Levottomat jalat

sanna

Onko kellään muulla kokemuksia levottomien jalkojen lääkehoidosta? Minulla on Sifrol-lääkitys, joka puree hyvin. Ehkä tarvitsisin isomman annostuksen jo. Onko kellään sivuvaikutuksia?

84

34934

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • antza

      Myös mulla levottomat jalat. En tiennyt, että siihen on olemas lääke. Kerro Sanna, onko se reseptilääke,vai käsikauppalääke. Mitä aine-osia siin on. Joutuuks sit jatkuvasti syömään. Entä sopivuus mieli-alalääkkeen kanssa. Oon 5-kymppinen mies.En Sulle voi kertoo sivuvaikutuksista,ko en tiedä koko lääkkeest mitään,sorry. Mut jos viitsit, anna vähän tietoo,
      kui mä sitä saan.

      • reseptilääke

        Sifrol on reseptilääke jota annetaan Parkinsonin taudin oireisiin. Parkinsonin taudin muitakin lääkkeitä annetaan levottomiin jalkoihin. Parkinson potilailla on usein myös levottomat jalat, mutta se ei tarkoita sitä että käänteisesti levottomia jalkoja sairastavalla olisi ilman muuta Parkinsonin tauti.
        Kannattaa mennä lääkäriin, saat sieltä oikean lääkereseptin. Parkinson lääkkeillä on ainakin pitkä lista lääkkeitä joita ei saa käyttää yhtäaikaa ko. lääkkeiden kanssa.
        Parkinsonin tauti on neurologinen keskushermoston sairaus. joten lääkkeet jotka vaikuttavat keskushermoston kautta ovat usein kiellettyjä.
        Kuten sanottua lääkärit tietää kyllä.

        Lisää tietoa saat netistä hakusanalla Sifrol tai levottomatjalat jne. Aiheesta löytyy paljon tietoa suomeksi ja englanniksi vielä lisää.

        Terv. 5-kymppinen Parkinson nainen.


      • Sanna

        Mene lääkäriin niin tutkivat asian ja saat lääkkeen. Minulla se on todella auttanut.


      • suopursu33
        Sanna kirjoitti:

        Mene lääkäriin niin tutkivat asian ja saat lääkkeen. Minulla se on todella auttanut.

        Kannattaa mennä heti neurologille saa nopeammin oikeat lääkkeet, minä kävin omalääkärillä vuoden ja erilaisia lääkkeitä kokeiltiin, sitten menin neurologille ja tällä hetkellä syön Sifrol 0,7mg Tramal Retard 100mg Rivatril 0,50 , tämä on sopiva annostus minulle monien kokeilujen jälkeen, on ihanaa nukkua koko yö eikä ole mitään sivuvaikutuksia.


      • Peetue
        suopursu33 kirjoitti:

        Kannattaa mennä heti neurologille saa nopeammin oikeat lääkkeet, minä kävin omalääkärillä vuoden ja erilaisia lääkkeitä kokeiltiin, sitten menin neurologille ja tällä hetkellä syön Sifrol 0,7mg Tramal Retard 100mg Rivatril 0,50 , tämä on sopiva annostus minulle monien kokeilujen jälkeen, on ihanaa nukkua koko yö eikä ole mitään sivuvaikutuksia.

        Noh, tuskin kannattaa yleistää että "mene neurologille niin saat paremmat lääkkeet", mun ei tarvinnu lääkärissä ku sanoa "RLS" nii oltii jo tunkemassa lääkkeitä kouraan.

        Tälläkin hetkellä vituttaa ku en ottanu.


      • levoton
        suopursu33 kirjoitti:

        Kannattaa mennä heti neurologille saa nopeammin oikeat lääkkeet, minä kävin omalääkärillä vuoden ja erilaisia lääkkeitä kokeiltiin, sitten menin neurologille ja tällä hetkellä syön Sifrol 0,7mg Tramal Retard 100mg Rivatril 0,50 , tämä on sopiva annostus minulle monien kokeilujen jälkeen, on ihanaa nukkua koko yö eikä ole mitään sivuvaikutuksia.

        Tosiaan ei tarvita kallista neurologia. Minä sain omalta terveyskeskuslääkäriltäni avun levottomiin jalkoihin. Pramipexole Orion 0,18 mg iltaisin 2 tablettia. Jokainen on yksilö, että ehkä annostukset tulee olemaan erilaisia mutta ei tarvita neurologia.


      • hiirijalat

        Pramipexolea olen käyttänyt jo monta vuotta ,hyvin olen pärjännyt (,reseptilääke) otan pillerin kolme kertaa päivässä, joskus tosin jos oireita alkaa ilmetä niin useammankin. Neurologia en ole tarvinut.


      • TatieT

        Olen käyttänyt Sifrolia (jossa on vaikuttava aine tuo pramipexole) sieltä saakka, kun se lanseerattiin RLS -lääkkeeksi. Annoksena 3x0,18mg/vrk.
        Olen huomannut, että lääkkeet on hyvä ottaa ihan tasan 8h välein, niin toimii parhaiten.
        Rinnakkaistuotteet eivät minulla ole toimineet, kuten Sifrol, eikö Sifrol Depot, toiminut ollenkaan.
        Viimeisimpien tutkimusten mukaan on välillä pidettävä taukoa, vähintään 1kk, mieluummin 2kk, jotta elimistö tavallaan nollaantuu tämän lääkkeen suhteen - muussa tapauksessa jatkuvalla käytöllä lääke alkaa käyttäytyä käänteisesti eli vain pahentaa oireita.
        Koska kyseessä ei ole täsmälääke, se ei välttämättä aina toimi. Useimmiten kyllä.
        RLS:ään vaikuttaa moni muukin asia: esim. matala hemoglobiini pahentaa rajusti oireita. Itselläni anemiataipumus, mikä tekee RLS:stä välillä ihan helvettiä.
        Monet lääkkeet (käytännössä kaikki uni- ja nukahtamislääkkeet, bentsot ja monet muut) pahentavat oireita. Tässäkin, kuten kaikessa lääkkeiden kanssa, on yksilöllisiä eroja tietysti.
        Erittäin voimakkaat opiaattikipulääkkeet, joita joudun vaikeasti kipukroonikkona jatkuvasti käyttämään, ovat hurjasti lievittöneet oireita.
        Monet ovat saaneet apua myös akuounktiosta, mutta itse en ole sitä kokeilut.


      • Anonyymi

        mnulla on pramipexole orion 0,088mg otan sitä 2 tabl 3 x pv 8 tunnin välein,
        aloitin 2 tabl illalla 2 tuntia ennen nukkuman menoa, mutta se ei riittänyt, sitten otin 2 tabl päivässä 2 x ja sekään ei 3mannella viikolla riittänyt nyt otan 3 x pv 2 tabl tätä samaa, nyt alkaa käydä,

        minulla oli 4vuotta ensin ennekuin pääsin lääkärille joka uskoi että minulla on levottomat jalat älä anna periksi terv tellervo 62v


      • Anonyymi
        suopursu33 kirjoitti:

        Kannattaa mennä heti neurologille saa nopeammin oikeat lääkkeet, minä kävin omalääkärillä vuoden ja erilaisia lääkkeitä kokeiltiin, sitten menin neurologille ja tällä hetkellä syön Sifrol 0,7mg Tramal Retard 100mg Rivatril 0,50 , tämä on sopiva annostus minulle monien kokeilujen jälkeen, on ihanaa nukkua koko yö eikä ole mitään sivuvaikutuksia.

