossa niin lapset ovat vain ja ainoastaan äidin huollettavissa. Sukunimi ja huoltajuus menee automaattisesti äidin mukaan, mikäli niihin ei haeta muutosta isyyden vahvistuksen yhteydessä. Siellä täytetään lappu jolla ilmoitetaan, että molemmat ovat täysimääräisiä huoltajia. Tämä ilmoitetaan jokaisessa virallisessa paperissa jonka käsiimme saimme.

Hätäkasteen lupaa kysyttäessä sairaalan virallisissa papereissa muistutetaan, että lapsi voidaan hätäkastaa vain äidin sukunimen mukaan ja tähän voidaan myöhemmin hakea muutosta.

No isyyden vahvistaminenhan on ihan normaali eikä millään lailla työläs proseduuri, kun avopari saa lapsen. Miksi te yritätte väittää, että "avoisän" pääseminen lapsen huoltajaksi ja isän sukunimen saaminen lapselle olisi lähtökohtaisesti jotenkin vaikea prosessi? Eihän se niin ole!
        Jos asioista joudutaan riitelemään, on asia luonnollisesti eri, mutta noin lähtökohtaisesti asia on vanhempien itse päätettävissä.

• Ruusa
        Isä2004 kirjoitti:

No isyyden vahvistaminenhan on ihan normaali eikä millään lailla työläs proseduuri, kun avopari saa lapsen. Miksi te yritätte väittää, että "avoisän" pääseminen lapsen huoltajaksi ja isän sukunimen saaminen lapselle olisi lähtökohtaisesti jotenkin vaikea prosessi? Eihän se niin ole!
        Jos asioista joudutaan riitelemään, on asia luonnollisesti eri, mutta noin lähtökohtaisesti asia on vanhempien itse päätettävissä.

Tämä oli vastaus vain siihen, että onko äidillä oikeus laittaa avoliitossa lapselle oma sukunimensä isän sukunimen sijasta. Ja totuushan on se, että lapsi saa automaattisesti äidin sukunimen, joten se siitä.

Itse olen avoliitossa ja haluan ehdottomasti maaliskuussa syntyvälle lapsellemme avomieheni sukunimen, sillä olen kai aika vanhanaikainen sen suhteen.

• Ruusa
        paste kirjoitti:

"Mutta jos olette avopari (kuten tekstissäsi myöhemmin mainitset), niin valitettavasti lapsi saa automaattisesti äidin sukunimen".

Ei pidä paikkaansa. Avopari päättää itse kumman sukunimen haluaa lapselleen. Mitään lakiteitse sumplimista ei todellakaan tarvita. Avioparin lapsi saa automaattisesti sen sukunimen joka vanhemmilla on.

Tottakai jokainen pari saa itse päättää kumman sukunimen lapselleen antavat, sehän nyt on itsestään selvyys.

Kyse on siitä, että mikäli asiaan ei puutu millään lailla niin silloin lapsi saa äidin sukunimen. Isän sukunimi täytyy virallisesti ilmoittaa, ennenkuin kukaan alkaa sitä mihinkään rekisteröidä. Hätäkasteessa on mahdollista kastaa lapsi vain äidin sukunimelle se lukee sairaalaan lähetettävässä lomakkeessa mustaa valkoisella.

• johku-äiti
        paste kirjoitti:

Naimattoman äidin lapsi saa äidin sukunimen heti syntyessään, esim "Virtanen poika". Kun lapsen nimi ilmoitetaan väestörekisteriin, vanhemmat voivat päättää kumman sukunimi annetaan.
        Sitä en osaa sanoa, miten riitatilanteissa tapahtuu, mutta luultavasti äidin s-nimi jää..?

• ikävä kyllä

Kirkon sivuilta seuraava lainaus:

"SUKUNIMEN MÄÄRÄYTYMINEN

[...]

