Englannin yo-kokeet

ate97

Kirjoitan englannin ensi vuonna ja olisi hyvä, jos saisin kirjoitettua siitä hyvän kirjaimen.

Osaan englantia aika hyvin ja voin esimerkiksi katsoa elokuvan taikka kirjoittaa tämän kysymyksen englanniksi. Ja olen pärjännyt lukion kokeissa aina hyvin.
Mutta olen oppinut englannin itsenäisesti opettelematta sitä tunneilla taikka kirjoista, joten en osaa kielioppin teoriaa tai yms.
En siis osaa esimerkiksi kertoa millainen sivulauseen sanajärjestys on, mutta osaan silti tehdä niitä, koska se tulee vain jotenkin automaattisesti miettimättä oikein.

Joten täytyisikö minun ruveta pänttäämään ulkoa jotain kaavoja ja muita samanlaisia juttuja, joita ne opettavat tunneilla (joilla en ole aikaisemmin seurannut paljoa). Vai voisinko pärjätä kokeissa ihan osaamalla kieltä.

8

214

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • lukiolainen
    • kjhvbni

      Kielioppikirjasta moni löytää hyvin mielenkiintoista tietoa, vaikka osaakin kieltä erinomaisesti.

      • Kokemus ruotsi

        Minä osaan puhua ruotsia, olen osannut lapsesta asti.

        Kirjoitan keväällä pitkän ruotsin enkä aio avatakaan kielioppikirjoja. Minusta ne vain sekoittavat päätä. Tiedän, miten kukin lause tulee olla, sitten jos ryhdyn miettimään jotain kielioppisääntöä, niin ihan varmasti teen virheen tai ainakin tulen hyvin epävarmaksi.

        Olen tehnyt muutamia viime vuosien yo-kokeita harjoitusmielessä kuunteluineen ja opettajani on arvostellut ne. Hänen mukaansa olisin saanut jokaisesta kirkkaasti L:n. Joten uskon, että kieltä osaava pärjää parhaiten luottamalla omaan kielikorvaansa.


      • toivottavasti...
        Kokemus ruotsi kirjoitti:

        Minä osaan puhua ruotsia, olen osannut lapsesta asti.

        Kirjoitan keväällä pitkän ruotsin enkä aio avatakaan kielioppikirjoja. Minusta ne vain sekoittavat päätä. Tiedän, miten kukin lause tulee olla, sitten jos ryhdyn miettimään jotain kielioppisääntöä, niin ihan varmasti teen virheen tai ainakin tulen hyvin epävarmaksi.

        Olen tehnyt muutamia viime vuosien yo-kokeita harjoitusmielessä kuunteluineen ja opettajani on arvostellut ne. Hänen mukaansa olisin saanut jokaisesta kirkkaasti L:n. Joten uskon, että kieltä osaava pärjää parhaiten luottamalla omaan kielikorvaansa.

        Haluamatta tietenkään olla yhtään ilkeä, pakko toivoa, että ruotsin kirjoittaminen sujuu paremmin kuin suomen.


    • S2014

      Itellä sama juttu, opin kielen kuuntelemalla musiikkia ja pelaamalla pelejä netissä. Enkun tunneilla lähinnä kattelin tyttöjä ja nauroin kaverin kanssa paskoille läpille.

      Ällähän se sieltä tuli minimiajan liikuntasalissa istumalla ja pisteitäkin taisi tulla melkein 15 yli ällän rajan.

      • vielä parempi

        Äläs mitään! Minä kirjoitin pitkästä ruotsista 299 pistettä ja vielä muutaman pisteen sen ylikin, vaikka en ollut yhtään opiskellut enkä koskaan aikaisemmin kuullutkaan ruotsia. Sain tietysti ison ällän ja 1000 euron stipendin.


      • S2014
        vielä parempi kirjoitti:

        Äläs mitään! Minä kirjoitin pitkästä ruotsista 299 pistettä ja vielä muutaman pisteen sen ylikin, vaikka en ollut yhtään opiskellut enkä koskaan aikaisemmin kuullutkaan ruotsia. Sain tietysti ison ällän ja 1000 euron stipendin.

        Vituttaako? :)


    • ate97

      Hyvä tietää, että siellä pärjää ihan kieltä osaamalla.
      Tulee sitten varmaan ihan hyvin onnistumaan koe.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 180
      1955
    2. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      52
      1878
    3. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      135
      1578
    4. Euroviisut fiasko, Suomen kautta aikain typerin esitys, jumbosija odottaa. Olisi pitänyt boikotoida!

      Tämän vuoden euroviisut on monella tapaa täydellinen fiasko. Ensinnäkin kaikkien itseään kunnioittavien eurooppalaisten
      Maailman menoa
      139
      1430
    5. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      41
      1324
    6. Nukkumisiin sitten

      Käsittelen asiaa tavallani ja toiveissa on vielä että tästä pääsee hyppäämään ylitse. Kaikenlaisia tunteita on läpikäyny
      Ikävä
      4
      1184
    7. Muistatko komeroinnin?

      Taannoin joskus kirjoitin aloituksen tänne komeroinnista eli hikikomoreista; syrjäytyneistä nuorista ihmisistä. Ehkä asu
      Suhteet
      48
      1175
    8. Naisten tyypilliset...

      Naiset ei varmaan ymmärrä itse miten karmealle heidän tavara haisee. Miehet säälistä nuolevat joskus, yleensä humalassa
      Ikävä
      10
      1143
    9. Syö kohtuudella niin et liho.

      Syömällä aina kohtuudella voi jopa laihtua.On paljon laihoja jotka ei harrasta yhtään liikuntaa. Laihuuden salaisuus on
      Laihdutus
      10
      1109
    10. Tuollainen kommentti sitten purjehduspalstalla

      "Naisen pillu se vasta Bermudan kolmio on. Sinne kun lähdet soutelemaan niin kohta katoaa sekä elämänilo että rahat"
      Suhteet
      3
      1108
    Aihe