        Minä olen käynyt monen neurologin luona valittamassa levottomia jalkoja, mutta kukaan ei ole osannut antaa lääkettä. Lopulta terveyskeskuslääkäri antoi Pramipexole-reseptin. Nyt on jalat rauhoittuneet


      • Anonyymi
        levoton kirjoitti:

        Tosiaan ei tarvita kallista neurologia. Minä sain omalta terveyskeskuslääkäriltäni avun levottomiin jalkoihin. Pramipexole Orion 0,18 mg iltaisin 2 tablettia. Jokainen on yksilö, että ehkä annostukset tulee olemaan erilaisia mutta ei tarvita neurologia.

        hermosärky jalkoterissä mikä lääke kävisi tähän


      • Anonyymi

        Tätä lääkettä tavallisesti kirjoitetaan Parkinsonin potilaille ja on todettu sen auttavan myös levottomiin jalkoihin . Ei ole vaaraa sontaa annosta kaikille ei riitä se pienin mahdollinen .


      • Anonyymi
        UUSI
        suopursu33 kirjoitti:

        Kannattaa mennä heti neurologille saa nopeammin oikeat lääkkeet, minä kävin omalääkärillä vuoden ja erilaisia lääkkeitä kokeiltiin, sitten menin neurologille ja tällä hetkellä syön Sifrol 0,7mg Tramal Retard 100mg Rivatril 0,50 , tämä on sopiva annostus minulle monien kokeilujen jälkeen, on ihanaa nukkua koko yö eikä ole mitään sivuvaikutuksia.

        Olen iloinen kun saatte tutkituttaa itseänne, pitäisi itse saada lähete/tai rahaa paljon neurologille tutkimuksiin, sifrolin jatkuva annos nosto ei minunkaan mielestä ole oikein. Minun lääkäri ei tiennyt että sillä on nimikin,( jokin Willis-ekbomin tauti)


    • Minullakin

      Heippa Sanna!
      Syön Sifrol 0,18 mg Parkinsonintautiin. Lääkkeellä on unettava sivuvaikutus ja muita mahdollisia sivuvaikutuksia myöskin, joten annostusta ei saa ylittää ilman lääkärinmääräystä.
      Lääkärisi varmaan voi tarkastaa, tarvitseeko annosta muuttaa.

      • Sanna

        Otan iltaisin n. neljänneksen 0,18 mg sifrolista. Se on aikahyvin piisannut. En ylitä sitä ilman lupaa. Minulle on määrätty puolikas iltaisin. Mitä muita sivuvaikutuksia sinulla on Sifrolista? Elämäni olisi helvettiä ilman sitä. Unitutkimuksissa nukuin ilman lääkitystä vain 3 tuntia yössä.


      • Minullakin
        Sanna kirjoitti:

        Otan iltaisin n. neljänneksen 0,18 mg sifrolista. Se on aikahyvin piisannut. En ylitä sitä ilman lupaa. Minulle on määrätty puolikas iltaisin. Mitä muita sivuvaikutuksia sinulla on Sifrolista? Elämäni olisi helvettiä ilman sitä. Unitutkimuksissa nukuin ilman lääkitystä vain 3 tuntia yössä.

        Itselläni ei onneksi ole sivuvaikutuksia Sifrol 0,18 mg lääkkeestä. Yöuneni parani huomattavasti. Ennen valvoin lähes koko aamuyön, kävelin tai painoin jalkojani lattiaan, jotta vähän ne rauhoittuisivat, Sifrol sitten auttoi.


      • kiramari
        Sanna kirjoitti:

        Otan iltaisin n. neljänneksen 0,18 mg sifrolista. Se on aikahyvin piisannut. En ylitä sitä ilman lupaa. Minulle on määrätty puolikas iltaisin. Mitä muita sivuvaikutuksia sinulla on Sifrolista? Elämäni olisi helvettiä ilman sitä. Unitutkimuksissa nukuin ilman lääkitystä vain 3 tuntia yössä.

        Miten pääsit unitutkimuksiin?


      • Nimetön
        kiramari kirjoitti:

        Miten pääsit unitutkimuksiin?

        Pääsin erääseen tutkimusryhmään, josta ilmoitettiin lehdessä. Neuro tekee tutkimuksia.(Haagan neurologinen tutkimuskeskus)


      • Kärsivä
        Sanna kirjoitti:

        Otan iltaisin n. neljänneksen 0,18 mg sifrolista. Se on aikahyvin piisannut. En ylitä sitä ilman lupaa. Minulle on määrätty puolikas iltaisin. Mitä muita sivuvaikutuksia sinulla on Sifrolista? Elämäni olisi helvettiä ilman sitä. Unitutkimuksissa nukuin ilman lääkitystä vain 3 tuntia yössä.

        Kaksi viikkoa kokeillut ja vähän jalkoja helpannut. Mutta oireet alkoivat kohdistua käsiin, siis sormet ei mene koukkuun ollenkaan ja varpaat tuntuvat paksuilta. Päätä on alkanut särkeä. Nuku en yhtään yöllä, en päivällä. Nyt kokeilen Melatonia 1mg.
        Aijon lopettaa kokeeksi Sifrol lääkeet. Painokin alkoi vaan nousta. Täyttä helvettiä nukkumises kanssa.


      • Anonyymi
        Kärsivä kirjoitti:

        Kaksi viikkoa kokeillut ja vähän jalkoja helpannut. Mutta oireet alkoivat kohdistua käsiin, siis sormet ei mene koukkuun ollenkaan ja varpaat tuntuvat paksuilta. Päätä on alkanut särkeä. Nuku en yhtään yöllä, en päivällä. Nyt kokeilen Melatonia 1mg.
        Aijon lopettaa kokeeksi Sifrol lääkeet. Painokin alkoi vaan nousta. Täyttä helvettiä nukkumises kanssa.

        Minulla melatoniini, voimisti levoton jalka oiretta. Pramipexol psyykkisesti voimistanut korvamato musaa, kohta ei uskalla radio/tv aukaista, kun jokin musiikki jää päähän soimaan liiaksi asti. Hullulta vaikuttaa varmasti. Taidan kysyä lääkkeen vaihtoa.. :(


      • Anonyymi
        UUSI

        Ja lisään vielä, että vanhat välilevyn pullistumat 1998v tekee iskiaksen, josta johtuu levottomat jalat oire minulla ilmeisesti, aamuisin on selkä ja jalat niin jäykkiä, että wc hankalaa/kivuliasta pyyhkiä takamusta :) oikeesti se tympäisee


    • kärsivä

      Olen käyttänyt kaksi viikkoa Sifrolia 2x0,88mg.
      Ja nyt huomannut että kädet etenkin sormet puutuu tai tulee ihan paksun tuntuiseski eikä taivu nyrkkiin. Samoin on tunne varpaissa kun otan ne illalla nii melkein tunnin parin päästä käy näin . Sekä päänsärkyä on ilmennyt ja lihomista.
      Mietin lopettamista kokeeksi ainakin.

      • Anonyymi

        Sama täällä. Kaksi viikkoa tasan kokeillu tänään. Lisänä kertomiisi oireisiin oikean käden lihaksia jäytää.


    • kärsivä

      Vastasin sinulle juuri aivan väärän lääke määrän jota olen kaksi viikkoa kokeillut ja aijon lopettaa kokeeksi.
      Määrä on 2x0.088mg Sifrol siis pieni määrä!

      • 29

        Mulla on puolikas 0,35 Sifrol, jonka myynti lopetetaan.
        Se lihottaa.

        Yritän keksiä jotain muuta, kokeilen vaikka Vodkaa.


      • Anonyymi
        29 kirjoitti:

        Mulla on puolikas 0,35 Sifrol, jonka myynti lopetetaan.
        Se lihottaa.

        Yritän keksiä jotain muuta, kokeilen vaikka Vodkaa.