Lapsen sukunimeksi tulee vanhempien yhteinen sukunimi. Jos toinen vanhemmista käyttää sukunimenään yhteisen nimen eteen liitettettyä entistä nimeään, tämä henkilökohtainen sukunimi ei voi tulla lapselle.

Lapsen vanhemmat ovat myös voineet kumpikin säilyttää oman sukunimensä. Tällöin he voivat valita, kumman puolison nimi lapselle annetaan. Jos yksimielisyyteen pääseminen tuottaa ylivoimaisia vaikeuksia, lapsi merkitään rekisteriin äidin sukunimellä. Ongelma poistuu, mikäli pariskunnalla on ennestään yhteisiä lapsia. Sääntönä on, että samojen vanhempien yhteisillä lapsilla on sama sukunimi.

Jos kastettavan lapsen vanhemmat eivät ole naimisissa, esitäytetystä rekisteröintilomakkeesta puuttuvat isää koskevat tiedot. Lapsi saa tällöin äidin sukunimen. Isän sukunimen antaminen on mahdollista vain, jos tuomioistuin on vahvistanut isyyden ja virallinen todistus siitä on tullut seurakuntaan. Sukunimi voidaan ilman lääninhallituksen päätöstä myöhemmin muuttaa isän sukunimeksi, kun tunnustamisasiakirjat ovat ovat käytettävissä."

Lähde:
      http://www.kotimaa.fi/kotimaa/kaste/html/nimi2.htm

• äiti

Meidän lapsilla on minun sukunimeni, eikä avomieheni, lasten isän. Eikä se ole koskaan ollut miehelleni itsetuntokysymys tai mitenkään vähentänyt hänen isyyttään. Päädyimme tähän ratkaisuun, koska mieheni sukunimi on hyvin yleinen ja minun harvinaisempi. Toinen syy, miksi halusimme lapsille minun (eli äidin) sukunimen, johtuu siitä, että minä todennäköisesti olen se, joka heitä käyttää hammaslääkärissä, neuvolassä, lääkärissä jne. Se tuntuu jotenkin selvemmältä ja helpommalta hoitaa kaikkia lasten asioita ja papereita, kun äidillä ja lapsilla on sama sukunimi. Allekirjoituksesta jo näkee, että "varmasti" huoltaja on.
      Tottakai teidän tarvitsee yhdessä jutella ja neuvotella lapsen sukunimestä. Teillä on aikaa siihen asti, kun vauva ilmoitetaan maistraattiin tai kastetaan. Siihen asti hän kulkee äidin sukunimellä. Mutta siitä ei kannata nostaa itselle suurta itsetunto-, ego- tai isyyskysymystä. Sama asiahan se on äidillekin, jos lapselle tulee isän sukunimi.

• tarja

onko sitten paikkakuntakohtaista tämäkin,
        on näin,olemme avoliitossa ja meillä on kolme yhteistä lasta,
        kaikilta olemme joutuneet täyttämään isyystunnustuslomakkeet sos.toimistossa ennen ristiäisiä että saimme lapsillemme ísän sukunimen.Muutoin se olisi ollut automaattisesti minun sukunimeni.

• sovinisti
        tarja kirjoitti:

kaikilta olemme joutuneet täyttämään isyystunnustuslomakkeet sos.toimistossa ennen ristiäisiä että saimme lapsillemme ísän sukunimen.Muutoin se olisi ollut automaattisesti minun sukunimeni.

Näinhän tässä käy kun naisille on annettu "tasa-arvoa". Hellan ja sängyn väliin vaan! Mies ole mies!

• MiaM
        tarja kirjoitti:

Isyyden tunnustaminen/vahvistaminen tulee olla tehty että lapsi voi käyttää isän sukunimeä. Koskee nyt avoliittoa.
        Jos isyyttä ei ole vahvistettu lapsi perii automaattisesti sen sukunimen joka äidillä on syntymähetkellä.

