Team dynamics vanteet käy 900

juippi

Olen kuullut että kävisi team dynamicsin vanteet 900 88-93 900 satkuun pitääkö paikkansa ???

onko kellään tietoa muista merkeistä 17" vanteet pitäis saada alle kesäksi ja yks konstihan on sorvata vanteesta pois osa mutta ei kiinnosta täysillä vielä.

esim. siinä punaisessa aerossa on 17" jotkun vanteet mutta onko sorvattu vai valmiina hyllystä otetut ? ?

28

2607

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • NG900T

      Jakohan on kyseisessä saabissa 4x108. Vannemallistoja kannattaa siis selata tuota jakoa silmällä pitäen. Sama jako löytyy mm. useimmissa Fordin ja Citroeninssa malleissa; taitaa pösössäkin olla 4x108, mutta taas liian pieni ET soveltuakseen tohon saabiin. ET siis ratkaisee. ET/OFFSET = vanteen keskiösyvyys.

      Valikoima on tuolla pulttijaolla 17 tuumaisena ja samalla vanhempiin saabeihin sopivalla ET:llä on suhteellisen harvinainen. Saabin speksit kertovat ET:n olevan niinkin pieni kuin 25-30. Syy suppeaan valikoimaan johtuu siis tästä, eli näin harvinaista yhdistelmää ei yksinkertaisesti tehdä. Lähes kaikkien muiden, paitsi tuon ko. ysisatasen, ET on yleensä 35 tai 38, tai jopa enemmän. Joissain bemareissa on myös aika pieni offsetti (=ET), mutta jako taas ei täsmää kyseisen saabin kanssa. Bemari on kuitenkin yleisempi auto ja tästä syystä niihin saa lähes vanteen kuin vanteen pienelläkin ET:llä.

      Vanneluetteloita selaamalla voi siis ikäväkseen huomata, että kyseisen saabin ja tonnarin kohdalla (näissä sama pulttijako) ei eri valmistajilla ole 17 tuumaisena kovinkaan montaa vaihtoehtoa tarjolla, jos yhtään.. Vannemyyjät luottavat liikaa spekseihinsä, jotenka monesti näillä on tarjota vain eioota. Muutamia saabin kohdalla luettelosta puuttuvia vanteita kuitenkin tohon saabiin sopii.

      Kokemuksesta voin sanoo, että vannepuljujen spekseistä poiketen siihen käy esim 7"x17" 4x108, ET 35:lla. 38:kin voi mennä nipinnapin. En oo kokeillu. Pikkusormen verran jää tilaa takana kumin ja tukivarren väliin, mutta se riittää. Jos esim tuollaiset lukemat omaavan vanteen löydät eikä myyjä sitä usko, sano että kokeilevat alle. Eivät olleet aluksi uskoa että mahtuu ennenkuin näkivät.

      Mille Miglian valikoimaa en oo katsonut, mutta TSW:ltä löytyy ainakin muutamia malleja, samoin ATS:ltä, OZ:lta, miksei siis muiltakin kun kysyy ja sovittaa jos eivät muuten usko.

      Älä missään nimessä lähe sorvaa mitään.

      Tässä mun vanha saabi 7x17 venomeilla:

      http://www.netma.fi/jouko/saab/Malmi2000/10080008.JPG

      • Mertmi

        Mikä on kumin koko tuossa kuvan vanteella? Meikä viimekesänä osti 15" aluvanteet 900:aan. Oli ihan tarpeeks vaikee löytää tuossakin koossa. Valikoima on todella suppea tuolla 4X108 jaolla. Peugeotin vanteissa tais olla jotain 20mm offset eli ei käy alkuunkaan. Harmittavaa ettei budjettini kestäny 16" vanteidenkaan ostoa puhumattakaan 17" koosta.

        Kuka tietää mikä on levein 15" rengas joka on 900:n alle laitettu?