        Ottaisin kyllä vaikka vodkaa jos se auttaisi..ei auta. Pitää suhteuttaa ruoka ja liikunta niin ei liho. Se vaatii tiettyä kurinalaisuutta tietenkin. Säännöllinen lääkkeenotto iltaisin on keino että saa nukuttua. Päiväkipuun suosittelen liikuntaa, kävelyä, pyöräilyä niin ei lääkemäärä kasva suureksi. Ja 0,35 tilalle voi ottaa muita vahvuuksia. 0,18 mg x2 on jo enempikin, Sifrolista on olemassa depot valmisteita joilla on pitempi vaikutus aika, en tiiä kirjottaako niitä vain neurologi. Sifrol on sama kuin Pramipeksoli, sama aine. Yleislääkäri on kuitenkin kirjoittanut minulle Sifrolia pienenmmällä vahvuudella ja reseptit on uusittu aina julkisella.


      • Anonyymi

        Hyvä, mutta aijon ei ole suomea : aion.


    • Poteva.

      Minulla ollut Sifrol 0,35, joka nyt on lopetettu. (Levottomiin jalkoihin. )
      Tilalla on rinnakkaislääke Pramipexole o,35. se on ollut nyt vasta vähän aikaa.
      Minulla on ollut muutamia aivan hirveitä päiviä sekä öitä. Tuntuu kuin lääke ei tehoaisi, vaikka olen ottanut tuplana pahoihin oireisiin, Tarkistin lääkkeiden sisällön
      eikä niissä ole sen mukaan mitään eroa. Onko kukaan muu huomannut rinnakkais-
      lääkkeistä vastaavaa, elikkä voisikohan niissä olla kuitenkin jotain eroa?
      Levottomat jalathan on kammottavaa, ei tee kipeää, mutta tekee "hulluksi"
      Kaipaisin mielipiteitänne teiltä vastaavaa oireyhtymää potevilta.

      • Anonyymi

        hei, poteva 15,5,2011 vähän myöhässä kun istun tässä kirjoittamassa minulla on myös levottomat jalat, ja olin 4 vuotta että lääkäri ei antanut tähän tautiini mitään sanoi että nuo ei ole oireita, sitten pääsin yksityiseen lääkäriin joka oli neurologi ja kaikien sisätautien erikoilääkäri, ja hän antoi heti pramipexole lääkettä 2 tabl illalla 2 tuntia ennen nukkumaan menoa auttoi heti, ja nyt otan kolme kertaa päivässä 2x xtabl 8 tunnin välein

        ja pitänee käydä lääkärissä olen saanut käsivarretkin vapisemaan, että mitä nyt teen, kiitos , ja tässä vastaus, tellervo 62v


    • Viljo1983

      Jos jollekkin ei Sifrol jostain syystä käy niin kannattaa pyytää Lyricaa lääkäriltä. 25-75mg tehoo levottomiin jalkoihin ja sopii monille paremmin kuin Sifrol

      • Anonyymi

        Ei missään nimessä Lyricaa. Silloin vasta haittavaikutuksia tuleekin,saatat menettää puhekyvyn,liikkumiskyvyn,muistin,näkökyvyn jne. Söin itse ko yli 10v. ja kärsin em oireita. Lopetin sen ja kappas puhekykyni,liikkumiskykyni,muistini ,kaikki normalisoitui. Lyrica/Pregabalin on tänään luokiteltu huumeeksi, joten älkää hyvät ihmiset sortuko siihen. Minä puhun kokemuksesta. Ilmoitin saamistani haittavaikutuksista myös FIMEALLE. Ko lääkettä ei saisi edes määrätä kenelläkään.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei missään nimessä Lyricaa. Silloin vasta haittavaikutuksia tuleekin,saatat menettää puhekyvyn,liikkumiskyvyn,muistin,näkökyvyn jne. Söin itse ko yli 10v. ja kärsin em oireita. Lopetin sen ja kappas puhekykyni,liikkumiskykyni,muistini ,kaikki normalisoitui. Lyrica/Pregabalin on tänään luokiteltu huumeeksi, joten älkää hyvät ihmiset sortuko siihen. Minä puhun kokemuksesta. Ilmoitin saamistani haittavaikutuksista myös FIMEALLE. Ko lääkettä ei saisi edes määrätä kenelläkään.

        Höpö höpö, Kun noudattaa lääkärin ohjetta ei pitäis olla vaaraa, Eri asia on sopiiko henkilölle, esim pieni annos Lyrica ,tai pieni 25mg tramal ettei tee ummetusta ym...


      • Anonyymi
        UUSI
        Anonyymi kirjoitti:

        Höpö höpö, Kun noudattaa lääkärin ohjetta ei pitäis olla vaaraa, Eri asia on sopiiko henkilölle, esim pieni annos Lyrica ,tai pieni 25mg tramal ettei tee ummetusta ym...

        Samaa mieltä, mutta on varmaan ihmisiä joille ei sovi edes disperiini, asperiini, ja luulee ettei auta muillekaan, ja lääke pannaan ):


    • katri

      Sifrol on kallista pyydä lääkäriltäsi rinnakkais lääke .Joutuu ajanmittaa kyllä suurentaa annosta sehän on parkison tauti lääke mut toimii hyvin ,Auttaa varmasti harmi vain kun lääkärit eivät sitä anna mielellään.Minulla toimii hyvin en tulisi ilman toimeen.

    • Papitar

      Minulla on levottomat jalat oireyhtymä ja välillä syön Sifrolia jopka väsyttää mutta myös auttaa, kun lakka auttamasta on vaihtoehtolääkitys tällä hetkellä
      Ropinirol Mylan 1mg. Aamuyön valvomista saattaa tämän aikana tulla vaan olen pärjännyt.

    • 31KK4

      Mulla on ollu levottomat jalat yli 30 vuotta. pikkuhiljaa vaiva on pahentunut niin että myös alaruumis ja kädet ovat levottomat.
      Lääkityksenä mulla on Pramipexole (sama kuin Sifrol) 3x 0,18 mg iltaisin ja magnesium. Enää tästä lääkityksestä ei juurikaan apua ole, vaan öisin saan nukuttua noin 1-3 tuntia, lopun ajan kävelen, tai jos voin istua, niin keinun siinä paikallani ja sätkin ja heiluttelen jalkojani.
      Kysyin lääkäriltä lisälääkitystä tai vaihtoa, niin sanoin mun päässäni olevan sen vian eikä lääkkeissä.
      Mun elämä ei oo enää elämisen arvosta, nää koivet vie kaiken elämänhalunki jo. Mä en voi mennä minnekään missä joutus istumaan 20 min. kauemmin, Automatkat ovat tuskaa, jalkoja on sätkyteltävä koko ajan..
      En tiedä mitä pitäs tehdä..
      Itsemurhakin on tullut jo mieleen.. tällainen elämä ei oo elämisen arvosta todellakaan..
      Miten te ootta saanu apua levottomiin jalkoihin?
      Mitään kylmiä/ kuumia vesiä yms. älkää ehdotelko.. ei kävelyä, mäen muuta teekään, voiteita mä oon kokeillu monia kymmeniä.. kyllä tässä 30 vuoden aikana on ehkä erisenkin keinon testannut, eikä mikään oo auttanut.. villasukat yöks..hmm.. betonisaappaat ennemmin..

      • voiko toimia?

        Hei!
        Itselläni on myös levottomat jalat ja syön Sifrol depot 0,52 mg 3-4 tab/ilta.
        Itseäni kauhistuttaa syödä Parkkinson lääkkeitä ja mitä vaikutuksia sillä pidemmänpäällä onkaan.
        Tutustuin viikolla Bemer terapiaan,joka perustuu matala tasoiseen magneetti-sähkö-hoitoon. Sain kokeilla sitä 8min ja olin aivan yllättynyt ,kun sinä iltana en tarvinnut lääkkeitä ja nukuin aivan loistavasti. Siinä siis maataan magneettipatjan päällä kaksi kertaa päivässä 8min /kerta. Se siis vaikuttaa mikroverenkiertoon,joka voi olla monella meistä heikentynyt........seurauksena monet sairaudet ja vaivat!
        Kokeile ihmeessä,...niin aion ainakin itse tehdä. www.bemer.fi p.s yks huono puoli tässä on :se on kallis laite,mutta ota selvää,ehkä saat apuja.