• mumma

laittoi oman sukunimensä lapselle, koska se on yleinen suomalainen nimi. No, lapsi kasvaa ja ehkä haluaa myöhemmässä vaiheessa vaihtaa erikoisempaan nimeen.

• Velu

Älä tunnusta penskaa jollei se saa sinun nimeä. Taitaa avokilla olla pahat mielessä! Mitäs sitten jos menette naimisiin, otatko avokkisi sukunimen itsellesi?

• äiti

jo synnytyslaitoksella!=)

• tuleva äiti

Miten lapselle tulee sukunimi jo synnytyslaitoksella? Eihän etunimeäkään anneta paitsi hätäkasteessa. Näin ensimmäistä odottavana ihmettelen suuresti.

• Isä2004
        tuleva äiti kirjoitti:

Miten lapselle tulee sukunimi jo synnytyslaitoksella? Eihän etunimeäkään anneta paitsi hätäkasteessa. Näin ensimmäistä odottavana ihmettelen suuresti.

No eihän sillä synnytyslaitoksen nimellä nyt muuta merkitystä olekaan kuin että sillä alustavasti yksilöidään lapsi. Ja se "nimihän" on tyyliä tyttö/poika Virtanen, josta etuosa tulee sukupuolen, loppuosa äidin sukunimen mukaan. Vanhemmat joka tapauksessa sitten päättävät, kumman nimellä lapsi lopulta virallisesti rekisteröidään.

• tuleva äiti
        Isä2004 kirjoitti:

No eihän sillä synnytyslaitoksen nimellä nyt muuta merkitystä olekaan kuin että sillä alustavasti yksilöidään lapsi. Ja se "nimihän" on tyyliä tyttö/poika Virtanen, josta etuosa tulee sukupuolen, loppuosa äidin sukunimen mukaan. Vanhemmat joka tapauksessa sitten päättävät, kumman nimellä lapsi lopulta virallisesti rekisteröidään.

Niin. Eli siis tällähän ei käytännössä ole siis mitään tekemistä sen kanssa mikä lapsen nimi tulee olemaan. Eli mielestäni aivan asiaan kuulumaton asia tässä keskusteluketjussa edes todeta että lapsihan saa äidin nimen jo laitoksella.

• ja haluaa susta vain rahasi

Näin kävi mulle. Kertoi vielä, että olis oikeastaan halunnutkin kaksi lasta. Ja että hän ei halua sitoutua. Kertoi vielä että isän tehtävä on maksaa, että muuta hommaa ei isällä hänen mielestään ole.

• Antsu

Tekstisi kolmannessa sanassa taisi olla yksi i liikaa.

No, menköön esikoinen äitinsä nimiin - ota sinä kaksi seuraavaa!

• Avokki

Valitettavasti noin ei voi Suomessa toimia, jos ensimmäinen lapsi on Välimaa niin seuraavankin sukunimen on oltava Välimaa. Jos molemmilla on samat vanhemmat toki.
        Luulisi "Antsun" tietävän.....

• kara81
        Avokki kirjoitti:

Valitettavasti noin ei voi Suomessa toimia, jos ensimmäinen lapsi on Välimaa niin seuraavankin sukunimen on oltava Välimaa. Jos molemmilla on samat vanhemmat toki.
        Luulisi "Antsun" tietävän.....

Mä olen töissä ryhmäperhe päiväkodissa ja meillä oli kaksi sisarusta joiden vanhemmat eivät olleet naimisissa. Lapsilla oli eri sukunimet pojalla oli isänsä ja tytöllä äitinsä sukunimet samalla lailla oli isoveljellä oli äidin ja isosiskolla oli isän sukunimi.

