Olen vanhoillislestadiolainen perheen isä. perhe nukkuu, niin käytin tilaisuuden hyväksi ja otin muutaman oluen. Rentouttaa mukavasti, viikon murheet ja työhuolet siirtyy taka-alalle. Mukava kömpiä nukkumaan, ja maailma näyttää paljon paremmalta.
Vähintää kerran kuukaudessa tulee viikonloppuna muutama olut otettua rentoutuakseen. Muuten kyllä elän suhteellisen normaalia lesta elämää.
Mites muilla, miastuuko mallas?
Muutama olut
55
664
Vastaukset
- höpöhöpöhöö
Jos totta, et ole vl. Yksinkertaista vai mitä?
- Anonyymi00038UUSI
Ei todellakaan ole yksinkertaista. Kyseessä on isien perinnesääntö. Ei ole pelastusopillisia velvollisuuksia noudattaa. Monetkaan vl ei noudata läheskään kaikkea itse keksittyä. Ei pidä tärkeänä koska Jumalakaan ei pidä.
- hieno tulevaisuus
Minua niin rentouttaa kun ajattelen että Jumalan Poika Jeesus Kristus tuli ja maksoi kaiken syntivelkani ja saan olla Hänen omansa ja pääsen Hänen Kotiinsa ajallaan sitten, voi mikä rentous siitä tuleekaan!
hieno nukahtaa tämä viimeisenä ajatuksena ja aamulla herätä se ensimmäisenä, eikö ol ehienoa!
ai mikä lestatiolaisuus, en iole kuullutkaan, mihin se auttaa?!- Niemäläinen
MInä huomasi erikoista eilen illalla, kun rentouduin parin kaljan jälkeen.
Jeesushan sovitti minut KOKONAAN Jumalan edessä, eikä vain sovittanut syntejäni.
Siinähän jää epävarmuus pelastumisesta, koska sitä ei siinä yhteydessä mainita.
Huomasin silloin alkoholin tehneen tehtävän ja kiitin, enkä ottanut kolmatta.
Hino olo.
- Rytmimusiikinystävä.
Olut ja muutkin alkoholijuomat ovat pahoja. Joskus saatan juoda, mutta seuraavana päivänä manailen, miksi menin ottamaan. Eilen join terästettyä glögiä.... vaikka tein ohjeiden mukaan, juomasta tuli pahaa. Join myös kuoharia, koska sellaisen olin saanut lahjaksi. Freixenet brutia.... Pahaa!
Mielestäni ihminen ei tarvi alkoholia yhtään mihinkään. Ei ne ainakaam mua rentouta yhtään! Parasta rentoutumista on, kun käy ensin vaikka juoksemassa ja sitten menee saunan lauteille löylyttelemään. Myös avantouinti rentouttaa. Käytän myös musiikkia rentoutumiseen.- kastettu
Eikös Jeesuksen ensimmäinen ihmeteko ollut veden muuttaminen viiniksi. Ei hän olisi sitä tehnyt, jos alkoholi sinänsä olisi jokin kaiken pahan alku ja juuri. Onhan kuitenkin viisasta olla kohtuullinen viinaksien suhteen, mutta eihän sitä voisi käydä ehtoollisellakaan, jos viini olisi ehdottomasti pahasta.
Ei Jumala on kieltänyt järjenkäyttöä. - höpöt!
kastettu kirjoitti:
Eikös Jeesuksen ensimmäinen ihmeteko ollut veden muuttaminen viiniksi. Ei hän olisi sitä tehnyt, jos alkoholi sinänsä olisi jokin kaiken pahan alku ja juuri. Onhan kuitenkin viisasta olla kohtuullinen viinaksien suhteen, mutta eihän sitä voisi käydä ehtoollisellakaan, jos viini olisi ehdottomasti pahasta.
Ei Jumala on kieltänyt järjenkäyttöä.On vain niin, että ihmisistä ei ole käyttämään järkeä.
- Anonyymi00044UUSI
kastettu kirjoitti:
Ei Jumala on kieltänyt järjenkäyttöä.Raamatusta saa tukea sekä kohtuulliselle alkoholin ottamiselle, että täysraittiudelle. Ristin Voitossa oli kauan sitten iso kirjoitus, jossa oli puolet sivusta, että alkoholia voi ottaa kohtuullisesti. Raamatunpaikkoja.
Sitten oli puoli sivua , että täysraittius on hyvä, välttämätön. Raamatunpaikkoja.
Tämä kirjoitus teki minusta joksikin ajaksi kohtuullisen alkoholinkäyttäjän.