      • Teme
        Mertmi kirjoitti:

        Mikä on kumin koko tuossa kuvan vanteella? Meikä viimekesänä osti 15" aluvanteet 900:aan. Oli ihan tarpeeks vaikee löytää tuossakin koossa. Valikoima on todella suppea tuolla 4X108 jaolla. Peugeotin vanteissa tais olla jotain 20mm offset eli ei käy alkuunkaan. Harmittavaa ettei budjettini kestäny 16" vanteidenkaan ostoa puhumattakaan 17" koosta.

        Kuka tietää mikä on levein 15" rengas joka on 900:n alle laitettu?

        Oisko jotain 205 luokkaa?


      • 900

        Täytyy marssia rengasliikkeesen ja kysellä tuota 7"x17" 4x108, ET 35 yhdistelmää.

        Ja katsoa löytyykö mieleisiä vanteita, kiitti tiedoista !


      • JanMac

        9k cs-96? pitääkö nuo et luvut paikkansa myös tämän uudemman mallin kohdalla?

        Speedpartsin listoilta löytyy kittiä joka muuttaa jaon 5*110. Taitaa olla vaan laiton täällä maassa.


      • NG900T
        Mertmi kirjoitti:

        Mikä on kumin koko tuossa kuvan vanteella? Meikä viimekesänä osti 15" aluvanteet 900:aan. Oli ihan tarpeeks vaikee löytää tuossakin koossa. Valikoima on todella suppea tuolla 4X108 jaolla. Peugeotin vanteissa tais olla jotain 20mm offset eli ei käy alkuunkaan. Harmittavaa ettei budjettini kestäny 16" vanteidenkaan ostoa puhumattakaan 17" koosta.

        Kuka tietää mikä on levein 15" rengas joka on 900:n alle laitettu?

        Renkaat on kokoa 215/45, koko paketti noilla peruskumeilla makso pari kesää sitten vajaat 7tmk.


      • NG900T
        JanMac kirjoitti:

        9k cs-96? pitääkö nuo et luvut paikkansa myös tämän uudemman mallin kohdalla?

        Speedpartsin listoilta löytyy kittiä joka muuttaa jaon 5*110. Taitaa olla vaan laiton täällä maassa.

        En tiiä noista uuskoppasista tonnareista, jako lienee kuitenkin sama mutta ET:stä en osaa sanoa. Toisaalta miksi olis muutettu... Kyseiset kuvan vanteet pyörivät tällähetkellä kesäisin tuttavan
        -86 tonnarissa.


      • Vannetta
        JanMac kirjoitti:

        9k cs-96? pitääkö nuo et luvut paikkansa myös tämän uudemman mallin kohdalla?

        Speedpartsin listoilta löytyy kittiä joka muuttaa jaon 5*110. Taitaa olla vaan laiton täällä maassa.

        900 88>92,9000 - - - 4 x 108, ET 30
        9-3,9-5,900 92> - - - 5 x 110, ET 35..40


      • 9-5 Aero
        Vannetta kirjoitti:

        900 88>92,9000 - - - 4 x 108, ET 30
        9-3,9-5,900 92> - - - 5 x 110, ET 35..40

        viimesissä (-97,-98) 9:k:ssa ollut viispulttiset vanteet???


      • 9000LPT
        Vannetta kirjoitti:

        900 88>92,9000 - - - 4 x 108, ET 30
        9-3,9-5,900 92> - - - 5 x 110, ET 35..40

        Saab 900i 16v laskusarjalla:
        Saabin omat turbon vanteet ET33 ja renkaat Hakkapeliitta 1 195/65/15 ottaa kuormattuna isommissa heitoissa kiinni lokarin kaareen ulkoreunasta.
        -> Vaihdettiin Saabin omat turbon vanteet ET40 michelin 260 195/65/15 ja ongelma loppuivat.
        On ilmeisesti aika tarkka takapään ET-luvusta.

        Saab 9000CDE 2.3 turbo laskusarjalla:
        Kosei Sniper 16*7 Kumho 205/55/16 renkailla ottaa kiinni lokasuojan kaaren kiinnityspultteihin ja käsijarruvaijerin kiinnikkeisiin takatukivarressa kuormattuna isoissa heitoissa. Ratkaisuksi katkaistiin kaaren kiinnityspulteista pienet pätkät pois ja siirrettiin käsijarrun kiinnikkeet toiselle puolelle takatukivarren "rautaa".
        Suuremmat vanteet olisivat sopineen käsijarrukiinnikkeen suhteen todennäköisesti paremmin.