• minä
        kara81 kirjoitti:

Mä olen töissä ryhmäperhe päiväkodissa ja meillä oli kaksi sisarusta joiden vanhemmat eivät olleet naimisissa. Lapsilla oli eri sukunimet pojalla oli isänsä ja tytöllä äitinsä sukunimet samalla lailla oli isoveljellä oli äidin ja isosiskolla oli isän sukunimi.

toihan ei pitäs olla mahdollista suomen lakiin kun katsoo... ootkos ihan varma ettei ollut sisarpuolia? sittenhän se selittäis asian...

• Erkki-Perkki

Asia menee näin. Avioliittoon syntyvä lapsi saa saman sukunimen kuin vanhemmilla.

Avoliittoon syntyvä lapsi saa automaattisesti äitinsä sukunimen, ellei sitten isyyden tunnustamisen yhteydessä sovita sukunimeksi isän sukunimeä. Tässä asiassa pallo on äidin hallussa.

Me laitoimme lapset minun (isän) sukunimelleni, koska olemme aikeissa mennä naimisiin ja avopuolisoni aikoo ottaa käyttöön sukunimeni. Säästimme siis vaivaa ja lapsellakin on sitten käytössä sama sukunimi koko alkuelämänsä ajan... ja kenties pidempäänkin.

• avioliitossa

meillä syntyy avioliittoon lapsi ja hirveä vääntö lapsen sukunimestä, minulla kun on oma sukunimeni ja miehelläni omansa.

kai siinä kumpikin tuntee jäävänsä paitsi jostain jos lapsi saa toisen sukunimen. jää tavallaan ulkopuoliseksi kun on perheen ainut eri-sukuniminen.

me yritetään pohtia, josko perheelle pystyisi hankkimaan yhteisen sukunimen (esim. joku ihan ulkopuolinen, uusi nimi)

• Äimän Käki
        avioliitossa kirjoitti:

meillä syntyy avioliittoon lapsi ja hirveä vääntö lapsen sukunimestä, minulla kun on oma sukunimeni ja miehelläni omansa.

kai siinä kumpikin tuntee jäävänsä paitsi jostain jos lapsi saa toisen sukunimen. jää tavallaan ulkopuoliseksi kun on perheen ainut eri-sukuniminen.

me yritetään pohtia, josko perheelle pystyisi hankkimaan yhteisen sukunimen (esim. joku ihan ulkopuolinen, uusi nimi)

pärjätä tulevaisuudessa lapsenne kanssa, kun ette pysty edes lapsen nimestä päättämään.

• ana-pana

Olettekos varmasti aikeissa mennä naimisiin?Entäs jos teille tulee jotain esim."isä on pettänyt lastensa äitiä eikä hän haluakaan kanssasi naimisiin"-juttu?
        Kuinkas sitten tehdään lasten sukunimen kanssa kun lastesi äiti näyttää isolle peffallesi isoa räpyläänsä ja kertoo lapsillekin millainen sika isä on ollut?
        Hmmm....

• Erkki-Perkki
        ana-pana kirjoitti:

Olettekos varmasti aikeissa mennä naimisiin?Entäs jos teille tulee jotain esim."isä on pettänyt lastensa äitiä eikä hän haluakaan kanssasi naimisiin"-juttu?
        Kuinkas sitten tehdään lasten sukunimen kanssa kun lastesi äiti näyttää isolle peffallesi isoa räpyläänsä ja kertoo lapsillekin millainen sika isä on ollut?
        Hmmm....

No tällä hetkellä olemme aikeissa. Isä (minä itse) en aio pettää avopuolisoani, koska en näe siihen mitään tarvetta.

Mikäli kaikesta huolimatta äiti näyttää isolle (todellisuudessa medium-kokoiselle) peffalleni räpyläänsä, niin sitten me vaan eroamme, mutta lapsi pitää nykyisen sukunimensä. Meillä on yhteishuoltajuus ja käsittääkseni äiti ei tällöin voi omavaltaisesti muuttaa lapsen sukunimeä, vaan tarvitsee siihen myös minun suostumukseni.

