lestadiolaisten perhekoko pienentynyt

näin o

70 luvulta tähän päivään tultaessa lestadiolaisten perhekoko on pienentynyt dramaattisesti.

Tämä koskee etenkin uusia, nuoria perheitä jotka on perustettu 90 luvun loppupuolella ja siitä eteenpäin.

Synti tekee työtään.

9

2461

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • pussiin

Eihän 90-luvon loppupuolella ja siitä eteenpäin ole päässeet vielä kunnolla alkuunkaan.
      Perheiden koko on loppusuunsa keskim. n 12 lasta, vaihtelee noin 0- 20 lapsen välillä.

Aivan puppua puhut!

• näin o

elä usko mutta silti näin o

nuoretparit eivät saa enää lapsia siihen tahtiin kuin ennen vanhaan

• hmmmm

Minusta tuntuu,eikä aivan tunnukaan vaan tiedän että lapsettomia vl- pariskuntia on yhä enemmän. olen kuullut kuinka he vaikeroivat Kun heille ei lapsia suodakkaan.
      Sitten nykyajan naiset ja ihmiset yleensakin ovat jostain syystä heikompia, sillä korviini on tullut myös sellainenkin tapaus että kohtu on täysin sokö jo viidennen raskauden jälkeen ja synnytyksessä on tullut ulos niin paljon "tavaraa" että on pitänyt kaapia loputkin jotta saa vuodot loppumaan.
      Nyt joku poloinen ulkopuolinen voi ajatella että tässä perheessä on alettu ehkäisemään kun lapsia ei enää kuulukkaan.
      Se tuo Taivaallinen isä saattaa panna stopin synnytyksiin tavalla taikka toisella, silloin kun sen mittarissa on luku tullut täyteen.Jos näin arkista kieltä voidaan käyttää.

• Eila

Oletko seurannut, ovatko pariskunnat menneet naimisiin samanikäisinä kuin 70-luvulla? Minulla on mielikuva, että avioliiton solmimisen keski-ikä olisi muutenkin noussut. Miten lienee lestadiolaisilla? Jos näin todellakin on käynyt, niin lasten saaminenkin luonnollisesti siirtyy myöhäisemmäksi, ja jo biologisista syistä hedelmällisyys laskee. Ei siinä siis tarvitse olla ehkäisystä kysymys.

Tulipahan mieleeni, kun tiedän tapauksia, joissa ihminen on mennyt naimisiin "iällisempänä". Lapsia ei yksinkertaisesti ehtinyt tulla siinä tahdissa kuin parikymppisille.

Menin muuten itsekin naimisiin 33-vuotiaana, ja vajaata vuotta myöhemmin syntyi esikoinen. Ehkä siis osaan ajatella noinkin päin.

• Emma

Nuoria peloittaa perustaa iso perhe, eivätkä he halua elää vain pikkuvauvojen ja tissittelyn kanssa koko elämää!
        Se kun on ihan helppo saada pillerit tai joku muu ehkäisy neuvolasta, sitä ne itse ehdottaa, jos huomaa, että kuuluu tähän uskontoon!
        Minä en ainakan halua koko aikaa uutta lasta kantaa tai hoitaa. Saas nähdä, miten sukulaiset reagoi, kun tyttö on jo vuoden eikä vieläkään ole seuraavaa tulossa!

• zuge
        Emma kirjoitti:

Nuoria peloittaa perustaa iso perhe, eivätkä he halua elää vain pikkuvauvojen ja tissittelyn kanssa koko elämää!
        Se kun on ihan helppo saada pillerit tai joku muu ehkäisy neuvolasta, sitä ne itse ehdottaa, jos huomaa, että kuuluu tähän uskontoon!
        Minä en ainakan halua koko aikaa uutta lasta kantaa tai hoitaa. Saas nähdä, miten sukulaiset reagoi, kun tyttö on jo vuoden eikä vieläkään ole seuraavaa tulossa!

et sä ainakaan voi itseäsi vanhoillislestadiolaisena pitää!!? siis myös teoilla voi kieltää uskon. tosin et kyllä sanonutkaan olevas vl. jos olisit, aikamoisen erikoisella tavalla suhtaudut asiaan, etkä lainkaan niinkuin raamattu opettaa.

• vl-äitykkä

Niin se vaan on että esim. 70-luvulla ei arvostettu imetystä lainkaan. Oman äitinikin on suositeltu neuvolasta tähen antamaan muutaman kuukauden iästä appelsiinimehua =).

Osalla naisista, jotka imettävät, ei ala menkat ennenkuin imetys loppuu. Toki munasolu voi irrota vaiikei menkat alakkaan. Toisilla taas imetys ei vaikuta mitenkään ja raskaaksi tullaan edelleen helposti.
      Imetystä ei siis voi ehkäisykeinona käyttää ;), mutta osalla se vaikuttaa, ettei raskaaksi tulla sinä aikana. Imetys itsessään on hyvä asia vauvalle ja lapselle.

