Carina E:tä ostamassa

Carina-kuume

Carina E tuntuu kaiken kaikkiaan tosi hyvältä autolta, mutta onhan se nyt jo aika vanha. Olen köyhä, eikä minulla ole varaa ostaa Carina E:n seuraajaa, ei erityisesti uutta, Avensista. Hintahaarukka on 1200 euroon asti. Alle 800 euron Carina E:t eivät ilmoitusten perusteella houkuttele. Muuten kiinnostaa porrasperä Carina E ihan esteettisistä syistä (farkku on ruma). Vuosimalli 1996 lähtien ja juurikin siis Englannissa tehdyt kasvojenkohotusmallit käyvät ainoastaan (sähköikkunat on kivat). Carina E:llähän ajaa pitkään, mutta pidän veteen piirrettynä ostokilometrirajana noin 300 000 km.

Mielipiteitä? Neuvoja? Varoituksia?

16

370

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Kokemusta.

      Minulla on ollut Carina E 1.6 vm. 1995, Pohjois-Karjalassa. Ajoin sillä monta vuotta, ostaessa oli noin 300 000 km ja myydessä noin 400 000 km. Oikeastaan en voi puhua varsinaisesti "myynnistä" koska annoin sen vanhemmalle veljelleni, oli kunnossa silloin, on nytkin ja on ajossa koko ajan.

      Ruosteet kannattaa katsoa ensin ja se on kriittisin tekijä Carina E:ssä. Etenkin ovien, takaluukun ja takalokasuojien kaarien kohdilta kannattaa ruosteet tutkia. Samoin kannattaa helmakotelot "kopistella", etenkin niiden takapäät. Myös taka-akseliston seutu kannattaisi päästä katsomaan alapuolelta, onko miten ruostunut sieltä pohja ja mm. polttoainetankin täyttöputki ja esim. jarruputket.
      Myyjältä kannattaa kysellä moottorin öljynkulutusta. Paras moottori on 1.6 litran kone. Toinen hyvä kone on 2.0 litran ja se on todella pirteä kone. Jos on jo 300 000 km tai yli ajettu auto, voi katalysaattori alkaa olemaan jo hieman "ehtoopuolella" , voi tosin puhdistaa vielä ihan hyvin. Jarrut pelaa hyvin, kun muistaa joskus vaihtaa jarrunesteen ja tietenkin palojen / jarrukenkien kuntoa tarkkailla.

      Tekniikka on niissä kestävää, vaihteistossa/voimansiirrossa/mooottorissa on harvoin mitään vuotoja. Helppo auto huoltaa ja pitää kunnossa. Liikennevakuutus on edullinen. Menee helpolla katsastuksesta läpi.

      Jos yleensäkin olet ostamassa autoa, kannattaisi auton kanssa käydä vaikka paikallisella katsastusasemalla. "pikatsekkaus" katsastajan kanssa nosturilla ei paljoa maksa (ehkä max. 20 - 30 eur) ja silloin näet katsastajan kanssa pohjan ruostetilanteen, vuodot jos niitä on, katsuri heiluttaa nivelet ja mm. suojakumien kunto.

      Minä sinuna harkitsisin Toyota Avensiksen vm 1998 - 2000 ostamista. Niitä noin 300 000 km ajettuja alkaa mm. Tori- palstalta löytymään jo siihen 1200 - 1500 eur. hintaan. Niissä on jo kori tehty paremmasta teräksestä ja ovat hieman parempia ja hiljaisempia ajaa kuin Carina E. Lisäksi on ABS jarrut ja turvatyynyt. Hyvällä tuurilla voit löytää ilmastoidun mallin. Toyota Carina E:ssä ja tämän ikäisissä Avensiksessa on aivan samat moottorit ja vaihteistot ja ne kestää ajoa. Niin, kytkimen painelaakeri saattaa näissä molemmissa hieman "ulahtaa" liikkeelle lähtiessä, ei haittaa mitään ja on pikemminkin ominaisuus kuin vika, kytkimelle ei tarvitse tehdä mitään.
      Jakopään hihnan vaihtoväli on näissä100 000 km. Sekin on helppo homma tehdä itse, jos on vähänkin korjaillut autoja.

      Oliko vinkeistä yhtään apua ?? Hyvää Joulua Pohjois- Karjalan suunnalta !!