Perimmäisenä syynä siihen, miksi useat miehet haluavat lapselle oman nimensä, näkisin miehen ulkopuolisuuden odotus- ja imetysaikana. Nainen luo ikäänkuin automaattisesti raskausaikana vahvat siteet lapseen ja kun lapsi on syntynyt, kukaan ei voi kyseenalaistaa hänen vanhemmuuttaan.
        Mies joutuu luomaan suhdetta lapseensa pelkästään mielikuvien avulla; mitä nyt joskus tunnustelee potkuja vatsalta. Kun lapsi sitten syntyy mies saattaa tuntea itsensä todella ulkopuoliseksi... äiti synnyttää lapsen, imettää lasta, lapselle annetaan äidin sukunimi, kaikki oikeudet lapseen ovat äidillä; halutessaan äiti voisi vaikka poistattaa miehen synnytyssalista ja riistää hänen isyytensä... eikä miehellä olisi mitään keinoja tai oikeuksia vaatia isyyttä.
        Kun lapselle sovitaan annettavaksi miehen sukunimi, miehen on helpompaa kokea lapsi omakseen... ehkä kyseinen sopimus luo myös jonkinlaista turvallisuutta tulevaisuuteen.

No, eihän asiat näin mene läheskään aina, mutta yksi mahdollinen tapahan tämänkin on.

• anneli

Kun mies petti ja sai toiselle lapsen jolle annettiin sen sukunimi ja sen isännimi, sitten kun meille tulee lapsi, en haluaa samaa nimeää.

Eli vaimosi on jostakin syystä loukkaantunut tai muutenkin Suomessa on tasavertaisuus.

• ruusu-kukka niittynen

äitiys on lähes aina raskaampaa kuin isyys. äidit ovat lapsille läheisempiä ja tärkeämpiä kuin isät. tässä esimerkkinä pari syytä, miksi lasten olisi ihan fiksua saada äitinsä nimi.

meidän lapsellamme on minun nimeni. ja kun joskus ehkä menemme naimisiin, mieheni on valmis ottaman minun nimeni.

eli don't worry, se on ihan tavallista nykyään.

• pikku-y

Toki äitiys on odotus- ja imetysvaiheessa fyysisesti raskaampaa, lapsi tarvitsee äitiään siinä vaiheessa ihan eri lailla kun isää.
        Mutta sen jälkeen en kyllä allekirjoita tuota että äiti olisi tärkeämpi kuin isä. Molemmat vanhemmat on kyllä lapsille yhtä tärkeitä. Itse en henkilökohtaisesti koe olevani lapselleni tärkeämpi kuin isänsä, enkä ymmärrä nimen yhteyttä tähän asiaa.

• Tuleva äiti?

Meillä tilanne on sellainen, että miehellä on ennestään jo lapsia (hänen sukunimelllään). Mies ei halua kanssani naimisiin. Jos saamme lapsia, minä aion esittää että ne tulevat sukunimelleni, joka on aika harvinainen ja sille ei ole perheessämme jatkajaa minun ja sisarusteni jälkeen.

• Tulevä äiti

Meillä lapselle tulee minun sukunimeni, koska mieheni ei kerran halua tehdä minusta samansukunimistä kanssaan. Ehkä jos joku päivä menemme naimisiin, jos ihme tapahtuu, muutetaan myös lapsen sukunimi.

• Vanha hyvä tapa

Perusta perhe. Jos ei nimestä päästä yksimielisyyteen, otatte uuden nimen kaikki.

• Jokunen

Meidän lapsellamme on minun, siis äidin, sukunimi. Toivoin sitä, koska minulla ei ole samannimisiä sisaruksia, jotka voisivat nimeä jatkaa. Nimi on myös harvalukuinen. Avomiehelläni on sen sijaan kolme veljeä, joten minusta tuntuu, että heidän nimensä tulee kyllä jatkumaan. Minusta tämä oli varsin oikeudenmukainen tapa päättää sukunimestä, kun kerran yhdysnimeä ei lapselle voi antaa (ja mihin se nyt sitten johtaisi, kun sukupolvien saatossa ihmisten nimet pitenisivät ja pitenisivät! :D). Se tapa, että miehen nimi on perheen nimi on mielestäni vanhanaikainen ja symboloi naisen alistetumpaa asemaa.