      • pirpana7

        Itsellä tällä hetkellä menee Oprymea 0,18mg * 2 (vs. Sifrol) ja teho alkaa olla menetetty! Apteekkari totesi kerran, et nää on niitä lääkkeitä, joissa tehoa on nostettava vähän väliä kunnes millään ei ole enää tehoa. Tuntuu, että nyt olen tässä pisteessä!!! Apteekkari tosin tokaisi myös, että aina näitä kehitellään, mutta eipä ollut kovin lohduttavia sanoja. Nostanpa itse lääkitystäni ja katson mitä tapahtuu!!!


      • jlrkoo

        30 vuotta täälläkin kestetty. Pramipexole 0,18 on auttanut, ja auttaa, mutta yritän olla lisäämättä annostusta, ja siksi kärsin iltapäivisin levottomuudesta. Mullakin menee käsiin ja lähes koko kehoon välillä yöllä, jos olen ottanut lääkettä vain yhden tabletin. Tavallisesti otan 1,5-2 tablettia. Lääke ei auta heti, jos kohtaus on jo alkanut, vaan se on silloin kestettävä. Koska lääkkeen vaikutus vuosien mittaan laimenee, sen kuulemma saa paremmin pysymään vaikuttavana, jos joskus jättää tabletin ottamatta ja yrittää saada kohtauksen ohi kävelemällä. Näin olen tehnyt silloin tällöin. Olen käyttänyt Pramipexolia yli 10 vuotta, sitä ennen Levodobaa ja Madobaria ainakin 10 vuotta yhteensä.


      • Carlsmi1
        voiko toimia? kirjoitti:

        Hei!
        Itselläni on myös levottomat jalat ja syön Sifrol depot 0,52 mg 3-4 tab/ilta.
        Itseäni kauhistuttaa syödä Parkkinson lääkkeitä ja mitä vaikutuksia sillä pidemmänpäällä onkaan.
        Tutustuin viikolla Bemer terapiaan,joka perustuu matala tasoiseen magneetti-sähkö-hoitoon. Sain kokeilla sitä 8min ja olin aivan yllättynyt ,kun sinä iltana en tarvinnut lääkkeitä ja nukuin aivan loistavasti. Siinä siis maataan magneettipatjan päällä kaksi kertaa päivässä 8min /kerta. Se siis vaikuttaa mikroverenkiertoon,joka voi olla monella meistä heikentynyt........seurauksena monet sairaudet ja vaivat!
        Kokeile ihmeessä,...niin aion ainakin itse tehdä. www.bemer.fi p.s yks huono puoli tässä on :se on kallis laite,mutta ota selvää,ehkä saat apuja.

        Jos lääkäri sanoo sulle "Kysyin lääkäriltä lisälääkitystä tai vaihtoa, niin sanoin mun päässäni olevan sen vian eikä lääkkeissä." niin vaihda ihmeessä lääkäriä ja käy myös neurologilla niin saat lääkityksen kohdalleen. Itse syön tällähetkellä 1 x 0,35 Parmipexole ja 2 x 0,88 Pramipexole depot (Sifrol) ja ainakin toistaiseksi toimii. Söin ennen Pramipexole 3 x 0.35, mutta siitä neurologi oli jo sitä mieltä että annostus on aika kova. Kunhan otan lääkkeet tiettyyn aikaan eikä tule mitään rytmin muutoksia niin homma toimii, jos tulee rytmin muutoksia tms. niin silloin kävellään. Yksi mikä huonoina öinä ainakin minulla toimii on kunnolliset kompressio sukat.

        Tsemppiä, ne betonisukat on se huonoin vaihtoehto vaikka myönnän että joskus sekin on tullut mieleeni.


      • Anonyymi

        Itse kärsin todella voimakkaista oireista, jotka vääntävät jo nykyisin koko kroppaa, eikä vain jalkoja ja käsiä. Oireet alkoivat n.25vuotta sitten, jolloin aloin suömään vaivaan Tramal 150mg. Tahdoin kuitenkin jättää opioidit pois ja siirryin yksin Pramipexole Orion 0,18mg x 2. Aluksi lääke tehosi hyvin mutta jo 2viikon käytön jälkeen alkoi esiintyä unettomuutta ja nyt lääke vain pahentaa oireita. Kokeilin siirtyä takaisin Tramaliin, mutta se ei enää tehonnut ja kokeiltiin jopa oxycodonia jolle ei myöskään vastetta. Nyt kykenen nukkumaan vain 0,5-2h yössä jos hyvin käy ja oireisiin ei tunnu auttavan enää mikään. Myös masennusoireet pahentuneet lääkkeen aloittamisen jälkeen.
        On todella helvettiä kävellä puolet yöstä ja toinen puoli seisoa suihkussa joka hetkellisesti helpottaa oireita. Sängyssä olemisesta ei yksinkertaisesti tule yhtään mitään.
        - Uneton sätkijä 33


      • Anonyymi

        hei 31kk4 anna sinulle neuvon olen itsekin kävellyt 4 vuotta eikä lääkäri antanut mitään, nyt on pramipexole aluksi 2 tabl 1xillalla 2 tuntia ennen nukkumaan menoa, ja auttoi heti, nyt olen tarvinnut lisää mutta lääkäri kyllä neuvoo, minulla on nyt 8 tunnin välein 2 tabl 3 x pv, että kyllä on lääkettä terv 62 v telle


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Itse kärsin todella voimakkaista oireista, jotka vääntävät jo nykyisin koko kroppaa, eikä vain jalkoja ja käsiä. Oireet alkoivat n.25vuotta sitten, jolloin aloin suömään vaivaan Tramal 150mg. Tahdoin kuitenkin jättää opioidit pois ja siirryin yksin Pramipexole Orion 0,18mg x 2. Aluksi lääke tehosi hyvin mutta jo 2viikon käytön jälkeen alkoi esiintyä unettomuutta ja nyt lääke vain pahentaa oireita. Kokeilin siirtyä takaisin Tramaliin, mutta se ei enää tehonnut ja kokeiltiin jopa oxycodonia jolle ei myöskään vastetta. Nyt kykenen nukkumaan vain 0,5-2h yössä jos hyvin käy ja oireisiin ei tunnu auttavan enää mikään. Myös masennusoireet pahentuneet lääkkeen aloittamisen jälkeen.
        On todella helvettiä kävellä puolet yöstä ja toinen puoli seisoa suihkussa joka hetkellisesti helpottaa oireita. Sängyssä olemisesta ei yksinkertaisesti tule yhtään mitään.
        - Uneton sätkijä 33

        Olen kärsinyt levottomista jaloista lapsesta lähtien. Se on meillä sukuvika. Lääkettä aloin ottaa heti kun taudille lääkkeet keksittiin. Kokeiltiin sekä epilepsialääkkeittä että parkkisonniin käytettäviä. Ensin mainitut eivät sopineet lainkaan. Vuosien varrella olen käyttänyt eri nimikkeillä olevia esim. Sifrol. Se toimi varmaan 20 vuotta. Lääkärit eivät tunteneet tautia joten lääkkeen vahvuutta nostettiin jatkuvasti. Menin yksityis lääkärille joka osasi neuvoa että mahdollisen pieni vahvuus on parempi ja se auttoi aikansa. Lopulta sain lähetteen neurologille. Hänen aikanaan yritimme monia lääkkeitä.Toiset auttoivat esim. viikon, toiset lyhyemmän ajan. Hän sanoi että on enää kaksi lääkettä, joita emme ehtineet kokeilla. Hän lähti muualle mutta järjesti ajan muualle. Olen nyt käyttänyt edellisiä lääkkeitä niin että yhtenä iltana olen ottanut yhtä kolmesta vaihtoehdosta, mutta yllätys- minulle tuli hallusinaatioita. Hermostuin kovasti ja menin yksityislääkärille. Hän sanoi niiden johtuvan näistä otetuista parkkison lääkkeistä. Nyt odotan uudelle neurologille pääsyä. Aika on n. 11/2 kk päästä En tiedä miten selvitä eteenpäin. Minäkään en voi olla sängyssä. Terv. Suuresti onneton


