oligarkit ratkaisevat Putinin kohtalon

toni.

http://www.iltasanomat.fi/ulkomaat/art-1419132344375.html?pos=ok-trm-uutu

Guardian: Näin vallankumous voisi tapahtua - oligarkit ratkaisevat Putinin kohtalon

Julkaistu: 21.12.2014 15:19

VENÄJÄ Yksi asia ratkaisee pitkälti sen, tuleeko Venäjälle palatsivallankumous, Guardian kirjoittaa.
Venäjän presidentiltä Vladimir Putinilta kysyttiin aikaisemmin tällä viikolla järjestetyssä tiedotustilaisuudessa, pelkääkö hän palatsivallankumousta.

– Voin vakuuttaa, että meillä ei ole palatseja, joten palatsivallankumous ei ole oikein mahdollista, Putin vastasi.

Heti Putinin kommentin jälkeen julkisuuteen alkoi kuitenkin levitä useista Putinin palatseista otettuja kuvia, joita opposition edustajat olivat ottaneet.

Palatsivallankumouksen mahdollisuuden nosti sunnuntaina esille myös brittiläinen Guardian-lehti.

Kysymys on lehden mukaan ajankohtainen, koska öljyn ja ruplan romahdus ovat ajaneet Putinin tärkeimmän tukijoukon, oligarkit, ahtaalle.

Venäläismiljardöörit ovat tukeneet koko ajan Putinia, ja vastapalvelukseksi Putin on jättänyt oligarkit rauhaan. Oligarkit ovat kuitenkin tyypillisesti opportunisteja: jos he haistavat kansan toivovan vallankumousta, he eivät takuulla jää Putinin uppoavaan laivaan. Guardian-lehti käsittelee sunnuntaina julkaistussa artikkelissa juuri tällaisen palatsivallankumouksen mahdollisuutta. Siinä oligarkit kääntäisivät peukalonsa alaspäin Putinin suhteen.

Lehden mukaan yksi asia ratkaisee pitkälti sen, tuleeko Venäjälle palatsivallankumous. Presidentti Putin pysyy vallassa vain, jos Venäjän rikas valtaeliitti pysyy hänen tukenaan. Tämän edellytyksenä puolestaan on, etteivät venäläismiljardöörien miljardit hupene liikaa ruplan kurssin ja öljyn hinnan romahdettua.

Artikkelissa tosin huomautetaan, että juuri nyt Putinille ei ole tarjolla riittävän vahvaa vastaehdokasta. Teoriassa Putin voisi säilyä vallassa vuoteen 2024 asti.

– Hänen syrjään siirtymisensä ei ole mahdollista. Kaikki vaihtoehdot vallan vaihtumisesta Venäjällä vaikuttavat hyvin rumilta ja tällä hetkellä ainakin hyvin epätodennäköisiltä, Guardianin haastattelema länsidiplomaatti toteaa.

– Äänestin Putinia vuonna 2000 ja puhuin hänen puolestaan miehilleni Tšetšeniassa. Nyt minua hävettää, entinen Venäjän armeijan upseeri ja nykyinen Itä-Ukrainan kapinallisjohtaja totesi aikaisemmin tänä vuonna Guardianille.

– Haluaisin, että Venäjällä tapahtuisi kuten Ukrainassa: kansalaisten vallankumous, jolla päästäisiin irti korruptiosta ja asetettaisiin armeija johtoon, kapinallisjohtaja haaveili.

3

161

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mikaela Nylander: Jos pakkoruotsi poistetaan, niin ruotsin kielen asema romahtaa

(Nylander on vanha RKP:nen) Mutta niin heikossa vedossa muumiruotsi siis on Suomessa, että vain tekohengityksellä se pys
      Maailman menoa
      65
      2572
    2. Nainen aion pilata elämäsi täysin, opetus sulle, että pelasit väärän ihmisen sydämellä.

Empatiani sua kohtaan katosi siinä kohtaan, kun teit tietoisen valinnan leikkiä mun sydämellä. Luulet olevas joku älykäs
      Ikävä
      241
      1585
    3. Kaivattusi nimi vol.3

Kaipaajankin nimi olisi kiva. 🥰
      Ikävä
      94
      1380
    4. 6 vkoa kulunut ilman sua

…ihme että olen vielä hengissä. 😔 Kyynelillä pessyt lattioita. Rakastan ja odotan sua ikuisesti❤️Projekti jäi kesken jo
      Ikävä
      8
      901
    5. Viestisi kaipaamallesi ihmiselle

Mitä ajattelet tilanteestanne tänään?
      Ikävä
      65
      882
    6. Jotenkin se harmittaa

Etten voinut antaa itselleni mahdollisuutta tutustua. Tulit vain liian lähelle ja syvälle kemia oli alusta alkaen liian
      Ikävä
      46
      700
    7. Olen yrittänyt tavoittaa sinut kolmesti

Elämän aikana. Kahdesti hakenut numeroa ja lähettänyt jollekkin nimisellesi viestin. Kerran aivan summassa keksimääni os
      Ikävä
      2
      652
    8. Haluan kysyä vain yhden asian

Miksi et koskaan halunnut kohdata minua kasvotusten silloin, kun molemmilla oli tunteita? Kaiken muun olen jo hyväksymäs
      Ikävä
      39
      579
    9. Mies aion pilata elämäsi

Ole hyvä vaan, olet ansainnut sen.
      Ikävä
      73
      562
    10. Kauneus on katsojan silmissä

Mitä kaunista sun silmät näkevät?
      Ikävä
      22