Kuitenkin kokemuksen myötä tulin siihen tulokseen, että täysraittius on ehdottomasti parempi ratkaisu. Nytkin jouluksi oli etsiminen, että löysin ruokakaupasta alkoholitonta olutta. Haluan sitä , ainakin jouluruokien kanssa.
Siinä alkoholinkäytössä oli sellainenkin riski, että kun tuli tosi kriisi jostain asiasta, niin se alkoholinkäyttö saattoi lipsahtaa liikaa. Sitten oli vain tunnustettava se jollekin veljelle, ei auttanut.
Jos ottaisin vaikka lasin viiniä, minulla tulisi huono omatunto. Se on liian suuri hinta.
- 18+5
Luther piti oluttakin Jumalan lahjana ja joi sitä. Ei kuitenkaan holtittomasti.
Jeesuksestakin sanottiin, että mikä syömäri ja juomari.
Kaikkea kohtuudella.- hihiiiii
mä en ole mutta tykkään maistella pientä olutta en ole vaikutuksen perään kun tulen pipiksi monta vuotta selvänä toi maistelu on mun mielestä parempi kuin ei ollenkaan niinkuin kirkossa maistellaan
- Anonyymi00045UUSI
Olen jostain lukenut, että ei se Luther ollut kaikkina aikoina niin hyvä mies. Eikö se vainonnut juutalaisiakin. Ja mikä se semmoinenkin lause oli, että tapoin papit. Ei Lutheriin pidä uskoa. Pitää lukea Raamattua. Itse luen joka aamu Raamattua pari-kolme aukeamaa. Ne ensimmäiset kaksi tulee Uudesta Testamentista ja sitten yksi Vanhasta Testamentista. Menen järjestään.
- Anonyymi00047UUSI
Anonyymi00045 kirjoitti:
Olen jostain lukenut, että ei se Luther ollut kaikkina aikoina niin hyvä mies. Eikö se vainonnut juutalaisiakin. Ja mikä se semmoinenkin lause oli, että tapoin papit. Ei Lutheriin pidä uskoa. Pitää lukea Raamattua. Itse luen joka aamu Raamattua pari-kolme aukeamaa. Ne ensimmäiset kaksi tulee Uudesta Testamentista ja sitten yksi Vanhasta Testamentista. Menen järjestään.
itse ole niin hyvä että ymmärrän raamattua lukematta silloin tällöin etsin epäilijöille raamatun kohdan joka nostaa asemiaan heidän silmissä
- Anonyymi00048UUSI
Anonyymi00047 kirjoitti:
itse ole niin hyvä että ymmärrän raamattua lukematta silloin tällöin etsin epäilijöille raamatun kohdan joka nostaa asemiaan heidän silmissä
vaan en ole ylpeä tässä lyön rintaani ja kiitän etten ole niin kuin muut
- Anonyymi00049UUSI
Anonyymi00048 kirjoitti:
vaan en ole ylpeä tässä lyön rintaani ja kiitän etten ole niin kuin muut
sitten otan olut tölkin jonka juon yhdellä kulauksella moni ei kykene tähän
- Anonyymi00050UUSI
Anonyymi00049 kirjoitti:
sitten otan olut tölkin jonka juon yhdellä kulauksella moni ei kykene tähän
kuulun valio ihmisiin
- Anonyymi00051UUSI
Anonyymi00050 kirjoitti:
kuulun valio ihmisiin
mun erin omasuuttaa saa monet kiittää
Kyllä Vanha Testamentti on kannallasi.
Sananl. 31:6
Antakaa väkevää juomaa menehtyvälle ja viiniä murhemielisille.
Mutta kannattaa tarkkailla, ettei aamulla tarvitse parannella.
Kes.- se siitä
Suomalainen normijuntti ei tajua pätkän vertaa Jeesuksen ajan viiniin liittyvistä asioista.
ainut mitä siitä heille irtoaa on veruke omalle ryyppäämiselle. - Aunuksen Karjala IV
http://www.makuja.fi/artikkelit/1733310/juomat/oluen-uskomaton-historia-15-litraa-paivassa-ravinnoksi-suomessa-jopa-oma-jumala/
Syntiä on se, mitä lahkon johtaja(t) kulloinkin päättävät. Ja lammaslauman roolina on uskoa keskeltä, mitä kalliit veljet herrassa ilmoittavat. Sillä kun puhuvainen veli pöntössä avaa suunsa, niin suusta kuuluu jumalan sanaa. Jumala on tässä tapauksessa koalitio (esim. työvaliokunta), joka siis päättää mielivaltaisesti mm. synneistä. - lestaisä
Raamatussa sanotaan että juomisen seurauksena ei saa tulla paha meno, pahalla menolla tarkoitetaan huoraamista ja ....