      • Anonyymi
        jlrkoo kirjoitti:

        30 vuotta täälläkin kestetty. Pramipexole 0,18 on auttanut, ja auttaa, mutta yritän olla lisäämättä annostusta, ja siksi kärsin iltapäivisin levottomuudesta. Mullakin menee käsiin ja lähes koko kehoon välillä yöllä, jos olen ottanut lääkettä vain yhden tabletin. Tavallisesti otan 1,5-2 tablettia. Lääke ei auta heti, jos kohtaus on jo alkanut, vaan se on silloin kestettävä. Koska lääkkeen vaikutus vuosien mittaan laimenee, sen kuulemma saa paremmin pysymään vaikuttavana, jos joskus jättää tabletin ottamatta ja yrittää saada kohtauksen ohi kävelemällä. Näin olen tehnyt silloin tällöin. Olen käyttänyt Pramipexolia yli 10 vuotta, sitä ennen Levodobaa ja Madobaria ainakin 10 vuotta yhteensä.

        Minulla ollut venyttelystä enemmän apua kuin kävelystä. Pohkeet: jalkaterä (vuorotellen) seinää vasten ja noin minuutin venytys kipurajaan saakka, saa mennä ylikin.
        Reiden etuosa: Seisot esim, vasemmalla jalalla. Oikean jalan polvitaipeessa rullattu pyyhe. Oikealla kädellä kiinni nilkasta ja vetoa eteen päin. Pidä ote 15 sek. kipurajalla. Urheilijoilla yleinen etureiden venytysliike, mutta tekevät sen ilman pyyhettä.
        Takareisi: Jalka tukevaa pöytää, tuolia, ikkunalautaa vasten. Venytä niin, että tunnet selvästi vedon nostetun jalan reiden takalihaksessa. Taas kipurajaan tai spagaatiin asti.
        Minulla sarjoihin kuluu yhteensä 10-15 min. On kyllä tuskaista ähellystä, mutta apu tulee melkein samantien, ei aina, mutta useimmiten. Turvallisempaa tehdä lämpimin lihaksin esim. kävelylenkin jälkeen. Aloita vähitellen ja varovasti.


      • Anonyymi

        OLETTEKO TIENNEET ETTÄ ILTASELLA SUOLAISEN RUUAN SYÖMINEN PAHENTAA LEVOTTOMIA JALKOJA: Lopetin ilta 5 suolan syönnin parina eka päivänä, ja oli apua, minulla auttoi paljon se, Mutta ilman paineet, tuulen suunnan vaihtumiset tekee jalat hulluiksi.


      • Anonyymi
        pirpana7 kirjoitti:

        Itsellä tällä hetkellä menee Oprymea 0,18mg * 2 (vs. Sifrol) ja teho alkaa olla menetetty! Apteekkari totesi kerran, et nää on niitä lääkkeitä, joissa tehoa on nostettava vähän väliä kunnes millään ei ole enää tehoa. Tuntuu, että nyt olen tässä pisteessä!!! Apteekkari tosin tokaisi myös, että aina näitä kehitellään, mutta eipä ollut kovin lohduttavia sanoja. Nostanpa itse lääkitystäni ja katson mitä tapahtuu!!!

        OLIPAS TOIVEIKAS APTEEKKARI, SAIS VAIHTAA TYÖNSÄ TOISEEN :(


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Olen kärsinyt levottomista jaloista lapsesta lähtien. Se on meillä sukuvika. Lääkettä aloin ottaa heti kun taudille lääkkeet keksittiin. Kokeiltiin sekä epilepsialääkkeittä että parkkisonniin käytettäviä. Ensin mainitut eivät sopineet lainkaan. Vuosien varrella olen käyttänyt eri nimikkeillä olevia esim. Sifrol. Se toimi varmaan 20 vuotta. Lääkärit eivät tunteneet tautia joten lääkkeen vahvuutta nostettiin jatkuvasti. Menin yksityis lääkärille joka osasi neuvoa että mahdollisen pieni vahvuus on parempi ja se auttoi aikansa. Lopulta sain lähetteen neurologille. Hänen aikanaan yritimme monia lääkkeitä.Toiset auttoivat esim. viikon, toiset lyhyemmän ajan. Hän sanoi että on enää kaksi lääkettä, joita emme ehtineet kokeilla. Hän lähti muualle mutta järjesti ajan muualle. Olen nyt käyttänyt edellisiä lääkkeitä niin että yhtenä iltana olen ottanut yhtä kolmesta vaihtoehdosta, mutta yllätys- minulle tuli hallusinaatioita. Hermostuin kovasti ja menin yksityislääkärille. Hän sanoi niiden johtuvan näistä otetuista parkkison lääkkeistä. Nyt odotan uudelle neurologille pääsyä. Aika on n. 11/2 kk päästä En tiedä miten selvitä eteenpäin. Minäkään en voi olla sängyssä. Terv. Suuresti onneton

        Joku sanoi apua saavan, kun ainoastaan jalkapohjat kylmää lattiaa vasten vähäks aikaa, ja suolaton ruoka iltaisin


      • Anonyymi

        Yks apu mulla itsellä, suolatonta ruokaa klo 17.00 jälkeen eikö kuulosta pahalle ? Mä oon vuosia jo tehny näin, ja mua auttanut paljonkin. Olen kuullut myös tuon saman, ettei levjaloista pääse, et ne pahenee vaan. Mietin jos vaihtais lääkettä kokonaan(en tarkoita samaa lääkettä eri
        tehtaiden nimillä ja hinnoilla) ja kun ne ei auta, taas palata vanhaan ??


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Yks apu mulla itsellä, suolatonta ruokaa klo 17.00 jälkeen eikö kuulosta pahalle ? Mä oon vuosia jo tehny näin, ja mua auttanut paljonkin. Olen kuullut myös tuon saman, ettei levjaloista pääse, et ne pahenee vaan. Mietin jos vaihtais lääkettä kokonaan(en tarkoita samaa lääkettä eri
        tehtaiden nimillä ja hinnoilla) ja kun ne ei auta, taas palata vanhaan ??

        Ja ois kiva kuulla, auttoiko jotain mikään vinkki kavereilta +


      • Anonyymi
        UUSI

        KÄY HYVÄ IHMINEN TOISELLA LÄÄKÄRILLÄ. SILLÄ ON jokin nimi levoton jalka-oire Villis-Ekbomin tauti


    • Ateneum

      Kokeile venyttelemällä säärien lihaksia. Siis selälleen maaten jalka ylös ja nilkka suoraksi.,mainitakseni vai yhde tavan . Säären venytys tapoja on monia.itselläni tuntuu helpottavan ihmeeksi. Olen kärsinyt levottomistajaloista varmaan toistakymmentä vuotta ja rankoissa oireista. KOKEILE

      • ''''

        Avantouinti, kahvin pois jättäminen, magnesiumia sisältävien ruokien syöminen, esim banaani ennen nukkumaanmenoa, pari kidettä merisuolaa suuhun, Kasviksia, hedelmi', marjoja hirveästi ruokavalioon.