      • päänjako

        Minun corollan 4afe koneessa vm-93 on jakopään hihnan vaihtoväli 5vuotta/100 000km. Kun ajan vähän, muutaman tonnin vuodessa, niin olen vaihdattanut sen 5 vuoden välein. Sitten on varma ja turvallinen olo sen suhteen.


      • Carina-kuume

        Kiitoksia vastauksista. Olihan tuossa hiukan uuttakin! Auton alle en taida katsella, tai ainakaan en usko tietäväni, onko jokin vialla, paitsi, että jos pohja on mätä. Ruostetta tarkkailen paranoidisesti. Olen aika huono mekaanikko, mutta ehkäpä harkitsen tuon jakopäähihnan vaihtamisen opettelua.

        Tuo Tori on kyllä huono. Ilmoitukset eivät ole kurantteja ja niitä on vähän. Ainoa järkevä palsta on Nettiauto.

        Carinoita on muutama sopiva noin 1000 eurolla, Corollia tuurilla hajakappaleita, Avensiksia ei yhtäkään. Muutamia sopivia kappaleita Corollia on noin 1500 euroa, Avensiksia alkaa olla hiukan alle 2000 euroa, mutta omalla budjetillani siis ei käy.

        Outoa on, että sopivissa Carinoissa uhkaa katsastus NYT. Joten odottelen, että pääsevät läpi... Ikävä kyllä tällä hetkellä näyttää hajakappale-Corolla olevan paras vaihtoehto, vaikka mielelläni Carina E:n hankkisin :-( Ja tuo Corolla om mulkosilmä ja kaiken lisäksi farkku...

        Jouluja!


    • Kokemusta.

      ...niin, kun katselin tuota Tori- palstaa Pohjois- Karjalan kohdalta, täältäkin alkaa löytymään tuon ikäluokan Avea kohtuuhinnalla, vaikka autot täällä ovat hieman kalliimpia kuin etelässä.

      Vink, vink..))

      • carinaheppu

        Olen ajellut jo yli 12 vuotta Carina E:llä vm.97, 1.8-laihaseosmoottorilla. Mittarissa nyt 300tkm, eikä isompia murheita ole ollut. Moottori ei kuluta öljyä, eikä jakohihnan mahdollinen katkeaminenkaan riko mitään. Ovien alalaidoissa on ruostetta, jarruremppa on tehty yms pientä.


    • Carinalla mennään

      Mielestäni pahin ongelma Carina E.ssä on juuri ruoste ovien alalaidassa, varsinkin kuskin puoleisessa ovessa, jota enemmän aukaistaan. Omassa autossani ei ole ruostetta muussa kuin kuskin puoleisessa ovessa alhaalla tiivisteen alla, mutta olenkin autolla ajanut pääosin yksin. Ruosteen olen hionut pois ja paikka maalannut ja mitään ruosteongelmaa ei ole pahemmin päässyt syntymään. Mallina Carina E:t alkavat olemaan loppuunajettuna, hyvät yksilöt eivät enää mene vaihtoon, vaan ne ajetaan loppuun omassa käytössä, vaihdossa autosta ei saa juuri mitään, kun on toimiva auto, niin se saa jäädä useimmiten varaautoksi. Avensis on alkupäästään huomattavasti huonompi kestävyydeltään kuin Carina E, mutta hyviä Avensiksejä varmasti vielä löytyy myytävänä, jokainen käytetty auto on yksilö ja jos autolla on ollut jo useampi omistaja, ei se ainakaan tee autoa yhtään paremmaksi.

      • kylkulkee a-b

        Mulla on -92 carina ja siinä ruostui apukuskin ovi niin pahoin ettei menny leimasta.
        Kuskin ovi on virheetön ja pohja myös tosihyvä. Ajettu 400tkm ja toimii hienosti eikä moottorista tai voimansiirrosta kuulu ylim.ääniä. Uusi tuulilasikin laitettiin.
        Ajan tämän katiskan loppuun...


    • Kostian

      Sama juttu 1.6lla britillä. Loppuun ajetaan koska nyt 286th, joten joskus vuonna 2036 alkaa paalauskoneen kutsu.. ei aiemmin koska ovet vaihdettu jo. Vaihdan vain öljyt ja jarrupalat ja ajan kohti auringonlaskua..:)

    • Carina-kuume

      Ikävä kyllä, tai ihan onneksikin, päädyin sitten kuitenkin ostamaan 20 vuotta vanhan Corollan. Edullinen ja hyvässä kuosissa. Edellinen omistaja oli pitänyt vuosikausia ja aina oli heittämällä mennyt katsastuksesta läpi.