Nyky nuoret opiskelevat ihan erimalliin kuin 70-luvulla. Näin perheenperustaminen lykkääntyy vanhemmalle iälle. Mekin olemme menneet liki kolmekymppisinä naimisiin, tuskin saamme isoa katrasta vaikka haluaisimme. Tosin ei se iästä ole kiinni vaan?? millaisen perheen Jumala on meille tarkoittanut.

Tutkittu on, että mitä nuorempana lapsen saannin aloittaa, sitä vanhemmaksi hedelmällisyys kantaa. Alle 20-vuotiaana ensimmäisen saanut todennäköisimmin saa vielä lapsia yli 40-vuotiaanakin näin yleistäen. Ilmeisimmin kun ei ehdi (raskaus-imetys)tulla menkkoja, ei tärväänny niitä munasolujakaan vaan liki kaikista alkaa uusi raskaus.

Toisaalta luonto säätelee luotujaan. Jos yksi sukupolvi on ollut oikeinkin hedelmällinen, luonnonlaki on, että seuraava tai seuraava sukupolvi on hedelmättömämpi. Jossain vaiheessa mikä tahansa suku joutuu luonnon lakien kohteeksi ja kuten joku kirjoitti, tavalla tai toisella lapsiluku tulee Jumalan säätelemänä täyteen.

• niinkö?

Jos tekisit samanlaista havainnoivaa tutkimusta lestadiolaisten yleisestä koulutustasosta, niin eiköhän ole melkoisen paljon 70-luvusta noussut. Luultavasti sekä naiset että miehet opiskelevat pitempään kuin 70-luvulla. Tunnettu tosiasiahan on että naisten koulutustasolla on melkoisen suora vaikutus syntyvyyteen. Samoin ensimmäisellä lisääntymisiällä.

Ja katsopas myös kansainväistymistä. Kuinka moni nuori haluaa nykyään opiskella ja tehdä töitä ulkomailla kielitaidon hankkimiseksi ja kultturitiedon kartuttamiseksi ennekuin vakiintuu parisuhteeseen? Naimisiinmenot myöshästyvät helposti kun on muutakin mukavaa haasteita koettavana kuin perheellisyys.

• 70-luvulla.

Josta siis jo 30-vuotta aikaa, niin hurjalta se jo kuulostaakin.
        Jos 70-lukulaiset olisivat miettineet, että miten heidän ajan lisääntyminen erosi kolkytvuotta takaperin eli 40-lukuun, niin kovasti erosi jo silloin siihen aikaan nähden.

Taas jos 40lukulaiset vertasi aikoja kolkytvuotta taaksepäin eli 10-luvulle, niin ero on jo merkittävä. Pelkästään oma isopappani ja isomummoni jäkeläisistä ainoastaan neljä selvisi aikuisikään. Useita kuoli ihan vauvana tai jo synnytykseen. Mikäli selvisivät varhaisista vuosista saattoi joku kulkutauti viedä.

Joka ajalla omat vitsauksensa. Nyt on ihan maailmalaajuisesti todettu miesten siitiöiden laadun heikentyneen. Samaan aikaan naisten tupakointi on lisääntynyt. Globaalisti otsonikerros on pienentynyt radikaalisti 70-lukuun nähden jne.. Maailma on kaikinpuolin täysin erinlainen.

Joka ajalla omat siunauksensa ja vitsauksensa. Niin nytkin.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Näin lähellä

Se on näin 🤏 lähellä että heitän hanskat tiskiin sun kanssasi.
      Ikävä
      68
      3219
    2. Kerro jotakin hauskaa. :)

Kirjoita jotakin mukavaa vaikka kaivatustasi. :) Ei törkytekstejä kiitos. :)
      Ikävä
      75
      3087
    3. Mä sanon tän suoraan.

Se on sun käytös mikä ajaa pois. Et välitä muitten tunteista kun omistasi.
      Ikävä
      68
      2952
    4. On olemassa tiettyjä sääntöjä!

Ja jos aiot pärjätä mun kanssa niin teet vain niinkuin mä sanon. Mieheltä Naiselle
      Ikävä
      66
      2621
    5. Oliko pakko olla taas tyly?

Miksi oot niin tyly mua kohtaan nykyään? Ei edes tunneta kunnolla. Katseita vaihdettu ja varmasti tunteet molemmin puoli
      Ikävä
      44
      2132
    6. Olen niin yksinäinen...

... puhukaa mulle jotain kivaa 🥺
      Ikävä
      61
      1699
    7. Huomenna heitän järjen

romukoppaan ja annan tunteen viedä. Kerran tässä kuitenkin vain eletään. Muistan myös jonkun minua viisaamman sanoneen,
      Ikävä
      25
      1667
    8. Hyvää huomenta

Hyvää huomenta ja alkavaa viikonloppua ihanalle naiselle! Mitä ikinä teetkään, niin täälä sua yksi miekkonen ajattelee.
      Ikävä
      18
      1649
    9. Lähtisitkö nainen

🚐Reissuun matkailuautolla🤔 👋😎❤️
      Ikävä
      35
      1645
    10. Perjantai-ilta ootko nainen menos

Bilettää löytyyks jäbii? Tai jotain muita
      Ikävä
      59