        Lääkityksen ohella siis.


    • --------------------

      Minä tein aikoinaan pienen pyöräretken ( Noin 500km viidessä päivässä ) ja oireet hävisivät moneksi vuodeksi.Oliko sattuma vai ei?Kokeilkaa ja kertokaa miten kävi.
      Nyt en jaksa ennää polkea niin pitkiä matkoja joten jotain muuta pitää kokeilla

      • turhansätkyttelijä

        Minulla tämä hirveä vaiva alkoi viisi viikkoa sitten, kun purin pitkään jatkuneen Cymbalta lääkityksen, joka puolestaan meni krooniseen nivelkipuun. Luulin ettän levottomat jalat on vain osa kovista vieroitusoireista. Nyt olen nukkunut erittäin huonosti jo pitkään ja itku on herkässä. Mitä väsyneempi olen, sen aiemmin päivällä oireet alkavat. Aluksi vain selkä oli levoton, nyt koko kroppa rinnasta alaspäin. Joo ja mullakin auttoi aluksi iltajumpat venyttelyt sekä suihkut ja kylmävoiteet. Nyt jos onnistun pääsemään kovalla työllä uneen, herään sätkimään hetikohta.

        Lääkäri määräsi minulle myös tuota Sifrolia. Sen sivuvaikutusluettelo oli vaikuttava, ja erityisesti työssäkäyvänä huolettaa maininnat väsymyksestä - olen siis ihan loppu. Onko teillä ollut päiväväsymystä? Entä auttaako lääke ihan heti samana päivänä kun otatte?

        Entä onko tähän vaivaan muita vähemmän pelottavia lääkkeitä? Magnesiumit ja rauta mulla on käytössä.

        Liikunta on tämän väsymyksen vuoksi jäänyt kokonaan, vaikka tiedän sen oireita helpottavan kummasti. Tällainen kierre.


    • Luiseva Salli

      Minulla oli mielialalääkitys Seronil 20 mg, joka aiheutti kauhean levottomat jalat. Päätin vähitellen pienentää annosta, jopa lopettaa kokonaan. No, en pystynyt lopettamaan, mutta käytän nyt 10 mg annostusta. Se on vähentänyt jalkojen oireilua ja olen ottanut iltaisin vain yhden 0,088 mg tabletin Pramipexolea, kun aiemmin otin kolme! Ja nuo kolme tablettia aiheuttivat levottomien jalkojen oireet jo aikaisemmin illalla ja laajemmalla alueella. Eli nyt pärjään yhdellä Pramipexolella...silti jalat oireilevat, mutta koska vähensin Seronilin 10 mg:aan, auttaa viininlehtivoiteen laittaminen jalkoihin. Isommalla Pramipexolemäärällä ei voide auttanut yhtään. Seronil on SSRI-lääke ja niille on tyypillistä, että aiheuttavat levottomia jalkoja eli mielestäni ongelma alkaa sieltä. Koska siis en pystynyt jättämään Seronilia kokonaan pois, pärjään Pramipexolella ja viininlehtivoiteella niin, että saan nukutuksi. Pramipexole on kylläkin aiheuttanut minulla lihomista, mutta kahdesta pahasta pitää valita :)
      Mikrossa lämmitettävä jyväpussi auttaa myös joskus rauhoittamaan jalat.

      • Anonyymi

        Mietin lihomista, eikö helposti nappaile jotain suuhunsa, kun pakosta kävelee eestaas asunnossaan öisin ?


    • tykytyk

      Todellakin, eräät lääkkeet voivat aiheuttaa hirvittäviä sivuvaikutuksia. itselleni emconcor aiheutti todella vaikeat levottomat jalat. lopetin lääkkeen ja jalkani ovat aaahh ihanan rauhalliset. sydän tosin ei.

      • Anonyymi

        Melatoniini teki mulla enemmän levoton jalka oireita, hitto, muuten oli oiva lääke alussa unettomuuteen


    • melissa3

      Itse käytän atm pramipexolea (2-4tbl kivusta riippuen iltaisin 0,088), syön lisäksi cipralexia (pieni annos 15mg/pv), migreenin ehkäisyyn Deprakine 300mg/2xpvä sekä e-pillerit ja lihasrelaxantti Dolan.
      Ei mitään sivuvaikutuksia, laihtumaan aloin samantien kun pramipexolea aloin syödä, kk pudonnut jo melkein 10kg. Sitä sivuvaikutusta en pahakseni pistä...
      Kyllä jokaiselle se oma sopiva lääke löytyy, mutta minuunkin alussa suhtauduttiin niin että luulet vaan, mene kotiin, liiku ja ota pari buranaa.
      Kävin niin kauan eri lääkäreillä kunnes löytyi se joka asian otti tosissaan, ja sen jälkeen sainkin asiallista hoitoa.
      Lääkärit on sitten välillä kovin leipääntyneitä työhönsä ja niillekin pitää vaan lyödä nyrkkiä pöytään. Nimim. anopppi ja appiukkokin ovat lääkäreitä.

    • pseudolääketiede

      Minäkin suosittelen venyttelemisen - kunnolla tehden - kokeilemista ns. levottomat jalat oireisiin ennen kuin alatte syödä mitään rahanahneiden pseudolääkäreiden määräämiä myrkkyjä.

      Itse kieltäydyin lääkityksestä (oliko jo sadas vai kahdessadas lääketarjous uniongelmiin ja niihin liittyviin oireisiin). Oikea päätös, sillä nyt olen aika lailla 99% varma että levottomat jalat oireyhtymä on jalkojen lihasten kasvuun/surkastumiseen liittyvä. Ei aiheuta uniongelmaa, vaan uniongelma ainakin omalla kohdallani aiheuttaa muutoksia jalkojen käyttöön valveilla ollessa tyyliin: juoksulenkit/ normaali arkiliikunta jää väliin tai vähenee uniongelmien johdosta.

      Koskaan ei ole levottomat jalat vaivannut ellei samalla ole ollut unettomuutta, jota viime mainittua on kyllä ollut ilman levottomia jalkojakin. Ja aina kun on unettomuutta on joko naapurien meteliä, kilpirauhanen turvonnut tai molempia yhtä aikaa. Ja kilpirauhastahan ei tässä maassa saa ketään tutkimaan, saati puuttumaan mihinkään sosio-ekonomisiin ongelmiin. Vika on aina päässäsi tai siinä ettet kokeile josko tämä sadas tai tuhannes lumelääke nyt sitten vihdoin auttaisi uniongelmassasi.

      • Anonyymi

        Ei siihen venyttelimiset auta, se on ajan haaskausta eikä mitään muuta.

        Nyt pitää puhua todellisesta ongelmasta eikä mistään mielikuvituksesta. Levottomat jalat on oikea sairaus, siinä kuion muutkin sairaudet ja se pitää hoitaa.

        Kaikki mitä yllä kirjoitit on silkkaa hölynpölyä, ei sinulla ole koskaa ollut todellista vaivaa levottomista jaloista. Se nimittäin on pahimmllaan invalidisoiva vaiva, joka pitää hoitaa.

        On kärsivien halveksimista kirjoittaa, kuten sinä sanot "että levottomat jalat oireyhtymä on jalkojen lihasten kasvuun/surkastumiseen liittyvä"

        Oletko muka tutkinut asiaa lääketieeteellisesti? Oletko lääketieteen asiantuntija, joka on erikoistunut tähän "Rest legs syndroomaan" eli
        levottomiin jalkoihin.

        Missä yliopistossa taimuussa tutkimuslaitoksessa päätelmäsi tutkimus on tehty ja mistä saa tuon tutkimuksesi tulokset.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei siihen venyttelimiset auta, se on ajan haaskausta eikä mitään muuta.