Raamatussa ei kielletä alkoholin käyttöä, ja minä otan silloin tällöin muutaman oluen jos mieli tekee, eikä se taivaspaikka sillä mene, huonommatkin ihmiset sinne pääsee, sinne pääsee uskolla, ei teoilla.Efesolaiskirjeen 5 luku alkutekstillä kertoo, ei paha olo, vaan hillittömyys, jonka vatsapainona on hyvä täyttyä Pyhällä Hengellä.
Eli ei saa juoda liikaa.
- lestaisä
Perhe nukkuu, kinkkua tässä paistelen ja mallaksen makuja maistelen, kolme puolenlitran karhua kurkusta kumottu, pikku pöhnä päällä, olotila aika kohdallaan.
Oikein hyvää joulua kaikille lestoille ja pakanoille, älkää ottako elämää niin vakavasti.- ei pöhöhnää
No joo mihinkäs vaivaan tarvitset pään sekoittajaa?
- semmmost
kinkkua paistelet epäjumalan kaa
- sielulleen
Muutama olut ei vie taivasosuutta sanoi sukulais-mies, joka sarnasikin vl-seuroissa, kunnes erotettiin -70 luvulla, rauha hänen
Se on siinä, kummalle panee paino arvoa, vL saarnaajan uralle, vaiko pelastukselle.
Se jää jokaisen omaan harkintaan.- Niilo itsekin.
Kesitas kirjoitti:
Se on siinä, kummalle panee paino arvoa, vL saarnaajan uralle, vaiko pelastukselle.
Se jää jokaisen omaan harkintaan.Onko helluntai Kesillä ja Melperillä
yhteinen joulu Luciferuksen kodissa vai tuleeko vihtahousu heidän kotiin ? Puhuvatko nämä heidän yhteisessä joulujuhlassa alaikäisistä kesäisistä lapsista kullakin kul.li jöpöttöen? - Näin olen ymmärtänyt
Niilo itsekin. kirjoitti:
Onko helluntai Kesillä ja Melperillä
yhteinen joulu Luciferuksen kodissa vai tuleeko vihtahousu heidän kotiin ? Puhuvatko nämä heidän yhteisessä joulujuhlassa alaikäisistä kesäisistä lapsista kullakin kul.li jöpöttöen?Kesitas kirjoitti toukokuussa 2013:
""Kaikesta näkee, että mielesi on saastainen.
Näet kaikessa vain seksuaalisuutta.
Sairastat ilmeisesti samaa addiktiota, kun valtaosa koko VL liikkeen isistä, jotka raiskaavat kesäisesti pukeutuneita ala- ikäisiä lapsiaan
- lestaisä
Neljä tölkkiä olutta nautittu, olo oikein loistava, rento, rauhallinen, ja vähän unelias. Kohta kömmin nukkumaan. Elämä on mukavaa kun sen oikein oivaltaa.
- Sari-Anna
Mainiota lestaisä! Olet ehkä oivaltanut jotain. Rento ote elämään ja hetki omaa aikaa, niillä jaksaa eteenpäin. Huomenna on taas uusi päivä.
- exvlnuori
Vai että lestaisä. Tämä on just sitä kuuluisaa kaksoiselämää ja kaksinaismoralismin hyväksymistä. Käykääpä lukemassa minun kirjoitus ''Kaksoiselämä sallittua?''.
- Anonyymi00040UUSI
ei se ole kaksoiselämää vaan aivan Raamatunmukaista kristittyä elämänmenoa. Kaksoiselämää olisi synnissä eläminen. Alkoholi ei kohtuudella nautittuna ole syntiä
- jahejulistivat
jokohan se on lestaisälle uusi rento päivä valjennut ja kättä pystyyn vaan seuroissa ja niin on tas turvallista odottaa uutta rentoa viikonloppua.
siinä sitä on evankelistaa kerrakseen. - lestaisä
"lestaisä" palaa linjoille, siis ex lesta. Tein noin vuosi sitten pitkään ajatuksissa pyörineen päätöksen luopua vanhoillislestadiolaisuudesta. Elämäni parhaimpia päätöksiä. Se tunne kun olet kahleista vapaa on mieletön, et ole mihinkään sidottu ja kahlittu, suosittelen muillekin. Voi olla oma itsensä, juuri sellaisena kuin olet.