• mä.

Eikö se ole niin, että jos "toisin ei ilmoiteta", niin lapselle tulee äidin sukunimi. Äidillä taitaa siis olla tässä asiassa veto-oikeus, mutta kyllä tässäkin asiassa pitäisi lapsen isääkin kuunnella. Periaatteessa avokkisi voi kiistää isyytesi, jos hän todella haluaa kärjistää nimikiistanne niinkin pitkälle. Sitten joutuisit DNA-testeihin noinkin pienen riidan takia, jotta sinunkin sanomisellasi olisi painoa sukunimen osalta (ellei ole jo myöhäistä). Teillä taitaa olla hammastahnatuubi-syndroomaa pahempi tilanne päällä kotona, toivottavasti selviää puhumalla...

Isyyden kieltämisestä en tiedä, mutta jääräpäiseltä tuo kuulostaa - molempien osalta. Viisaampi väistää...

Jos teillä ei ollut yhteistä osoitetta laskennallisen "siemennyshetken" aikaan, joudut kuulusteluihin, joissa pähkäillään, oletko isä vai et. Yhdelle työkaverille kävi niin.

Meillä lapsille tulee isän sukunimi. Vaimon pyynnöstä.

• Isä2004

Ihan vaan tiedoksi, että näihin "kuulusteluihin" avo-isä joutuu joka tapauksessa eli riippumatta siitä, asuiko siemennennyshetkellä lapsen äidin kanssa samassa osoitteessa vai ei.
        Mutta "kuulusteluihin" nyt ei kannata ihan hirveän vakavasti (tai ainakaan pelokkaasti) suhtautua. Se on lähinnä tilaisuus, jossa kirjoitetaan nimi paperiin, minkä jälkeen pääsee virallisesti nauttimaan isyyden iloista - tietysti sen jälkeen, kun maistraatti on asian vahvistanut :)

• Jaana

Ymmärrän että harmittaa tuo sukunimiasia - mutta varmista kuitenkin että isyystunnustustilaisuudessa teette samalla yhteishuoltosopimuksen. Tällä tavalla olet lapsen huoltaja kuten äitikin. Avioliitossa kumpikin vanhempi on automaattisesti lapsen huoltajia - mutta jos lapsi syntyy avioliiton ulkopuolella (esim avoliitossa) pitää sopia tästä erikseen. Lastenvalvoja vahvistaa näitä sopimuksia.

• sama

tilannemut mä sanoin et jos jos ei mun suku nimee tule niin saat kylläpitää ristiäiset ja kaikki yksinäs nii johan muuttu ääni kellossa.en takuulla olis niihin bileisiin menny.ja mun sukunimihän sille tuli!!

• minä äiti

meillä tuli minun sukunimi,koska se on harvinaisempi. ja kun en ole suomalainen, en halunnut sitä että jos jonkun kumman syystä minut karkotettaisiin pois,haluan lapseni mukaan..
      myös kun täällä piireissä äitin paikka on hellan vieressä,halusin näyttää että en ole samanlainen kynnysmatto kuin muut...
      appi-ukko ei osaa suhtautua asiaan,mutta voivoi asia on jo päätetty ja lapsellani on mun nimi!piste! vaihtakoot isompana jos haluaa..
      ja lapseni isällä ei ole mitään sukunimeäni vastaan, antoipa hyvän syyn oppia kirjottamaan sukunimeni oikein...

ja kun naimisiin ei halunnut ukko mua viedä... nyt on kyllä"ääni muuttunut kellossa" kuten edellinen mies sanoi..
      olen täysin feministinen ja tuen kaikkia naisia jotka antavat lapsilleen oman nimensä hyvähyvähyvä!!