      Kyllä Carina E olisi enemmän houkuttanut, mutta vielä olen Corollaanikin tyytyväinen. Ja monissa molempien malleissa on tämä minullakin oleva moottori 4A-FE. Hiukan ehkä liioitellen, mutta kokonaistilanteen huomioon ottaen, maailman paras moottori.

    • 34532

      Niin kuin vanhemmissa ja etenkin uusissakin autoissa.

      Auto joka on ruostesuojattu alustasta/koteloista ja pesty , vahattu pysyy yleensä huippukunnossa .Kannattaa siis katsoa alustaan kunnon lampun kanssa , ja että helmoissa ei ole ns alkavaa pehmeää maali/suojan alla.
      Katsastettu autokin voi olla pahasti ruostunut , siihen ei pidä luottaa.

      Esim helmät saattavat näyttää kovilta ja ehkä maalikerros päällä , mutta ruuvimeisseli menee kevyesti painamalla läpi koko matkalla, ruoste syönyt koteloista päin pellin ohueksi.

    • sepposu

      Hei,

      Carina on erinomainen auto. Itse tein sen virheen, että vaihdoin uudempaan avensikseen (2004), joka on täys suri Carinaan verrattuna (180 000 km ajettu avensis vie saman verran öljyä, kuin 500 000 ajettu carina?)

      Carinaa ostaessa tsekkaa pohjan alle, onko katti vahdettu. Jos Katti ja lamda on uudet, niin tuo viittaa siihen, että männän renkaat on jo väljät ja katsastuksessa on ollut pakokaasujen kanssa ongelmia (öljy tukkinut katin). Jos alkuperäiset ja kohtuu kilometrit (alle 300 000km), osta pois. Muuten varaa tonttu kone remppaan (ja sit pärjääki seukit 400 000 - 500 000 km mukavasti)

    • Toyotanisti

      Pakokaauspäästöjen takia on ollut ongelmia, heti kun niitä päästöjä alettiin mittaileen, siksi tehot pudotettiin 115 hevosvoimasta 107 hevosvoimaan. Moottori pitää ajaa lämpöiseksi ja moottoria ei saa sammuttaa katsastukseen mentäessä, menee heittämällä läpi.

    • T0y0

      Mulla on E Turbodiesel jolla ajettu 500 000 ja hyvin sytkyttää

    • ecarina

      Voimassa oleva katsastus on tae kohtuullisen huolettomasta ajosta seuraavalle leimalle asti. Itse ostin 1993-mallisen, 600 euroa. Ajettu 180tkm. Ovien alaosat ruosteessa, muualla ilmeisesti ei läpimätää. 2 kertaa jo katsastettu ykkösellä läpi. Akku uusittu ja jakohihna ( kotipihassa kuusen alla, kustannus muutaman kympin )

    • H.carina

      Meillä sitten vissiin maanantai päivän carina vm-96 vikoja toisen perään esim.hammastanko,ruiskusuuttimet,jarruputket,keskuslukitus,jäähdytin, ja jo kaksikertaa jättänyt tielle ja nyt seisonnassa ku ei huvita enää korjailla. Ei kyllä hyvää sanottavaa löydy.

      • wernerska

        Pääsääntöisesti 95 vuoden paikkeilla tehdyt Carina E:t ovat ovat brittipaskaa. Japanissa tehdyt Carina E:t ovat ihan eri laatuluokan autoja. erityisesti hammastangot ovat brittiversion murheenryyni.

        Jos valmistusnumero alkaa:

        SB = engelsmanni

        J = japanilainen


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      110
      8256
    2. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      39
      2529
    3. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      121
      2243
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      22
      1909
    5. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      15
      1654
    6. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      11
      1489
    7. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      16
      1442
    8. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      14
      1389
    9. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      15
      1272
    10. Kristityt "pyhät"

      Painukaa helvettiin, mä tulen sinne kans. Luetaan sitten raamattua niin Saatanallisesti. Ehkä Piru osaa opetta?!.
      Kristinusko
      12
      1183
    Aihe