- römpöt
kyll sie ny ootkii kahleis ku oo tuo olut ja muu näköjää sun jumalas
- uskoeiolekaljamiesten
olet lapsellinen tapaus juttujesi mukaan.
mistä sinä muka silloin luovuit kun lestoista luovuist häh, mitä se uskoon liittyy kerro!- lestaisä
Minäpä kerron., tämä siis nimimerkki uskoeiolekaljamiesten.
Luovuin vanhoillislestadiolaisuudesta, eli, en sano enää jumalanterve, en käy seuroissa, ei tarvitse elää siinä ahdistavassa ilmapiirissä.
En minä uskosta ole luopunut, uskon jumalaan, mutta usko ei enää näyttele liian isoa roolia elämässäni.
Lestadiolaisuus on vain yksi tuhansista uskonnoista joita maailmassa on ja jokainen yrittää omaansa oikeaksi väittää, ja se oma tuntuu oikealta kun pienestä pitäen sitä on tuputettu. Minulle se oli nuoresta asti elämäntapa, ei usko.
Maailma olisi paljon parempi paikka jos uskontoja ei olisi keksitty, moni saa niistä turvaa, mutta liian moni pahaa.
- sksrm
Ei nyt muutamassa oluessa mitään pahaa ole. Itsekin saatan ottaa saunan jälkeen ihan hyvällä omallatunnolla pari kaljaa ja yhtä lailla olen vl-ihminen.
Mutta avaaja on feikki. Olut kyllä rentouttaa mutta maailma näyttää kyllä oluiden jälkeen ihan prikulleen samalta. Jos avaaja todella haluaa nähdä maailman toisenlaisena, kehoittaisin hänet tutustumaan sienimaailmaan. - hauskoja_ihmisiä
Minun tuttavani (vaimoni kautta) vanhempi isäntä (perheen isä) yli jo 70 juo aina saunan jälkeen kaksi 1 olutta. Olen aina ihmetellyt olutpulloja keittiössä. On niillä tapansa! Ei se siitä huppeliin mee mutta ei kuulemma voi alkoholitonta juoda. Tiedä sitten naukkaileeko jotain väkevämpääkin välillä? Mistä tietää mitä "varastoja" hänellä on halkopinojen välissä...kuulemma kesät menee "klapihommissa" :)
Taitaa olla ukolla pieniä jännityksiä siitä jutusta. Virallisesti juo pari 1 olutta :D :D- Anonyymi00043UUSI
anna juoda. Oma asia. Jumalaa ei kiinnosta. Miksi kukkahattutätejä?
- vallan_megalomaniaa
"Tiedä sitten naukkaileeko jotain väkevämpääkin välillä? Mistä tietää mitä "varastoja" hänellä on halkopinojen välissä...kuulemma kesät menee "klapihommissa" :) "
Tuo on vai yksi esimerkki siitä mihin kieroutumiin johtaa epäterve ja lakihenkinen dogmi-uskovuus, jota ihmiset toisia halliten ylläpitävät Jumalan oikeutuksen valheellisella nimikkeellä.
Henkisesti ja arvoiltaan terveessä / tasapainoisessa ympäristössä normaali ja kohtuullinen alkoholin käyttö on osa elämää, eikä sitä tarvitse piilotella ja salailla. - Syntinen_saatana
Pyydä ja ano!
- diibadaabaa1
Älä suotta kanna huonoa omaatuntoa, Sipilä höynäyttää päivittäin kokonaista Suomen kansaa eikä ole moksiskaan. Anna palaa.
- Anonyymi00031
Täällä lestaisä elämänsä voimissa, paremmassa kuin koskaan. On tämä elämä ihanaa.
Muutama risu.🥺
- Anonyymi00032
Puhut palturia. Lesta ei voi menmä kauppaan ostamaan olutta jäämättä kiinni. 🤷♀️
- Anonyymi00033
Sitäpaisi alkoholi ei ole ongelma,ongelma on siitä ongelman luominen. Jostainhan se täytyy vetäistä kun ei sitä itsestäänkään tahdo löytää🤷♀️
- Anonyymi00034
Anonyymi00033 kirjoitti:
Sitäpaisi alkoholi ei ole ongelma,ongelma on siitä ongelman luominen. Jostainhan se täytyy vetäistä kun ei sitä itsestäänkään tahdo löytää🤷♀️
Aina on helppo muille sormea heristää,kun on olevinaan niin täydellinen ihminen,että sellaiseen on varaa. Mutta lestallahan on👎.🤷♀️
- Anonyymi00036UUSI
Anonyymi00034 kirjoitti:
Aina on helppo muille sormea heristää,kun on olevinaan niin täydellinen ihminen,että sellaiseen on varaa. Mutta lestallahan on👎.🤷♀️
maa on littee
- Anonyymi00041UUSI
täh? Kenelle kiinni? Olutta kärryyn vaan ja menoksi. Kyttääjät jätetään pällistelemään.