• vanhoillinen vm-80

Miksi vanhemmat eivät ota yhteistä nimeä ja anna samaa nimeä myös lapselle? Tämä ole ennenvanhaan perheen tunnus: kaikilla sama sukunimi. Nykyään kun voi valita mitä nimiä tahansa, tai olla menemättä avioon, niin onko ihme jos lapsen nimestä tulee erimielisyyttä? Puhumattakaan mitä lapsi itse tulevaisuudessa ajttelee, kun kavereiden perheissä kaikilla on sama nimi, mutta meillä ei. Vaikka uusioperheet ovat yleistyneet, niin kyllä lapsi jollain logiikalla ymmärtää miksei kaverilla ole sama sukunimi kuin sen uudella isäpuolella. Mutta miksi lapsella ei ole sama nimi kuin äidillä JA isällä?

Jos olet niinkin vanhoillinen, että haluat lapselle isänsä sukunimen, niin ole sitten niin vanhoillinen, että otatte vaimosi kanssa yhteisen sukunimen. Tämä moderni sukunimenvalintavapaus on sellaista helvettiä, ettei perhekään enää ole perhe.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Petteri Orpo on satusetä

Väittää että työllisyys on Suomessa samalla tasolla kuin hallituksen aloittaessa kesällä 2023. Fakta on, että työllisi
      Maailman menoa
      42
      2998
    2. Kauppalehti - Törkeä skandaali paljastui: Espanja käytti EU-rahoja ihan muuhun kuin piti

Espanja on käyttänyt miljardeja euroja EU:n elpymisavustuksia eläkkeisiin ja sosiaalimenoihin – ja pyytää lisää. Espanj
      Maailman menoa
      87
      2906
    3. SDP pelastaa uppoavan Suomen

2027 kun SDP voittaa ylivoimaisesti vaalit alkaa Suomen uusi raju syöksy kohti täystyöllisyyttä ja turvallisempaa yhteis
      Maailman menoa
      160
      2812
    4. Jopa Espanjassa talous kasvaa, Purra vain irvistelee

Huomaa kuinka Purra on Suomen historian huonoin miniseteri, joka ei ole saanut aikaiseksi kuin tuhoa, Siis jopa vasemmis
      Maailman menoa
      201
      2105
    5. Minkä ikäinen

on kaipaamasi ihminen? Minä vuonna syntynyt?
      Ikävä
      112
      1978
    6. Orpo ja Purra, käykää hakemassa oppia Espanjasta

Espanja on näyttänyt kuinka kova työttömyys nujerretaan ja saadaan maan talous palautettua nousu-uralle. Ei ole häpeä kä
      Maailman menoa
      15
      1963
    7. Jääkiekon MM:t pitää siirtää MTV:ltä Ylelle

Persuille ikäviä uutisia taas. . Valtioneuvoston asetuksen mukaan MM-kisat kuuluvat kansallisesti merkittäviin tapahtumi
      Maailman menoa
      50
      1579
    8. Tsemii Pete ja Linda! Tässä tärkeät kellonajat Euroviisut-viikon ohjelmista tv:ssä!

Euroviisut järjestetään Wienissä Itävallassa 12.-16. toukokuuta. Tsemii Pete ja Linda kisaan! Vetäkää Suomelle voitto Li
      Euroviisut
      37
      1564
    9. Raiskaukset loppumaan?

Onko kenelläkään tiedossaan tuloksellisia keinoja saada väkisinmakaaminen loppumaan tai edes vähenemään? Lainsäädännön
      Sinkut
      370
      1421
    10. Gallup! Mitä kirjainta kaipaat ja rakastat?

Etunimen eka kirjain? Aloitan V
      Ikävä
      87
      1061
    Aihe