      • 9000lpt
        9-5 Aero kirjoitti:

        viimesissä (-97,-98) 9:k:ssa ollut viispulttiset vanteet???

        Ei ainakaan -97 vuosimallisissa.


      • 9-5 AW
        9000LPT kirjoitti:

        Saab 900i 16v laskusarjalla:
        Saabin omat turbon vanteet ET33 ja renkaat Hakkapeliitta 1 195/65/15 ottaa kuormattuna isommissa heitoissa kiinni lokarin kaareen ulkoreunasta.
        -> Vaihdettiin Saabin omat turbon vanteet ET40 michelin 260 195/65/15 ja ongelma loppuivat.
        On ilmeisesti aika tarkka takapään ET-luvusta.

        Saab 9000CDE 2.3 turbo laskusarjalla:
        Kosei Sniper 16*7 Kumho 205/55/16 renkailla ottaa kiinni lokasuojan kaaren kiinnityspultteihin ja käsijarruvaijerin kiinnikkeisiin takatukivarressa kuormattuna isoissa heitoissa. Ratkaisuksi katkaistiin kaaren kiinnityspulteista pienet pätkät pois ja siirrettiin käsijarrun kiinnikkeet toiselle puolelle takatukivarren "rautaa".
        Suuremmat vanteet olisivat sopineen käsijarrukiinnikkeen suhteen todennäköisesti paremmin.

        Edellisessä autossani, -95 tonnarissa oli 35 mm madallettu alusta ja 17" AEZ vanteet ET34, renkaat aluksi 205/40-17, myöhemmin 215/45-17.
        Vanteista piti jyrsiä keskireikää 1 mm isommaksi ennen kuin sopivat paikalleen.

        Muuten meni hyvin, mutta isoissa heitoissa ja varsinkin kuormattuna takarenkaat ottivat hiukan lokasuojien takareunan yläosaan.


      • Achilles Viggen
        9000lpt kirjoitti:

        Ei ainakaan -97 vuosimallisissa.

        että niin


      • Achilles Viggen
        Vannetta kirjoitti:

        900 88>92,9000 - - - 4 x 108, ET 30
        9-3,9-5,900 92> - - - 5 x 110, ET 35..40

        Tonnarissa ET on 35mm, classic satkun perusmallissa se muistaakseni on 30mm (ja turbossa 40mm?)


      • Alessio
        Mertmi kirjoitti:

        Mikä on kumin koko tuossa kuvan vanteella? Meikä viimekesänä osti 15" aluvanteet 900:aan. Oli ihan tarpeeks vaikee löytää tuossakin koossa. Valikoima on todella suppea tuolla 4X108 jaolla. Peugeotin vanteissa tais olla jotain 20mm offset eli ei käy alkuunkaan. Harmittavaa ettei budjettini kestäny 16" vanteidenkaan ostoa puhumattakaan 17" koosta.

        Kuka tietää mikä on levein 15" rengas joka on 900:n alle laitettu?

        tassä on leveät!
        http://www.autospeed.com/A_0019/page1.html :)


      • Alessio
        Achilles Viggen kirjoitti:

        Tonnarissa ET on 35mm, classic satkun perusmallissa se muistaakseni on 30mm (ja turbossa 40mm?)