- Anonyymi00035
Nautitaan oluet ja viinit vasta ensi kesän suviseuroissa.
- Anonyymi00037UUSI
Tuli muutama olut illalla otettua eikä kaduta. On kyllä Jumalan lahja tämä alkomaholi.
- Anonyymi00039UUSI
join eilen 15 kpl
- Anonyymi00042UUSI
Min olen samanlainen. Juon olutta jopa vl seurassa, tosin silloin ykköstä tai kakkosta saunassa. Kolmosta ja nelosta muussa seurassa tai yksin. Ei kuulu kenellekään. Paitsi Jumalalle mutta hän ei pahastu.
- Anonyymi00046UUSI
mitä kenellekkään kuuluu mitä juo ja koska!jokainen pysyköön omalla tontillaan ja pitää vaan omista asioista huolen,noit piilojuoppoi on joka kyläs ja kaupungis! parhaimman/ pahimman minkä tiän niin ukko hakee viinapullonsa 70km päästä toisesta kaupungista, ettei vaan kukaan näe!!ja tyhjät hylsyt ukko roudii kerran kuus lasinkeräykseen yöllä! ettei vaan kukaan näe!! silti kaikki kumminkin tietää et ukko ryyppää neljän seinän sisällä pe-su joka viikko! ja toinen on mille oon nauranut kun sitä keskikuraa rouditaan sieltä lähimarketista niin sille pitää ostaa oma muovipussi,ja muille ostoksille toinen ettei se vaan näy jos tulee tuttuja vastaan!!voi jeesus mitä porukkaa! olutta ja viiniä on kitattu vuosisatoja! jotan ei muuta kuin sitä keskikuraa koneeseen niin kuin miehet!! ja noi kyyliät niit voi verrata vanhan ajan juoru ämmiin, kun ei ole elämää niin ei ole!niille voi lähettää hamekangasta ja postilaatikkoon naisten pikkuhousut! et näin täälä kennelis ja mul ei muuta!
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Marin sitä, Marin tätä, yhyy yhyy, persut jaksaa vollottaa
On nuo persut kyllä surkeaa porukkaa. Edelleen itkevät jonkun Marinin perään, vaikka itse ovat tuhonneet Suomen kansan t1143681Ikävä sinua..
Kauan on aikaa kulunut ja asioita tapahtunut. Mutta sinä M-ies olet edelleen vain mielessäni. En tiedä loinko sinusta va141661Riikka Purra: "Kokoomus haluaa leikata pienituloisten etuuksista - Se ei meille käy"
Näin vakuutti persujen Purra edellisten eduskunta vaalien alla,. https://www.ku.fi/artikkeli/4910942-kun-uudessa-videos141528Muistattekos kuinka persujen Salainen Akentti kävi Putinin leirillä
Hakemassa jamesbondimaista vakoiluoppia paikan päällä Venäjällä? Siitä ei edes Suomea suojeleva viranomainen saanut puhu181386Riikka Purra sanoo, että sietokykyni vittumaisiin ihmisiin alkaa olla lopussa.
https://www.iltalehti.fi/politiikka/a/be8f784d-fa24-44d6-b59a-b9b83b629b28 Riikka Purra sanoo medialle suorat sanat vitt2931373Lindtmanin pääministeriys lähenee päivä päivältä
Suomen kansan kissanpäivät alkavat siitä hetkestä, kun presidentti Stubb on tehnyt nimityksen. Ainoastaan ylin tulodesi241242Kapiainen siviiliesimies, Herra suuri Herra
Sotilaana kyvytön, johtajana munaton ja kotona tossun alla. Se on upseerin uran tuen pää, seinään ajo. Mutta aina löytyy72913Tuntuuko sinusta mies
että olet jossain, mutta sydämessäsi haluat olla muualla. Suunnittelet kaikkea kivaa ja olet innolla mukana, mutta silti14910Väärä pää tutustumiseen
Mikä ihme on, että miehet haluavat ensimmäisenä sänkyyn? Onko nykyään niin helppo saada nainen peittojensa alle.. tai pä113852Mitä tapahtuisi....
Meidän välillä jos törmäisimme yöelämässä ilman häiriötekijöitä ja olisimme hieman huppelissa? Päättyisikö ilta kenties60819