        Nyt pitää puhua todellisesta ongelmasta eikä mistään mielikuvituksesta. Levottomat jalat on oikea sairaus, siinä kuion muutkin sairaudet ja se pitää hoitaa.

        Kaikki mitä yllä kirjoitit on silkkaa hölynpölyä, ei sinulla ole koskaa ollut todellista vaivaa levottomista jaloista. Se nimittäin on pahimmllaan invalidisoiva vaiva, joka pitää hoitaa.

        On kärsivien halveksimista kirjoittaa, kuten sinä sanot "että levottomat jalat oireyhtymä on jalkojen lihasten kasvuun/surkastumiseen liittyvä"

        Oletko muka tutkinut asiaa lääketieeteellisesti? Oletko lääketieteen asiantuntija, joka on erikoistunut tähän "Rest legs syndroomaan" eli
        levottomiin jalkoihin.

        Missä yliopistossa taimuussa tutkimuslaitoksessa päätelmäsi tutkimus on tehty ja mistä saa tuon tutkimuksesi tulokset.

        Eikö levot jalat oire, ole oikeesti willis-ekblomin syndrooma ?


    • Levollinen olo

      Levottomat jalat jäivät kokeneelle hermoratahierojalle.

      Kärsin vuosia. Samalla uni- ym. levottomuusolotilat katosivat. Ilman lääkkeitä. Lääkärit eivät tätä käsitä. Lääkettä olisivat vaan antaneet ja mahakipujani lisänneet.

      • Pessimistinen

        Minäkin kävin hermoratahierojalla 3x ei ollut mitään vaikutusta.Levottomat jalat alkavat oireilla jo klo:15 jälkeen,minulla menee lääkkeeksi Pramipexole Orion 0,088mg välillä ei auta ollenkaan.Illat ja yöt ovat kauheita!


      • Anonyymi

        Sepä se, ei ole oikeen vara käydä hermoratahierojilla. Terv pienineläke eläkeläinen


    • skitso

      Mulla ei ole järkevää selitystä

      • skitso

        minua naurattaa aina kun vedän cannabista


    • levokas

      Minulla toimii lääke Pramipexole 0.8mg,otan aamulla puolikkaan ja illalla kokonaisen,eikä ole sivuvaikutuksia,lääkkeet toimii erilailla kaikilla,vaikka on sama vaiva.

    • Anonyymi

      minulle määrättiin masennukseen ja aiheutti levottomat jalat metadonin kanssa, tämä seronil, siis. luulin ensin mirtazapiinia syylliseksi mutta levottomat jalat jatkuivat vaikka lopetin sen ja esiintyy aina kun sen vaikutus alkaa. en tiedä johtuuko se siitä että otan samaan aikaan metadonia vai siitä että minulle se aiheuttaa jokatapauksessa levottomat jalat... dilemma vai mikälie... saa nähdä kui käy

    • Anonyymi

      Minä olen käyttänyt levottomiin jalkoihin lääkkeitä 2000 luvun alusta asti. Olen itse pyytänyt lääkäriä kirjoittamaan itselleni SIfrolia alkuun 0,08 mg ja sen jälkeen nukuin hyvin. Lääkkeeseen tulee toleranssi joten sen vahvuutta pitää lisätä jonkin ajan kuluttua. Neurologi Oulussa kirjoitti minulle sitten 0,26 depot tabletin jonka otin iltaisin, sekin on jo mennyt tehottomaksi osin että kipu palaa n.17 aikoihin jos en ole liikkeessä. Istua ei voi tuska on kova. Siihen otan 0,18 Sifrolin ja se auttaa aika pian. 2013 vuonna kipu oli niin kova iltapäivisin että piti kontata pitkin lattiaa kun ei pystynyt istumaan eikä makaamaan. Sitten neurologi olisi neuvonut ottamaan toisen 0,26 depotin klo 15:00 mutta muutaman päivän kokeilun jälkeen en voinut ottaa sitä kun tuntui että jalat räjähtävät. Pramipeksoli tämä vaikuttava aine on pramipeksolisuolaa ja se aiheuttaa nesteen kertymisen jalkoihin. Lisälääkkeinä on iltaisin Panacod x 1 ja Triptyl 10 mg x2 sitten saan nukuttua. muuten ei sänkyyn ole asiaa siinä ei pysty olemaan kivun takia. Mielestäni minun kohtaamani lääkärit ovat ymmärtäneet asian oikein hyvin ja olen saanut apua kun olen sitä tarvinnut. Kaikki eivät ymmärrä levottomien jalkojen kipua, se että jalat ovat pelkästään levottomat ei vielä ole mitään mutta se kipu joka on jäytävä hermostuttava. Paljon olen valvonut levottomien jalkojen takia, raskauden aikana ei lääkäri antanut mitään lääkettä, ja se aika oli yhtä tuskaa. Ompa ehdotettu musiikin kuunteluakin lääkkeeksi eikä uskottu että kuuntelin korvanappien kautta musiikkia omasta halustanikin, se ei auta kipuun vaikka kuinka haluaisi, mutta vähän aikaa helpottaa kun kuuntelee muuta kuin ainaista kiputunnetta. Kipuunhan se ei auta yhtään. Etupäässä vanhemmat lääkärit ovat kaikkien humpuukien syöttäjiä, ei auta hermoratahieronta ei kipugeelit nehän ei muutenkaan mene milliä syvemmälle ihoon. On aivan humpuukia luulla että ne parantaisi mitään esim.nivelvaivoja. Paljon rahaa syydetään toimimattomiin lääkevoiteisiin.

      • Anonyymi

        Triptyl tekee ehkä ne oireet panacodin kans


    • Anonyymi

      On totta, etteivät lääkärit yleensä tunnista "levottomia jalkoja" ja sitä, kuinka kiusallista se on. Toisaalta, lääkäri, jolla itsellään on sama vaiva, ymmärtää asian ja määrää riittävän lääkityksen.

      Mielestäni kannattaa mennä nurologin vastaanotolle, jos terveyskeskuksen lääkäri vähättelee asiaa eikä osaa ongelmaa hoitaa.

    • Kokeile kannabista, öljyä saa varmaan luontaistuote kaupoistakin.

      • Anonyymi

        EI AUTA KAIKILLE SE, ei mulle ainakaan.


    • Anonyymi

      Maa mainio lääke, sain avun. Kokeilin kotikonstein ja monet lääkkeet,nyt kipu on poispyyhkäisty. Lisää seksuaalista halukkuutta eikä ole 70 v uskolle haitaksi, eduksi.

    • Anonyymi

      Kysyit sivuvaikutuksia, v.....ttaa tämä painonnousu, ei auta energian vähentäminen, nyt kokeilen hiilateitten vähentämistä raskaasti. Liikun kohtuullisesti mutta sen merkitys -0 että näin minulla. 102 lokakuussa, 112 maaliskuussa.