        Eipä ole eroa raideleveydessä classic-satkuissa... Tietysti joissain saabin vanteissa on muutaman millin eroja 5½Jx15 satkussa uudella (108) jaolla muistaakseni et 40. Turbo-tonnarin vanteet, mallia turbo 85 on muuten samat kuin satkussa, mutta on 6 tuumaa leveät ja offset vissiin eri.
        Omassa Aerossa 7x17 et 38 215/45ZR17 ja Lesjöforsin mad.srj.
        Renkaissakin on eroa. Mun Vikingit on aika pyöreä profiiliset; ei hankaa lokareihin. Ja Lesjöforsin madallussarjan jouset on niin jäykät, ettei paljon pohjaile. Kunhan on kunnon iskarit esim. bilstein. Ja Aerossa on vielä ne muovit lokareiden reunoissa-> vähemmän tilaa. Yksi konsti on laittaa pohjauskumien alle jotain prikkoja tms. Saabilla on siihen hommaan ihan oikeat osatkin, nimellä jouston rajoittajat tjsp.
        Ja vielä sellaista, että 17" on helpompi kuin 15" 7" leveänä, johtuen tukivarren muotoilusta.
        Niin ja eivät myyneet TiRe:ssä viime keväänä mulle vanteita, jouduin ostamaan naapurikaupasta alessiot. Niitä löytyy eri malleja 7"x17" et30,38 kaikki käy satkuun.
        Todistettvasti on satkussa ollut myös 7½x17, tosin kumit oli 205/40, joka on liian pieni.


      • Mertmi
        Alessio kirjoitti:

        tassä on leveät!
        http://www.autospeed.com/A_0019/page1.html :)

        Oon nähny ton kuvan joskus aiemminkin. Onpas RUMA! Siis 900 on koriltaan "muodokas" ja sitten mennään tekemään tommoset kantti kertaa kantti levennykset. :(


    • 9000LPT

      Muistaakseni myös Fordin ja Audin jaot joissakin malleissa on 4*108 ja ET lähellä 35:tä. Itse ostin 7*16 ET35 (Kosei Sniper) vanteet työkaverin Audi 80:stä.
      Kannattaa katsella kuvastoista/käytetyjä vanteita myös Fordin ja Audin osastoita. Sovitepalat joutuu ostamaan uudet (Käytettyihin), koska keskireikä on eri kokoa.

      • NG900T

        Jep. Sovitepaloilla kyllä mahtuu enemmänkin vaihtoehtoja. Niitä ne tyrkyttivät mullekkin, mutta kun kysyin niiden laillisuudesta, niin eivät ottaneet kantaa (=eivät ole) Olisivat kyllä myyneet, mutta eivät olisi huolineet takaisin. En huolinut.


      • 9000LPT
        NG900T kirjoitti:

        Jep. Sovitepaloilla kyllä mahtuu enemmänkin vaihtoehtoja. Niitä ne tyrkyttivät mullekkin, mutta kun kysyin niiden laillisuudesta, niin eivät ottaneet kantaa (=eivät ole) Olisivat kyllä myyneet, mutta eivät olisi huolineet takaisin. En huolinut.

        Tarkoitin sovitepaloilla muovisia renkaita vanteiden keskellä, joiden tarkoitus on helpottaa asennusta ja keskittää vanteet keskelle. Omiin vanteisiin sorvautin Audin soviternkaista Saabiin sopivat (Saabin keskireikä oli isompi kuin Audissa). Eli siis täysin laillinen.
        En siis tarkoita esim. Speedpartsilla myytäviä jaon muutos sovitelevyjä.


      • NG900T
        9000LPT kirjoitti:

        Tarkoitin sovitepaloilla muovisia renkaita vanteiden keskellä, joiden tarkoitus on helpottaa asennusta ja keskittää vanteet keskelle. Omiin vanteisiin sorvautin Audin soviternkaista Saabiin sopivat (Saabin keskireikä oli isompi kuin Audissa). Eli siis täysin laillinen.
        En siis tarkoita esim. Speedpartsilla myytäviä jaon muutos sovitelevyjä.

        Joo sorry mä sotkin nyt soviterenkaat levityspaloihin.. Tarkoitin kuitenkin noita levityspaloja mitkä ei oo lailliset Joo, soviterenkaat tulee siihen keskireikään ja kuuluukin asiaan.


