Niin suunnitelmissa on puhdistaa pohja lasikuidulle asti. Mikä kone on paras tähän tarkoitukseen. Onko tasohiomakone vai epäkesko? Vai jokin muu. Piileriin ei rahat riitä.
Mikä hiomakone paras pohjalle?
12
13843
Vastaukset
- toope
Jos ja kun hommassa haluaa käyttää konevoimaa, on vesihiekkapuhallus paras konsti. Sen jälkeen hionta epäkeskokoneella, jos kaluaa sileämmän pinnan. Tasohiomakoneet ovat viimeistelyhiontaan sopivia vehkeitä, ei käyttöä tässä. Sopivan painepesurin voi vuokrata, siihen sopivan hiekkainjektorin voi ostaakin ellei saa vuokratuksi. Hiekkaa saa rautakaupasta.
- kiinnostunut
Mitä tarkoitat sillä injektorilla?
- surffailija
käsittääkseni gelcoatin kuorintaan on olemassa ihan siihen tarkoitettu työkalu kts. sivu 134 oikea alalaita: http://www.maritim.fi/pdfs/124-136.pdf
näyttää vaan maksavan paljon. ainahan voi tietysti kysyä paljonko maksaa jos ostaa tuon kuorinnan palveluna.
28' purkkarin pohjan laitto maksoi viitisen vuotta sitten noin 20 000 mummomarkkaa. - kiinnostunut
surffailija kirjoitti:
käsittääkseni gelcoatin kuorintaan on olemassa ihan siihen tarkoitettu työkalu kts. sivu 134 oikea alalaita: http://www.maritim.fi/pdfs/124-136.pdf
näyttää vaan maksavan paljon. ainahan voi tietysti kysyä paljonko maksaa jos ostaa tuon kuorinnan palveluna.
28' purkkarin pohjan laitto maksoi viitisen vuotta sitten noin 20 000 mummomarkkaa.Ajattelin ihan samaa...värinpoisto kyllä ko menetelmällä olisi helppoa.
- toope
kiinnostunut kirjoitti:
Mitä tarkoitat sillä injektorilla?
Olisikohan ejektori parempi nimitys, joka tapauksessa, suulake jonka kautta vesisuihku imee hiekkaa. Hiekkapuhalluksella saa tietysti pohjaan läpireiän, jos posottaa minuuttikaupalla läheltä samaan kohtaan. Jos esim. naamari huurtuu, niin on parempi keskeyttää homma kuin puhaltaa sokkona. Kerran homman tehneenä voin suositella kuitenkin tätä menetelmää. Naapurien ja itsensä suojaaminen on tietysti tärkeää, kuten kommenteissa onkin kerrottu, vaikka veden kanssa puhaltaessa ilmaan tulee lähinnä vesisumua, jonka kantama on paljon pienempi kuin pölyn ilmalla puhallettaessa.
- Pölhis
Sellaisia meilläpäin käytetään ja toimii hyvin tarkoitukseen. En kyllä ihan hiekkapuhallushommiin lähtis ja kokemuksien perusteella epäkesko sopii oikeen hyvin, koska sillä pystyy huomattavasti paremmin seuraamaan pojan muotoa kuin tasokoneella.
- Timo
Juu tuo Maritimin laite on juuri se piileri. Sellanen sähköhöylän tapainen laite joka lastuaa pohjasta halutun määrän pois.
Se hiekkapuhallus on pois suljettu juttu. Kaikki yleensä vaan ehdottaa heti sitä hiekkapuhallusta. Kone käteen ja pari päivää hiomista niin pääsee halvalla. Mutta juuri tuota mietin että onko se tasohiomakone parempi kuin epäkesko. Taitaa epäkesko siis olla hommaan sopivampi laite... - jiippi
Muutama vuosi sitten otin pohjan puhtaaksi ja vaihdoin primerit. Mulla oli pohjassa Hard racing ja sitä oli kertynyt niin paksusti että se rupes halkeilemaan ja irtoilemaan. ajattelin vaihtaa primerit samassa rytäkässä. Mulla oli painepesuri josta sai 300 baria ja sillä lähti irtonainen halkeillut myrkky ihan kivasti. Sitte semmosella Boschin isommalla epäkeskolla loput. Siinähän tulee nää työturvallisuus näkökohdat huomioida sekä naapuri veneet. Mulla oli semmonen raitisilmakypärä joka oli helvetin hyvä. Ne paperiset hengityssuojaimet on vähän huonoja tohon hommaan ja sit jos ottaa sellasen kumisen maskin niin sen läpi on tosi työläs hengittää
-->eli hyytyy aika nopeesti kun on muutenkin aikas hankala asento. Jos aikoo olla naapuri veneilijöiden kanssa vielä puheväleissä niin suosittelen teippaamaan kyljistä maahan asti ulottuvan muovin joka pitää pölyt sisällä oranssi teippi ainakin Kumuko Helsingistä myy sitä ei tartu kiinni). vesihiekka puhallusta en ole kokeillut mutta olen kuullut tapauksia jolloin sitä on käytetty liian tehokkaasti eli pelittää varmaan järjen kera. Lopuksi sanoisin että kannattaa tehdä jo syksyllä niin ehtii kuivua pohja ja jää ruutia sitte tehdä maalaukset kunnolla. Työn iloa:) - pölynimurilla
jiippi kirjoitti:
Muutama vuosi sitten otin pohjan puhtaaksi ja vaihdoin primerit. Mulla oli pohjassa Hard racing ja sitä oli kertynyt niin paksusti että se rupes halkeilemaan ja irtoilemaan. ajattelin vaihtaa primerit samassa rytäkässä. Mulla oli painepesuri josta sai 300 baria ja sillä lähti irtonainen halkeillut myrkky ihan kivasti. Sitte semmosella Boschin isommalla epäkeskolla loput. Siinähän tulee nää työturvallisuus näkökohdat huomioida sekä naapuri veneet. Mulla oli semmonen raitisilmakypärä joka oli helvetin hyvä. Ne paperiset hengityssuojaimet on vähän huonoja tohon hommaan ja sit jos ottaa sellasen kumisen maskin niin sen läpi on tosi työläs hengittää
-->eli hyytyy aika nopeesti kun on muutenkin aikas hankala asento. Jos aikoo olla naapuri veneilijöiden kanssa vielä puheväleissä niin suosittelen teippaamaan kyljistä maahan asti ulottuvan muovin joka pitää pölyt sisällä oranssi teippi ainakin Kumuko Helsingistä myy sitä ei tartu kiinni). vesihiekka puhallusta en ole kokeillut mutta olen kuullut tapauksia jolloin sitä on käytetty liian tehokkaasti eli pelittää varmaan järjen kera. Lopuksi sanoisin että kannattaa tehdä jo syksyllä niin ehtii kuivua pohja ja jää ruutia sitte tehdä maalaukset kunnolla. Työn iloa:)Mä tein tuon homman 30 jalkaiseen veneeseen
epäkeskolla. Siihen viritin vanhan pölynimurin
kiinni niin pölyt meni suoraan pussiin. Niitä
kyllä kului noin about 20-30 kpl mutta eipä
tarvinnut hirveitä suojauksia käyttää eikä naapurit joutuneet kärsimään. - fendert
pölynimurilla kirjoitti:
Mä tein tuon homman 30 jalkaiseen veneeseen
epäkeskolla. Siihen viritin vanhan pölynimurin
kiinni niin pölyt meni suoraan pussiin. Niitä
kyllä kului noin about 20-30 kpl mutta eipä
tarvinnut hirveitä suojauksia käyttää eikä naapurit joutuneet kärsimään.Tein 30 jalkaiseen täyden maalinpoiston geeliin saakka.
Alla oli kova kuparimyrkky ja vc17 epoksi
Käyti rautakaupan Nitromorsia.
Hurjaa ainetta, koska vaikuttaa todella nopeasti
ja maalit lähtee 50 mm liuskoina kevyesti skrapalla. Viimeistely 100 vesipaperilla.
Ellei heti huuhtele todella hyvin Nitromors menee
suoraan kuituihin saakka.
Eli 1/2 neliötä max kerrallaan, Ämpärillinen vettä sienellä per neliö.
Kannatta tehdä hyvä hionta ettei kulu kilokaupalla epoksispakkelia tasoitukseen.
- FrS
Tehtiin ko urakka viime talvena omaan 25 jalkaseen purkkariin. Vanhoja myrkky kerroksia oli jo niin paljon että pohja oli tosi "rapeessa" kuosissa.
Skrabattiin ensin sellaisilla kaapimilla paksuimmat kerrokset. Mut niissa pitää olla kovametalliterät niin lähtee. Hiominen tehtiin Boschin epäkeskolla ja 60 paperilla ja niitä saa varata runsaasti! Otettiin ihan gelkkariin asti ja samalla pystyi toteamaan ettei lasikuitu ruttoa ym hiushalkeamia näkynyt. Päälle vedettiin 6 kerrosta Hempelin epoxi primeriä ja muutamat Hard Racingit. Hyvä tuli ja syksyllä ylös nostossa näytti edelleen kuin uudelta. Kaapimia on hyvä varata kaksi ja jallitella kavereita veneellä käymään..
Työn iloa ;)- jojo
Mekin kaavittiin ja hiottiin keväällä veneen pohja gelcoatiin asti. Kunnon skrapalla primeritkin lähtee suhteellisen kivasti. Mutta siihen skrapaan kannattaa kyllä panostaa. Meilläkin oli sellainen kahden käden Sandvikin skrapa, mutta se oli aika kepuli - tai skrapa itsessään oli mukava käteen, mutta mukana tulleet terät tylstyivät nopeasti (eivät ilmeisesti olleet kovametalliteriä).
Kaverilla oli Maritimista hankittu keltainen pölynimuriin liitettävä skrapa (http://www.maritim.fi/pdfs/124-136.pdf - sivu 131) ja sillä oli ilo kaapia veneen pohjaa. Suosittelen! Epäkeskokoneella ja ihan käsin hiomalla viimeisteltiin pohja.
Samalla tapaa voisin homman tehdä uudestaankin. En tosin mielelläni ihan lähivuosina - on se kuitenkin sen verran suuri urakka ;)
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
En löydä sinua
En löydä sinua täältä, etkä sinä varmaankaan minua. Ennen kirjoitin selkeillä tunnisteilla, nyt jätän ne pois. Varmaan k232592- 632478
Eelin, 20, itsemurhakirje - Suomalaisen terveydenhuollon virhe maksoi nuoren elämän
Yksikin mielenterveysongelmien takia menetetty nuori on liikaa. Masennusta sairastava Eeli Syrjälä, 20, ehti asua ensi1062300- 341559
Hajoaako persut kuten 2017?
https://www.is.fi/politiikka/art-2000011217813.html Tämä on totisinta totta. Persut on murroksessa. Osa jättää puolueen2381552- 321537
Kamala uutinen: Henkilö kuoli Tokmannin pihaan Kankaanpäässä- Jäi trukin alle
IL 9.5.2025 Ihminen kuoli Kankaanpään Tokmannin edustalla perjantaina aamupäivästä. Poliisin mukaan henkilö oli jäänyt371452- 281250
Ne oli ne hymyt
Mitä vaihdettiin. Siksi mulla on taas niin järjetön ikävä. Jos haluat musta eroon päästä niin älä huomioi mua. Muuten kä201206- 951171