    • Anonyymi
      • Anonyymi

        Jouduin tällaiselle sivulle, kun etsin LONKKAKIPUUN tietoa.
        Oli ensn MARJUT KUTVONEN . Tutkinut (63v naisen tapausta)
        Siinä aika pitkälle omat lonkkakipuni. Jos oikein muistan, siinä myös kivut oikean lonkat tulleet kipeiksi nukkuessa. Minä en kärsi nukkua pitkään oikealla kyljellä.
        Muutenkin nukun huonosti ja kamalaa ettei voi kääntyä kipeälle puolelle. Aikaisemmin sain juuri unen.päästä kiinni ja nyt.ei voikkaa. Valvo siinä sitten viiden jälkeen.
        Sitten artikkelissa olikin maininta PRAMIPEKSOLI.
        Siitä etsin, tulikin LEVOTTOMAT JALAT.
        EI minulla ole jalat levottomat.
        Hemoglopiini ja feriinit yläkantissa. Nyt kiinnostaisi jos pienellä määrällä, miedoimmalla pillerillä voisi.kokeilla.
        Lääkäriaikaa tilatessani, suositeltiin ensin fysiolle menoa. Siellä kaksi kertaa, liikerajoja testaili. Sanoinkin, että kyljellä nukkuessa vaan kipeä, istuessakin särkyä.
        Ei sitten tiennyt miten jatkossa.
        Folttaretta kokeillut, ei auta.
        Miniä ehdotti, kun jo niin vanha, kulumia, särkylääkettä syötävä. En nyt eilisestä muista mitä ehdotti, puolikkaan otin mitä kaapissa oli.
        Kokemuksia toisesta vaivasta (crps) vuosia, johon ei vahvatkaan pillerit auttsneet.
        Suotta niitä söin, lopetin -18
        Jos nyt kokeilen tähän jotain (toinen yli viidenv. vaiva vähän helpottanut), en mielelläni rupea syömään.
        Kai lääkäriinkin mentävä, jos pääsee.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jouduin tällaiselle sivulle, kun etsin LONKKAKIPUUN tietoa.
        Oli ensn MARJUT KUTVONEN . Tutkinut (63v naisen tapausta)
        Siinä aika pitkälle omat lonkkakipuni. Jos oikein muistan, siinä myös kivut oikean lonkat tulleet kipeiksi nukkuessa. Minä en kärsi nukkua pitkään oikealla kyljellä.
        Muutenkin nukun huonosti ja kamalaa ettei voi kääntyä kipeälle puolelle. Aikaisemmin sain juuri unen.päästä kiinni ja nyt.ei voikkaa. Valvo siinä sitten viiden jälkeen.
        Sitten artikkelissa olikin maininta PRAMIPEKSOLI.
        Siitä etsin, tulikin LEVOTTOMAT JALAT.
        EI minulla ole jalat levottomat.
        Hemoglopiini ja feriinit yläkantissa. Nyt kiinnostaisi jos pienellä määrällä, miedoimmalla pillerillä voisi.kokeilla.
        Lääkäriaikaa tilatessani, suositeltiin ensin fysiolle menoa. Siellä kaksi kertaa, liikerajoja testaili. Sanoinkin, että kyljellä nukkuessa vaan kipeä, istuessakin särkyä.
        Ei sitten tiennyt miten jatkossa.
        Folttaretta kokeillut, ei auta.
        Miniä ehdotti, kun jo niin vanha, kulumia, särkylääkettä syötävä. En nyt eilisestä muista mitä ehdotti, puolikkaan otin mitä kaapissa oli.
        Kokemuksia toisesta vaivasta (crps) vuosia, johon ei vahvatkaan pillerit auttsneet.
        Suotta niitä söin, lopetin -18
        Jos nyt kokeilen tähän jotain (toinen yli viidenv. vaiva vähän helpottanut), en mielelläni rupea syömään.
        Kai lääkäriinkin mentävä, jos pääsee.

        Itsellänikin oli vuosia vaikea nukkua vasemmalla kyljellä. Sanoin siitä myös lääkärilleni. Hän sanoi, että ihmisen sisäelimet voivat jonkin verran liikkua ja tällöin saattaa tulla kyseistä vaivaa. Tyydyin siihen, kunnes viime keväänä sain voimakkaan kipukohtauksen. Minut vietiin Acutaan ja olin siellä tarkkailussa noin 10 tuntia. Päätös oli, että kyseinen kipu johtui sapesta ja kehotettiin kivun uusiessa ottamaan yhteyttä omaan terveyskeskukseen. Näin teinkin, sain lähetteen sapen ultraan ja sieltähän vaiva johtui. Ultraaja kyseli minulta jälkeläisistäni ja kertoi sappivaivan olevan voimakkaasti periytyvä ja ilmenevän erilaisina vaivoina eri ihmisillä ja päätteeksi toivotti heidät tervetulleeksi ultraan epämääräisten kipujen ilmaantuessa. Pääsin nopeasti sappileikkaukseen ja nyt voin vapaasti nukkua kummalla kyljellä tahansa. Oletko jo tarkastuttanut sappesi?


    • Anonyymi

      On hienoa kuulla, jos Pramipexolista on ollut monille hyötyä. Haluan kuitenkin mainita oman kokemukseni, joka oli Pramipexolista karmea.

      Minulle määrättiin Pramipexolia levottomiin jalkoihin. Käytin samaan aikaan unilääkkeenä Ketipinoria. Tähän pohjalle vielä että olen koko elämäni ollut rauhallinen, lauhkea, kiltti, pitkähermoinen. Jo ensimmäisestä yöstä lähtien aloin säännömukaisesti n.2-3 tuntia lääkkeenoton jälkeen heräämään aivan silmittömiin raivokohtauksiin. Saatoin kuristaa koiraa, tai hakata jotain, heräsin päänahka märkään, hikoilin kuin saunassa. Aloin pikkuhiljaa virittäytyä aggressivisemmaksi, vihaisemmaksi, äkkipikaiseksi.

      Öiset raivokohtaukset kävivät niin vaarallisiksi, että lopetin lääkkeen. Raivokohtaukset loppui siihen, mutta jokin minussa muuttui. Olin muuttunut ihmisenä raivoherkäksi.

      Vuosia myöhemmin kerroin tästä neurologille. Hän sanoi, ettei Ketiapiinia koskaan pidä määrätä samaan aikaan kuin Pramipexolia. Antagonisti ja agonisti. Hän spekuloi, että siinä on voinut kahteen vastakkaiseen suuntaan vetävät lääkkeet aktivoida synapseja, joita ei ennen ollut.

      Eipä siinä. Kaikki ihmissuhteet nyt mennyt paria vuotta myöhemmin, ja saa nähdä miten työpaikan kanssa. Olen ihan eri ihminen. En edes tiennyt että lääkkeet voi tehdä näin päälle.

      En voi sanoin kuvailla mitä siitä lääkettä määränneestä 'lääkäristä' ajattelen. Fimeaan lähti ilmoitus.

      Olkaa varovaisia näiden lääkkeiden kanssa, mitkä vaikuttaa mielenterveyteen, ja ottakaa selvää lääkekoktailien sekoituksista, koska lääkärit ei aina tiedä.

      • Anonyymi

        Kiitos oikeesti, et joku varottaa tuommoisesta


    • Anonyymi

      Hei

      Levottomiin jalkoihin kannattaa kokeilla seuraavaa:

      Kun makaat sängyllä selälläsi, liikuta jalkojasi kuin polkisit pyörää. Jatka tätä "pyöräilyä" 1-2 minuuttia. Jos kuulet polvistasi kuuluvan "poksahduksia" siellä olevat jonkinlaiset lukot avautuvat ja sen jälkeen saat nukuttua. Jalat eivät enää vaivaa.

      Kannattaa tehdä tuota liikesarjaa uudestaa, jos vaiva toistuu. Yleensä jo parin minuutin selällään tehty "pyöräily" auttaa.

    • Anonyymi

      Minulla on levottomat jalat .viimeyökin meni aamuyölle asti kun en pystynyt nukkumaan.gaprion lääke on nyt mutta ei näy auttavan.enen oli tramal pitkä vaikutteinen ,mutta nyt pitää käyttää lääkettä joka ei auta.

      • Anonyymi

        Pramipelox auttaa minulla levottomiin jalkoihin hyvin. 0,o88mg illalla tarpeeksi aikaisin otettuna tehoaa varmasti.


    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      67
      6489
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      27
      4193
    3. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      270
      2597
    4. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      26
      2030
    5. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      30
      1538
    6. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      97
      1397
    7. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      304
      1107
    8. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      55
      1101
    9. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      77
      1046
    10. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      39
      1031
    Aihe