    • saab tuning

      Tohon saabiin kannattaa kysellä myös vanteita fordista,citikasta,pösöstä ja audista.Fordin ja audin vanteet menee hyvin alle,audissa on jopa sama keskireikä,tosin sitiähän saa nykyään muutettua holkeilla tarpeen mukaan.Itellä on alla 900:ssa tällä hetkellä pösöstä otetut 7.5 * 16" et 20 ja 205/45 kumit,eikä oo mitään ongelmaa vaikka autoa madallettu 50mm,ei ota mihinkään kiinni eivätkä oo valittanu katsastus konttorillakaan. Kyllä sinne menee 17" ihan hyvin,etenkin jos autoa ei oo madallettu kovin paljoa,itellä oli kaverin sierrasta kokeiluna 17" alla ja hyvin mahtu,joten ei kun itekkin ostaa isommat. Kannattaa kysellä tosiaan liikkeistä,kyllä niillä siellä pitäis löytyä sopivia vanteita,muistat vaan muutuskatsastaa jos laitat alle 17",niin mulle ainakin sanottiin.

      • Mertmi

        Meikäläisellä on vakio jousilla toi 900i ja perhana ku ei meinaa normaali hallitunkki sopia siihen keulassa moottorin alla olevan raudan alle. Maavaraa noin 12-14cm? Eipä tulis mieleen madaltaa millikään. Tollahan voi jäädä kanttikiven päälle keikkumaan jos ajaa etupyörän alas korkeemmalta kiveltä :) Monesti on mökkiteillä kurahdellu.


      • NG900T
        Mertmi kirjoitti:

        Meikäläisellä on vakio jousilla toi 900i ja perhana ku ei meinaa normaali hallitunkki sopia siihen keulassa moottorin alla olevan raudan alle. Maavaraa noin 12-14cm? Eipä tulis mieleen madaltaa millikään. Tollahan voi jäädä kanttikiven päälle keikkumaan jos ajaa etupyörän alas korkeemmalta kiveltä :) Monesti on mökkiteillä kurahdellu.

        Oliskos iskarit ja jouset tulossa tiensä päähän ;-)


      • Mertmi
        NG900T kirjoitti:

        Oliskos iskarit ja jouset tulossa tiensä päähän ;-)

        Ööh. Alle vuoden vanhat kaasuiskarit ympäriinsä. Ei todellakaan ole jouset lopussa. :)


    • elmeri

      Niin kyllä luulisi noita vanteita löytyvän kunhan vaan jätät tuon automerkin sanomatta:)

      Itse ostin atp helicopterit.
      Nämä vanteet ovat "sorvatut" eli keskireikä on suurennettu 65mm -> 72mm Ja tasapainokoneessa pelkkää vanetta kokeiltaessa voin sanoa että löytyy valmiita vanteita joissa suuremmat heitot.

      Tietysti tuo sorvaus on kai vannekohtanen juttu, mutta näissä toimii. Tosin lupauksesta huolimatta piti maahantuojan itse sorvat vanteet, kuitenkin teetettiin ulkopuolisella ja vanteiden saaminen viivästyi viikolla.

      Tuo koko joka mulla on 7x17" et 35, renkaana 215/45. 35mm madallettuna takana ottaa pientä kosketusta kaariin, edessä ei mitään ongelmaa.

      Vanteet on muuten kaupan (vanhemmalla jaolla). 18" yritetään mahduttaa:)

    • Anonyymi

      Meneekö saab 900c 18 tummaiiset 4x108, ET 16, leveys 7,5
      Kr ei tiedossa mutta meniskö tuolla etllä?

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Takaisin ylös

    Luetuimmat keskustelut

    1. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      97
      2763
    2. Jotain puuttuu

      Kun en sinua näe. Et ehkä arvaisi, mutta olen arka kuin alaston koivu lehtiä vailla, talven jäljiltä, kun ajattelen sinu
      Ikävä
      104
      2350
    3. Haluan sut

      Haluatko sinä vielä mut?
      Ikävä
      91
      2110
    4. Ampuminen Iisalmessa

      Älytöntä on tämä maailman meno.
      Iisalmi
      16
      1894
    5. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      44
      1741
    6. Pohjola kadulla paukuteltu

      Iltasanomissa juttua.
      Iisalmi
      38
      1735
    7. Haluaisin aidosti jo luovuttaa ja unohtaa

      Ei tästä mitään tule koskaan.
      Ikävä
      78
      1706
    8. 114
      1699
    9. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      130
      1491
    10. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      41
      1294
    Aihe